Pagina 1 van 1
R1100rt stationair
Geplaatst: 21 mei 2015, 22:57
door banjo
Het begon bij 60.000 km. Starten en na 60sec plof uit. Start opnieuw en blijft lopen.
Elke keer weer. Na kleppen bougies synchroon stellen wisselende resultaten, maar rijd prima.
Geen probleem als het gas er maar op zit.Ook verbruik van 5,6 l/100km blijft prima.
Zit op 83.000 km. Starten slaat af, nu meerdere keren,
gas erop houden loopt slecht, maar na een paar km is het ok.
Zorgelijk, geen slijtage in de olie nokkenas ketting ziet ok uit, kleur bougies koffie bruin links en rechts.
Er is ook een piepend geluid, net de dynamo riem vervangen, dus dacht dat die de oorzaak is. Orignele riem hoorde ik nooit, dus wat strakker gezet maar blijft bij koud starten toch vreemde geluiden horen.
Weet niet meer waar te zoeken,

Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 21 mei 2015, 23:38
door Ton1959
Is het niet zoiets eenvoudigs als een vrij laag stationair toerental? Krijg je een goed vonk aan beide bougies?
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 22 mei 2015, 19:37
door DickL
...of iets anders eenvoudigs : Werkt je "choke" (eigenlijk op de 1100 alleen een-tijdelijke- toerentalverhoger) wel goed ?
gr. Dick
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 22 mei 2015, 22:43
door Baird
Over de piep van de dynamoriem: zeker de riem niet te strak zetten, afstelprocedure staan in de boeken. Als het piepen hoofdzakelijk optreedt bij koude motor kan het ook de vrijloop-koppeling van de dynamopully zijn, de koude motor loopt onregelmatig en dan moet de vrijloop het hardst werken.
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 23 mei 2015, 01:37
door Ton1959
Meestal piept de riem ook ( als hij te los ligt) alleen bij koude motor bij het opstarten of bij plotseling flink gas geven .
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 23 mei 2015, 12:42
door banjo
Choke werkt goed, als ik die gebruik loopt hij onrgelmatig en zakt terug.
Best gaat het als ik hem de eerste paar minuten kort gas geef.
Want zelfs met een hoger stationair dmv de choke slaat ie nog af.
Voor het piepen van de riem heb ik een gates sonic riemspanningsmeter. De exacte gegevens heb ik niet ( meet frequentie en met een formule is dat een trekkracht in de riem) maar te strak staat hij nog niet.
Dat van die vrijloop zal ik eens moeten uitzoeken.
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 23 mei 2015, 19:06
door Ton1959
Hoe laag staat het stationair toerental dan? Heb je de bypass schroeven als eens verwijderd en de rubber o ringen bekeken? En even gereinigd daar met carburateur reiniger?
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 23 mei 2015, 22:17
door banjo
Nee bypass schroeven en o ringen nog niet bekeken.
Deze week een keer de tupperware eraf.
Links 1,5 slag, rechts dicht tijdens vacuum vergelijken.
De gaskleplagering is niet 100% meer.
Had rechter stationair schroef net weer een stukje open gezet
om te zien of dat hielp, niet veel verbetert zit rond 1000 rpm.
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 24 mei 2015, 00:50
door Ton1959
Is behoorlijk laag dat stationair toerental. Maar eerst die gaskleplagering eens aanpassen denk ik. Moet toch rond de 1150 volgens mij.
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 24 mei 2015, 01:11
door Baird
banjo schreef:Nee bypass schroeven en o ringen nog niet bekeken.
Deze week een keer de tupperware eraf.
Links 1,5 slag, rechts dicht tijdens vacuum vergelijken.
De gaskleplagering is niet 100% meer.
Had rechter stationair schroef net weer een stukje open gezet
om te zien of dat hielp, niet veel verbetert zit rond 1000 rpm.
In dit geval de kabels aan beide kanten maar een flink speling geven en eerst met de by-pass schroeven het stationair afstellen. ( eerst schoonmaken zoals boven beschreven). Als die in orde is dan pas weer de kabels afstellen voor de gaskleppen. Het lijkt dat je nu al de rechter klep opentrekt met de gaskabel bij stationair.(en das nie goe

