Een redelijk "heftige" test is je zijkoffer met beide handen aan de zijkant beet te pakken en proberen (met enige kracht) de koffer voorover en achterover los te trekken.
Aan de voorkant mag vrijwel geen beweging zitten, en aan de achterkant 1 cm, maximaal.
Want het achterste punt waarop de zijkoffer overheen haakt is niet veel hoger dan dat, en dat is precies het punt waar het vaak om (mis)gaat.
Naast het niet goed in de schuifpunt aan de voorzijde (halverwege de voorkant van de koffer) in geschoven zijn, maar dat is meestal door haast en niet des-RT rijders over het algemeen.
Maar kan soms natuurlijk wel gebeuren, vooral als je niet de voorgenoemde test doet nadat je de zijkoffer(s) hebt teruggeplaatst.
Check, check, dubbel-check. Altijd!
Ook moet je enige (!) weerstand voelen als je de vergrendelingshendel naar beneden duwt. Als deze als het ware naar beneden "valt" is het ook niet goed, dan is er iets mis met het interne mechanisme van de koffer.
Als een andere verkeersdeelnemer je heeft geattendeerd, hebben je koffers waarschijnlijk behoorlijk staan "dansen" schat ik zo in.
En dat horen de koffers echt niet te doen.
Suc6 en hopelijk komt de oorzaak snel boven water.
We lezen wel wat jou bevindingen zijn.