Risico
Moderator: RT_Patrick
- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Risico
Op dinsdag 29 september samen met motormaat Hans de VRO-Risico cursus van de KNMV gevolgd, 45 jaar motorrijden maakt dat je gewoontes hebt die je beter achterwege zou kunnen laten of anders doen (lees veiliger). KNMV rijinstructeur Richard wist ze bij mij feilloos, door middel van video opnamen, aan te wijzen. Hier ga ik mijn voordeel meedoen door nog veiliger door het verkeer te kunnen gaan. :mrgreen:
Ben
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
- wobbert
- Bijz: Van Harten special
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Risico
Geef eens wat voorbeelden. Kijken of ik ze herken 

- Hazeldonk
- Contacteer:
Mijn positie op de weg is altijd links van het midden, veilig ten opzichte van verkeer van rechts en uitritten en zo maar dat brengt je ongemerkt dicht bij tegemoet komend verkeer en juist op de wegen waar ik het meeste rij, weg van de snelweg en zo! Komt er een vrachtwagen aan ga ik even wat naar rechts maar bij personenauto's doe ik dat eigenlijk niet. Als van het tegemoet komende verkeer er dus een even kijkt of ie in kan halen zou ik hem dus op mijn helft zo maar tegen kunnen komen en dat is dus onveilig. Ik kan dus beter iets meer op het midden rijden,wobbert schreef:Geef eens wat voorbeelden. Kijken of ik ze herken

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
- blackers
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Als je al 45 jaar motort zullen de gewoontes wel niet al te ernstig zijn. Niettemin een opfriscursus kan geen kwaad.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
- Hazeldonk
- Contacteer:
Het was ook niet echt schokkend maar juist die kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben en daarom besloot ik eens aan te melden.blackers schreef:Als je al 45 jaar motort zullen de gewoontes wel niet al te ernstig zijn. Niettemin een opfriscursus kan geen kwaad.
Ben
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Wat mij betreft mag zo iets dergelijks verplicht worden, of op allerlei manieren aantrekkelijk(er) gemaakt worden.
Of, zoals in sommige provincies, gesubsidieerd.
En de KNMV zou het wat mij betreft veelvuldig, en op heel veel plaatsen in het land mogen geven, vaak, vaker, vaakst.
Het sluipt er altijd in, daarom heten ze ook gewoontes.
En het kan nooit kwaad een professional dat eens te laten beoordelen, reflectie heet dat.
Of, zoals in sommige provincies, gesubsidieerd.
En de KNMV zou het wat mij betreft veelvuldig, en op heel veel plaatsen in het land mogen geven, vaak, vaker, vaakst.
Het sluipt er altijd in, daarom heten ze ook gewoontes.
En het kan nooit kwaad een professional dat eens te laten beoordelen, reflectie heet dat.
-
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Dit klopt volledig, maar heeft niets te maken met 45 jaar rijervaring hebben. Is je gewoon "verkeerd" aangeleerd.Hazeldonk schreef:Mijn positie op de weg is altijd links van het midden, veilig ten opzichte van verkeer van rechts en uitritten en zo maar dat brengt je ongemerkt dicht bij tegemoet komend verkeer.wobbert schreef:Geef eens wat voorbeelden. Kijken of ik ze herken
Als van het tegemoet komende verkeer er dus een even kijkt of ie in kan halen zou ik hem dus op mijn helft zo maar tegen kunnen komen en dat is dus onveilig.
Ik kan dus beter iets meer op het midden rijden,![]()
Ben
Heb sinds 1.5 jaar mijn rijbewijs, en ze hamerde erop om links van het midden te rijden, met dezelfde voordelen als gegeven.
Over de nadelen veel nagedacht, en soms bij auto's/vrachtauto''s die mijn te dicht langs de lijn aankomen ga ik naar het midden.
Maar bij wie heb je de VRO gedaan? En mag ik vragen hoe duur deze was
- WaltzingMatilda
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Het zijn niet alleen vrachtauto's of rijen auto's die ervoor zorgen dat je beter iets meer rechts kunt gaan rijden.
Wat denk je van strepen, witte vlakken, putdeksels, bochten naar links, soms bij het voorsorteren etc. etc
Wat denk je van strepen, witte vlakken, putdeksels, bochten naar links, soms bij het voorsorteren etc. etc

Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Hazeldonk
- Contacteer:
Wat je noemt zijn allemaal statische onderwerpen die niet van plaats veranderen of geen voorrang verlenen en doen verder ook geen onverwachte bewegingen, voor dat soort zaken is goed kijken van belang en je kan er ook gewoon overheen of door rijden.WaltzingMatilda schreef:Het zijn niet alleen vrachtauto's of rijen auto's die ervoor zorgen dat je beter iets meer rechts kunt gaan rijden.

