Pagina 1 van 1

Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 24 sep 2015, 14:00
door EddyBMW
Kan je eenvoudig zelf het tanklint vernieuwen van de RT1200 ? Is twee jaar geleden gedaan door dealer,kosten toen 240 euro,s ! :cry:

Re: Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 24 sep 2015, 16:47
door wil_kok
Hoi Eddy,

Volgens mij is dat niet mogelijk.
Misschien zou het vervangen je nog wel lukken, maar het systeem moet opnieuw worden gekalibreerd.
Dat kan volgens mij alleen een dealer doen.

Wellicht kan je een beroep doen op coulance, dat is mij één keer gelukt, maar toen ging hij binnen één jaar weer kapot.
Het is helaas een niet al te betrouwbaar systeem.

Gelukkig heb ik nu een later type RT1200, waarbij het systeem is veranderd.

Succes.

Re: Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 24 sep 2015, 18:05
door Inspector Gadget
Kleine correctie;
Niet-OEM diagnose-apparaten zoals de HexCode's GS911 (en vermoedelijk nog wel andere merken ook) kunnen wel degelijk een nieuw gemonteerde tank-meetlint kalibreren;
(of een oude her-kalibreren)
2015-09-24_18-03-44_01.jpg

Re: Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 25 sep 2015, 20:33
door Willem Rietveld
Hallo, het "repareren" van het tanklint kan men wel degelijk zelf, zie ergens anders het draadje over de aangepaste gasaansteker en het "scratchen"....

en als de officiele dealer iets repareerd heb je een jaar garantie op die reparartie. als het dan binnen dat jaar weer stuk is kan hij het weer opnieuw doen...

m. vr. gr.

Willem.

Re: Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 25 sep 2015, 22:03
door bmwalter
Eerst 'zappen'. Kost niks, geen garantie nodig. Ik rij al twee jaar met een gezapt lint. Af en toe herhalen. Nieuw lint kost volgens mij ongeveer € 120 zonder montage en de enige garantie is dat het vroeg of laat ook kapot gaat.

Re: Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 26 sep 2015, 16:16
door EddyBMW
Bedankt voor jullie reactie. _004 De eerste lint ging gewoon op nul. Dus deze laten vervangen ! Die er nu in zit (na anderhalf jaar) blijft heel lang op vol staan.Na een km of 250 gaat de meter wat zakken.Als de tank zowat leeg is staat de meter nog op half. Monteur vertelde mij, GEEN garantie na zowat twee jaar !

Re: Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 26 sep 2015, 16:18
door EddyBMW
O Ja,wat is ''Zappen" Walter.?

Re: Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 26 sep 2015, 16:37
door Inspector Gadget
Zie navolgende links voor nadere informatie & uitleg;
viewtopic.php?f=45&t=8430
viewtopic.php?f=45&t=7832

Het is effectief micro-lassen van de minuscule breukjes in de tank-lint. _004

Re: Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 27 sep 2015, 18:09
door bmwalter
De inspecteur was me voor. Bij de tweede link staan plaatjes: kind kan de was doen.

Re: Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 03 okt 2015, 15:22
door eveRT
Heb deze reparatie zelf vandaag gedaan en foto's ervan op het forum gezet: viewtopic.php?f=45&t=11333

Kosten: 1,50. En zelfs dat is niet nodig als je de aansteker na afloop weer in elkaar zet.

Re: Tanklint R1200 RT

Geplaatst: 04 okt 2015, 02:00
door Inspector Gadget
eveRT schreef:Kosten: 1,50. En zelfs dat is niet nodig als je de aansteker na afloop weer in elkaar zet.
Zou hem in je gereedschapskist leggen, je hebt het vast nog wel een paar keer nodig om te "zappen". :$

Het is een slecht gekozen constructie, meetlint zit te bewegelijk in de brandstof.
Waarom BMW een dergelijk afwijkende methodiek van meten gekozen heeft is mij vooralsnog echt een volslagen raadsel. _001
Jammer genoeg voorziet BMW's keuzes er niet in dat je de meetstrip-versie kunt vervangen door het vlottermodel, vooralsnog.

De meetlint-versie heeft 4 aansluitingen, 2 voor het verwarmingselement (pin 1 & 4 op de connector) aangesloten op de ZFE op pen #38 & #39.
En 2 voor de sensor (pin 2 en 3 op de connector) aangesloten op de ZFE op pen #34 & #35.

De vlotter-versie kent slechts 2 aansluitingen, ook pen 2 & 3 op dezelfde 4 polige stekker, maar dan aangesloten op de ZFE op pen #21 & #37.
In het Haynes DHOC (2010) handleiding staat overigens ook (nog steeds) de film-type aangegeven in de tekeningen, zoals hierboven eerder beschreven.

Ik heb vooralsnog niet kunnen uitvinden of dat die #21 & #37 op de ZFE in gebruik zijn op de niet-DOHC model 1200RT's, volgens de Haynes schema's niet.
Maar heb je gelijk dan ook 2 andere uitdagingen;
- Is er in de draadboom voorzien voor een overschakeling van meetstrip-methodiek naar vlottermodel?
Dergelijke "omschakeling" zal niet bij de brandstofpomp zitten maar ergens bij de ZFE zelf. Aangezien het vlottermodel krek nog altijd dezelfde 4-polige connector gebruikt maar minder aansluitingen. (2 versies 4 aansluitingen)

- Stel dat je succesvol inderdaad het vlottermodel krijgt aangesloten op juiste aangegeven pennen van de ZFE, hoe ga je dan de ZFE vertellen dat je een vlotter-model hebt en dus op die manier gemeten moet worden, in plaats van de meetstrip-methodiek?
Ik vermoed dat BMW ergens in de software aangeeft welke methodiek gebruikt moet worden (option-select), en BMW geeft vrijwel niets over dergelijke zaken vrij qua informatie.
Ongeveer vergelijkbaar met de led-knipperlichten optie bij sommige andersoortige van de 1200-familie, de led-knipperlichten zijn andere aansluitingen op de ZFE versus de gloeilamp-aansluitingen.

Kortom, de zapper-methode is de meest voor de hand liggende als je brandstofniveau problemen hebt. ;)
Mits deze (foutief) aangeeft dat de brandstof op is. :$
Bij mij is dat anders, dus zal die zap-methode waarschijnlijk niet werken. :cry: