Universal Intercom ervaring vervolg...
Geplaatst: 15 mei 2015, 19:46
Dit is een beetje een vervolg op een post van Kasper van 07 dec 2014:
viewtopic.php?f=41&t=10042&p=107726&hilit=ncom#p107726
Omdat mijn Lief een Nolan N104 met al ingebouwde N-COM B-4 heeft gekocht moesten we iets verzinnen om onderweg met elkaat te kunnen praten. Tot voor kort ging dat met haar vorige Probiker helm met een Cardo Q2 Pro redelijk eenvoudig samen met het SRC-S in mijn C3.
Enter Universal Intercom...
Hierover heeft Kasper al eens gerapporteerd zoals gezegd.
Omdat ik de verhalen over Universal Intercom al had gelezen bij Nolan en elders durfden we de aanschaf van de Nolan met B-4 wel aan, qua compatibiliteit dan, sort of...
Nolan's N-Com blijft een mooi geïntegreerd systeem vind ik, zit beter op je hoofd dan de SRC-S kraag in mijn C3. Mijn Lief pastte de C3 Women of C3 PRo Women absoluut niet, zij vindt de N104 fijner zitten en ervaart de grootte van het vizier als veel minder ingesloten.
In ons geval ziet het systemenlandschap er zo uit:
Zij:
Nolan N104 met B-4 met firmware 4.0.5 (maart 2015)
Samsung Galaxy S-4 Mini
Me:
Schuberth C3 met SRC-S met firmware 3.00 (van net na de laatste ijstijd, maar is de meest recente firmware)
Garmin Zumo 660
Nokia Lumia 920 met Windows Phone 8.1 (gepaired via de Zumo)
Pairen in intercom mode was redelijk eenvoudig dankzij:
http://www.youtube.com/watch?v=UX_TXOwr ... C&index=66
Ook ik kwam erachter dat de Zumo door de SRC-S rücksichtslos wordt buitengesloten als de intercom funtie wordt gebruikt.
Sterker nog, intercom functie en connectie met de Zumo zijn mutually exclusive. Je moet kiezen voor òf intercom òf navigatie bij je rit en dat ook nog voor je überhaupt gaat rijden.
Als je eerst de SRC-S en de Zumo aanzet is er no way dat de N-COM nog een intercom verbinding krijgt.
Als we willen intercommen moeten we er welbewust voor zorgen dat de beide helmen eerst worden aangezet en daarná de Zumo pas. Als de Zumo als eerste aanstaat (gebeurt automagisch zodra hij in de cradle wordt geplaatst), dringt hij altijd vóór de intercom, die functie krijg je dan ècht niet meer geactiveerd, connectie naar de Zumo gaat in de SRC-S sneller dan de activatie van intercom. Je moet dan alles weer uitzetten, vervolgens de Nolan aan, dan de Schuberth en wachten op "mobile phone connected" in de Nolan. Vervolgens kan de Zumo aan, al kun je daarvan dan geen gesproken tekst meer ontvangen, de Bluetooth verbinding zal failen.
Puntje blijft nu wel dat je de Intercom telkens moet gebruiken door de ander even "te bellen", dit gebeurt niet automagisch door, net als eerst met de Q2, gewoon te beginnen praten. Je moet echt de ander even "bellen" waarna de ander actief moet bevestigen met de OK knop. Is soms ff zoeken waar die precies zit, soms wat lastig met je handschoenen aan.
Het zou toch wel handig zijn als de verschillende fabrikanten met een universele standaard zouden komen voor betere bike-to-bike compatibiliteit, die minder frutselig is dan de intercom en gewoon parallel aan een bluetooth verbinding met je navi kan werken...
viewtopic.php?f=41&t=10042&p=107726&hilit=ncom#p107726
Omdat mijn Lief een Nolan N104 met al ingebouwde N-COM B-4 heeft gekocht moesten we iets verzinnen om onderweg met elkaat te kunnen praten. Tot voor kort ging dat met haar vorige Probiker helm met een Cardo Q2 Pro redelijk eenvoudig samen met het SRC-S in mijn C3.
Enter Universal Intercom...
Hierover heeft Kasper al eens gerapporteerd zoals gezegd.
Omdat ik de verhalen over Universal Intercom al had gelezen bij Nolan en elders durfden we de aanschaf van de Nolan met B-4 wel aan, qua compatibiliteit dan, sort of...
Nolan's N-Com blijft een mooi geïntegreerd systeem vind ik, zit beter op je hoofd dan de SRC-S kraag in mijn C3. Mijn Lief pastte de C3 Women of C3 PRo Women absoluut niet, zij vindt de N104 fijner zitten en ervaart de grootte van het vizier als veel minder ingesloten.
In ons geval ziet het systemenlandschap er zo uit:
Zij:
Nolan N104 met B-4 met firmware 4.0.5 (maart 2015)
Samsung Galaxy S-4 Mini
Me:
Schuberth C3 met SRC-S met firmware 3.00 (van net na de laatste ijstijd, maar is de meest recente firmware)
Garmin Zumo 660
Nokia Lumia 920 met Windows Phone 8.1 (gepaired via de Zumo)
Pairen in intercom mode was redelijk eenvoudig dankzij:
http://www.youtube.com/watch?v=UX_TXOwr ... C&index=66
Ook ik kwam erachter dat de Zumo door de SRC-S rücksichtslos wordt buitengesloten als de intercom funtie wordt gebruikt.
Sterker nog, intercom functie en connectie met de Zumo zijn mutually exclusive. Je moet kiezen voor òf intercom òf navigatie bij je rit en dat ook nog voor je überhaupt gaat rijden.
Als je eerst de SRC-S en de Zumo aanzet is er no way dat de N-COM nog een intercom verbinding krijgt.
Als we willen intercommen moeten we er welbewust voor zorgen dat de beide helmen eerst worden aangezet en daarná de Zumo pas. Als de Zumo als eerste aanstaat (gebeurt automagisch zodra hij in de cradle wordt geplaatst), dringt hij altijd vóór de intercom, die functie krijg je dan ècht niet meer geactiveerd, connectie naar de Zumo gaat in de SRC-S sneller dan de activatie van intercom. Je moet dan alles weer uitzetten, vervolgens de Nolan aan, dan de Schuberth en wachten op "mobile phone connected" in de Nolan. Vervolgens kan de Zumo aan, al kun je daarvan dan geen gesproken tekst meer ontvangen, de Bluetooth verbinding zal failen.
Puntje blijft nu wel dat je de Intercom telkens moet gebruiken door de ander even "te bellen", dit gebeurt niet automagisch door, net als eerst met de Q2, gewoon te beginnen praten. Je moet echt de ander even "bellen" waarna de ander actief moet bevestigen met de OK knop. Is soms ff zoeken waar die precies zit, soms wat lastig met je handschoenen aan.
Het zou toch wel handig zijn als de verschillende fabrikanten met een universele standaard zouden komen voor betere bike-to-bike compatibiliteit, die minder frutselig is dan de intercom en gewoon parallel aan een bluetooth verbinding met je navi kan werken...