Ben
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Ik heb altijd al in de midden gereden en dat lijkt mij de veiligste plek. Ik houd graag een beetje afstand van verkeer. Dus niet alleen van wat me tegemoet komt maar ook degene die me inhalen.
- blackers
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Ik heb (aan)geleerd dat je niet teveel aan de rechterkant van de rijbaan mag zitten. Zeker als je achter een vrachtauto rijdt ben je 'verstopt' voor tegenliggers. En dat kan weer gevaarlijk worden bij inhalen door deze tegenliggers. Dus niet te dicht op de voorligger en niet teveel aan de rechterkant. Dan ben je het best zichtbaar. Iemand?
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
- MofkaP
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Contacteer:
Motorrijden is dynamische deelname aan het verkeer.
De plaats op de weg is geheel afhankelijk van de situatie.
Links, rechts of midden, daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Ik rij dik 20 jaar iets links van het midden. Zo ben je meer zichtbaar voor tegenliggers (zo is mij geleerd) en ik kan die denkwijze wel volgen. Voor beide opties zijn voor en tegens te bedenken. Ik kan nu niet zeggen dat ik dit een schokkend punt vind 

+1MofkaP schreef:Motorrijden is dynamische deelname aan het verkeer.
Inderdaad, mij is geleerd de 5 posities te gebruiken, afhankelijk van de weg (inkijken van bochten), tegemoet komend verkeer, herkenning van mogelijk gevaar (bijv. geparkeerde auto's, uitritten e.d.), de staat van het wegdek en zo voort.
Of te voorkomen dat een onverlaat denkt dat hij wel ff kan tripleren omdat jij zogenoemd niet snel genoeg gaat.
Je positie dient ten alle tijden hoog-dynamisch te zijn, zonder uitzondering. Net als het kijken in je spiegels.
Een gerespecteerde instructeur stelde eens "een motorrijder die alsmaar in 1 positie blijft plakken is bezig in 1 lijn op een ongeval af te stevenen."
Het onderwerp positie is al eens aan de orden geweest en kan je ook zien hoe de professionele riders zelfs af en toe op de andere weghelft begeven als de verkeerssituatie daarom vraagt.
En als je kijkt & luistert naar de instructeurs van die verhoogde rijvaardigheid opleidingen, bemerk je dat ze daar proportioneel heel veel aandacht aan geven; de juiste positie op de weg.
Naast gevaarherkenning en dergelijke.
- Hazeldonk
- Contacteer:
KNMV met subsudie van de Provincie Z-HViaantje schreef:Hazeldonk schreef:Mijn positie op de weg is altijd links van het midden, veilig ten opzichte van verkeer van rechts en uitritten en zo maar dat brengt je ongemerkt dicht bij tegemoet komend verkeer.wobbert schreef:Geef eens wat voorbeelden. Kijken of ik ze herken
Als van het tegemoet komende verkeer er dus een even kijkt of ie in kan halen zou ik hem dus op mijn helft zo maar tegen kunnen komen en dat is dus onveilig.
Ik kan dus beter iets meer op het midden rijden,![]()
Ben
Maar bij wie heb je de VRO gedaan? En mag ik vragen hoe duur deze was
Ben
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
- Ton1959
Op zich is een aantal van het hierboven geschreven natuurlijk heel duidelijk maar ik vraag me toch af waarom veel motorrijders op de snelweg zover links van de midden rijden dat als ze worden ingehaald bijna door de inhalende auto worden geraakt omdat ze praktisch op zijn baan rijden. In dat soort situaties lijkt mij de midden de betere plaats om te rijden.Inspector Gadget schreef:+1MofkaP schreef:Motorrijden is dynamische deelname aan het verkeer.
Inderdaad, mij is geleerd de 5 posities te gebruiken, afhankelijk van de weg (inkijken van bochten), tegemoet komend verkeer, herkenning van mogelijk gevaar (bijv. geparkeerde auto's, uitritten e.d.), de staat van het wegdek en zo voort.
Of te voorkomen dat een onverlaat denkt dat hij wel ff kan tripleren omdat jij zogenoemd niet snel genoeg gaat.
Je positie dient ten alle tijden hoog-dynamisch te zijn, zonder uitzondering. Net als het kijken in je spiegels.
Een gerespecteerde instructeur stelde eens "een motorrijder die alsmaar in 1 positie blijft plakken is bezig in 1 lijn op een ongeval af te stevenen."
Het onderwerp positie is al eens aan de orden geweest en kan je ook zien hoe de professionele riders zelfs af en toe op de andere weghelft begeven als de verkeerssituatie daarom vraagt.
En als je kijkt & luistert naar de instructeurs van die verhoogde rijvaardigheid opleidingen, bemerk je dat ze daar proportioneel heel veel aandacht aan geven; de juiste positie op de weg.
Naast gevaarherkenning en dergelijke.
Mij is geleerd c.q wat ik doe (en ik zeker niet wil stellen dat ik het juist begrepen heb!), dat je als motorrijder dusdanig in het verkeer moet deelnemen dat het overige verkeer je niet wilt (of kan) inhalen;Ton1959 schreef:... maar ik vraag me toch af waarom veel motorrijders op de snelweg zover links van de midden rijden dat als ze worden ingehaald bijna door de inhalende auto worden geraakt omdat ze praktisch op zijn baan rijden. In dat soort situaties lijkt mij de midden de betere plaats om te rijden.
Daarom zie je de professionele ridders ook altijd "inhalend" rijden, zorg er voor dat je zelf nooit ingehaald kan of gaat worden, pas daarop je snelheid en eventuele positie op aan.
Dat is mij echt ingehamerd!
Op de snelweg is de initiële positie voor het verkeer voor én achter je precies "voor hun snufferd", zodat je, als het ware, hun blikveld "blokkeert" en tenminste "gezien" en ook opgemerkt wordt.
Oftewel, in vrijwel dezelfde positie als waar degene precies zit in de vierwielige.

