Pagina 1 van 1

R1100rs

Geplaatst: 25 mei 2015, 21:14
door WernerB
Beste forumleden,
Tegen een aantrekkelijke prijs kan Therese een R1100rs kopen. De motor heeft er 63000 km op zitten, heeft twee gloednieuwe BT 023 banden, beurt gehad. Alles bij Motoport met een rekening van €1200,-! Ik moet nog even de rekening opvragen, want voor dat bedrag is er zeker meer aan de hand geweest.

Maar....is het slim om haar Honda 600 Hornet hiervoor weg te doen en er deze 1100rs voor in de plaats te nemen?
Overigens staat de 1100rs op de lijst van 10 slechtste motoren ooit....... :O :lol: Als deze 1100rs inderdaad zo slecht zou zijn, zou de 1100rt toch ook in dat rijtje thuishoren?
Hoor graag wie er ervaring mee heeft of kan adviseren.

Re: R1100rs

Geplaatst: 25 mei 2015, 21:23
door EileRT
Ik heb geen ervaring met de R1100RS, maar zoals je wel weet is de staat van onderhoud uitermate belangrijk. Je kunt overwegen om de motor te laten keuren (aankoopkeuring: Erik van Lent of MSA) dan weet je wat je koopt.

Hoe dan ook TOP vind ik het wel van Therese . . . de keuze voor een boxer . . . 1 voor jou en 1 voor jouw eega! _004

Werner . . . over de R1100RT (ik weet het geen RS, maar wel een 1100) . . . ik rij op een motor van 15 jaar oud met heel veel plezier en denk er nog helemaal niet over na om deze in te ruilen (sterker nog: wil hier nog jaren mee rijden) . . . MSA zorgt voor het vakkundige onderhoud . . . geniet van elke kilometer! ;)

Re: R1100rs

Geplaatst: 25 mei 2015, 21:40
door Kees BMW
WernerB schreef:Beste forumleden,
Tegen een aantrekkelijke prijs kan Therese een R1100rs kopen. De motor heeft er 63000 km op zitten, heeft twee gloednieuwe BT 023 banden, beurt gehad. Alles bij Motoport met een rekening van €1200,-! Ik moet nog even de rekening opvragen, want voor dat bedrag is er zeker meer aan de hand geweest.

Maar....is het slim om haar Honda 600 Hornet hiervoor weg te doen en er deze 1100rs voor in de plaats te nemen?
Overigens staat de 1100rs op de lijst van 10 slechtste motoren ooit....... :O :lol: Als deze 1100rs inderdaad zo slecht zou zijn, zou de 1100rt toch ook in dat rijtje thuishoren?
Hoor graag wie er ervaring mee heeft of kan adviseren.
Goedenavond.
Hoe kom je aan die lijst,ik heb er nog nooit van gehoord dat de R 1100 RS slechter zou zijn dan de andere 1100 typen?De eersten zaten wel wat fouten in koppakking en vooral de versnellingsbak maar als het goed is zijn deze fouten er bij de dealer allemaal uitgehaald.
Gr-Kees.

Re: R1100rs

Geplaatst: 25 mei 2015, 21:48
door EL SCORPIO
Werner, heb je hier iets aan?

http://www.bikersoracle.com/rs/forum/

Re: R1100rs

Geplaatst: 25 mei 2015, 23:47
door JOS WRSM
Ik zou niet weten waarom de RS beter of slechter zou zijn dan de RT. De RS is in feite een RT maar dan met iets minder kuipwerk.
Je ziet zelf aan de staat van de motor wel of er rodeo mee gereden is en of het een pekelbak is. Wellicht is de koppeling vervangen voor die 1.200,= euro ?? Kortom, Werner, geef je intuïtie een kans en als je het enigszins niet vertrouwd, schakel een keurmeester in of zie af van de koop.
Of het slim is om de Honda het veld te laten ruimen voor de Beemer is natuurlijk aan Therese.
Rijdt ze lekker op de Honda, die wellicht gemakkelijke rijeigenschappen heeft dat het, soms koppige, boxerblok en -versnellingsbak? Een proefrit lijkt me een pré.

Nou succes en we horen het wel van jullie . . . . _004

Re: R1100rs

Geplaatst: 25 mei 2015, 23:58
door EileRT
Nuchter advies van Jos . . . en zo is 't ook . . . laat je gevoel over de motor spreken (of keuren) en vooral hoe rijdt jouw dame op de BMW.

Re: R1100rs

Geplaatst: 26 mei 2015, 07:25
door Baird
Andere kijk op de zaak:
Is ze tevreden met haar Honda?
Voelt ze zich prettig en vertrouwd op haar Honda?
Heb je weinig problemen/kosten met haar Honda?

