Pagina 1 van 1

Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 10 jun 2015, 23:18
door ruudRTlc
Gezien de problemen die ik heb met de Shift Assist Pro op aanraden van een mede-forumlid deze poll gestart. Bedankt voor jullie inbreng!

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 11 jun 2015, 07:18
door boetsch1
Ik rij weliswaar een R1200R LC met shift assist pro, maar de techniek is denk ik het zelfde als bij de RT. Bij mij geen problemen met op en terugschakelen.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 11 jun 2015, 09:02
door doov650
Motormaat met een GS LC had een probleem met schakelen van 2 naar 3 en andersom. Software update laten doen en alles weer OK.
We rijden dus op computers tegenwoordig !

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 11 jun 2015, 09:08
door hv121456
Gestemd met soms een hik bij opschakelen. Dit alleen wanneer in van 1 naar 2 of van 2 naar 3 schakel met relatief weinig toeren (onder de 5000 rpm). Wanneer ik doortrek en schakel bij >7000 rpm schakelt het naar alle versnellingen zoals het hoort.

Terugschakelen geeft bij geen problemen. Altijd soepel en met een lekkere dot tussengas ;)

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 11 jun 2015, 09:18
door head02
de schakelassist schakelt pas prettig vanaf de derde versnelling. maar dan wel continu volgas erop. met lagere toeren wordt het erg harkerig

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 11 jun 2015, 12:24
door HansD
Ik heb Ja ingevuld, maar heb dezelfde opmerkingen als mijn 2 voorgangers: ik gebruik de schakelassist niet van 1-2, of 2-3 bij opschakelen.
Terugschakelen werkt bij mij altijd prima, mits ik het gas echt helemaal dicht doe.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 11 jun 2015, 13:00
door theridingman
Hetelfde als hansd

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 11 jun 2015, 21:01
door japachap
Niet gestemd- maar de van VK kennis van mij was net vervangen onder garantie. Iets was afgebroken (schakelstang?).

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 06:41
door basplehn
Beste Ruud,

Tot nu toe geen problemen met mijn LC.
Alles werkt nog steeds storingsvrije _004

Opschakelen storingsvrij, terugschakelen onder de drie duizend toeren met behulp van de koppelingshendel Big RT Smile

[groet]
Bas

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 07:37
door ruudRTlc
basplehn schreef:Beste Ruud,

Tot nu toe geen problemen met mijn LC.
Alles werkt nog steeds storingsvrije _004

Opschakelen storingsvrij, terugschakelen onder de drie duizend toeren met behulp van de koppelingshendel Big RT Smile

[groet]
Bas
Heb jij dan echt helemaal nooit een hik of even inhouden gevoeld bij opschakelen? Met mijn ervaringen zou je bijna gaan denken dat dat onmogelijk is...

En onder de 3000 toeren met de koppelingshendel terugschakelen, zeg je. Waarom dan? Omdat dan (soms?) ook tussengas ontbreekt? Ik heb tot nu toe nog geen vast patroon kunnen ontdekken in het falen.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 10:51
door theridingman
hv121456 schreef:Gestemd met soms een hik bij opschakelen. Dit alleen wanneer in van 1 naar 2 of van 2 naar 3 schakel met relatief weinig toeren (onder de 5000 rpm). Wanneer ik doortrek en schakel bij >7000 rpm schakelt het naar alle versnellingen zoals het hoort.

Terugschakelen geeft bij geen problemen. Altijd soepel en met een lekkere dot tussengas ;)
>7000 toeren alvorens hij schakelt zoals het hoort? Dat is ook echt niet normaal hoor, dat zijn al flinke toerentallen voor onze r1200rt's, ben nog nooit zo hoog in toeren geweest (ook nog inrijperiode maar dan nog). Bij mij werkt de shift assist vlekkeloos vanaf 4000 toeren en hoger dan 5500 toeren ben ik nog niet eens geweest, en dat is al flink sportief rijden hoor.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 11:03
door HansD
theridingman schreef:
hv121456 schreef:Gestemd met soms een hik bij opschakelen. Dit alleen wanneer in van 1 naar 2 of van 2 naar 3 schakel met relatief weinig toeren (onder de 5000 rpm). Wanneer ik doortrek en schakel bij >7000 rpm schakelt het naar alle versnellingen zoals het hoort.

