
meer pit?
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
meer pit?
De 1200RT vind ik een heerlijke motor. Toch merk ik dat ik wat gewend raak aan het vermogen en wel prettig zou vinden als dit wat hoger zou liggen. Dat komt waarschijnlijk ook omdat er steeds meer vierwielers zijn die ook behoorlijk pittig zijn en ik het niet passend vind dat die sneller zijn
. Zat daarom al met een schuin oog naar K-versies te krijgen, wordt alleen niet vrolijk van de vernietigende commentaren die RT-rijders daarover schrijven. De nieuwste versie 1200RT heeft zo'n 10% meer pit, maar ik denk dat ik daar ook wel weer snel op uitgekeken raak. Iemand nog een goed idee? Bestaat er ook zoiets als chiptuning voor RT's?

R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- Beamer63
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R Nine T Racer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: omgeving Tilburg
Re: meer pit?
S 1000RR met een dikke 200 PK kan je weer even voorruit !
- HansD
- Berichten: 3353
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: meer pit?
Ik zou eerst maar eens gaan proefrijden op de nieuwe RT. "10% meer vermogen" is niet echt een goede samenvatting van dit model



- PaPinkelman
- Berichten: 1016
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: meer pit?
Hm, met mijn 'maar' 90 pk trek ik menig moderne vierwieler met veel meer pk's er nog uit... Vraag me af wat je met 'meer pit' bedoelt... Hogere topsnelheid? Op de openbare weg nauwelijks interessant, toch?Harro schreef:Dat komt waarschijnlijk ook omdat er steeds meer vierwielers zijn die ook behoorlijk pittig zijn en ik het niet passend vind dat die sneller zijn![]()
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: meer pit?
Tja, een s1000RR heeft wel pit genoeg, maar ik zit liever rechtop. En inderdaad met stoplichtsprintjes blijf je de meeste auto's wel voor, maar op de snelweg merk je af en toe dat er vierwielers zijn die tussensprintjes aardig bijhouden. De opmerking over de nieuwste lichting 1200RT's zet me nog het meest aan het denken. Wellicht biedt dat soelaas? Wel eerst nog even paar centjes opzij leggen.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- Wimis
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 sep 2015, 20:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Houten
- Locatie: Houten
Re: meer pit?
Google maar eens op: Chiptuning voor motorfietsenHarro schreef:De 1200RT vind ik een heerlijke motor. Toch merk ik dat ik wat gewend raak aan het vermogen en wel prettig zou vinden als dit wat hoger zou liggen. Dat komt waarschijnlijk ook omdat er steeds meer vierwielers zijn die ook behoorlijk pittig zijn en ik het niet passend vind dat die sneller zijn. Zat daarom al met een schuin oog naar K-versies te krijgen, wordt alleen niet vrolijk van de vernietigende commentaren die RT-rijders daarover schrijven. De nieuwste versie 1200RT heeft zo'n 10% meer pit, maar ik denk dat ik daar ook wel weer snel op uitgekeken raak. Iemand nog een goed idee? Bestaat er ook zoiets als chiptuning voor RT's?
Vindt je genoeg dealer daarin. En nee, geen ervaring mee!
R1200GS
- RToon
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Asten
- Locatie: Asten
Re: meer pit?
Of je legt jezelf er bij neer dat er iemand sneller optrekt dan jij
In jou belevenis gaat het uiteindelijk toch nooit snel genoeg
Sorry voor de harde brute opmerking
In jou belevenis gaat het uiteindelijk toch nooit snel genoeg
Sorry voor de harde brute opmerking

een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
een ziek mens heeft er maar een
Re: meer pit?
On topic: Op 1 van mijn vorige RT's had ik een Powercommander, open luchtfilter en open uitlaat.
Acceleratiewinst was aanzienlijk. Benzine verbruik daarentegen 10% hoger dan standaard.
Wunderlich levert die spulletjes. Als je af wilt maken, dan vervang je ook de bochtenset door 1 zonder kat.
Acceleratiewinst was aanzienlijk. Benzine verbruik daarentegen 10% hoger dan standaard.
Wunderlich levert die spulletjes. Als je af wilt maken, dan vervang je ook de bochtenset door 1 zonder kat.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: meer pit?
