Pagina 1 van 1
Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 14 jan 2016, 18:23
door Tommeke
Collega motorrijders!
Iemand die eventueel ervaring heeft met het leggen van een iets kleinere maat achterband? Ik moet in het korte namelijk wisselen van banden en had eigenlijk de Z8 van Metzeler op het oog, dit n.a.v. hun resultaten in de test van Motoplus. Op de site van Metzeler zie ik nu dat ze een nieuwe band (Roadtec01) hebben ontwikkeld die het op het vlak van slijtage en prestaties bij nat weer nog net iets beter zouden doen. Het probleem is echter dat de Roadtec01 achterband niet verkrijgbaar is in de maat 170/60 ZR 17, dit in tegenstelling tot de Z8 Interact. Wel is de Roadtec01 te verkrijgen in de maten 160/60 ZR 17 en 180/55 ZR 17.
Nu twijfel ik om eventueel voor de 160/60 ZR 17 te gaan aangezien het verschil volgens mij niet zo groot is en deze, in tegenstelling tot de 180/55, minder negatieve gevolgen zou hebben voor de wendbaarheid.
Iemand die hiermee eventueel reeds ervaring heeft? Mijn motor betreft een R1150RT van tussen de bouwjaren 2001 en 2004.
Alvast bedankt!
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 15 jan 2016, 12:56
door scan
Even kijken naar het draagvermogen van die 160.
Zware motor op een lichtere band betekent ook meer slijtage.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 15 jan 2016, 14:31
door doov650
Geometrie van je motor wordt anders. Ik zou er niet aan beginnen.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 15 jan 2016, 16:07
door Hazeldonk
Gewoon een slecht idee, kleinere maat monteren!
Ben
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 15 jan 2016, 21:50
door PaPinkelman
Ik vraag het mij eerlijk gezegd af of dit zo'n slecht idee is. Bandenmaat van de 1100RT achter is ook 160/60 ZR 17 en heeft de 1150 RT niet hetzelfde frame als de 1100RT ??

Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 15 jan 2016, 22:22
door Baird
PaPinkelman schreef:Ik vraag het mij eerlijk gezegd af of dit zo'n slecht idee is. Bandenmaat van de 1100RT achter is ook 160/60 ZR 17 en heeft de 1150 RT niet hetzelfde frame als de 1100RT ??

Het frame mag dan identiek zijn, de R1150RT stuurt beduidend scherper dan een R1100RT, zit toch een verschil in het wiel en de bijbehorende band.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 16 jan 2016, 10:10
door scan
doov650 schreef:Geometrie van je motor wordt anders. Ik zou er niet aan beginnen.
Welke geometrie?
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 16 jan 2016, 10:56
door Ton1959
Volgens mij hoef je alleen maar uit te zoeken of die velg ook geschikt is voor de smallere band. Zelf zou ik het niet doen omdat ik liever de voorgeschreven band monteer. Zoveel verschil zit er nou ook weer niet tussen de goede banden.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 16 jan 2016, 14:49
door Bert M
Altijd de door de fabrikant voorgeschreven maten monteren. En dan het liefst ook een, voor jouw model, vrijgegeven merk en type. Naast het feit dat andere banden een invloed kunnen hebben op de rijprestaties, dien je er ook rekening mee te houden dat er een typegoedkeuring is afgegeven op de voorgeschreven configuratie. Als je daarin wijzigingen gaat aanbrengen, loop je het risico dat, als er iets met je gebeurt, jouw verzekering wel eens moeilijk zou kunnen gaan doen en dat je aansprakelijkheid in de schoenen geschoven krijgt. Ik zou willen adviseren om het gewoon bij de voorgeschreven maten te houden!
Bert M
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 16 jan 2016, 17:17
door doov650
scan schreef:doov650 schreef:Geometrie van je motor wordt anders. Ik zou er niet aan beginnen.
Welke geometrie?
Een 160/70 band is lager dan een 170/70. De motor komt achter dus wat lager te liggen dan BMW bedoeld heeft.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 16 jan 2016, 19:07
door Ton1959
doov650 schreef:scan schreef:doov650 schreef:Geometrie van je motor wordt anders. Ik zou er niet aan beginnen.
Welke geometrie?
Een 160/70 band is lager dan een 170/70. De motor komt achter dus wat lager te liggen dan BMW bedoeld heeft.
Is dat zo? Dat gaat toch over de breedte? 170 is breder dan 160 of vergis ik me?
