Pagina 1 van 1

inruilen die R1150R en gaan voor die RT

Geplaatst: 27 mei 2015, 10:25
door bertterp
Mannen,
even een vraag, ik heb al een tijd een R1150R uit 2011 en heb vakantiegeld gebeurt, Tja en nu komt er waarschijnlijk toch een RT.
Ik ben hier en daar aan het oriënteren, waar MOET ik op letten?
Wat is het verschil tussen een 1150RT van 2001 en 2003 (behalve het bouwjaar)?
is een 1150 RT altijd een Twin Spark?
Ik las ook dat een RT standaard 10 PK meer vermogen heeft klopt dat?

Graag jullie reactie

Re: inruilen die R1150R en gaan voor die RT

Geplaatst: 27 mei 2015, 10:49
door R1nus
Hallo Berttrep,

Vanaf 2003 werden alle BMW-boxermotoren met uitzondering van de R 1200 C-serie van Twin Spark-cilinderkoppen voorzien, om het probleem van het "Konstant Fahrrückeln" op te lossen.

Een groot probleem dat zich na verloop van tijd voordeed was het "Konstant Fahrrückeln", dat door BMW-rijders al snel "KFR" werd genoemd, waarmee insiders meteen wisten wat er bedoeld werd. Dit fenomeen deed zich vooral voor bij constante lage toerentallen, zoals het rijden binnen de bebouwde kom. De motor liep dan erg ruw en schokkend. De oorzaak lag in het feit dat de motoren een steeds "armere" fabrieksafstelling kregen, door de strenger wordende milieu-eisen. In feite kwam er niet voldoende brandbaar mengsel in de verbrandingsruimte om die door de bougievonk te laten ontsteken. Het mengsel brandde te langzaam en het probleem werd verergerd door de 101mm-diameter van de cilinder. Er waren verschillende oplossingen voor het probleem mogelijk, waarbij in eerste instantie door monteurs en dealers werd geëxperimenteerd met andere afstellingen van de motor en Brisk-bougies, maar de beste was het vervangen van de cilinderkoppen door exemplaren met dubbele bougies (Twin Spark-cilinderkoppen). Dit principe werd bedacht door de Duitse BMW-specialist Helmut Wüstenhöfer van het bedrijf Wüdo. Uiteraard was dit een erg dure oplossing, die echter vanaf 2003 op alle BMW boxers met uitzondering van de R 1200 C-serie-standaard werd toegepast. Het slecht lopen door de zogenaamde "milieuafstelling" kwam in de volgende jaren bij veel merken voor, wanneer ze overschakelden van carburateurs op brandstofinjectie. In tests werd zelfs wel eens geschreven dat "de importeur was vergeten de milieuafstelling er af te halen".

Bron: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/BMW_R_11 ... tiekpunten

Nu weet je het verschil en waar je op moet letten als je een proefritje gaat maken, en of je het zelf ook hinderlijk vind.
Doe er je voordeel mee en waarschijnlijk zijn er genoeg andere forumleden die hier ervaring mee hebben.


[groet]
Rinus

Re: inruilen die R1150R en gaan voor die RT

Geplaatst: 27 mei 2015, 10:57
door bertterp
Ja klopt met het fenomeen KFR ben ik bekend, had ik ook met de R1150R maar dit werd door MSA keurig opgelost, tnx voor je reactie