Tesla P90 al eens geprobeerd, ok, hij heeft een paar wielen meer maar je wint iedere sprint, kost een paar centen maar dan heb je ook wat. 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: meer pit?
En weer back on topic;
Je moet met jezelf een eerlijke discussie aangaan of je inderdaad liever een "racemonster" wenst met het "hang on for dear life"-gevoel of dat je gewoon jou 1200RT pittiger wenst.
Ik ga uit van het laatste.
Laat ik beginnen met chip-tuning;
Ik heb de officiële chip-tuning (van ABT) op mijn 4-wielige en dat bevalt goed.
Ik heb op mijn 1100RT chip-tuning gedaan, gaf zoveel vermogen dat in de 1e én 2e versnelling het achterwiel (te) vaak slipte. En de motor ging veel rijker lopen, dus meer verbruik en redelijk sterke lucht achter de motor.
Dus dat was na een dag het vastgrijpen van het stuur en het bedienen van de gashandel met duim en wijsvinger wel een beetje over, heel erg vermoeiend.
En beter voor het milieu en de banden. En mijn comfort. Het was gewoon té.
Op de 1200RT heb ik ook naar chip-tuning gekeken, en er zijn er een paar die dat doen, vaak Deutsche bedrijven of personen.
Nadeel is dat je de ECU (ZFE, oftewel motormanagement) moet uitbouwen en naar hen moet opsturen. Dan wordt er naar verluid andere software geladen. Want zover ik heb kunnen achterhalen, is, in tegenstelling met de 1100RT, de chip niet uitwisselbaar op de 1200RT.
Ander nadeel is dat het vanaf-de-plank tuning is, er wordt dus geen specifieke afstelling gedaan op jou motor en vaak ook geen mogelijkheid voor jou specifieke wensen.
Chip-tuning van de 1200RT zou wel kunnen maar ik ken vooralsnog niemand die het ooit gedaan heeft.
En pionieren op dat vlak heb ik geen kennis van of zin in, dus dan overweeg ik het ook niet. (meer).
Dus wat mij betreft is chip-tuning dan exit.
Zoals reeds aangegeven, PowerCommander is een optie. Zal qua aanschaf vanaf zo rond de 300 euro zijn en als je het goed wilt doen, moet je bij een tuner langs (in Zeeland, als ik het wel heb) die de PowerCommander afstelt op jou motor.
En moet je, als je het goed wilt doen, bij elke verandering van je motor, dat opnieuw laten doen. Omdat het op basis van mapping gaat, die stand van de gashandel geeft die instelling en dat voor enkele honderden posities.
Uiteraard zijn er ook kosten aan verbonden om die echte tuner het op jou motor te laten afstellen.
Ik schat in dat je totaal vanaf 600 ~ 700 euro klaar zal zijn voor dat gedeelte. Dus het vliegt al snel richting de 1000 euro. Zeker als je ook nog de nodige opties van de PowerCommander overweegt.
Qua motor-vermogen kan je er flink op vooruit gaan, maar het is betrekkelijk, want een goede tuner blijft binnen de marges van jou motor, anders is het al snel afgelopen met je motorblok.
Daarnaast kan je een meer-open luchtfilter plaatsen, andere bochten-set (ten koste van het milieu, want die is vaak zonder katalysator) en andere demper.
Zoals aangegeven, dat helpt ook.
Niet zoveel als een PowerCommander of chip-tuning (in potentie), maar je motor blijft wel verders ongewijzigd en je krijgt enkele PK's meer, en iets meer trekkracht.
Voordeel is dat je het zelf kunt monteren.
Ikzelf heb gekozen voor de Wunderlich Performance Controler, wat de OEM is van DoBeck Performance omdat ik meer geloof in hun uitleg qua werking in vergelijk met (o.a) de PowerCommander.
Een meer lineaire winst in het beter lopen van de motor en vermogen. Daarnaast kan je die helemaal zelf instellen, en heb je geen tuner nodig wat dat betreft.
Natuurlijk kan je zeker ook eens de 1200RT waterbuffel gaan beschouwen, 125 pk versus 110pk, 125Nm versus 120Nm trekkracht.
Denk dat je daarin niet zozeer de meer motorvermogen zal bemerken maar wel dat de motor mooier loopt e.d., soepeler. Verfijnder.
Wat dat betreft kan je dan beter de K1600 gaan beschouwen, een rustige motor als het eenmaal op gang is, maar een wolf in schaapskleren als je aan het gas gaat hangen.