)
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 24 mei 2015, 13:32
door Ton1959
Tja ik hoop wel dat iedereen het synchroniseren vanaf de basis volgens het boekje doet. Ik begin altijd met de gaskabelspeling afstellen en de bypass kanalen en schroeven reinigen en ik begin op de basis afstelling. Ik heb er al een paar afgesteld en bij die motoren zat er totaal geen speling op de kabels voordat ik begon. Ik vind het altijd wel een leuk werkje. Zeker als je en motor zonder Tupperware hebt is het eenvoudig.
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 02 jun 2015, 22:33
door banjo
Blijf afstellen, loopt 1000-1100 stationair, vacuum 0,2 bar is gelijk.
De by pass schroeven wel wat kool, minimaal,
o-ringen lijken me prima geen spoor vervuiling op de schroefdraad.
Kabel links 1mm los en rechts bijgesteld om bij 2500-3000 gelijk vacuum te krijgen.
Er is een onregelmatigheid, stationair.
Door het touren gebied bij het rijden trillingen,
Meestal 110 km in de 5 dus 3.500 rpm mooi trillingsvrij.
Er blijft een onregelmatigheid in zitten.
Koud starten heeft 2000rpm nodig, 1min dan pas blijft ie lopen
Slaat anders altijd af. Pas nadat de smering er is en wat temperatuur.
Rij 40km woonwerk, voordat ik weer controleer, bijstel.
Het schoonmaken, had effect, was erger, dus opnieuw afstellen.
Vandaag gecontroleerd, en weer wat aangepast, morgen rijden.
De dynamo riem moet ik nog doen...
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 02 jun 2015, 22:47
door Ton1959
Hoe is het met de axiale speling van de tuimelaars. Als daar geen speling aanwezig is kunnen de tuimelaars klemmen .
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 03 jun 2015, 11:40
door HansD
Nog een paar ideeen/checks:
klepspeling, injectoren, hall-gever?
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 03 jun 2015, 20:44
door Ton1959
HansD schreef:Nog een paar ideeen/checks:
klepspeling, injectoren, hall-gever?
Klepspeling was dacht ik al gedaan Hans. Bij de Hallgevers verwacht ik meer problemen als de motor warm is. Maar een keer een brandstofsysteemreiniger/injectorreiniger erin zou zeker de moeite waard zijn om te proberen. Dat stationair toerental zou ik nog iets hoger zetten naar 1150omw/min. Een lekkende injector geeft ook vooral bij de koude start problemen .
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 03 jun 2015, 21:43
door HansD
Ik had het zelfde idee bij de hall-gever: niet waarschijnlijk, maar kleppen stellen heb ik nog niet voor bij zien komen.
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 03 jun 2015, 21:52
door Ton1959
door HansD » 03 jun 2015, 21:43
Ik had het zelfde idee bij de hall-gever: niet waarschijnlijk, maar kleppen stellen heb ik nog niet voor bij zien komen.
Het begon bij 60.000 km. Starten en na 60sec plof uit. Start opnieuw en blijft lopen.
Elke keer weer. Na kleppen bougies synchroon stellen wisselende resultaten, maar rijd prima.
Geen probleem als het gas er maar op zit.Ook verbruik van 5,6 l/100km blijft prima.
Hier Hans
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 14 jun 2015, 18:32
door Murof
Ben je hier al uit? Ben wel benieuwd wat nu het probleem was.
Heb zelf 2 1100's. Van de ene is vorige jaar de hallgever gesneuveld. Symptomen leken behoorlijk op wat je beschrijft.
Enkel bij mij was op gegeven moment ook een koude start niet meer mogelijk. Begreep van Freek dat het de kabel naar
de hallgevers is die vaak kapot gaat en dan sluiting veroorzaakt.
Is preventief vervangen niet te overwegen? Kosten waren te overzien het vervangen was wat gepriegel maar best eenvoudig.
Mijn 1100 is er in elk geval erg van opgeknapt. Starten op de eerste klap en gaat weer zeer mooi en
stabiel rond. De andere durft ook heel af en toe uit te vallen en ik overweeg hier ook te vervangen.
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 22 jul 2015, 15:15
door banjo
Nee ben er niet uit. Meerdere keren gelijk stellen vacuüm ook injectorreiniger.
Busje carb cleaner, co schroef schoon.
Het doet allemaal wel iets maar geen echte verbetering.
Heb op andere motoren gereden, vooral het trillen, ongelijkloop is sterk.
Weinig gas en het is weg. Iets meer vermogen en het trilt.
Halgevers geef je aan, mij leek dat ze het doen of niet.
Maar wat heeft me al vaker bedrogen.
Het enige anderen dat ik kan proberen is andere bougies,
En dat lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Zal het toch vinden

Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 23 jul 2015, 21:12
door Baird
Ook de TPS en Motronic zijn nog niet voorbij gekomen, weet even niet hoe die bij de 1100 te resetten of dat het zelfde is als bij de 1150, wie maakt me los??
Globaal komt het er op neer dat de TPS(= gas-klep-stand-input-voor-de-Motronic) bij stationair (=gasklep dicht) een bepaalde spanning moet afgeven, een andere spanning bij gas vol open, 1100 heeft 1 potmeter in de TPS, 1150 heeft er 2 en heeft dus andere spanningen (waarden checken dus!)
Persoonlijk geloof ik nog het meest in de volledig opnieuw afstellen van de gaskabels, de oudste 1100's hadden nog de kabel van rechts naar links en niet het boxje van de latere modellen, erg gevoelig voor afstellen dus.
Het hoeft allemaal weinig te kosten als je weet wat je doet, uurtje werk en je weet het.
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 24 jul 2015, 07:29
door AndréO
Ik zou eens aan nieuwe bobine's denken. Als de bobine's vervelend gaan doen krijg je deze klachten. Ik heb ze op mijn fiets beide tegelijk vernieuwd (ik heb er eigenlijk 4, twinspark) en kende mijn fiets niet meer terug. Misschien kunje testen met bobine's van iemand anders. Verwisselen kost enkele minuten. Dan weet je iets meer. Succes.
Re: R1100rt stationair
Geplaatst: 24 jul 2015, 08:31
door Murof
Dit ging toch wel over een 1100? Bij de 1150 heb je staafbobines die je snel vervangt. Bij alle 1100s zit de bobine onder de tank meen ik, en die vervang je niet even snel.
Met wat je aangeeft over ongelijkloop "Heb op andere motoren gereden, vooral het trillen, ongelijkloop is sterk.", dat lijkt me inderdaad niet direct naar de halgevers te wijzen.
Eerder toch de afstelling. Oude (gerafelde) gaskabels? Of -indien wel gaskabelverdeler- veel vuil er in. En wat net genoemd is, tps laten controleren.