Als één van bovenstaande vragen met 'Ja' beantwoord wordt moet je gaan nadenken waarom overstappen, als één van bovenstaande vragen met 'Nee' beantwoord wordt komen er argumenten om over te stappen.

Alle vragen en antwoorden kunnen overruled worden door emoties: ik wil ook een dikke Twin met Bottompower! Of een oude RS dan de juiste is is een tweede :geek:

Re: R1100rs

Geplaatst: 26 mei 2015, 12:11
door Ton1959
Ik denk dat het een goed idee is als Therese een keer een langere rit maakt op de RS. De zithouding van zo'n motor is toch weer wat anders. Maar ik heb het idee dat de Honda meer een allemansvriend is. Maar als ze iets anders wil moet ze zeker een keer een goede proefrit maken.
Zo te zien heeft W erner hier gelezen

http://www.oliepeil.nl/uitlaat/3918-de- ... mw-r1100rs

Maar als je dan de reacties lees op dit artikel dan zou ik me niet veel zorgen maken. Maar wel een goede keuring laten doen voor de aankoop.

Re: R1100rs

Geplaatst: 26 mei 2015, 12:57
door ciske
Als de motor goed is en de prijs ook zou ik de aanschaf doen en...... de Honda nog efkes laten staan.
Een proefrit -hoe uitvoerig dan ook- is toch wat anders dan een motor een tijd lang echt gebruiken.
Kortom, de praktijk laat dan zien wat de beste keuze is. Het lijkt mij dat geen van beide motoren moeilijk te slijten is nadat de definitieve keuze gemaakt is.

Groet van Ciske

Re: R1100rs

Geplaatst: 26 mei 2015, 16:03
door Walter
Hai Werner,

Leuk Therese als Beemerbabe !

In de eerste plaats; hoe oud is de RS ten opzichte van de Honda?

Het is vaak een kwestie van plussen en minnen.

zomaar een paar zaken waar ik aan denk:

- Bedenkt dat de Honda zich over het algemeen makkelijker laat sturen door het lagere zwaartepunt van de motor.
- Komen er te verwachten kosten aan de Honda aan?
- Komen er te verwachten kosten aan de RS aan?
- Hoe is de zithouding (de BMW heeft meerdere zadelposities en is op de achterbrug in te stellen)
- Kan Therese wennen aan de manier van koppelen en schakelen van de BMW?
- Welke van de 2 motoren is het vrouw vriendelijkste in handeling

Een goed advies kunnen we (denk ik) geen van allen geven...
Het zal vooral gaan om de persoonlijke beleving.

Wat het ook wordt, veel plezier met de voorpret en veel wijsheid gewenst bij de keuze.

Re: R1100rs

Geplaatst: 26 mei 2015, 16:42
door WernerB
Beste mensen,
Dank voor de adviezen, tips en goede raad. -top-

De RS komt uit 1993 en heeft inderdaad een koppelings/versnellingsbak revisie gehad. De teller geeft 65000 km aan.
Dus grote kosten hoeven we op korte termijn niet te verwachten.

Dat de Beemer een ander rijgedrag zal vertonen dan de Hornet, is zo klaar als een klontje. Dat wordt sowieso een proefrit!
Maar de RS ziet er minder alledaags uit! Dat i.t.t de Hornet, die ( hoewel prachtig wit gespoten) er zeer alledaags uit ziet en ook nog eens een allemansvriend is.
De Honda is uit 2004 en is in tiptop conditie! Ook hier zijn op korte termijn geen gekke dingen te verwachten. Het blok is bewezen betrouwbaar, loopt als een naaimachientje en met slecht 34000 op de teller kan daar nog heel veel bij! En...hij is dus zeer vrouwvriendelijk!

Maar ook bij de Hornet geldt voor Therese: de zithoogte is eigenlijk met 820 mm net iets te hoog om de voeten echt stevig op de grond te kunnen zetten. Dat vindt ze geen fijn gevoel.
De RS zou een in hoogte verstelbaar zadel hebben. Misschien laten zakken naar 800 mm?

Nog een pre voor de RS: de kuip met schermpje zal meer bescherming bieden dan de naked Hornet!
Het eigenwijze schakelen bij de RS zal een cultuuromslag bij haar teweeg brengen; de Honda schakelt als een warm mes door zachte boter....

De dealer bij wie de RS staat, is een goede kennis van ons en ook de Hornet van Therese is daar gekocht.
Hij is echter met vakantie, dus ze moet haar geduld nog even op de proef stellen.

En mocht ook de RS te hoog zijn, kan ze altijd nog een chopper nemen..... :lol:

To be continued....

