Pagina 1 van 1
R1200rt lc
Geplaatst: 12 jul 2015, 20:01
door Advanos
Na 6500 mooie km,s onstond er een niet te definierbare kraak en tik tijdens het opschakelen, bij het terugschakelen wisselende druk op de koppeling en bij stilstand afslaan en niet meer startbaar in de versnelling, in de vrij wel startbaar in de een en hop wer afslaan bij het trachten weg te rijden. Kwam dus niet ver meer. Maar me ernstig veel zorgen.. Koppeling versnellingsbak vertrouw em niet. Met de berger afgevoerd.. In afwachting op vervangend vervoer. Licht emotioneel geraakt zeg maar.
Iemand hier al ervaringen mee ??
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 14 jul 2015, 20:34
door Jurgen
Gelukkig (nog) niet. Mocht het de versnellingsbak zijn: zoiets is al eens gebeurd (Motoplus: R1200GS met kapot versnellingsbaklager). Laat even weten wat het uiteindelijk blijkt te zijn. En vooral: succes!
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 14 jul 2015, 20:38
door Bert M
Dat is ontzettend balen, Ad. Heel veel succes en sterkte! We voelen met je mee.
Bert M
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 15 jul 2015, 18:19
door Lexrt
Ad dat is slecht nieuws, zal wel weer in orde komen maar toch een deuk in het vertrouwen naar je motor, kost toch veel geld en je wil probleemloos kunnen rijden tenminste dat mag je verwachten. Ik heb tot op heden geen klachten mbt de 1200rt lc, behalve dan het geklak van de versnellingbak bij de eerste 3 versnellingen, maar dat schijnt erbij te horen bij een BMW heeft men mij verteld.
Groeten Lexrt en ik hoop dat het snel en goed opgelost wordt door meneer BMW zoals je mag verwachten/eisen
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 15 jul 2015, 19:26
door theridingman
Lexrt schreef: Ik heb tot op heden geen klachten mbt de 1200rt lc, behalve dan het geklak van de versnellingbak bij de eerste 3 versnellingen, maar dat schijnt erbij te horen bij een BMW heeft men mij verteld.
Dat viel me ook op, niet enkel hoorbaar maar ook voelbaar. Is vooral bij de laatste serie lc's sterk aanwezig. Zowel de dealer als de forumleden hier hebben me gerust gesteld dat dit volkomen normaal is.
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 15 jul 2015, 20:12
door Ton1959
theridingman schreef:Lexrt schreef: Ik heb tot op heden geen klachten mbt de 1200rt lc, behalve dan het geklak van de versnellingbak bij de eerste 3 versnellingen, maar dat schijnt erbij te horen bij een BMW heeft men mij verteld.
Dat viel me ook op, niet enkel hoorbaar maar ook voelbaar. Is vooral bij de laatste serie lc's sterk aanwezig. Zowel de dealer als de forumleden hier hebben me gerust gesteld dat dit volkomen normaal is.
Het is meer een probleem van de nieuwe BMW's dan? Bij mijn R1100R is dat niet standaard aanwezig tenzij ik zelf een fout maak. Ze schakelen moeilijker dan een Japanner maar het kan meestal zonder klakken. Het is wel even wennen.
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 15 jul 2015, 20:20
door moh_fan
Ik heb er ook -gelukkig- geen ervaring mee.
Ook ik vind de versnellingsbak erg rauw. Hopelijk wordt dit beter naarmate de kilometers vorderen.
Daarnaast is me de afgelopen natte dagen opgevallen dat de spiegels een soort van aanzuigende werking van regen-spray hebben, waardoor zicht naar achteren wat lastiger wordt.
Nietaldestemin vind ik de LC een heerlijke RT!
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 15 jul 2015, 20:42
door theridingman
Ton1959 schreef:
Het is meer een probleem van de nieuwe BMW's dan? Bij mijn R1100R is dat niet standaard aanwezig tenzij ik zelf een fout maak. Ze schakelen moeilijker dan een Japanner maar het kan meestal zonder klakken. Het is wel even wennen.
