motoforte 1 en 2
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: R1150RT
- Bijz: ooit:BSA ,Honda,Bmw,Suzuki,Ducati
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: enschede
motoforte 1 en 2
In mijn haynes manual staat dat er geen brandstof en olie additiven mogen worden gebruikt ivm katalysator.
Geld dit ook voor motoforte producten of zijn dit geen additiven?
karelh
Geld dit ook voor motoforte producten of zijn dit geen additiven?
karelh
Re: motoforte 1 en 2
De Haynes handleidingen zijn primair gericht op de US markt en US-versie van onze motoren.
In de US is soms de brandstof van erbarmelijke kwaliteit, en sommige voegen dan iets toe om de brandstof te verbeteren.
Dat is waartoe Haynes refereert.
Ik denk overigens dat ze in de US de Forté producten niet zullen kennen.
Het gebruik van de Forté zou naar verluid niet schadelijk zijn voor de BMW's.
Mits je de aanwijzingen van gebruik nauwkeurig opvolgt et cetera.
In de US is soms de brandstof van erbarmelijke kwaliteit, en sommige voegen dan iets toe om de brandstof te verbeteren.
Dat is waartoe Haynes refereert.
Ik denk overigens dat ze in de US de Forté producten niet zullen kennen.
Het gebruik van de Forté zou naar verluid niet schadelijk zijn voor de BMW's.
Mits je de aanwijzingen van gebruik nauwkeurig opvolgt et cetera.
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Ik zou zeggen leg de vraag eens voor bij BMW. Ik houd persoonlijk niet echt van extra toevoegingen aan olie of benzine. Die zitten er namelijk al in. Ik kan me voorstellen als er iets fout gaat met je motor dankzij die toevoegingen de heren bij BMW ook zullen zeggen vergeet de garantie maar. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze snel zulllen zeuren over een middel als Forté en ik verwacht geen schade aan de KAT met een beetje Forté als je het gebruikt zoals aangegeven op de verpakking( zoals Rob al aangaf).
- japachap
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Mijn lokaal dealer heeft het altijd aanbevolen en de paar tijden ik heb hun de onderhoud laten doen hebben ze het altijd in de tank gedaan.
De conditioner gebruik ik allen als ik moet mijn moto in de schuur tijdens een lange winter laten staan. De reiniger gebruik ik bij de 10,000km beurt.
Of het nu echte wat doet- of dat je gewoon een betere kwaliteit benzine moet kopen- da's nog te bewijzen...
De conditioner gebruik ik allen als ik moet mijn moto in de schuur tijdens een lange winter laten staan. De reiniger gebruik ik bij de 10,000km beurt.
Of het nu echte wat doet- of dat je gewoon een betere kwaliteit benzine moet kopen- da's nog te bewijzen...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Ton1959
Toen ik nog in de garage werkte voegde we altijd een flesje ruitensproeier antivries toe aan het ruitensproeierreservoir. Tevens werd er altijd klein materiaal op de bon gezet. Allemaal extra inkomsten. Idee van de chef van het magazijn :lol:japachap schreef:Mijn lokaal dealer heeft het altijd aanbevolen en de paar tijden ik heb hun de onderhoud laten doen hebben ze het altijd in de tank gedaan.
- EileRT
- Erelid
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Dat gebeurt vandaag de dag in de meeste garages nog steeds hoor Ton!
Ik laat op dagen met helder, droog vriesweer (tja, hoe zeg je dat . . .) mijn RT en mijzelf even uit . . . het is belangrijk om ook in de winterperiode regelmatig te blijven rijden!

Voor de winter als mijn RT vanwege de pekel iets langer stil staat doe ik altijd een flesje Forte 2 in de brandstoftank, eigenlijk meer vanuit een gewoonte.Ton1959 schreef:Toen ik nog in de garage werkte voegde we altijd een flesje ruitensproeier antivries toe aan het ruitensproeierreservoir. Tevens werd er altijd klein materiaal op de bon gezet. Allemaal extra inkomsten. Idee van de chef van het magazijn :lol:
Ik laat op dagen met helder, droog vriesweer (tja, hoe zeg je dat . . .) mijn RT en mijzelf even uit . . . het is belangrijk om ook in de winterperiode regelmatig te blijven rijden!

Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- WaltzingMatilda
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Bij navraag (BMW dealer) wat de kosten voor een 50K beurt waren kreeg ik te horen dat het mede afhankelijk was welke additieven ze wel of niet moesten toevoegen.
Zonder verder een merk te noemen hadden ze het over 'iets" dat de injectoren schoon zou maken en "iets" dat de kleppen schoon zou maken.
Dus zelfs de "echte" dealer werkt ermee. De extra kosten bedroeg iets van €40,-.
Mij lijkt het niet nodig om deze toevoegingen in de tank te doen aangezien mijn motor minimaal 4 dagen in de week gebruikt wordt.
Mocht ik het wel nodig vinden dan kost mij een flesje Forté €11,75 en kan ik het ook zelf in de tank doen.
Bovendien, hoe kan ik controleren of de dealer het gedaan heeft?
Zonder verder een merk te noemen hadden ze het over 'iets" dat de injectoren schoon zou maken en "iets" dat de kleppen schoon zou maken.
Dus zelfs de "echte" dealer werkt ermee. De extra kosten bedroeg iets van €40,-.
Mij lijkt het niet nodig om deze toevoegingen in de tank te doen aangezien mijn motor minimaal 4 dagen in de week gebruikt wordt.
Mocht ik het wel nodig vinden dan kost mij een flesje Forté €11,75 en kan ik het ook zelf in de tank doen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
WaltzingMatilda schreef:Bij navraag (BMW dealer) wat de kosten voor een 50K beurt waren kreeg ik te horen dat het mede afhankelijk was welke additieven ze wel of niet moesten toevoegen.
Dat dacht ik eigenlijk ook meteen. Dat flesje Forté kan je er zo bij schrijven op de bon. Wie weet of het er werkelijk in is gegaan.
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Het blijft een grijs gebied. Zowel bij de vier- als bij de tweewieligen verzoek ik vriendelijk of men dergelijke zaken achterwege wil laten. Het ruitensproeier tankje zit bij mij ook altijd vol voordat een auto de werkplaats in rijdt. Overigens net als een flesje Spa blauw in een restaurant: als het niet aan tafel geopend wordt, gaat het retour.
Bert M
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
De dealer waar mijn auto in onderhoud is vult altijd ruitensproeier gratis bij. Dit om discussies te voorkomen van klanten dat ruitensproeier vol was voor de servicebeurt en niet de rekening van de vloeistof wilde betalen.Bert M schreef:Het blijft een grijs gebied. Zowel bij de vier- als bij de tweewieligen verzoek ik vriendelijk of men dergelijke zaken achterwege wil laten. Het ruitensproeier tankje zit bij mij ook altijd vol voordat een auto de werkplaats in rijdt. Overigens net als een flesje Spa blauw in een restaurant: als het niet aan tafel geopend wordt, gaat het retour.
![]()
Bert M
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!