En dat zeker niet statisch te doen, en dus ook te wisselen van positie binnen je baanvak.
Bij het inhalen c.q passeren, kijken dat je het gezicht ziet van de bestuurder in hun spiegels, en zodra dat niet langer het geval is (dode hoek en zo), zorgen dat je die positie zo snel mogelijk verlaat en weer zorgt dat je in hun blikveld (aan de voorzijde) zit.
Er is overigens niets op tegen je positie tijdens het inhalen te wijzigen naar meer rechts als je daarmee extra veiligheidsruimte creëert.
Voor als de situatie zich voordoet dat de betreffende bestuurder ook besluit te gaan inhalen terwijl jij ook aan het inhalen bent. Dan kan je, zoals mij geleerd is, flink het gas erop en de inhaal/passeer afmaken óf zorgen dat je veilig en tijdig kunt remmen om jou inhaal/passeer-manoeuvre veilig (!) af te breken.
En als je dan toch ingehaald wordt, inderdaad ruimte maken dat je zeker niet te dicht bij de middenlijn blijft "plakken".
Daarom is het veelvuldig kijken in je spiegels ook zo belangrijk.
Het midden van de rijbaan is niet altijd zo verstandig omdat dat gedeelte niet "schoon" gereden wordt, overigens.
Bovenstaande is wat ik geleerd, onthouden en begrepen heb, maar kan het mis hebben.

- Ton1959
Tja een aantal van deze dingen ga ik maar niet proberen. Ik wil helemaal niet het blikveld blokkeren van wie achter mij zit. En dat inhalend rijden snap ik niet zo goed maar ik heb dan ook maar één rijles gehad. Volgens mij doe ik op de motor en in de auto bijna hetzelfde. Alhoewel ik op de motor wat vaker ervan uitga dat ze mij misschien wel niet gezien hebben. Tot nu toe werkt dat vrij goed. Ik wil in ieder geval de andere verkeersdeelnemers zo min mogelijk irriteren. Dan kan je namelijk meer rare reacties verwachten. Mijn ervaring is dat aan de zijkant het meeste vuil ligt. Eigenlijk is het voor mij meer "Go with the flow".
Het is ook niet dat je permanent voor hun snufferd moet zitten, maar je moet je daar wel regelmatig in (zijdelings) bewegen & zichtbaar zijn.
Met enige regelmaat.
Het gaat zeker niet om irriteren maar wel om opgemerkt te worden, in den positieve zin. (!)
Ik rij echt totaal anders op de motor als met de auto, maar dat ligt aan mij schat ik in.
Natuurlijk is go-with-the-flow begrijpelijk maar mij is echt ingehamerd dat vooral niet te doen in nabijheid van het overige verkeer, die zien je soms gewoon over het hoofd.
De juiste positie op de weg is echt een groot aandachtspunt tijdens verhoogde rijvaardigheidstrainingen en met goede redenen.
Wat volgens mij ook de bedoeling is van zoiets als VRO Risico, gezien worden en zien (van gevaar/gevaarherkenning)
Maar zoals aangegeven, ik kan het helemaal mis hebben, da's voer voor de verkeersdeskundige.
En bij mij mogelijk de psychiater, afdeling hopeloze gevallen.
:lol:
Met enige regelmaat.
Het gaat zeker niet om irriteren maar wel om opgemerkt te worden, in den positieve zin. (!)
Ik rij echt totaal anders op de motor als met de auto, maar dat ligt aan mij schat ik in.
Natuurlijk is go-with-the-flow begrijpelijk maar mij is echt ingehamerd dat vooral niet te doen in nabijheid van het overige verkeer, die zien je soms gewoon over het hoofd.
De juiste positie op de weg is echt een groot aandachtspunt tijdens verhoogde rijvaardigheidstrainingen en met goede redenen.
Wat volgens mij ook de bedoeling is van zoiets als VRO Risico, gezien worden en zien (van gevaar/gevaarherkenning)
Maar zoals aangegeven, ik kan het helemaal mis hebben, da's voer voor de verkeersdeskundige.
En bij mij mogelijk de psychiater, afdeling hopeloze gevallen.

- Ton1959
Ik denk dat iedereen voor zichzelf een bepaalde inschatting maakt wat voor hem of haar het veiligste is op de weg. Je zal nooit met zekerheid kunnen zeggen of de ander je wel of niet gezien heeft. En er is altijd even een moment dat je in iemands dode hoek zit. En er zullen ook altijd momenten zijn dat er meerdere niet opletten. Als uit de cijfers bleek dat een VRO cursus bijdraagt aan de veiligheid op de weg zou ik hem misschien wel volgen maar ik heb tot nu toe met de motor geen rare dingen gehad. Met de auto trouwens ook niet. Misschien heb ik gewoon een goede beschermengel
.
Ik lees altijd wel allerlei tips en soms neem ik er iets van mee. Ik denk wel dat het een voordeel is als je auto en motor rijd omdat je dan de beperkingen van beide voertuigen beter kent. Ik probeer het liefst te leren van een ander zijn fouten.