Inderdaad van de nieuwe bmw's, bouwjaren 2014/2015, de lc's dus. Ik zou het niet echt omschrijven als moeilijk schakelen, eerder als luidruchtig schakelen.
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 15 jul 2015, 20:53
door Ton1959
Met moeilijker bedoel ik meer dat de vaardigheid bij het schakelen bij een BMW hoger moet liggen om geklak te voorkomen. Het is iets typisch Duits. Over het algemeen wel een behoorlijk degelijke versnellingsbak maar een beetje tractor achtig qua uitvoering. Het word tijd dat dat ze gewoon synchromeshringen gebruiken dan is schakelen net zo eenvoudig als bij de auto.
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 15 jul 2015, 22:13
door boetsch1
Ik rij zelf de R1200R LC en nu bijna 8000km gereden en alleen een klak met in z'n 1 zetten, overige versnellingen probleemloos.

Re: R1200rt lc
Geplaatst: 16 jul 2015, 07:06
door WaltzingMatilda
theridingman schreef:Ton1959 schreef:
Het is meer een probleem van de nieuwe BMW's dan? Bij mijn R1100R is dat niet standaard aanwezig tenzij ik zelf een fout maak. Ze schakelen moeilijker dan een Japanner maar het kan meestal zonder klakken. Het is wel even wennen.
Inderdaad van de nieuwe bmw's, bouwjaren 2014/2015, de lc's dus. Ik zou het niet echt omschrijven als moeilijk schakelen, eerder als luidruchtig schakelen.
Bij alle BMW's is het schakelen geruisloos te doen (behalve het in de 1 zetten) door de volgende "truuk".
Zorg er
eerst voor dat er druk op de versnellingspook staat door deze (terwijl je nog gewoon gas geeft) omhoog te drukken en dan pas de koppeling in te trekken om dan pas daadwerkelijk te schakelen. Het gaat dan geruisloos.
Deze truuk werkte al bij mijn vorige RT's en GS en, mijn huidige 1200RT en dat zal niet anders zijn bij de LC lijkt mij. :mrgreen:
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 16 jul 2015, 18:46
door Ton1959
WaltzingMatilda schreef:theridingman schreef:Ton1959 schreef:
Het is meer een probleem van de nieuwe BMW's dan? Bij mijn R1100R is dat niet standaard aanwezig tenzij ik zelf een fout maak. Ze schakelen moeilijker dan een Japanner maar het kan meestal zonder klakken. Het is wel even wennen.
Inderdaad van de nieuwe bmw's, bouwjaren 2014/2015, de lc's dus. Ik zou het niet echt omschrijven als moeilijk schakelen, eerder als luidruchtig schakelen.
Bij alle BMW's is het schakelen geruisloos te doen (behalve het in de 1 zetten) door de volgende "truuk".
Zorg er
eerst voor dat er druk op de versnellingspook staat door deze (terwijl je nog gewoon gas geeft) omhoog te drukken en dan pas de koppeling in te trekken om dan pas daadwerkelijk te schakelen. Het gaat dan geruisloos.
Deze truuk werkte al bij mijn vorige RT's en GS en, mijn huidige 1200RT en dat zal niet anders zijn bij de LC lijkt mij. :mrgreen:
De huidige LC is niet te vergelijken met de vroegere BMW RT types. Ander motorblok en andere versnellingsbak en een natte plaatkoppeling.
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 16 jul 2015, 20:07
door WaltzingMatilda
Ton1959 schreef:WaltzingMatilda schreef:theridingman schreef:Ton1959 schreef:
Het is meer een probleem van de nieuwe BMW's dan? Bij mijn R1100R is dat niet standaard aanwezig tenzij ik zelf een fout maak. Ze schakelen moeilijker dan een Japanner maar het kan meestal zonder klakken. Het is wel even wennen.
Inderdaad van de nieuwe bmw's, bouwjaren 2014/2015, de lc's dus. Ik zou het niet echt omschrijven als moeilijk schakelen, eerder als luidruchtig schakelen.
Bij alle BMW's is het schakelen geruisloos te doen (behalve het in de 1 zetten) door de volgende "truuk".
