Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting
Geplaatst: 02 jan 2016, 09:06
Hallo mede forumleden,
ik heb eerst weer heel veel op het forum gelezen over de verschillende accu problemen/oplossingen. Haal daar wel veel info uit, maar mis net even wat.
Vandaar even onderstaande met wat vragen aan jullie:
Toen ik mijn R1100RT na ca 4 weken stilstand en pas de laatste week op de druppellader(Optimate 3) wilde starten, kreeg ik de motor niet meer makkelijk aan de praat. Heel even kon ik proberen te starten, toen was, na een paar "slagen" de fut eruit.
Weer aan lader, na ca 3 uurtjes weer groen licht, dus heb het de dag later weer geprobeerd en toen lukte het ook net niet, maar wel bijna. Nog een dag later, toen pakte die ineens en sloeg de motor aan. Ben zelf niet zo'n techneut, dus heb een uurtje rondgereden, maar durfde onderweg niet te stoppen. Had nl. geen idee of motor daarna wel zou starten.(zou het accu zijn of startmotor of weet ik wat het nog meer zou kunnen zijn)
Dus de 4e dag, motor sloeg aan, rechtstreeks naar motorzaak gereden.
Chef werkplaats gaf aan dat hier waarschijnlijk de oude druppellader(tussen ca 10 en 15 jaar oud denk ik?) het probleem was omdat de bmw wel wat stroom verliest aan diverse zaken. Dus op zijn advies de optimate 4 gekocht.
Nu zit ik met aantal vragen:
- herkennen jullie je in bovenstaande?
- de motor start nu telkens zonder dat ik de nieuwe druppellader nog maar heb gebruikt, is dat dan omdat de motor door het rijden zelf weer oplaadt?
- laadt de motor door te rijden goed op of laadt een druppellader altijd beter op?
- wat doe ik met de oude optimate 3, is die nog voor iemand interessant, of kan ik die naar de kringloop brengen?
- Ik wilde de optimate installeren. Maar eerst gewoon even opladen door de accu-klemmen. Die krijg ik echter, als het zadel eraf is, net niet tussendoor gestoken om ze vast te kunnen klemmen. Vrees dus dat ik alsnog alle kuipdelen eraf moet halen? Dan zou ik ook de kabelset met de ringetjes op de polen kunnen plaatsen.
- met de optimate 3 had ik een kabeltje om rechtstreeks op de 12V aansluiting te laden. Ik zie dat deze kabeltjes voor de optimate 4 ook te koop zijn voor een paar euro. Is dat dan niet makkelijker voor een "niet techneut' zoals ik. Dan hoef ik niet te knutselen met de kuip en alleen kabeltje te pluggen voor het opladen.
Nou, jullie zien, ongemerkt een boel vragen, waarvan ik deels al wel info op het forum zie, maar dat is nogal zoeken.
Dus graag weer jullie hulp.
groeten,
Gerard
ik heb eerst weer heel veel op het forum gelezen over de verschillende accu problemen/oplossingen. Haal daar wel veel info uit, maar mis net even wat.
Vandaar even onderstaande met wat vragen aan jullie:
Toen ik mijn R1100RT na ca 4 weken stilstand en pas de laatste week op de druppellader(Optimate 3) wilde starten, kreeg ik de motor niet meer makkelijk aan de praat. Heel even kon ik proberen te starten, toen was, na een paar "slagen" de fut eruit.
Weer aan lader, na ca 3 uurtjes weer groen licht, dus heb het de dag later weer geprobeerd en toen lukte het ook net niet, maar wel bijna. Nog een dag later, toen pakte die ineens en sloeg de motor aan. Ben zelf niet zo'n techneut, dus heb een uurtje rondgereden, maar durfde onderweg niet te stoppen. Had nl. geen idee of motor daarna wel zou starten.(zou het accu zijn of startmotor of weet ik wat het nog meer zou kunnen zijn)
Dus de 4e dag, motor sloeg aan, rechtstreeks naar motorzaak gereden.
Chef werkplaats gaf aan dat hier waarschijnlijk de oude druppellader(tussen ca 10 en 15 jaar oud denk ik?) het probleem was omdat de bmw wel wat stroom verliest aan diverse zaken. Dus op zijn advies de optimate 4 gekocht.
Nu zit ik met aantal vragen:
- herkennen jullie je in bovenstaande?
- de motor start nu telkens zonder dat ik de nieuwe druppellader nog maar heb gebruikt, is dat dan omdat de motor door het rijden zelf weer oplaadt?
- laadt de motor door te rijden goed op of laadt een druppellader altijd beter op?
- wat doe ik met de oude optimate 3, is die nog voor iemand interessant, of kan ik die naar de kringloop brengen?
- Ik wilde de optimate installeren. Maar eerst gewoon even opladen door de accu-klemmen. Die krijg ik echter, als het zadel eraf is, net niet tussendoor gestoken om ze vast te kunnen klemmen. Vrees dus dat ik alsnog alle kuipdelen eraf moet halen? Dan zou ik ook de kabelset met de ringetjes op de polen kunnen plaatsen.
- met de optimate 3 had ik een kabeltje om rechtstreeks op de 12V aansluiting te laden. Ik zie dat deze kabeltjes voor de optimate 4 ook te koop zijn voor een paar euro. Is dat dan niet makkelijker voor een "niet techneut' zoals ik. Dan hoef ik niet te knutselen met de kuip en alleen kabeltje te pluggen voor het opladen.
Nou, jullie zien, ongemerkt een boel vragen, waarvan ik deels al wel info op het forum zie, maar dat is nogal zoeken.
Dus graag weer jullie hulp.
groeten,
Gerard