Ik lees altijd wel allerlei tips en soms neem ik er iets van mee. Ik denk wel dat het een voordeel is als je auto en motor rijd omdat je dan de beperkingen van beide voertuigen beter kent. Ik probeer het liefst te leren van een ander zijn fouten.
- WaltzingMatilda
Je hebt het helemaal goed, aan jou is een goede (motor) instructeur verloren gegaan :lol:Inspector Gadget schreef:Mij is geleerd c.q wat ik doe (en ik zeker niet wil stellen dat ik het juist begrepen heb!), dat je als motorrijder dusdanig in het verkeer moet deelnemen dat het overige verkeer je niet wilt (of kan) inhalen;Ton1959 schreef:... maar ik vraag me toch af waarom veel motorrijders op de snelweg zover links van de midden rijden dat als ze worden ingehaald bijna door de inhalende auto worden geraakt omdat ze praktisch op zijn baan rijden. In dat soort situaties lijkt mij de midden de betere plaats om te rijden.
Daarom zie je de professionele ridders ook altijd "inhalend" rijden, zorg er voor dat je zelf nooit ingehaald kan of gaat worden, pas daarop je snelheid en eventuele positie op aan.
Dat is mij echt ingehamerd!
Op de snelweg is de initiële positie voor het verkeer voor én achter je precies "voor hun snufferd", zodat je, als het ware, hun blikveld "blokkeert" en tenminste "gezien" en ook opgemerkt wordt.
Oftewel, in vrijwel dezelfde positie als waar degene precies zit in de vierwielige.![]()
En dat zeker niet statisch te doen, en dus ook te wisselen van positie binnen je baanvak.
Bij het inhalen c.q passeren, kijken dat je het gezicht ziet van de bestuurder in hun spiegels, en zodra dat niet langer het geval is (dode hoek en zo), zorgen dat je die positie zo snel mogelijk verlaat en weer zorgt dat je in hun blikveld (aan de voorzijde) zit.
Er is overigens niets op tegen je positie tijdens het inhalen te wijzigen naar meer rechts als je daarmee extra veiligheidsruimte creëert.
Voor als de situatie zich voordoet dat de betreffende bestuurder ook besluit te gaan inhalen terwijl jij ook aan het inhalen bent. Dan kan je, zoals mij geleerd is, flink het gas erop en de inhaal/passeer afmaken óf zorgen dat je veilig en tijdig kunt remmen om jou inhaal/passeer-manoeuvre veilig (!) af te breken.
En als je dan toch ingehaald wordt, inderdaad ruimte maken dat je zeker niet te dicht bij de middenlijn blijft "plakken".
Daarom is het veelvuldig kijken in je spiegels ook zo belangrijk.
Het midden van de rijbaan is niet altijd zo verstandig omdat dat gedeelte niet "schoon" gereden wordt, overigens.
Bovenstaande is wat ik geleerd, onthouden en begrepen heb, maar kan het mis hebben.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
Ook hier heb je het (weer) bij het rechte eind. Ik ben de hele dag met (bijna) niets anders bezig dan met het bovenstaandeInspector Gadget schreef:Het is ook niet dat je permanent voor hun snufferd moet zitten, maar je moet je daar wel regelmatig in (zijdelings) bewegen & zichtbaar zijn.
Met enige regelmaat.
En bij mij mogelijk de psychiater, afdeling hopeloze gevallen.:lol:

- ErikS
- 2024
- Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Contacteer:
Als (ex) beroeps motorrijder bij de overheid kan ik mij volledig bij Inspecteur Gadget aansluiten. Daarnaast heb ik een aantal jaren vanuit die professie verhoogde rijvaardigheidstraining gegeven. Zowel aan beginnende als gevorderde motorrijders.
Ik kan alleen maar beamen dat het voor elke motorrijder goed zou zijn om met enige regelmaat feedback te krijgen over het eigen rijgedrag. Dit is de enige manier om te voorkomen dat er ongemerkt onvolkomenheden in het rijgedrag sluipen. Ook het met enige regelmaat oefenen van de basis vaardigheden (bochtjes, slalom, remmen etc) zou iedereen moeten doen om deze vaardigheden te behouden. Gewoon even voor of tijdens ene rit even op een leeg parkeerterrein een paar maal doen is al voldoende om deze vaardigheden op pijl te houden.
Ik zelf rij met enige regelmaat met vrienden en collega's en wij hebben dan de (stilzwijgende) afspraak op elkaars rijgedrag te letten en feedback te geven.
Dit is echter niet voor iedereen weggelegd. Vandaar dat een rijvaardigheidstraining eigenlijk een must zou zijn.
Er zijn verschillende organisaties die deze aanbieden. Ook in de leuke combinatie met een motorvakantie. Denk dan bijvoorbeeld aan een zg bergtraining. Ook in deze vorm van training komen veel zaken die met veiligheid aan de orde, die ook in het dagelijkse verkeer in Nederland toepasbaar zijn.
dus . . . DOEN!
Ik kan alleen maar beamen dat het voor elke motorrijder goed zou zijn om met enige regelmaat feedback te krijgen over het eigen rijgedrag. Dit is de enige manier om te voorkomen dat er ongemerkt onvolkomenheden in het rijgedrag sluipen. Ook het met enige regelmaat oefenen van de basis vaardigheden (bochtjes, slalom, remmen etc) zou iedereen moeten doen om deze vaardigheden te behouden. Gewoon even voor of tijdens ene rit even op een leeg parkeerterrein een paar maal doen is al voldoende om deze vaardigheden op pijl te houden.
Ik zelf rij met enige regelmaat met vrienden en collega's en wij hebben dan de (stilzwijgende) afspraak op elkaars rijgedrag te letten en feedback te geven.
Dit is echter niet voor iedereen weggelegd. Vandaar dat een rijvaardigheidstraining eigenlijk een must zou zijn.
Er zijn verschillende organisaties die deze aanbieden. Ook in de leuke combinatie met een motorvakantie. Denk dan bijvoorbeeld aan een zg bergtraining. Ook in deze vorm van training komen veel zaken die met veiligheid aan de orde, die ook in het dagelijkse verkeer in Nederland toepasbaar zijn.
dus . . . DOEN!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFTmet radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT
Precies zo heb ik het dus ook geleerd. Dat wil dus zeggen: iets links van het midden rijden. Maar dan spreken we natuurlijk over rechte wegen. Meestal als ik ga rijden is dat voor de fun op hoofdzakelijk bochtige trajecten. En dan ben je ook weer voortdurend bezig met van links naar rechts gaan op je weghelft om de bochten goed te kunnen aansnijden.Inspector Gadget schreef: Oftewel, in vrijwel dezelfde positie als waar degene precies zit in de vierwielige.![]()
Over een ding zijn we het vast eens: nooit te ver naar rechts rijden anders rijd er zo iemand in een vierwieler naast je

