Pagina 1 van 1
Lampjes vooraan.
Geplaatst: 27 jul 2015, 15:05
door Chris Wils
Hallo.
Ik heb een R 1200 RT bouwjaar 2012,gekocht in Juni 2013,
en vorige maand is mijn derde lamp vooraan stuk gegaan,
de eerste was Juni 2014 ,rechts ,dan links in Maart 2015,
en nu weer rechts vooraan,precies 1 jaar later.
Zijn er hier nog motorrijders die dat voorhebben,en wat zou
de oorzaak kunnen zijn?
Bij mijn vorige BMW,s gingen de lampen wel langer mee.
Ik heb ondertussen 29.000 km gereden,sinds ik hem gekocht heb,
en 3 maal een lampge kapot,vind ik toch veel.
Re: Lampjes vooraan.
Geplaatst: 27 jul 2015, 18:22
door biker
je zou de spaningsregelaar eens kunnen laten uitmeten ,als deze te veel geeft is het eerste wat sneuveld de lampen ,en hij laat dan ook je baterie overkoken (is bij de japanse motoren in ieder geval zo)
Re: Lampjes vooraan.
Geplaatst: 27 jul 2015, 19:23
door trebor
Ik had ook een hoog "lampverbruik" en heb de schuifschoentjes die op de lamp gaan een beetje dichtgeknepen, zitten ze wat strakker. Het zou geen gevolg mogen hebben, maar sindsdien is mij verbruik gedaald,
robert
Re: Lampjes vooraan.
Geplaatst: 27 jul 2015, 20:39
door theridingman
1x per jaar een nieuw lampje... ik zeg niet dat het volkomen normaal is, maar als je begint met het te laten onderzoeken door de dealer ben je al gauw een veelvoud van het bedrag van een nieuw lampje kwijt en dan is het nog niet eens zeker of ze de oorzaak (als die er al is) zullen vinden.
Re: Lampjes vooraan.
Geplaatst: 28 jul 2015, 09:33
door doov650
Is er nog een verschil in kwaliteit van de lampjes?
Je ziet ze van 5 eu en van 15 eu.
Re: Lampjes vooraan.
Geplaatst: 28 jul 2015, 10:51
door DickL
Zelf doe ik met mijn 800ST tussen de 9000 en 10000 km met een (dimlicht)lamp, dus 3 x na 29000 km zou voor mij normaal zijn.
gr. Dick
Re: Lampjes vooraan.
Geplaatst: 28 jul 2015, 13:45
door Inspector Gadget
Er zit inderdaad verschil in kwaliteiten, kleur en levensduur van de halogeen lampen, daar zijn al eens wat draadjes over geweest. (zie zoekfunctie rechts bovenaan)
Meest "killing" & wat de levensduur van elke gloeilamp sterk reduceert zijn de trillingen, van de motor zelf.
Met name als de gloeilamp net uit of net aan is, dan is de gloeidraad nog niet geheel plastisch om mee te bewegen.
Ook het veelvuldig starten en stoppen van de motor waarna de verlichting al dan niet kortstondig aan en weer uit gaat is ook niet bevorderlijk.
Naast de verschillende kleuren zoals "Xenon" en " 30% meer licht" waar je ook mee moet oppassen want dat zijn meestal lampen waar door de materiaalkeuzes de gloeidraad flink heter wordt dan een "reguliere" gloeilamp.
En hoe heter, hoe korter de levensduur van de gloeilamp.
Daarnaast zijn de koplampen waarin de gloeilampen gemonteerd zitten van de BMW's niet (meer) van geleidende materialen zoals blik, metaal of aluminium maar van plastic, waardoor de warmte-afvoer ook niet geheel optimaal is.
En als laatste, de verwachtte levensduur van een gemiddelde H7 halogeen lamp is slechts paar honderd branduren tot 1000 branduren, maximaal.
Je kunt gaan rekenen (km's, gemiddelde snelheid aannemen, en je hebt de branduren).
Het is per merk en model halogeen lamp verschillend wat de fabrikant indicatief (!) aangeeft hoeveel branduren er te verwachten zijn.
Je kunt er voor kiezen zogenoemde Long Life, Heavy Duty en zelfs speciaal voor motoren halogeen lampen aan te schaffen maar dat is ook maar matig hoeveel "de winst" zal zijn.
Pas als je Xenon of LED gebruikt gaat het om duizenden branduren.