Terugschakelen geeft bij geen problemen. Altijd soepel en met een lekkere dot tussengas ;)
>7000 toeren alvorens hij schakelt zoals het hoort? Dat is ook echt niet normaal hoor, dat zijn al flinke toerentallen voor onze r1200rt's, ben nog nooit zo hoog in toeren geweest (ook nog inrijperiode maar dan nog). Bij mij werkt de shift assist vlekkeloos vanaf 4000 toeren en hoger dan 5500 toeren ben ik nog niet eens geweest, en dat is al flink sportief rijden hoor.
Nou dan weet je niet wat je mist :D De nieuwe Rt kan probleemloos tot de 8500 toeren worden doorgetrokken en het geluid is dan oorverdovend (zeker met Akrapovic), en de acceleratie fenomenaal. Het doorschakelen met schakelassist in dat toerenbereik gaat beter en soepeler dan bij lagere toeren.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 11:05
door HansD
Nou Ruud, de conclusie begint zich al af te tekenen: je bent de enige met dit probleem. Dat zou je moeten helpen bij de dealer.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 11:43
door ruudRTlc
HansD schreef:Nou Ruud, de conclusie begint zich al af te tekenen: je bent de enige met dit probleem. Dat zou je moeten helpen bij de dealer.
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens... Er zijn meerdere mensen die het gebruik bij 'lage' toeren mijden. Ik had zelf ook al het idee dat het daar het minst betrouwbaar werkte. Ik ben zelf helemaal geen hoge toeren rijder, tenminste niet in 90% van de tijd. Het is in principe toch ook een toermotor, waar je relaxt mee moet kunnen toeren. En zeker in de stad kom je niet snel boven de 5000 toeren, maar betekent dat dan dat de Shift Assist Pro daar niet betrouwbaar te gebruiken is?

BMW rept over "binnen het toerenbereik", maar wat is dat bereik dan exact voor de verschillende overgangen?

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 12:22
door HansD
ruudRTlc schreef:
HansD schreef:Nou Ruud, de conclusie begint zich al af te tekenen: je bent de enige met dit probleem. Dat zou je moeten helpen bij de dealer.
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens... Er zijn meerdere mensen die het gebruik bij 'lage' toeren mijden. Ik had zelf ook al het idee dat het daar het minst betrouwbaar werkte. Ik ben zelf helemaal geen hoge toeren rijder, tenminste niet in 90% van de tijd. Het is in principe toch ook een toermotor, waar je relaxt mee moet kunnen toeren. En zeker in de stad kom je niet snel boven de 5000 toeren, maar betekent dat dan dat de Shift Assist Pro daar niet betrouwbaar te gebruiken is?

BMW rept over "binnen het toerenbereik", maar wat is dat bereik dan exact voor de verschillende overgangen?
Anders een keer afspreken en een stukje van motor ruilen? daar kun je een hoop van leren.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 15:15
door ruudRTlc
HansD schreef: Anders een keer afspreken en een stukje van motor ruilen? daar kun je een hoop van leren.
Op zich wel een aardig idee. Maar inmiddels ligt de bal weer bij de dealer, met het nadrukkelijke verzoek om bmw hierbij te betrekken. Ik wacht die ontwikkelingen liever eerst nog even af.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 15:38
door Guusvb
Mijn ervaring met lage toeren is toch heel anders: ik rij vaak met duo en boven de 5000 toeren opschakelen, ervaart de passagier toch als een heftige schok. Maar bij 2500 tot 3000 toeren voelt ze niets. En mis-schakelen? Is nog nooit gebeurt. Ik ben vol lof over deze feature.
En ik ben het met HansD eens: de acceleratie is enorm. -top-

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 15:57
door HansD
Schakelen bij 3000 toeren? Het is geen diesel! :D

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 17:49
door ruudRTlc
Guusvb schreef:Mijn ervaring met lage toeren is toch heel anders: ik rij vaak met duo en boven de 5000 toeren opschakelen, ervaart de passagier toch als een heftige schok. Maar bij 2500 tot 3000 toeren voelt ze niets. En mis-schakelen? Is nog nooit gebeurt. Ik ben vol lof over deze feature.
En ik ben het met HansD eens: de acceleratie is enorm. -top-
Kortom, de ervaringen lopen nogal uiteen! Om te beginnen wil ik nu eerst wel eens concreet antwoord van BMW op de vraag bij welk toerenbereik de verschillende overgangen met de Shif Assist Pro zouden moeten functioneren... Morgen ben ik bij de dealer (introductie S1000XR), maar eens even goed afspreken hoe we e.e.a. aanpakken.

