motoforte 1 en 2

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
karelh
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 aug 2014, 21:06
Type: R1150RT
Bijz: ooit:BSA ,Honda,Bmw,Suzuki,Ducati
Land: nl
Woonplaats of omgeving: enschede
Locatie: enschede

motoforte 1 en 2

Ongelezen bericht door karelh »

In mijn haynes manual staat dat er geen brandstof en olie additiven mogen worden gebruikt ivm katalysator.
Geld dit ook voor motoforte producten of zijn dit geen additiven?

karelh
Inspector Gadget

Re: motoforte 1 en 2

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Haynes handleidingen zijn primair gericht op de US markt en US-versie van onze motoren.

In de US is soms de brandstof van erbarmelijke kwaliteit, en sommige voegen dan iets toe om de brandstof te verbeteren.
Dat is waartoe Haynes refereert.

Ik denk overigens dat ze in de US de Forté producten niet zullen kennen.

Het gebruik van de Forté zou naar verluid niet schadelijk zijn voor de BMW's.
Mits je de aanwijzingen van gebruik nauwkeurig opvolgt et cetera.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: motoforte 1 en 2

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou zeggen leg de vraag eens voor bij BMW. Ik houd persoonlijk niet echt van extra toevoegingen aan olie of benzine. Die zitten er namelijk al in. Ik kan me voorstellen als er iets fout gaat met je motor dankzij die toevoegingen de heren bij BMW ook zullen zeggen vergeet de garantie maar. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze snel zulllen zeuren over een middel als Forté en ik verwacht geen schade aan de KAT met een beetje Forté als je het gebruikt zoals aangegeven op de verpakking( zoals Rob al aangaf).
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: motoforte 1 en 2

Ongelezen bericht door japachap »

Mijn lokaal dealer heeft het altijd aanbevolen en de paar tijden ik heb hun de onderhoud laten doen hebben ze het altijd in de tank gedaan.
De conditioner gebruik ik allen als ik moet mijn moto in de schuur tijdens een lange winter laten staan. De reiniger gebruik ik bij de 10,000km beurt.
Of het nu echte wat doet- of dat je gewoon een betere kwaliteit benzine moet kopen- da's nog te bewijzen...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: motoforte 1 en 2

Ongelezen bericht door Ton1959 »

japachap schreef:Mijn lokaal dealer heeft het altijd aanbevolen en de paar tijden ik heb hun de onderhoud laten doen hebben ze het altijd in de tank gedaan.
De conditioner gebruik ik allen als ik moet mijn moto in de schuur tijdens een lange winter laten staan. De reiniger gebruik ik bij de 10,000km beurt.
Of het nu echte wat doet- of dat je gewoon een betere kwaliteit benzine moet kopen- da's nog te bewijzen...
Toen ik nog in de garage werkte voegde we altijd een flesje ruitensproeier antivries toe aan het ruitensproeierreservoir. Tevens werd er altijd klein materiaal op de bon gezet. Allemaal extra inkomsten. Idee van de chef van het magazijn :lol:
Gebruikersavatar
EileRT
Erelid
Erelid
Berichten: 4589
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: motoforte 1 en 2

Ongelezen bericht door EileRT »

Dat gebeurt vandaag de dag in de meeste garages nog steeds hoor Ton! ;) :D
Ton1959 schreef:Toen ik nog in de garage werkte voegde we altijd een flesje ruitensproeier antivries toe aan het ruitensproeierreservoir. Tevens werd er altijd klein materiaal op de bon gezet. Allemaal extra inkomsten. Idee van de chef van het magazijn :lol:
Voor de winter als mijn RT vanwege de pekel iets langer stil staat doe ik altijd een flesje Forte 2 in de brandstoftank, eigenlijk meer vanuit een gewoonte.

Ik laat op dagen met helder, droog vriesweer (tja, hoe zeg je dat . . .) mijn RT en mijzelf even uit . . . het is belangrijk om ook in de winterperiode regelmatig te blijven rijden! Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 884
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: motoforte 1 en 2

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Bij navraag (BMW dealer) wat de kosten voor een 50K beurt waren kreeg ik te horen dat het mede afhankelijk was welke additieven ze wel of niet moesten toevoegen.
Zonder verder een merk te noemen hadden ze het over 'iets" dat de injectoren schoon zou maken en "iets" dat de kleppen schoon zou maken.
Dus zelfs de "echte" dealer werkt ermee. De extra kosten bedroeg iets van €40,-.

Mij lijkt het niet nodig om deze toevoegingen in de tank te doen aangezien mijn motor minimaal 4 dagen in de week gebruikt wordt.
Mocht ik het wel nodig vinden dan kost mij een flesje Forté €11,75 en kan ik het ook zelf in de tank doen.
Bovendien, hoe kan ik controleren of de dealer het gedaan heeft?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: motoforte 1 en 2

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WaltzingMatilda schreef:Bij navraag (BMW dealer) wat de kosten voor een 50K beurt waren kreeg ik te horen dat het mede afhankelijk was welke additieven ze wel of niet moesten toevoegen.
Zonder verder een merk te noemen hadden ze het over 'iets" dat de injectoren schoon zou maken en "iets" dat de kleppen schoon zou maken.
Dus zelfs de "echte" dealer werkt ermee. De extra kosten bedroeg iets van €40,-.

Mij lijkt het niet nodig om deze toevoegingen in de tank te doen aangezien mijn motor minimaal 4 dagen in de week gebruikt wordt.
Mocht ik het wel nodig vinden dan kost mij een flesje Forté €11,75 en kan ik het ook zelf in de tank doen.
Bovendien, hoe kan ik controleren of de dealer het gedaan heeft?

Dat dacht ik eigenlijk ook meteen. Dat flesje Forté kan je er zo bij schrijven op de bon. Wie weet of het er werkelijk in is gegaan.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2314
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: motoforte 1 en 2

Ongelezen bericht door Bert M »

Het blijft een grijs gebied. Zowel bij de vier- als bij de tweewieligen verzoek ik vriendelijk of men dergelijke zaken achterwege wil laten. Het ruitensproeier tankje zit bij mij ook altijd vol voordat een auto de werkplaats in rijdt. Overigens net als een flesje Spa blauw in een restaurant: als het niet aan tafel geopend wordt, gaat het retour.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: motoforte 1 en 2

Ongelezen bericht door wil51 »

Bert M schreef:Het blijft een grijs gebied. Zowel bij de vier- als bij de tweewieligen verzoek ik vriendelijk of men dergelijke zaken achterwege wil laten. Het ruitensproeier tankje zit bij mij ook altijd vol voordat een auto de werkplaats in rijdt. Overigens net als een flesje Spa blauw in een restaurant: als het niet aan tafel geopend wordt, gaat het retour.

[groet]

Bert M
De dealer waar mijn auto in onderhoud is vult altijd ruitensproeier gratis bij. Dit om discussies te voorkomen van klanten dat ruitensproeier vol was voor de servicebeurt en niet de rekening van de vloeistof wilde betalen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”