Pagina 1 van 1

Kleppen stellen

Geplaatst: 12 aug 2015, 10:54
door karelh
Om de kleppen te stellen zet ik mijn motor in de vijfde versnelling en draai aan het achterwiel tot de kleppen van de linker cilinder op wisselen staan. Dus tuimelaar uitlaatklep komt omhoog en tuimelaar inlaatklep gaat omlaag.
Op dit exakte wisselpunt staat de zuigers in het bdp en kun je de klepspeling van de rechter cilinder meten en zonodig afstellen.Daarna rechts op wisselen zetten en bovenstaande voor links herhalen. Wel eerst bougie er uit draaien.
Voordeel: geen dynamodeksel verwijderen en geen rubberdop in koppelinghuis na terug plaatsen zoals soms gebeurd.

karelh

Re: Kleppen stellen

Geplaatst: 28 aug 2015, 20:44
door Ton1959
Heel goed zo doe ik het al minstens 40 jaar _004

En zelfs de bougies kan je laten zitten hoor

Re: Kleppen stellen

Geplaatst: 28 aug 2015, 22:02
door beckysmile
Toevallig van de week ook zo gedaan, maar zonder bougies gaat toch echt wat gemakkelijker.

Groet, Aad

Re: Kleppen stellen

Geplaatst: 28 aug 2015, 22:19
door Ton1959
beckysmile schreef:Toevallig van de week ook zo gedaan, maar zonder bougies gaat toch echt wat gemakkelijker.

Groet, Aad
Natuurlijk gaat het gemakkelijker. Ik controleer de kleppen vaker dan nodig maar ik schroef er liever niet telkens de bougies uit. Minder kans op vuil in de bougiegaten en cilinder en je spaart de schroefdraad. Als ik de bougies verwijder dan probeer ik altijd wel om eerst met een fietspomp een beetje de ruimte rondom de bougie zuiver te blazen maar als het even kan verwijder ik de bougies alleen als ik ze vervang. En dat hoeft met de Iridium, bougies minder vaak al vernieuw ik ze toch nog best snel.

Re: Kleppen stellen

Geplaatst: 29 aug 2015, 12:52
door Baird
Doe het ook altijd zo en met de compressor de bougiegaten schoon spuiten voor het verwijderen.

Voor de Twin-sparkers onder ons: Schijn met een zaklamp in het gat van de secundaire bougie dan kun je door het gat van de primaire bougie je zuiger mooi bekijken als die in BDP staat.

Big RT Smile