Dat is inderdaad niet voor iedereen weggelegd. Als ik in het voorjaar de motor pak en ga toeren in de Eiffel, lijkt het wel alsof ik meer idioten dan mensen met enig IQ tegen kom. Die hoeven mij echt geen feedback te gevenErikS schreef:

Uiteraard begrijp ik wat je bedoeld en elkaar kunnen aanspreken op rijgedrag is zeker goed. Net als het af en toe nog oefenen van de basistechnieken

Luc
O ja, je zegt dat je je aansluit bij Inspector Gadget. Sluit maar aan in de lange rij. Die man heeft hier meer fans

Fans is mij iets te sterk, gewoon mede-genoten en -genieters.
Dat het met een verkeerde positie (bijna) fout kan gaan (door mijn eigen schuld!) heb ik wel eens meegemaakt;
In een 30km gebied wil ik een pleintje indraaien waarbij er een extra verhoogde verkeersdrempel op de in te slagen in/uit-rit lag.
Mij is geleerd dergelijke hoge(re) obstakels rechtaan op te rijden en niet in een "bochie".
Dus ik stuur mijn motor iets meer overdreven naar links om zo meer ruimte te hebben een lage-snelheid bocht te maken en zo rechtaan die drempel te kunnen nemen.
Op dat moment schiet een "petje" met zeer hoge snelheid rechts langs mij, rakelings.
Ik had die wel gezien en ook gemerkt dat deze nogal haast had, maar niet ingeschat dat deze
een dergelijke gevaarlijke manoeuvre zou gaan uithalen.
Kortom, mijn positie was dus verkeerd wat dat betreft. Ik had langer de kanteling naar links moeten uitstellen.
Want rechts kon het petje er sowieso niet langs, daar stonden auto's geparkeerd.
(voor de goede orden, ik gebruikte, uiteraard mijn knipperlicht e.d)

Dat het met een verkeerde positie (bijna) fout kan gaan (door mijn eigen schuld!) heb ik wel eens meegemaakt;
In een 30km gebied wil ik een pleintje indraaien waarbij er een extra verhoogde verkeersdrempel op de in te slagen in/uit-rit lag.
Mij is geleerd dergelijke hoge(re) obstakels rechtaan op te rijden en niet in een "bochie".
Dus ik stuur mijn motor iets meer overdreven naar links om zo meer ruimte te hebben een lage-snelheid bocht te maken en zo rechtaan die drempel te kunnen nemen.
Op dat moment schiet een "petje" met zeer hoge snelheid rechts langs mij, rakelings.
Ik had die wel gezien en ook gemerkt dat deze nogal haast had, maar niet ingeschat dat deze

Kortom, mijn positie was dus verkeerd wat dat betreft. Ik had langer de kanteling naar links moeten uitstellen.
Want rechts kon het petje er sowieso niet langs, daar stonden auto's geparkeerd.
(voor de goede orden, ik gebruikte, uiteraard mijn knipperlicht e.d)
- Beamer63
- Bijz: R Nine T Racer
In het verleden heb ik diverse verhoogde rijvaardigheids trainingen gevolgd bij de NVVM.
Deze organisatie is destijds ontstaan doordat er een aantal beroepsrijders ( voornamelijk motorrijders van de politie ) een vervolgcursus ( na het behalen van het motorrijbewijs ) in elkaar gezet hebben met het doel hun kennis en ervaringen en kunst van het motorrijden over te brengen aan de overige motorrjders middels diverse cursussen.
De KNMV is hier pas later mee gestart met voornamelijk rij instructeurs.
De rode draad in deze cursussen was steeds :
- Je plaats op de weg is afhankelijk van de situatie en omgeving waar je rijd : rijd op de plaats waar je het meeste zicht hebt .
Dit kan uiterst rechts van de weg zijn bij een bocht naar links of uiterst links bij een bocht naar rechts.( soms zelfs over de
middenlijn : ga zicht halen )
Dit geeft het voordeel dat het verloop van een bocht veel beter en eerder te zien is alsmede eventuele tegenliggers.Je kunt
nameljjk eerder en verder de bocht inkijken.
- Niet voldoende zicht : gas terug !
- Zorg dat je gezien wordt / bent .
Ook hier bepaald jou plaats op de weg voor een belangrijk deel of de tegenligger of bestuurder uit een zijstraat jou gezien
heeft.Probeer oogcontact te maken en ingeval van twijfel ( misschien val je wel net weg achter een raamstijl ) maak je een
slingerbeweging met je motor : beweging trekt aandacht !
- Probeer defensief te rijden en het landschap te " lezen " :
Straatverlichting staat doorgaans op binnenwegen op kruisingen en een rij bomen tussen de weilanden kan ook een zijweg
aangeven.
Ik heb er zelf nog een regel aan toegevoegd die mij al 38 jaar bevalt : Ga er vanuit dat jij de enige bent die kan rijden !
In geval van twijfel gewoonstoppen / snelheid minderen en de ander voor laten gaan ook al hefg hij geen voorrang.
Ik heb van de gevolgde rijopleidingen al jaren plezier en met name in de bergen durf ik te stellen heeft dit meerdere malen een ongeval voorkomen.
Wat dacht je van een tegemoed komende vrachtwagen of bus die onverwacht gedeeltelijk over jouw weghelft de bocht komt doorzeilen. Je zou maar keurig net iets rechts van de middelijn hebben gereden...........
Net als een aantal andere zeg ik : DOEN DIE CURSUS !!!!!!!
Wat het kost is van ondergeschikt belang wat het kan opleveren : ONBETAALBAAR !!!!!!!!!!!!!!!!
Deze organisatie is destijds ontstaan doordat er een aantal beroepsrijders ( voornamelijk motorrijders van de politie ) een vervolgcursus ( na het behalen van het motorrijbewijs ) in elkaar gezet hebben met het doel hun kennis en ervaringen en kunst van het motorrijden over te brengen aan de overige motorrjders middels diverse cursussen.
De KNMV is hier pas later mee gestart met voornamelijk rij instructeurs.
De rode draad in deze cursussen was steeds :
- Je plaats op de weg is afhankelijk van de situatie en omgeving waar je rijd : rijd op de plaats waar je het meeste zicht hebt .
Dit kan uiterst rechts van de weg zijn bij een bocht naar links of uiterst links bij een bocht naar rechts.( soms zelfs over de
middenlijn : ga zicht halen )
Dit geeft het voordeel dat het verloop van een bocht veel beter en eerder te zien is alsmede eventuele tegenliggers.Je kunt
nameljjk eerder en verder de bocht inkijken.
- Niet voldoende zicht : gas terug !
- Zorg dat je gezien wordt / bent .
Ook hier bepaald jou plaats op de weg voor een belangrijk deel of de tegenligger of bestuurder uit een zijstraat jou gezien
heeft.Probeer oogcontact te maken en ingeval van twijfel ( misschien val je wel net weg achter een raamstijl ) maak je een
slingerbeweging met je motor : beweging trekt aandacht !
- Probeer defensief te rijden en het landschap te " lezen " :
Straatverlichting staat doorgaans op binnenwegen op kruisingen en een rij bomen tussen de weilanden kan ook een zijweg
aangeven.
Ik heb er zelf nog een regel aan toegevoegd die mij al 38 jaar bevalt : Ga er vanuit dat jij de enige bent die kan rijden !
In geval van twijfel gewoonstoppen / snelheid minderen en de ander voor laten gaan ook al hefg hij geen voorrang.
Ik heb van de gevolgde rijopleidingen al jaren plezier en met name in de bergen durf ik te stellen heeft dit meerdere malen een ongeval voorkomen.
Wat dacht je van een tegemoed komende vrachtwagen of bus die onverwacht gedeeltelijk over jouw weghelft de bocht komt doorzeilen. Je zou maar keurig net iets rechts van de middelijn hebben gereden...........
Net als een aantal andere zeg ik : DOEN DIE CURSUS !!!!!!!
Wat het kost is van ondergeschikt belang wat het kan opleveren : ONBETAALBAAR !!!!!!!!!!!!!!!!
- Ton1959
Ik heb goede instructeurs gehad en ik lette altijd heel goed op.WaltzingMatilda schreef:Je hebt het helemaal goed, aan jou is een goede (motor) instructeur verloren gegaan :lol:
Mijn instructeurs waren ex-beroeps ridders en dat zijn in mijn ogen nog altijd de beste instructeurs, die hebben het echt tot in hun vingernagels, de beste opleiding gehad & hun vaardigheden kunnen ontwikkelen.WaltzingMatilda schreef:Ook hier heb je het (weer) bij het rechte eind. Ik ben de hele dag met (bijna) niets anders bezig dan met het bovenstaande
Het is altijd ook erg indrukwekkend mee te maken hoe de beroepsridders hun vaardigheden inzetten om het risico tot het absoluut minimum beperken want ook zij willen graag heel en gezond arriveren.
En dat laatste hou ik ook altijd in mijn achterhoofd, beperk de risico's en geniet. Met hoofdletters en uitroepteken.
En inderdaad, ga er vanuit dat er dwazen op de weg zitten.
- EileRT
- Erelid
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Met alle respect haal ik hierbij het credo aan van de Beschermheer van het
WRSM sr : "Ga er maar van uit dat elke weggebruiker gek is, dan red jij het wel".

