ABS modificatie aangebracht
Geplaatst: 06 mei 2015, 15:17
Ik vond het best een uitdaging om de ABS modificatie aan te brengen. Gelukkig is de handleiding (elders op dit forum) uitstekend en voor mij hielp het ook te weten wat ik nu precies op het bedradingsschema aan het doen was. Ik heb het allemaal buiten voor de deur gedaan op 2 en 3 mei, waardoor ik het treffen in Appeltern miste. Het was bij elkaar behoorlijk wat werk, exclusief regen op 3 mei was ik er anderhalve dag mee zoet. Het meeste werk was nog het demonteren, het zoeken van de laatste boutjes onder achter waar het opbergvak en vervolgens de fairing met de koplamp nog op bleven hangen. Dat staat allemaal niet precies in mijn Haynes handleiding (foto 1).
De kluwen connectiepunten zaten zoals verwacht achter het opbergvak op het frame goed ingetaped. Niet alleen de gezochte negen groene spanningsdraden maar ook een nog dikkere knoop bruine aardingsdraden zat daar en nog wat kleine samenscholingen in andere kleuren. Daarnaast trof ik een heel stel contacten aan los ingetaped waren (foto 4). Ik vermoed dat die ooit aan een radio hebben vastgezeten. Ik heb ze van een krimpkous voorzien (foto 4) en later netjes ingetaped.
Dan was het zoeken naar de beroemde connector van de bedrading van de linker stuurhandle. Daarvoor moest toch echt het dashborad los en de voorfairing met de koplampbehuizing eraf. Maar goed, dan kon je er ook goed bij. Mooie gelegenheid om eens wat kabels met verweerde rubberen omhulling opnieuw in te tapen.
De blauwgroene draad van de stuurhandleconnector zat bij mij onderin in plaats van bovenin zoals in de beschrijving van de ABS-modificatie staat vermeld (foto 3). Ik heb verder niet geprobeerd om de pen van deze kabel uit de connector te trekken, omdat ik geen zin had om een straks een defecte connector te moeten repareren. Ik heb zoals in de handleiding voorgesteld een stukje isolatie uit de buitenbocht van de blauwgroene draad op foto 3 verwijdered en daar de nieuwe draad aan vast gesoldeerd. Omdat ik niet helemaal zeker was van de benodigde draaddikte heb k de nieuwe dubbel aangelegd.
Een krimpkous krijg je zo natuurlijk niet omheen. Maar ik kan tegenwoordig heel aardig met het plastic “ABS” (het toevallig hetzelfde als de ABS van de modificatie) omgaan sinds ik een gescheurde zijkoffer heb gelast, heb ik de soldeerverbinding voorzien van een plastic omhulsel, ter plekke gemaakt met de soldeerbout en een ABS-lasstaafje, van hetzelfde materiaal dus als de zijkoffer en de topcase, stevig en passend plastic dus. Het geheel uiteraard ingetaped met zelfvulkaniserend rubber tape.
Dan de nieuwe kabels naar het knooppunt met de 9 groene draden geleid en daar verder gewerkt.
De koperen ring waarmee de groende draden bij elkaar waren geknepen met de Dremel opengeslepen. En dan op zoek naar de twee kabels die met het ABS-relais in verbinding staan. Die waren met de multimeter zo gevonden en vervolgens gemarkeerd. Dan op zoek naar de connector van de ABS unit. De unit zit onder de tank, maar de connector is bereikbaar aan de linkerkant. Ik heb de grote tankbout aan de rechterkant wel los gemaakt en de tank iets omhoog gekanteld om er gemakkelijker bij te kunnen, maar dat was wellicht niet nodig.
Wat in de handleiding ontbreekt is hoe je zo’n connector los krijgt. Ik dacht eerst dat je het schroefje moet losdraaien aan de bovenkant. Maar nadat ik op het internet naar de connector had gezocht en een mooi plaatje ervan gevonden, werd me duidelijk dat dit helemaal niet nodig is, maar goed ook, want dat schroefje houdt het binnenwerk van de connector bij elkaar. Wat je moet doen is de metalen verende clip net onder de connector voldoende naar beneden buigen zodat het plastic lipje vrijkomt, waarna de connector naar boven gekanteld kan worden en loskomt. Die verende lip is stevig, dus dat was nog even lastig, maar uiteindelijk niet echt een probleem. Met de iets gekantelde tank kon de connector vervolgens naar boven worden gekanteld en kwam zonder probleem los.
De groene draad die van het knooppunt naar pin 15 van de ABS-connector loopt was met de multimeter ook zo gevonden. Draad gemarkeerd.
De drie groene ABS-draden bij het knooppunt even lang gemaakt en gestript en samen gesoldeerd met de dubbele draad die ik al van de stuurhandle-connector naar dit knooppunt had geleid. Dat werd best een dikke glanzende tinnen knop. Ik heb twee soldeerbouten tegelijk gebruikt om de bundel voldoende heet te krijgen en een tang om de warmte vlak buiten de bundel af te voeren.
Daarna de resterende 6 groene draden van het knooppunt even lang gemaakt, gestript en op dezelfde manier gesoldeerd en tenslotte het geheel netjes intaped vanaf de stuurconnector tot en met het knooppunt. De opnieuw ingetapete bos knooppunten zie je links boven en achter de nog losse en later ingetapete contacten op foto 4.
Voordat alles weer gemonteerd zou worden heb ik eerst een proefrondje gemaakt. En waarempel, de ABS doet nu zijn test nadat de motor is gestart en werkt vervolgens perfect. Dus project geslaagd. Nooit meer ABS lampjes die ’s ochtends na het wegrijden blijven branden als de motor nog koud is.
Hierna kan alles weer in elkaar gezet en de beplating weer gemonteerd. Dat liep behoorlijk vlot en ik hield zelfs geen boutjes over.
Oh ja er was nog iets. De voorfairing met koplampbehuizing zit behalve met vier bouten aan de zijkant nog vast met drie in het vooronder, waarvan er twee feitelijk niet of nauwelijks te zien en te vinden zijn. Op het internet wordt daar ook over geklaagd, omdat met name de Haynes manual voor dit “bodywork” volstrekt onvoldoende informatie geeft voor iemand die voor het eerst zo’n frontfairing wil monteren. Welnu bij mij zaten de moeren er helemaal niet op. Ik vermoed dat de werkplaats ergens in het verleden die vergeten was of misschien wel te lastig vond om ze erop te doen. In elk geval zit het nu weer zoals het door BMW bedoeld was.
Eind goed al goed, ABS project geslaagd !
Theo Olsthoorn,
Heemstede