Re: R1100rs

Geplaatst: 26 mei 2015, 16:57
door Bert M
Ik zal ook eens een duit in het spreekwoordelijke zakje doen, daar wij vorig jaar een mooie fiets voor Ingrid op de kop getikt hebben. Waarbij de uitkomst volstrekt anders bleek, dan wat ik verwachtte.

Mijn oog was gevallen op een mooie K75 en dat leek mij qua specs (gewicht, zadelhoogte, vermogen, geen ketting...) een uitstekende machinerie voor mijn liefje. Echter bij het proefzitten bleek de vorm van tank en zadel niet echt prettig en de ligging van het zwaartepunt zelfs volstrekt onplezierig. Dat terwijl ik het idee had dat de K75 als gegoten zat...

Vervolgens viel ons oog op een motor waarvan ik het idee had dat deze nooit zou gaan passen en dat was de F650GS (de latere versie met het twee cilinder 800cc blok). In de af fabriek verlaagde uitvoering bleek dit voor Ingrid het schot in de roos te zijn. En overigens: ik ben ook erg blij met deze absolute fun-fiets voor naast het vliegdekschip _005

De moraal van dit verhaal: passen en proberen wat Therese plezierig vindt...

[groet]

Bert M

Re: R1100rs

Geplaatst: 26 mei 2015, 18:29
door WernerB
We gaan passen, meten, proefzitten, proefrijden, wikken, wegen en er over slapen en praten. En dan....?
We houden jullie op de hoogte!! Big RT Smile
En....ik ben net zo benieuwd wat eruit komt als jullie!

Re: R1100rs

Geplaatst: 27 mei 2015, 17:51
door speedy
De RS rijdt heel erg lekker, qua zwaartepunt zelfs wendbaarder dan een Gs soms. De zwakke punten zijn hopelijk bij een motor van 65000k al aangepakt, al kan je bij 1200€ voor banden, grote beurt en koppeling niet echt van een bak revisie spreken, dat loopt heel wat hoger op.

Bij een RS kan je koopjes doen, ze gaan voor geen meter 2dehands, hou er dan ook rekening mee dat als jij de motor verder verkoopt, je ook moeilijk een koper zal vinden.

Kijk ook effe in belgie, hier vind je ze vanaf 1250€ in goede staat..... De vraagprijs ligt hoger, maar die krijgen ze nooit, dus uiteindelijk gaan die motoren weg voor 1200-1500€....

Re: R1100rs

Geplaatst: 27 mei 2015, 19:44
door WernerB
Beste mensen,

Om in Louis van Gaal-taal te spreken:" The bullet is through the church!" :O :lol: Oftewel, voor de minder Anglicaans gevoeligen onder ons: "De kogel is door de kerk!"

Therese heeft op de RS gezeten en.......het wordt 'em niet! De zithouding vindt ze onplezierig, alsook de zithoogte. Toen ook nog de dealer ( nog net niet met vakantie....) zei dat de Honda vriendelijker in de omgang is dan de RS, was het voor haar duidelijk! Ze houdt haar Hornet en neemt " the minor flaws" voor lief!

We kunnen weer rustig slapen.........! ;)

Dank voor jullie goede raad en welgemeende adviezen!

Re: R1100rs

Geplaatst: 27 mei 2015, 22:54
door EL SCORPIO
Oke, Werner misschien is dit wat voor Theresa.

Ik had een Honda CBF1000F en heb daar een ander zadel op gekocht van SHAD. Zat iets lager en harder. Was heerlijk.
Verkocht aan Jekihero voor zijn zoon zijn CBF600. Want voor de CBF1000 en 600 was hetzelfde.
En die vond hem ook heerlijk zitten.

http://www.motardinn.com/motorsport-mat ... AolX8P8HAQ

Re: R1100rs

Geplaatst: 28 mei 2015, 16:26
door WernerB
beemerrichard schreef:Oke, Werner misschien is dit wat voor Theresa.

Ik had een Honda CBF1000F en heb daar een ander zadel op gekocht van SHAD. Zat iets lager en harder. Was heerlijk.
Verkocht aan Jekihero voor zijn zoon zijn CBF600. Want voor de CBF1000 en 600 was hetzelfde.
En die vond hem ook heerlijk zitten.

http://www.motardinn.com/motorsport-mat ... AolX8P8HAQ
Thanks voor deze info!
Ik heb het vermoeden dat dit wel eens DE oplossing zou kunnen zijn! _004
Maar.....het zadel is bedoeld voor de modellen 2011/2012. De Hornet van Therese komt uit 2003. Nu eerst zien uit te vogelen of dat zadel daadwerkelijk past. Ziet er wel heel mooi uit!