Je schaduw is constant aan het bumperkleven bij je. :lol:
Maar stuurt nog altijd als de spreekwoordelijke RT's en GS-en als het eenmaal beweegt, heb ik zoal begrepen.
Je moet met jezelf een eerlijke discussie aangaan of je inderdaad liever een "racemonster" wenst met het "hang on for dear life"-gevoel of dat je gewoon jou 1200RT pittiger wenst.
Ik ga uit van het laatste.
Laat ik beginnen met chip-tuning;
Ik heb de officiële chip-tuning (van ABT) op mijn 4-wielige en dat bevalt goed.
Ik heb op mijn 1100RT chip-tuning gedaan, gaf zoveel vermogen dat in de 1e én 2e versnelling het achterwiel (te) vaak slipte. En de motor ging veel rijker lopen, dus meer verbruik en redelijk sterke lucht achter de motor.
Dus dat was na een dag het vastgrijpen van het stuur en het bedienen van de gashandel met duim en wijsvinger wel een beetje over, heel erg vermoeiend.
En beter voor het milieu en de banden. En mijn comfort. Het was gewoon té.
Op de 1200RT heb ik ook naar chip-tuning gekeken, en er zijn er een paar die dat doen, vaak Deutsche bedrijven of personen.
Nadeel is dat je de ECU (ZFE, oftewel motormanagement) moet uitbouwen en naar hen moet opsturen. Dan wordt er naar verluid andere software geladen. Want zover ik heb kunnen achterhalen, is, in tegenstelling met de 1100RT, de chip niet uitwisselbaar op de 1200RT.
Ander nadeel is dat het vanaf-de-plank tuning is, er wordt dus geen specifieke afstelling gedaan op jou motor en vaak ook geen mogelijkheid voor jou specifieke wensen.
Chip-tuning van de 1200RT zou wel kunnen maar ik ken vooralsnog niemand die het ooit gedaan heeft.
En pionieren op dat vlak heb ik geen kennis van of zin in, dus dan overweeg ik het ook niet. (meer).
Dus wat mij betreft is chip-tuning dan exit.
Zoals reeds aangegeven, PowerCommander is een optie. Zal qua aanschaf vanaf zo rond de 300 euro zijn en als je het goed wilt doen, moet je bij een tuner langs (in Zeeland, als ik het wel heb) die de PowerCommander afstelt op jou motor.
En moet je, als je het goed wilt doen, bij elke verandering van je motor, dat opnieuw laten doen. Omdat het op basis van mapping gaat, die stand van de gashandel geeft die instelling en dat voor enkele honderden posities.
Uiteraard zijn er ook kosten aan verbonden om die echte tuner het op jou motor te laten afstellen.
Ik schat in dat je totaal vanaf 600 ~ 700 euro klaar zal zijn voor dat gedeelte. Dus het vliegt al snel richting de 1000 euro. Zeker als je ook nog de nodige opties van de PowerCommander overweegt.
Qua motor-vermogen kan je er flink op vooruit gaan, maar het is betrekkelijk, want een goede tuner blijft binnen de marges van jou motor, anders is het al snel afgelopen met je motorblok.
Daarnaast kan je een meer-open luchtfilter plaatsen, andere bochten-set (ten koste van het milieu, want die is vaak zonder katalysator) en andere demper.
Zoals aangegeven, dat helpt ook.
Niet zoveel als een PowerCommander of chip-tuning (in potentie), maar je motor blijft wel verders ongewijzigd en je krijgt enkele PK's meer, en iets meer trekkracht.
Voordeel is dat je het zelf kunt monteren.
Ikzelf heb gekozen voor de Wunderlich Performance Controler, wat de OEM is van DoBeck Performance omdat ik meer geloof in hun uitleg qua werking in vergelijk met (o.a) de PowerCommander.
Een meer lineaire winst in het beter lopen van de motor en vermogen. Daarnaast kan je die helemaal zelf instellen, en heb je geen tuner nodig wat dat betreft.
Natuurlijk kan je zeker ook eens de 1200RT waterbuffel gaan beschouwen, 125 pk versus 110pk, 125Nm versus 120Nm trekkracht.
Denk dat je daarin niet zozeer de meer motorvermogen zal bemerken maar wel dat de motor mooier loopt e.d., soepeler. Verfijnder.
