eveRT schreef:Kosten: 1,50. En zelfs dat is niet nodig als je de aansteker na afloop weer in elkaar zet.
Zou hem in je gereedschapskist leggen, je hebt het vast nog wel een paar keer nodig om te "zappen".
Het is een slecht gekozen constructie, meetlint zit te bewegelijk in de brandstof.
Waarom BMW een dergelijk afwijkende methodiek van meten gekozen heeft is mij vooralsnog echt een volslagen raadsel.
Jammer genoeg voorziet BMW's keuzes er niet in dat je de meetstrip-versie kunt vervangen door het vlottermodel, vooralsnog.
De meetlint-versie heeft 4 aansluitingen, 2 voor het verwarmingselement (pin 1 & 4 op de connector) aangesloten op de ZFE op pen #38 & #39.
En 2 voor de sensor (pin 2 en 3 op de connector) aangesloten op de ZFE op pen #34 & #35.
De vlotter-versie kent slechts 2 aansluitingen, ook pen 2 & 3 op dezelfde 4 polige stekker, maar dan aangesloten op de ZFE op pen #21 & #37.
In het Haynes DHOC (2010) handleiding staat overigens ook (nog steeds) de film-type aangegeven in de tekeningen, zoals hierboven eerder beschreven.
Ik heb vooralsnog niet kunnen uitvinden of dat die #21 & #37 op de ZFE in gebruik zijn op de niet-DOHC model 1200RT's, volgens de Haynes schema's niet.
Maar heb je gelijk dan ook 2 andere uitdagingen;
- Is er in de draadboom voorzien voor een overschakeling van meetstrip-methodiek naar vlottermodel?
Dergelijke "omschakeling" zal niet bij de brandstofpomp zitten maar ergens bij de ZFE zelf. Aangezien het vlottermodel krek nog altijd dezelfde 4-polige connector gebruikt maar minder aansluitingen. (2 versies 4 aansluitingen)
- Stel dat je succesvol inderdaad het vlottermodel krijgt aangesloten op juiste aangegeven pennen van de ZFE, hoe ga je dan de ZFE vertellen dat je een vlotter-model hebt en dus op die manier gemeten moet worden, in plaats van de meetstrip-methodiek?
Ik vermoed dat BMW ergens in de software aangeeft welke methodiek gebruikt moet worden (option-select), en BMW geeft vrijwel niets over dergelijke zaken vrij qua informatie.
Ongeveer vergelijkbaar met de led-knipperlichten optie bij sommige andersoortige van de 1200-familie, de led-knipperlichten zijn andere aansluitingen op de ZFE versus de gloeilamp-aansluitingen.
Kortom, de zapper-methode is de meest voor de hand liggende als je brandstofniveau problemen hebt.
Mits deze (foutief) aangeeft dat de brandstof op is.
Bij mij is dat anders, dus zal die zap-methode waarschijnlijk niet werken.