Zorg er
eerst voor dat er druk op de versnellingspook staat door deze (terwijl je nog gewoon gas geeft) omhoog te drukken en dan pas de koppeling in te trekken om dan pas daadwerkelijk te schakelen. Het gaat dan geruisloos.
Deze truuk werkte al bij mijn vorige RT's en GS en, mijn huidige 1200RT en dat zal niet anders zijn bij de LC lijkt mij. :mrgreen:
De huidige LC is niet te vergelijken met de vroegere BMW RT types. Ander motorblok en andere versnellingsbak en een natte plaatkoppeling.
Dat klopt uiteraard maar zou het niet het proberen waard zijn?
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 16 jul 2015, 22:23
door Ton1959
WaltzingMatilda schreef:Ton1959 schreef:WaltzingMatilda schreef:theridingman schreef:Ton1959 schreef:
Het is meer een probleem van de nieuwe BMW's dan? Bij mijn R1100R is dat niet standaard aanwezig tenzij ik zelf een fout maak. Ze schakelen moeilijker dan een Japanner maar het kan meestal zonder klakken. Het is wel even wennen.
Inderdaad van de nieuwe bmw's, bouwjaren 2014/2015, de lc's dus. Ik zou het niet echt omschrijven als moeilijk schakelen, eerder als luidruchtig schakelen.
Bij alle BMW's is het schakelen geruisloos te doen (behalve het in de 1 zetten) door de volgende "truuk".
Zorg er
eerst voor dat er druk op de versnellingspook staat door deze (terwijl je nog gewoon gas geeft) omhoog te drukken en dan pas de koppeling in te trekken om dan pas daadwerkelijk te schakelen. Het gaat dan geruisloos.
Deze truuk werkte al bij mijn vorige RT's en GS en, mijn huidige 1200RT en dat zal niet anders zijn bij de LC lijkt mij. :mrgreen:
De huidige LC is niet te vergelijken met de vroegere BMW RT types. Ander motorblok en andere versnellingsbak en een natte plaatkoppeling.
Dat klopt uiteraard maar zou het niet het proberen waard zijn?
Is altijd het proberen waard. Het heeft veel te maken vaak met de speling die je hebt op de as van het schakelpedaal. En hoe hard of zacht de neus van je laars is. En met dat kleine beetje druk op je pedaal heb je de spelingen al weg genomen. Maar zoals ik al zei misschien heeft bij de nieuwere modellen het pedaal minder speling op de as. Het zou ook zomaar kunnen dat de natte plaatkoppeling zoveel kleeft dat je al snel kraken hebt. Ik heb nooit met een nieuwere dan mijn 1100 gereden dus het blijft allemaal gokken. Maar de meeste motoren met natte plaatkoppeling hebben een beetje last van dat kleven.
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 19 jul 2015, 13:28
door Advanos
Eerst dacht men lucht in de hydrauliek, toen een ontkoppelingsstift en nu denkt men de Koppelingscillinder aan het stuur. Kortom men weet het niet na een week onderzoek en pogingen tot reparaties.
Zucht
Ik wacht maar weer af
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 19 jul 2015, 15:50
door WaltzingMatilda
Hier moet je ondertussen toch gek van worden, niet?

Re: R1200rt lc
Geplaatst: 19 jul 2015, 17:51
door Advanos
Correct, en licht uitgedrukt.
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 23 jul 2015, 18:19
door Advanos
Jawel,
Het duits wonderlicht heeft geschenen,ben weer mobiel
Helaas was de koppeling cillinder aannhet stuur defect/lek geraakt.
Op naar de probleemloze 200000km vanaf nu,mfingers crossed .
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 23 jul 2015, 18:57
door moh_fan
Ook weer opgelost!
Nog vele fijne kilometers!
Re: R1200rt lc
Geplaatst: 23 jul 2015, 19:46
door Lexrt
Advanos schreef:Jawel,
Het duits wonderlicht heeft geschenen,ben weer mobiel
Helaas was de koppeling cillinder aannhet stuur defect/lek geraakt.
Op naar de probleemloze 200000km vanaf nu,mfingers crossed .
Fijn Ad, is toch altijd baalen als er iets kapot gaat gelukkig kun je weer rijden, veel plezier.
Groeten Lexrt