Wat dat betreft kan je dan beter de K1600 gaan beschouwen, een rustige motor als het eenmaal op gang is, maar een wolf in schaapskleren als je aan het gas gaat hangen.
Je schaduw is constant aan het bumperkleven bij je. :lol:
Maar stuurt nog altijd als de spreekwoordelijke RT's en GS-en als het eenmaal beweegt, heb ik zoal begrepen.
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: meer pit?
Alles went, heb ook een auto met 200 pk en die is niet meer als eerste bij het stoplicht weg
Maar met elke motor kun je sneller wegrijden dan het verkeer, of er moet een rit Tesla's achter je staan
De motor die ik nu heb rijdt ik op koppel weg, en niet op toeren (gaat wel steeds beter, was wennen) en maar weinig auto's winnen het (ondanks mijn 90 pk).
En bovendien kun je iedere keer wel een nieuwe motor kopen als je denkt dat je niet meer vlot mee kunt, maar daar moet je wel centjes voor hebben.
Bovendien lijkt mij een oudere motor handiger en hoef je niet zo panisch te zijn met buiten /onbewaakt stallen (of je hem nog terugvindt ed.).
Maar een RT LC uitproberen kan nooit geen kwaad, en een K1200R/S heeft ook ruimschoots voldoende power (170 pk). Zit je redelijk comfortabel op.


Maar met elke motor kun je sneller wegrijden dan het verkeer, of er moet een rit Tesla's achter je staan

De motor die ik nu heb rijdt ik op koppel weg, en niet op toeren (gaat wel steeds beter, was wennen) en maar weinig auto's winnen het (ondanks mijn 90 pk).
En bovendien kun je iedere keer wel een nieuwe motor kopen als je denkt dat je niet meer vlot mee kunt, maar daar moet je wel centjes voor hebben.
Bovendien lijkt mij een oudere motor handiger en hoef je niet zo panisch te zijn met buiten /onbewaakt stallen (of je hem nog terugvindt ed.).
Maar een RT LC uitproberen kan nooit geen kwaad, en een K1200R/S heeft ook ruimschoots voldoende power (170 pk). Zit je redelijk comfortabel op.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: meer pit?
Dank voor alle reacties. Googlen op chiptuning voor een R1200 kwam ik nog geen aanbieder/ laat staan ervaringen tegen, dus InspectorGadget dank voor de gedetailleerde toelichting en ervaringen. Tja, soms wil ik wat veel, genieten van een RT en dan nog liefst flink wat extra vermogen. Chiptuning is er niet aantrekkelijker op gaan klinken, en andere aanpassingen klinken ook nog niet helemaal zorgeloos. Beste opties voor mij lijken nu:
- overstappen naar 1200LC
- overstappen naar K ...
- ophouden met verlangen naar meer.
Ik zal er nog wel een paar keer over nadenken.
- overstappen naar 1200LC
- overstappen naar K ...
- ophouden met verlangen naar meer.
Ik zal er nog wel een paar keer over nadenken.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- AGVerheij
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: meer pit?
Dat is in ieder geval de meest voordelige optie :lol:Harro schreef: ophouden met verlangen naar meer.
Maar of die ook haalbaar is........
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Re: meer pit?
Flink wat extra vermogen uit een 1200RT, dat gaat een hele uitdaging worden.
Je kunt wat extra vermogen uit een 1200RT krijgen, maar om het flink te noemen, neen, daar is het blok gewoon niet voor geschikt.
Wat ik er zoal van gezien/gelezen heb, gaat het bij chip-tuning op de 1200RT om circa 10 ~ 15 pk meer, en dat kost je dan 700 pleuri.
Is wat mij betreft erg veel geld voor relatief weinig extra.
Redelijk zorgeloos kan je andere demper, ander luchtfilter en bochten monteren. Ook de Performance controler kan je zelf monteren en instellen.
PowerCommanders/RapidBike heb je een tuner bij nodig. Of je moet de default mapping van die respectievelijke leveranciers aanhouden maar dan wordt jij daar niet veel vrolijker van.
Je lijstje van momenteel Beste Opties zijn inderdaad prima keuzes.
Verlangen naar meer is de menselijke natuur, misschien moet je ook eens je oor te luisteren leggen bij de BMW dealeRT in A'foort.
Die hebben ook nog race-bloed in den aderen.
Maar gaat ook geld kosten, flink soms.
Je kunt wat extra vermogen uit een 1200RT krijgen, maar om het flink te noemen, neen, daar is het blok gewoon niet voor geschikt.
Wat ik er zoal van gezien/gelezen heb, gaat het bij chip-tuning op de 1200RT om circa 10 ~ 15 pk meer, en dat kost je dan 700 pleuri.
Is wat mij betreft erg veel geld voor relatief weinig extra.
Redelijk zorgeloos kan je andere demper, ander luchtfilter en bochten monteren. Ook de Performance controler kan je zelf monteren en instellen.
PowerCommanders/RapidBike heb je een tuner bij nodig. Of je moet de default mapping van die respectievelijke leveranciers aanhouden maar dan wordt jij daar niet veel vrolijker van.
Je lijstje van momenteel Beste Opties zijn inderdaad prima keuzes.
Verlangen naar meer is de menselijke natuur, misschien moet je ook eens je oor te luisteren leggen bij de BMW dealeRT in A'foort.
Die hebben ook nog race-bloed in den aderen.
Maar gaat ook geld kosten, flink soms.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: meer pit?
Slechts één antwoord op al je verlangens: K1600GT...
Dat kreng kan bij het stoplicht afgaan als een kanon (150pk) én je zit rechtop én het verbruik schommelt tussen 4l/100km en 6l/100km (ligt er aan in welke bui de berijder verkeert en dus in welke rijmodus het monster staat
)
Alleen ben je wel het boxer-karakter kwijt... Maar ja, dat went best snel.
Bert M
Dat kreng kan bij het stoplicht afgaan als een kanon (150pk) én je zit rechtop én het verbruik schommelt tussen 4l/100km en 6l/100km (ligt er aan in welke bui de berijder verkeert en dus in welke rijmodus het monster staat

Alleen ben je wel het boxer-karakter kwijt... Maar ja, dat went best snel.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4583
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: meer pit?
't Ja Bert, de K1600GT is een "raket" op twee wielen en heeft duidelijk een ander karakter dan de RT. De topicstarter zal zich bezinnen in welke "modus" hij wil rijden . . .

Bert M schreef:Slechts één antwoord op al je verlangens: K1600GT...
Dat kreng kan bij het stoplicht afgaan als een kanon (150pk) én je zit rechtop én het verbruik schommelt tussen 4l/100km en 6l/100km (ligt er aan in welke bui de berijder verkeert en dus in welke rijmodus het monster staat)
Alleen ben je wel het boxer-karakter kwijt... Maar ja, dat went best snel.
![]()
Bert M
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: meer pit?
De K1600 is een beest, in velerlei opzichten.
Met hoofdletters.
Wat mij betreft nog altijd een "looker"
Naast een formidabel stuk techniek van BMW, werkelijk indrukwekkend.
Maar de K1600 vergt ook de nodige vaardigheden & beheersing van de berijder.
Naast loodzwaar & lomp (tot dat de wielen in beweging zijn) ook de controle over de gashandel.
Anders ben je met dezelfde snelheid ook je rijbewijs kwijt of, nog erger, een "onvrijwillige" orgaandonor geworden.
Inderdaad, de topic-starter heeft teen en tander om zich over te bezinnen.
Wilt hij echt pit, dan is het overwegen te kijken naar de K-serie, vanaf de K1200 en hoger.
En degene die ik van nabij ken die (ook) de 1200 boxers gereden hebben, geven aan dat de K1600, eenmaal in beweging, zich net zo laat sturen.
Je kunt er net zo gemakkelijk mee rijden als snijden..
Met hoofdletters.
Wat mij betreft nog altijd een "looker"

Naast een formidabel stuk techniek van BMW, werkelijk indrukwekkend.
Maar de K1600 vergt ook de nodige vaardigheden & beheersing van de berijder.
Naast loodzwaar & lomp (tot dat de wielen in beweging zijn) ook de controle over de gashandel.
Anders ben je met dezelfde snelheid ook je rijbewijs kwijt of, nog erger, een "onvrijwillige" orgaandonor geworden.

Inderdaad, de topic-starter heeft teen en tander om zich over te bezinnen.
