mankementjes r1100rt
Geplaatst: 30 aug 2009, 00:02
Ik heb sinds een dag of 2 een r1100rt gekocht uit 1995. Het apparaat bevalt me uitstekend, maar vind hem naar mijn idee wat rauw lopen.
Kan zijn dat ik hem/haar vergelijk met mijn vorige japanner met een lijnmotortje.
De volgende dingen vallen mij op, bij koudestart is het net alsof ik een riem hoor slippen, dit is na een minuutje of zo weg.
Stationair draaien op choke gaat netjes, blijft ook goed lopen. Haal ik deze choke eraf bij 3 streepjes en moet hem dan bij een kruising
stationair laten draaien, zakt de motor vaak terug naar 600 rpm en schokt dan ook wat. Hij loopt dan wat onregelmatig. Het lijkt alsof de bougie af en toe een keer overslaat. Soms blijft hij mooi lopen rond de 1100 rpm.
Bij het rijden met constant gas (rond 3000 rpm) is het net alsof de motor zelf gas geeft, weer loslaat, gas geeft etc.
Bij het doortrekken is het ook net alsof de motor niet alles geeft wat hij heeft, alsof hij inhoud. Bij gas los onder het rijden hoor ik hem ook knallen in de uitlaat.
Geen idee wat de "kwaaltjes" zijn van deze machine en of dat rauwe lopen een tipisch iets is van de boxermotor?
Bij afhalen van de motorfiets vertelde de verkoper dat zij de motor nog afgespoten hadden en dat hij daarna niet wilde lopen. Zij hebben hem/haar toen laten uitlezen bij een BMW dealer en hebben verder geen storingen etc gevonden.
Ik heb een half jaar garantie gekregen op de motor en zal ook binnenkort terug gaan met een lijstje met kwaaltjes. Wat van bovenstaande dingen zijn nu echt belangrijk om te melden en welke dingen zouden zelfs crusiaal zijn om te laten repareren?
Groetjes van een beginnend RT rijder.
Kan zijn dat ik hem/haar vergelijk met mijn vorige japanner met een lijnmotortje.
De volgende dingen vallen mij op, bij koudestart is het net alsof ik een riem hoor slippen, dit is na een minuutje of zo weg.
Stationair draaien op choke gaat netjes, blijft ook goed lopen. Haal ik deze choke eraf bij 3 streepjes en moet hem dan bij een kruising
stationair laten draaien, zakt de motor vaak terug naar 600 rpm en schokt dan ook wat. Hij loopt dan wat onregelmatig. Het lijkt alsof de bougie af en toe een keer overslaat. Soms blijft hij mooi lopen rond de 1100 rpm.
Bij het rijden met constant gas (rond 3000 rpm) is het net alsof de motor zelf gas geeft, weer loslaat, gas geeft etc.
Bij het doortrekken is het ook net alsof de motor niet alles geeft wat hij heeft, alsof hij inhoud. Bij gas los onder het rijden hoor ik hem ook knallen in de uitlaat.
Geen idee wat de "kwaaltjes" zijn van deze machine en of dat rauwe lopen een tipisch iets is van de boxermotor?
Bij afhalen van de motorfiets vertelde de verkoper dat zij de motor nog afgespoten hadden en dat hij daarna niet wilde lopen. Zij hebben hem/haar toen laten uitlezen bij een BMW dealer en hebben verder geen storingen etc gevonden.
Ik heb een half jaar garantie gekregen op de motor en zal ook binnenkort terug gaan met een lijstje met kwaaltjes. Wat van bovenstaande dingen zijn nu echt belangrijk om te melden en welke dingen zouden zelfs crusiaal zijn om te laten repareren?
Groetjes van een beginnend RT rijder.