Inspector Gadget schreef:En inderdaad, ga er vanuit dat er dwazen op de weg zitten.
Laatst gewijzigd door EileRT op 03 okt 2015, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
Het maakt het gemakkelijker als je ze niet ziet als mede weggebruikers maar als bewegende obstakels. Er zitten tegenwoordig veel idioten op de weg.
- ErikS
- 2024
- Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Contacteer:
Beamer63:In het verleden heb ik diverse verhoogde rijvaardigheids trainingen gevolgd bij de NVVM.
Klopt als een bus. Ik heb inderdaad een aantal jaar met plezier voor de NVVM cursussen gegeven. Helaas ging er intern iets fout bij de NVVM. Daarom is deze ter ziele. De instructeurs van toen hebben om het concept niet verloren te laten gaan toen zelf de LCVM opgericht.Inspector Gadget: Mijn instructeurs waren ex-beroeps ridders en dat zijn in mijn ogen nog altijd de beste instructeurs, die hebben het echt tot in hun vingernagels, de beste opleiding gehad & hun vaardigheden kunnen ontwikkelen.
De LCVM verzorgt inmiddels, volgens het aloude concept nu ook bergtrainingen
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFTmet radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT
- Gurbe
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Net afgelopen maandag weer een VRO-Risico gedaan. Toch weer veel nuttige informatie gekregen. Vanmiddag wat aan het oefenen geweest in de vorm van een tochtje. Tis even wennen met de nieuwe inzichten die er de afgelopen jaren zijn gekomen. Ze hamerden ook heel erg op het ontdekken van mogelijk gevaar maar ook de positie op de weg waarbij je ruimte om je heen moet creëeren. Waar je dus rijd hangt van het overige verkeer af. Ik feed teveel tegen het midden aan. Getracht dit vanmiddag af te leren.
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3892 Weergaves
-
Laatste bericht door marMichi
-
- 7 Reacties