@Guusvb: nooit een hik of kort inhouden gevoeld bij opschakelen, of een keer geen tussengas bij terugschakelen?

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 18:13
door Guusvb
ruudRTlc schreef:
Guusvb schreef:Mijn ervaring met lage toeren is toch heel anders: ik rij vaak met duo en boven de 5000 toeren opschakelen, ervaart de passagier toch als een heftige schok. Maar bij 2500 tot 3000 toeren voelt ze niets. En mis-schakelen? Is nog nooit gebeurt. Ik ben vol lof over deze feature.
En ik ben het met HansD eens: de acceleratie is enorm. -top-
Kortom, de ervaringen lopen nogal uiteen! Om te beginnen wil ik nu eerst wel eens concreet antwoord van BMW op de vraag bij welk toerenbereik de verschillende overgangen met de Shif Assist Pro zouden moeten functioneren... Morgen ben ik bij de dealer (introductie S1000XR), maar eens even goed afspreken hoe we e.e.a. aanpakken.

@Guusvb: nooit een hik of kort inhouden gevoeld bij opschakelen, of een keer geen tussengas bij terugschakelen?
Ik merk niks van tussengas. Waar je wel op moet letten: bij opschakelen gas open en bij terugschakelen gas dicht

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 18:27
door ruudRTlc
Guusvb schreef:Waar je wel op moet letten: bij opschakelen gas open en bij terugschakelen gas dicht
Ohhh, moet dat? Nee, zonder gekheid: dat is uiteraard bekend... :roll:

Wat bedoel je precies met "ik merk niks van tussengas"? Dat is essentieel voor het terug kunnen schakelen zonder ontkoppelen, zonder het mechaniek te belasten.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 20:56
door Guusvb
ruudRTlc schreef:
Guusvb schreef:Waar je wel op moet letten: bij opschakelen gas open en bij terugschakelen gas dicht
Ohhh, moet dat? Nee, zonder gekheid: dat is uiteraard bekend... :roll:

Wat bedoel je precies met "ik merk niks van tussengas"? Dat is essentieel voor het terug kunnen schakelen zonder ontkoppelen, zonder het mechaniek te belasten.
Precies wat ik zeg: ik merk niet dat er tussengas wordt gegeven. Het gaat gewoon vloeiend zonder horten of stoten.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 12 jun 2015, 21:39
door ruudRTlc
Guusvb schreef: Precies wat ik zeg: ik merk niet dat er tussengas wordt gegeven. Het gaat gewoon vloeiend zonder horten of stoten.
Je bedoeld dat hij helemaal geen tussengas geeft? Dat is wel de bedoeling hoor, dan zou die van jou altijd falen... Voor het terugschakelen eerst gas dicht, en tijdens bedienen schakelpookje omlaag geeft de motor automatisch een korte stoot tussengas.

Maar bij mij dus niet altijd

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 03 aug 2015, 23:00
door ruudRTlc
Zie ook recente informatie omtrent een software update: viewtopic.php?f=34&t=11045

BMW vond het gelukkig ook nodig om e.e.a. te verbeteren... -top-

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 08 okt 2015, 19:54
door Ralph Romein
Ik moet zeggen dat ik redelijk veel problemen heb met de schakelassistent. Ik vond de prestaties slecht en nadat de motor aan de computer werd gehangen bleken alle waardes uit de schakelassistent te zijn verdwenen. Niet raar dus dat het niet lekker werkt. Geen tussengas bij terugschakelen, vaak flinke klappen bij opschakelen. Vorige week is de schakelassistent vervangen, maar van de week was het zo slecht gesteld met het schakelen dat ik opnieuw heb laat controleren of de waardes er nog in stonden. Je raad het al, ik vermoedde het al eerlijk gezegd, alles er weer uit verdwenen. Het is overigens niet zo dat de schakelassistent niet werkt, het werkt alleen niet goed!

