Je kunt inderdaad met een voltmeter/spanningsmeter een redelijke indicatie over de staat van de lading van de accu krijgen.
Alleen een voltmeter is te "traag" om de laagste spanning tijdens starting te tonen, vandaar de eerder aangegeven hulpmiddelen.
Die hebben een "hysteresis" waardoor je weet tot hoe laag de spanning inzakte.
Algemeen gesproken, als je een spanning meet van 11 volt en lager, is het mis.
Dan is de accu niet voldoende opgeladen of kan geen goede lading meer vast houden.
Naast de tips aangegeven door VanPatton;
Inderdaad nooit je accuspanning meten vlak nadat de accu geladen werd (=surface-charge), dus ook niet (kort) na een rit(je).
Wacht minimaal 1 ~ 2 uur.
Je kunt overigens deze "surface-charge" ook overkomen door enkele minuten je koplamp aan te zetten.
Na het opladen/rijden en uurtje of wat wachten, meet de accuspanning. Noteer deze.
Na wederom een uurtje of wat wachten, meet wederom de accuspanning, en wederom noteren.
Dan de motor op contact zetten maar niet starten, en wederom de accuspanning meten.
Wacht dan een minuutje en zet je koplamp aan voor enkele minuten (ik zou willen adviseren niet meer dan 1 ~ 2 minuten omdat de koplamp anders mogelijk te warm wordt).
Meet wederom de accuspanning na die 2 minuten terwijl de koplamp nog steeds aan staat.
Zet dan koplamp uit, motor van contact af en wacht 10 minuten, meet wederom de accuspanning.
In mijn optiek heb je, zonder de motor te starten, een redelijk wisselende belasting van je accu en door de spanning te meten, krijg je een redelijke indicatie van de lading van je accu.
Met alle meetwaardes zou je accuspanning niet meer dan zo'n 1 volt tot 1,5 volt maximaal moeten zakken.
En zou, als de belasting (zoals koplamp) weer uitgeschakeld wordt, de accuspanning weer redelijkerwijs moeten stijgen.
Doe het bovenstaande a.u.b alleen als je een acculader bij de hand hebt, of als je accuspanning in den beginne tenminste 12,83 volt is (= volledig geladen accu).
Want in het ongunstige geval is je accu niet zo fris-en-fruitig meer, en met bovenstaande procedure belast je mogelijkerwijs je accu dusdanig dat je daarna niet meer kunt starten.
En dus ook risico op diepte-ontlading en dat is funest voor elke accu.
E.e.a natuurlijk geheel op eigen risico.