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 16 jan 2016, 19:58
door doov650
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 16 jan 2016, 20:37
door Ton1959
En het antwoord op mijn vraag? Verschil 160 en 170? We hebben het over motorbanden.
http://www.motorbandenmarkt.nl/seitenwa ... ungen.html
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 16 jan 2016, 23:34
door doov650
Dat staat in de link die je zelf hebt geplaatst.
En BTW de systematiek voor autobanden en motorbanden is gelijk, zoals je kunt lezen.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 16 jan 2016, 23:54
door Ton1959
Klopt gaat om breedte toch en niet de hoogte zoals jij aangaf?
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 17 jan 2016, 09:02
door Hazeldonk
Ook het draagvermogen van de band kan van invloed zijn, kleinere band = kleinere wangen en draagvermogen/
Ben
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 17 jan 2016, 09:55
door doov650
Ton1959 schreef:Klopt gaat om breedte toch en niet de hoogte zoals jij aangaf?
Uit je eigen link: "de hoogte van de wang is 55% van de breedte"
Terug naar de maatvoering waar het in casu om gaat.
170/60 betekent in dat geval dat de hoogte van de wang 60% bedraagt van de breedte van 170mm ofwel 102 mm.
Voor 160/60 levert de berekening een hoogte van 96 mm op.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 17 jan 2016, 10:28
door scan
Ik ben het met BertM eens.
Nog afgezien van het feit of het kan.
Ga niet zitten kl*ten met andere maten of banden dan voorgeschreven en gehomologeerd door de fabrikant.
Mocht er ooit sprake zijn dat er een technisch onderzoek (in geval van bijv. betrokkenheid bij een ongeval) naar de status van de motor noodzakelijk is dan kun je het er nog wel eens moeilijk mee krijgen.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 17 jan 2016, 10:30
door Ton1959
Dus door de grotere breedte is de motor 6mm lager dat zal amper merkbaar zijn lijkt mij. Maar men kiest niet voor niks voor een band die breder is. Voor het overbrengen van vermogen en maximale grip is die afstemming gemaakt. En deze bandenmaat is niet zomaar gekozen en zal het best werken op deze motor in combinatie met de voorband.IK zou daarom alleen afwijken van de originele maat in geval van nood.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 17 jan 2016, 10:50
door doov650
Ton1959 schreef:Dus door de grotere breedte is de motor 6mm lager
Hoe breder hoe hoger, Ton.
Je conclusie klopt. Niet klooien met de door Herr BMW voorgeschreven maten.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 17 jan 2016, 11:39
door Baird
Doordat er een andere breedte en een hoogte toegepast wordt wordt ook de mogelijke ronding van de band anders en daarmee beïnvloed je wel het stuurgedragvan de motor, door o.a. hier mee te 'spelen' bepalen fabriekanten wat het gewenste stuurgedrag is.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 17 jan 2016, 17:10
door Tommeke
De interact Z8 werd besteld in de originele maten
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 17 jan 2016, 19:02
door WaltzingMatilda
Tommeke schreef:De interact Z8 werd besteld in de originele maten
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Heel verstandig..
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 18 jan 2016, 10:04
door scan
De conclusie van Ton is onjuist?
Bredere band betekent, in geval van gelijke hoogte/breedte verhouding, dat de moter hoger komt te staan en NIET lager.
Ter verduidelijking:
160/70 = 112 mm,
170/70 = 119 mm.
Daarnaast is de afrol omtrek ook anders.
Dat heeft dan weer gevolgen voor een onjuiste weergave van de snelheid.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 18 jan 2016, 17:35
door Ton1959
scan schreef:De conclusie van Ton is onjuist?
Bredere band betekent, in geval van gelijke hoogte/breedte verhouding, dat de moter hoger komt te staan en NIET lager.
Ter verduidelijking:
160/70 = 112 mm,
170/70 = 119 mm.
Daarnaast is de afrol omtrek ook anders.
Dat heeft dan weer gevolgen voor een onjuiste weergave van de snelheid.
Goed gezien er had moeten staan kleinere breedte aangezien hij een smallere band wou. Goed gezien. Hij wilde een smallere band dus dan word de motor lager. Dus als je gaat van 170 naar 160 word de motor lager . De mijne geeft te weinig aan. Voor de weergave van de snelheid doet het niks die meet op het voorwiel.
Re: Bandenwissel: Interact Z8 of Roadtec 01
Geplaatst: 19 jan 2016, 14:12
door scan
Voor de weergave van de snelheid doet het niks die meet op het voorwiel.
Dat is niet bij alle modellen het geval maar jij zult er inderdaad geen last van hebben.