BMW gaat nu kijken of de computer/brain van de 1200RT lc moet worden vervangen. Het kan natuurlijk goed zijn dat meer RT/lc bezitters hier last van hebben.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 11 okt 2015, 21:28
door ruudRTlc
Ik ben zeer benieuwd hoe dat afloopt... Ik ben vorige week een lang weekend naar de Alpen geweest (o.a. Stelvio en GrossGlockner) en ik moet zeggen dat ik nu wel redelijk tevreden ben. Bergop is het wel zaak goed hoog in de toeren te rijden, anders schakelt ie niet prettig. Verder nauwelijks problemen mee gehad, was een heerlijke short-break! :-)

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 14 okt 2015, 22:18
door ruudRTlc
Hoe is het mogelijk... nu is mijn alarm er ineens mee gestopt, en werkt de centrale vergrendeling van de 'dashboard-kastjes' ook niet meer. Sloten klikken wel, en je voelt ook beweging in de sloten bij bedienen van de unlock-knop. Maar ze zijn met geen mogelijkheid open te krijgen. Zou er een relatie zijn met het niet meer werken van het alarm? Staat bij mij altijd op automatisch, maar ook met de afstandbediening werkt het niet. Ben benieuwd wat hier aan de hand is!

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 15 okt 2015, 21:59
door IVOC
Met 7500 Km op de teller begint de Schakelassist op mijn R1200 RT Lc plots moeilijk te doen zowel bij op als afschakelen om een paar honderd Km later helemaal de geest te geven.Voordien altijd perfect gewerkt.
Diagnose bij de dealer: schakelassistentsignaalgever stuk. Dit is het zwart blokje dat op ingaande as naar de versnellingsbak zit en met een regelstang verbonden is met het schakelpedaal.
Na TWAALF ( 12 ) weken wachten op het onderdeel is de signaalgever in garantie vervangen door de dealer en werk het systeem precies nog vlotter als als voordien. Niet alleen ik maar ook mijn vrouw is heel tevreden over de werking van de schakelassist, zeker een aanrader.
Op Duitse forums is dit probleem ook al een paar keer ter sprake gekomen en steeds in garantie opgelost maar die mensen hebben wel niet zolang moeten wachten op het wisselstuk ?

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 01 dec 2015, 20:41
door Ralph Romein
Ralph Romein schreef:Ik moet zeggen dat ik redelijk veel problemen heb met de schakelassistent. Ik vond de prestaties slecht en nadat de motor aan de computer werd gehangen bleken alle waardes uit de schakelassistent te zijn verdwenen. Niet raar dus dat het niet lekker werkt. Geen tussengas bij terugschakelen, vaak flinke klappen bij opschakelen. Vorige week is de schakelassistent vervangen, maar van de week was het zo slecht gesteld met het schakelen dat ik opnieuw heb laat controleren of de waardes er nog in stonden. Je raad het al, ik vermoedde het al eerlijk gezegd, alles er weer uit verdwenen. Het is overigens niet zo dat de schakelassistent niet werkt, het werkt alleen niet goed!

BMW gaat nu kijken of de computer/brain van de 1200RT lc moet worden vervangen. Het kan natuurlijk goed zijn dat meer RT/lc bezitters hier last van hebben.
Het probleem is (eindelijk) gevonden en opgelost. Er bleek een vinkje uit te staan, zodat de schakelassistent niet werkt herkend. Vinkje omgehaald en kijk! We zijn inmiddels wel 7.300km verder, maar fijn dat het is opgelost. Het werkt nu goed, motor lijkt zelfs met koppeling lichter te schakelen.

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 01 dec 2015, 20:56
door HansD
Mooi dat het gevonden en hersteld is!
Blijft lastig die ICT in je motor :D

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 28 feb 2016, 22:09
door benji30
Nog maar net op het forum, en nu al prikkelende berichten :D

Ik heb vorig jaar een jong gebruikte R1200RT/LC gekocht voorzien van Shift Assist Pro (dacht ik)
Na de vorige posts over het wel of niet werken ervan begon ik te twijfelen of ik het wel bij het rechte eind had.

Ja ik heb zonder koppeling op- en teruggeschakeld, dat ging meestal goed, soms wat hakerig, maar het "tussengasje" heb ik nooit bemerkt.

Op de site http://bimmer.work kon ik door het ingeven van de laatste zeven karakters van het chassisnr alle fabrieksopties van mijn motor achterhalen.
En ja, de mijne is voorzien van Shift Assist Pro... Ik zal nog eens proberen of het werkt (iemand tips om het zeker te weten?) en zo nee, dan zal ik de dealeRT met een bezoekje vereren.

[groet]

Benji30

Re: Ervaringen Shift Assist Pro

Geplaatst: 28 feb 2016, 22:46
door HansD
Simpel, als ik gas dicht houd kan ik terugschakelen, bijv. Op een afslag van de snelweg van 6-5-4-3 etc. Ik hoor dan duidelijk dat schakelassist-pro een beetej gas geeft terwijl ik het gas toch echt dicht houd.