Pagina 1 van 1

Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 20 aug 2015, 18:25
door R1nus
Vandaag een mail van Motoplus met daarin een bericht over een kunststof motorblok.


Tot dusver was altijd de gulden regel: verbrandingsmotoren zijn van metaal. Toch kan daar binnenkort zomaar eens verandering in komen, onderzoekers van het Duitse Fraunhofer Instituut voor Chemische Technologie hebben namelijk een ééncilinderblok van met vezels versterkt kunststof ontwikkeld. Het blok loopt rustig waarbij het cilinderblok ongeveer 20% lichter is dan een vergelijkbaar exemplaar van aluminium, aldus projectleider Lars-Frederik Berg. En dat terwijl de productiekosten ongeveer gelijk zijn. Enkel de loopbus van de cilinder, die deels van fenolhars werd gemaakt, moest met metalen inzetten worden verstevigd. Het prototype (zie foto) heeft al op de vermogensbank gedraaid!
image.jpg
image.jpg (5.8 KiB) 242 keer bekeken
[groet]
Rinus

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 20 aug 2015, 18:49
door Baird
Krukas als grootste blok ferro hier nu ook van kunststof? Aluminium staat ook niet bekend als verkeerslus-vriendelijk dus daarmee is er bijna geen verschil.Ik heb al heel lang een dikke magneet onder de motor hangen en heb de illusie dat die de lussen wel beïnvloed, of het waar is weet ik niet. De wegbeheerder zal dan mogelijk met optische sensoren aan de gang moeten om ons groen licht te geven.

(Heb je een lus die niet reageert: meld het op de site van de MAG!)

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 20 aug 2015, 19:05
door Ton1959
http://www.autoblog.nl/nieuws/de-motor- ... stic-76168

Maar er zit nog niet zoveel kunststof aan hoor. Dit is het F650 blok met alleen een cilinder van plastic al is de bus natuurlijk nog steeds metaal. Alles gaat goed totdat je één keer een probleem krijgt met de koeling en dan is het vaarwel plastic cilinder. Maar het is een begin. Als iedereen overigens de huidige F650 ging rijden dan werd er al enorm veel brandstof bespaart. Zelfs zonder plastic cilinder. Maar bij veel auto's zijn er al kunststof inlaatspruitsukken. En die lijken het beter te doen dan de rubber inlaatspruitstukken op motoren.

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 20 aug 2015, 19:49
door Inspector Gadget
Baird schreef:Ik heb al heel lang een dikke magneet onder de motor hangen en heb de illusie dat die de lussen wel beïnvloed, of het waar is weet ik niet. De wegbeheerder zal dan mogelijk met optische sensoren aan de gang moeten om ons groen licht te geven.
+1 (maar dan met 3x magneten), heb dezelfde ervaringen dat het lijkt te werken. :$

In de toekomst zal mogelijk (ook) de benaderingssensoren gaan gebruiken die momenteel bovenaan sommige (regionale) portalen zitten die momenteel nog gebruikt worden voor (o.a) de hulpdiensten, of streekvervoer & taxi's e.d (daarmee kan eventueel het verkeerslichten in een speciale cyclus geschakeld worden afhankelijk van het voertuig die nadert.
Die sensor kan naast codes ontvangen (van een responder) ook middels laser, radar e.d ook "voelen" of er iets voor die sensor staat.

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 20 aug 2015, 19:53
door Ton1959
Inspector Gadget schreef:
Baird schreef:Ik heb al heel lang een dikke magneet onder de motor hangen en heb de illusie dat die de lussen wel beïnvloed, of het waar is weet ik niet. De wegbeheerder zal dan mogelijk met optische sensoren aan de gang moeten om ons groen licht te geven.
+1 (maar dan met 3x magneten), heb dezelfde ervaringen dat het lijkt te werken. :$

In de toekomst zal mogelijk (ook) de benaderingssensoren gaan gebruiken die momenteel bovenaan sommige (regionale) portalen zitten die momenteel nog gebruikt worden voor (o.a) de hulpdiensten, of streekvervoer & taxi's e.d (daarmee kan eventueel het verkeerslichten in een speciale cyclus geschakeld worden afhankelijk van het voertuig die nadert.
Die sensor kan naast codes ontvangen (van een responder) ook middels laser, radar e.d ook "voelen" of er iets voor die sensor staat.

Tupperware motoren :lol:

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 20 aug 2015, 20:03
door Inspector Gadget
Big RT Smile

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 21 aug 2015, 11:00
door Markus
Dat van die magneten snap ik dan waar niet helemaal.

Het zijn in mijn beleving altijd bewegingssensoren die aangaan op het moment dat je erover rijdt. Hierbij heb ik dus nog nimmer problemen mee gehad, omdat ik altijd even probeer erover heen te rijden.
Misschien is dat het verschil tussen een 'zware' -1100- en -1200- ?

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 21 aug 2015, 12:07
door Inspector Gadget
Het zijn geen bewegingssensoren maar inductie-lussen, op basis van het beïnvloeden van magneetvelden. ;)

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 21 aug 2015, 13:50
door aantzeetje
In B ken ik 1 verkeerslichtlus die niet werkt. Daar mag je afstappen en op de oversteekknop drukken van de voetgangers of wachten tot er een auto als tegenligger komt die aan de overzijde ook moet stoppen voor de verkeerslichten.

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 21 aug 2015, 14:59
door Inspector Gadget
aantzeetje schreef:In B ken ik 1 verkeerslichtlus die niet werkt. Daar mag je afstappen en op de oversteekknop drukken van de voetgangers of wachten tot er een auto als tegenligger komt die aan de overzijde ook moet stoppen voor de verkeerslichten.
Kan zijn dat de betreffende verkeerslus onderbroken of bij een herasfaltering daardoor net ff te diep voor de detectie van jou voertuig ligt.
Of mogelijk een print defect in de regelkast. _001

Ik zou je adviseren met MAG België contact op te nemen en er melding van te maken;
http://www.mag.be

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 21 aug 2015, 18:58
door Ton1959
Wat ik altijd doe is niet precies stoppen voor de stopstreep maar in de lus blijven staan. En dan werkt het goed.

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 21 aug 2015, 19:18
door Inspector Gadget
En het advies wat ik kreeg was om bovenop de draden zelf (meestal kan je de verschil in het asfalt goed zien daar waar de draden in het wegdek gevreesd zijn) te gaan staan.
Liefst nabij het punt waar de draden vanaf de zijkant het wegdek ingevoerd worden. Vaak aan de linker kant bij een linker rijstrook.

Het is soms ff wat uitproberen.

Re: Straks reageren de verkeerslichtlussen niet meer.

Geplaatst: 21 aug 2015, 22:35
door EileRT
Ik heb meestal de neiging om op de draden in het wegdek mijn voorrem even wat krachtiger aan te spreken zodat mijn fiets iets meer gewicht krijgt (vooral ook omdat ik maar een licht mannetje ben ;) ) . . . ik weet 't: het is "psychologie van de koude grond"! :lol: