Pagina 1 van 1
motoforte 1 en 2
Geplaatst: 13 sep 2015, 19:59
door karelh
In mijn haynes manual staat dat er geen brandstof en olie additiven mogen worden gebruikt ivm katalysator.
Geld dit ook voor motoforte producten of zijn dit geen additiven?
karelh
Re: motoforte 1 en 2
Geplaatst: 13 sep 2015, 20:05
door Inspector Gadget
De Haynes handleidingen zijn primair gericht op de US markt en US-versie van onze motoren.
In de US is soms de brandstof van erbarmelijke kwaliteit, en sommige voegen dan iets toe om de brandstof te verbeteren.
Dat is waartoe Haynes refereert.
Ik denk overigens dat ze in de US de Forté producten niet zullen kennen.
Het gebruik van de Forté zou naar verluid niet schadelijk zijn voor de BMW's.
Mits je de aanwijzingen van gebruik nauwkeurig opvolgt et cetera.
Re: motoforte 1 en 2
Geplaatst: 13 sep 2015, 20:11
door Ton1959
Ik zou zeggen leg de vraag eens voor bij BMW. Ik houd persoonlijk niet echt van extra toevoegingen aan olie of benzine. Die zitten er namelijk al in. Ik kan me voorstellen als er iets fout gaat met je motor dankzij die toevoegingen de heren bij BMW ook zullen zeggen vergeet de garantie maar. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze snel zulllen zeuren over een middel als Forté en ik verwacht geen schade aan de KAT met een beetje Forté als je het gebruikt zoals aangegeven op de verpakking( zoals Rob al aangaf).
Re: motoforte 1 en 2
Geplaatst: 13 sep 2015, 20:46
door japachap
Mijn lokaal dealer heeft het altijd aanbevolen en de paar tijden ik heb hun de onderhoud laten doen hebben ze het altijd in de tank gedaan.
De conditioner gebruik ik allen als ik moet mijn moto in de schuur tijdens een lange winter laten staan. De reiniger gebruik ik bij de 10,000km beurt.
Of het nu echte wat doet- of dat je gewoon een betere kwaliteit benzine moet kopen- da's nog te bewijzen...
Re: motoforte 1 en 2
Geplaatst: 13 sep 2015, 21:12
door Ton1959
japachap schreef:Mijn lokaal dealer heeft het altijd aanbevolen en de paar tijden ik heb hun de onderhoud laten doen hebben ze het altijd in de tank gedaan.
De conditioner gebruik ik allen als ik moet mijn moto in de schuur tijdens een lange winter laten staan. De reiniger gebruik ik bij de 10,000km beurt.
Of het nu echte wat doet- of dat je gewoon een betere kwaliteit benzine moet kopen- da's nog te bewijzen...
Toen ik nog in de garage werkte voegde we altijd een flesje ruitensproeier antivries toe aan het ruitensproeierreservoir. Tevens werd er altijd klein materiaal op de bon gezet. Allemaal extra inkomsten. Idee van de chef van het magazijn :lol:
Re: motoforte 1 en 2
Geplaatst: 13 sep 2015, 21:54
door EileRT
Dat gebeurt vandaag de dag in de meeste garages nog steeds hoor Ton!
Ton1959 schreef:Toen ik nog in de garage werkte voegde we altijd een flesje ruitensproeier antivries toe aan het ruitensproeierreservoir. Tevens werd er altijd klein materiaal op de bon gezet. Allemaal extra inkomsten. Idee van de chef van het magazijn :lol:
Voor de winter als mijn RT vanwege de pekel iets langer stil staat doe ik altijd een flesje Forte 2 in de brandstoftank, eigenlijk meer vanuit een gewoonte.
Ik laat op dagen met helder, droog vriesweer (tja, hoe zeg je dat . . .) mijn RT en mijzelf even uit . . . het is belangrijk om ook in de winterperiode regelmatig te blijven rijden!

Re: motoforte 1 en 2
Geplaatst: 14 sep 2015, 07:10
door WaltzingMatilda
Bij navraag (BMW dealer) wat de kosten voor een 50K beurt waren kreeg ik te horen dat het mede afhankelijk was welke additieven ze wel of niet moesten toevoegen.
Zonder verder een merk te noemen hadden ze het over 'iets" dat de injectoren schoon zou maken en "iets" dat de kleppen schoon zou maken.
Dus zelfs de "echte" dealer werkt ermee. De extra kosten bedroeg iets van €40,-.
Mij lijkt het niet nodig om deze toevoegingen in de tank te doen aangezien mijn motor minimaal 4 dagen in de week gebruikt wordt.
Mocht ik het wel nodig vinden dan kost mij een flesje Forté €11,75 en kan ik het ook zelf in de tank doen.
Bovendien, hoe kan ik controleren of de dealer het gedaan heeft?
Re: motoforte 1 en 2
Geplaatst: 14 sep 2015, 11:22
door Ton1959
WaltzingMatilda schreef:Bij navraag (BMW dealer) wat de kosten voor een 50K beurt waren kreeg ik te horen dat het mede afhankelijk was welke additieven ze wel of niet moesten toevoegen.
Zonder verder een merk te noemen hadden ze het over 'iets" dat de injectoren schoon zou maken en "iets" dat de kleppen schoon zou maken.
Dus zelfs de "echte" dealer werkt ermee. De extra kosten bedroeg iets van €40,-.
Mij lijkt het niet nodig om deze toevoegingen in de tank te doen aangezien mijn motor minimaal 4 dagen in de week gebruikt wordt.
Mocht ik het wel nodig vinden dan kost mij een flesje Forté €11,75 en kan ik het ook zelf in de tank doen.
Bovendien, hoe kan ik controleren of de dealer het gedaan heeft?
Dat dacht ik eigenlijk ook meteen. Dat flesje Forté kan je er zo bij schrijven op de bon. Wie weet of het er werkelijk in is gegaan.
Re: motoforte 1 en 2
Geplaatst: 15 sep 2015, 08:07
door Bert M
Het blijft een grijs gebied. Zowel bij de vier- als bij de tweewieligen verzoek ik vriendelijk of men dergelijke zaken achterwege wil laten. Het ruitensproeier tankje zit bij mij ook altijd vol voordat een auto de werkplaats in rijdt. Overigens net als een flesje Spa blauw in een restaurant: als het niet aan tafel geopend wordt, gaat het retour.
Bert M
Re: motoforte 1 en 2
Geplaatst: 15 sep 2015, 09:43
door wil51
Bert M schreef:Het blijft een grijs gebied. Zowel bij de vier- als bij de tweewieligen verzoek ik vriendelijk of men dergelijke zaken achterwege wil laten. Het ruitensproeier tankje zit bij mij ook altijd vol voordat een auto de werkplaats in rijdt. Overigens net als een flesje Spa blauw in een restaurant: als het niet aan tafel geopend wordt, gaat het retour.
Bert M
De dealer waar mijn auto in onderhoud is vult altijd ruitensproeier gratis bij. Dit om discussies te voorkomen van klanten dat ruitensproeier vol was voor de servicebeurt en niet de rekening van de vloeistof wilde betalen.