Wilt hij echt pit, dan is het overwegen te kijken naar de K-serie, vanaf de K1200 en hoger.
En degene die ik van nabij ken die (ook) de 1200 boxers gereden hebben, geven aan dat de K1600, eenmaal in beweging, zich net zo laat sturen.
Je kunt er net zo gemakkelijk mee rijden als snijden..
Re: meer pit?
Kijk anders eens hier, als je dat nog niet gedaan hebt.
http://www.motoplus.nl/magazine/uitgave ... n-k1200gt/
Als je geen abonnee bent moet je maar even langs de balk lezen.
Geeft wat duidelijkheid over de verschillen tussen K1200GT en R1200RT, en komt goed overeen met mijn eigen bevindingen.
Groet, Aad
http://www.motoplus.nl/magazine/uitgave ... n-k1200gt/
Als je geen abonnee bent moet je maar even langs de balk lezen.
Geeft wat duidelijkheid over de verschillen tussen K1200GT en R1200RT, en komt goed overeen met mijn eigen bevindingen.
Groet, Aad
- head02
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
- Type: R1200RT/LC
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Lisse
Re: meer pit?
ik ben het met hansD eens. de 10% meer vermogen van de r1200RT LC tov van de 1200RT lijkt namelijk meer op 30% .
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: meer pit?
Je kunt gelukkig inderdaad ook prima 'normaal' rijden met de K1600GT, stuurt gemakkelijker en vriendelijker dan mijn oude R1100RT vanaf het moment dat de boel in beweging is (rangeren is alsof je de Weense wals danst met een overvolle boekenkast en vergt een zekere fysieke kracht :lol: ), maar het allergrootste nadeel ontstaat als je besluit om in een land te gaan wonen waar zo ongeveer elke strekkende mijl doorgaande weg bestreken wordt door traject controle. Het Teutoonse monster vergt, hier in Engeland, dus nog veel meer dan in Nederland, een in staal gegoten zelfdiscipline. En 80 km/uur geeft op een K1600GT het frustrerende gevoel dat je kunt meesteppen en tegelijkertijd een krantje kunt lezen... Als ik ergens heen ga op wat langere afstand pak ik de GT, maar voor de lol een stukje 'spelen' op zondagochtend doe ik tegenwoordig bij voorkeur op de F650GS. Die kun je nog eens volle bak open trekken, zonder je direct zorgen te hoeven maken over de financiële gevolgen.Inspector Gadget schreef:De K1600 is een beest, in velerlei opzichten.
Met hoofdletters.
Wat mij betreft nog altijd een "looker"![]()
Naast een formidabel stuk techniek van BMW, werkelijk indrukwekkend.
Maar de K1600 vergt ook de nodige vaardigheden & beheersing van de berijder.
Naast loodzwaar & lomp (tot dat de wielen in beweging zijn) ook de controle over de gashandel.
Anders ben je met dezelfde snelheid ook je rijbewijs kwijt of, nog erger, een "onvrijwillige" orgaandonor geworden.![]()
Inderdaad, de topic-starter heeft teen en tander om zich over te bezinnen.
Wilt hij echt pit, dan is het overwegen te kijken naar de K-serie, vanaf de K1200 en hoger.
En degene die ik van nabij ken die (ook) de 1200 boxers gereden hebben, geven aan dat de K1600, eenmaal in beweging, zich net zo laat sturen.
Je kunt er net zo gemakkelijk mee rijden als snijden..
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: meer pit?
Dank allen voor nog weer meer om over na te denken. Als ik zou overstappen naar de K-serie dan gaat mijn voorkeur voorlopig (zonder daarop gereden te hebben) uit naar de K1300GT. Het gewicht daarvan valt nog mee en toch fors wat meer vermogen. Door een rughernia heb ik wat weinig gevoel in mijn rechtervoet en dat is soms wat lastiger bij het overeind houden. Het gewicht is dan ook zeker een van de vele voordelen van een R1200RT.
Ik rij overigens vooral in Nederland en uiteraard is het uitkijken, maar tussen 150 en 170 is op de snelweg een relatief veilige snelheid voor je rijbewijs. Ik rij zo'n 20k km per jaar en veel meer dan 1 bekeuring levert dat niet op als je de berm en achterliggers in de gaten houdt.
Ik rij overigens vooral in Nederland en uiteraard is het uitkijken, maar tussen 150 en 170 is op de snelweg een relatief veilige snelheid voor je rijbewijs. Ik rij zo'n 20k km per jaar en veel meer dan 1 bekeuring levert dat niet op als je de berm en achterliggers in de gaten houdt.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 21:08
- Type: R1150RT
- Bijz: Geweldig
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nes a/d amstel
Re: meer pit?
gezien het voorgaande (draadje), vraag ik me af of dit nog wel in het toerforum hoort.
zelf denk ik dat een raceforum een betere oplossing zou kunnen bieden.
tot nu toe zie eigenlijk alleen maar onderwerpen in het forum verschijnen over beter en veilig rijden.
m.vr.gr Ad
zelf denk ik dat een raceforum een betere oplossing zou kunnen bieden.
tot nu toe zie eigenlijk alleen maar onderwerpen in het forum verschijnen over beter en veilig rijden.
m.vr.gr Ad
Re: meer pit?
Meer pit hoeft niet per definitie iets te maken te hebben met racen. Meer pit als in meer koppel en/of vermogen, kan zeker bijdragen aan de (verkeers)veiligheid. Met wat meer pit kan een simpele draai met de rechterhand je net uit een penibele situatie redden.bjanolte schreef:gezien het voorgaande (draadje), vraag ik me af of dit nog wel in het toerforum hoort.
zelf denk ik dat een raceforum een betere oplossing zou kunnen bieden.
tot nu toe zie eigenlijk alleen maar onderwerpen in het forum verschijnen over beter en veilig rijden.
m.vr.gr Ad
Re: meer pit?
+1
Meer pit betekend inderdaad dat je wat meer vermogen hebt om een situatie snel op te lossen.
Versus de K1600GT met .. 332kg. (slik).
Maar ieder maakt daarin zijn eigen keuzes natuurlijk.
Je zou ook kunnen overwegen een lichtere motor te overwegen, qua gewicht.
Dan wel met de nodige tupperware voor jou comfort, maar met een lager gewicht waardoor het gewicht versus vermogen wat positiever uitvalt.
Bijvoorbeeld de F800GT.
Meer pit betekend inderdaad dat je wat meer vermogen hebt om een situatie snel op te lossen.
De K1300GT heeft als specificaties aangaande gewicht een rijklaar-gewicht van 288 kg, terwijl de 1200RT daarin 274 kg aangeeft, dus inderdaad niet zo heel groot verschil.Harro schreef:Als ik zou overstappen naar de K-serie dan gaat mijn voorkeur voorlopig (zonder daarop gereden te hebben) uit naar de K1300GT. Het gewicht daarvan valt nog mee en toch fors wat meer vermogen.
Versus de K1600GT met .. 332kg. (slik).
Dan durf je beduidend meer dan ik, zeker omdat het offensief tegen hardrijders weer volop in gang gezet is.Harro schreef:.. tussen 150 en 170 is op de snelweg een relatief veilige snelheid voor je rijbewijs.

Maar ieder maakt daarin zijn eigen keuzes natuurlijk.
Je zou ook kunnen overwegen een lichtere motor te overwegen, qua gewicht.
Dan wel met de nodige tupperware voor jou comfort, maar met een lager gewicht waardoor het gewicht versus vermogen wat positiever uitvalt.
Bijvoorbeeld de F800GT.

-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: meer pit?
Mijn conclusies kunnen inderdaad langzamerhand een beetje aangescherpt, of de 1200 RT LC of de K1300GT. Zodra mijn budget het voldoende toelaat, zal ik die opties eens gaan verkennen.Inspector Gadget zei: De K1300GT heeft als specificaties aangaande gewicht een rijklaar-gewicht van 288 kg, terwijl de 1200RT daarin 274 kg aangeeft, dus inderdaad niet zo heel groot verschil.
Versus de K1600GT met .. 332kg. (slik).
Tja, misschien waar, maar als je wat km's maakt went snelheid snel. Ik krijg pas een toergevoel boven de 140km/u.bjanolte zei: gezien het voorgaande (draadje), vraag ik me af of dit nog wel in het toerforum hoort.
zelf denk ik dat een raceforum een betere oplossing zou kunnen bieden
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- Beamer63
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R Nine T Racer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: omgeving Tilburg
Re: meer pit?
Beste Harro,
Met een rughernia lijkt me de 1300 GT niet zo' n goede keus.
Ga er voor de aardigheid eens aan de hand mee manouvreren en zet hem maar eens op de middenbok !
Voelt toch wezelijk anders als een R 1200 RT
Succes met de te maken keus.
Ps : Voor wat betreft de voorkeur voor een rechtere zit en toch voldoende power : S 1000 R en S 1000 XR al geprobeerd.?
Peter
Met een rughernia lijkt me de 1300 GT niet zo' n goede keus.
Ga er voor de aardigheid eens aan de hand mee manouvreren en zet hem maar eens op de middenbok !
Voelt toch wezelijk anders als een R 1200 RT
Succes met de te maken keus.
Ps : Voor wat betreft de voorkeur voor een rechtere zit en toch voldoende power : S 1000 R en S 1000 XR al geprobeerd.?
Peter
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: meer pit?
Of, als je gewicht/pk verhouding wil bijstellen: R1200ST, 205 kg, 110 pk. Wel een beetje tupperware...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: meer pit?
Tja, daar zit ook wel een deel van mijn aarzeling. Tegelijkertijd manouvreer ik ook met de 1200RT weinig (zeg maar: niet) terwijl ik er naast loop en gebruik ik meestal de zijstandaard (tanken doe ik vrijwel altijd bij een zelfbedieningspomp waar ik zonder af te stappen kan pinnen en tanken). Die enkele keren dat het anders moet is de middenbok niet een probleem,ik kan me moeilijk voorstellen dat dat op de K1300GT dan zo'n enorm verschil maakt, maar dat zal ik dan maar eens proberen.Beamer63 schreef: Met een rughernia lijkt me de 1300 GT niet zo' n goede keus.
Ga er voor de aardigheid eens aan de hand mee manouvreren en zet hem maar eens op de middenbok !
Bij de S1000R en RS-versies vrees ik dat ik de ontspannen zit en de windbescherming toch te zeer ga missen.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- clemturbo
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
- Locatie: enschede
Re: meer pit?
Het op de midden bok is wel zwaarder, maar ik zet mijn k1200gt ( die ik sinds juni dit jaar heb) altijd op de zij standaard, behalve als hij een was beurt nodig heeft.
Wat betreft windbescherming is het ook een stuk minder dan de r1100rt, ik heb er nu een verhoogd scherm van v-stream opgezet, waardoor het een stuk rustiger is.
Wat meer pit betreft is het geen vergelijk met de r1100rt die ik heb gehad, de k1200gt gaat als een raket. Alleen het schakelen vergt nog wel enige gewenning, gaat wel veelal met een luide klak, maar wel strak.
Tevens heeft ie nog wel last van last wisseling, dus gas los en er weer op, gaat niet zo vloeiend, het is ook niet echt een motor voor stads verkeer, daar was de r1100rt veel comfortabeler in.
Maar de power die hij heeft is echt geweldig, als je aan het gas gaat dan sleurt hij je echt zo de gevaren zone in wat snelheid betreft, en ligt als een huis op de weg.
Ik zou zeggen gewoon eens test rijden op zo'n machine, en kijken of het wat voor je is.
Wat betreft windbescherming is het ook een stuk minder dan de r1100rt, ik heb er nu een verhoogd scherm van v-stream opgezet, waardoor het een stuk rustiger is.
Wat meer pit betreft is het geen vergelijk met de r1100rt die ik heb gehad, de k1200gt gaat als een raket. Alleen het schakelen vergt nog wel enige gewenning, gaat wel veelal met een luide klak, maar wel strak.
Tevens heeft ie nog wel last van last wisseling, dus gas los en er weer op, gaat niet zo vloeiend, het is ook niet echt een motor voor stads verkeer, daar was de r1100rt veel comfortabeler in.
Maar de power die hij heeft is echt geweldig, als je aan het gas gaat dan sleurt hij je echt zo de gevaren zone in wat snelheid betreft, en ligt als een huis op de weg.
Ik zou zeggen gewoon eens test rijden op zo'n machine, en kijken of het wat voor je is.
Boswachter
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1494 Weergaves
-
Laatste bericht door Jan-Willem
-
- 33 Reacties
- 7362 Weergaves
-
Laatste bericht door Kees BMW
-
- 0 Reacties
- 5122 Weergaves
-
Laatste bericht door moh_fan