Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Ronald K
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Ongelezen bericht door Ronald K »

In een consumentenonderzoek onder motorrijders van het Amerikaanse Consumer Reports, komt Yamaha uit de bus als meest betrouwbare merk in de VS. Onderaan de lijst bungelen Triumph, Ducati en BMW.

Japan staat fier bovenaan de lijst. Yamaha wordt gevolgd door Suzuki, Honda en Kawasaki. Victory en Harley-Davidson komen als middenmoters te voorschijn uit de enquête. Hekkensluiters zijn Triumph, Ducati en -naughty- BMW -naughty- .
De meest tevreden motorrijders in de VS zijn Victory-rijders. Van hen geeft 80% aan dat hun volgende motor weer een Victory zal zijn. Bij Harley is dat 72% en Honda 70%. Alle andere merken zitten onder de 70%. Het tevredenheidsonderzoek gaat niet alleen over technische betrouwbaarheid, maar ook over service door dealers.
De uitslagen zijn niet gebaseerd op statistieken met wetenschappelijke objectiviteit, maar op ervaringen van motorrijders. Ze zeggen dus wel veel over het imago van een merk onder motorrijders.

http://www.anwbmotor.nl/nieuws/yamaha-r ... -het-meest

Gelukkig heb ik die ervaring niet, maar ik kom ook niet bij de dealer. Ik doe het onderhoud lekker zelf.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Erteetje

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Ongelezen bericht door Erteetje »

Die uitslag verrast mij dus totaal niet.
Japanners doen het gewoon goed op gebied van betrouwbaarheid. En dan heb ik het niet alleen over motoren maar zeker ook op het gebied van auto's.
De RT is natuurlijk een heerlijke motor en ik weet dat ik niet het betrouwbaarste merk rij. Dat ik hem toch gekocht heb, is een keuze.

Gelukkig heb ik wel nog anderhalf jaar fabrieksgarantie op de RT LC _004

Luc
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Na jarenlang Duits gereden te hebben (auto) en mij voortdurend geërgerd te hebben als er weer eens iets kapot was ben ik overstag gegaan en mij een Japanse auto gekocht. Onderhoud was trouwens altijd bij VW zelf.
Met de motor is dit omgedraaid en heb ik na 8 jaar en 208.000 km met kapotte kruiskoppeling (altijd in onderhoud geweest bij Honda) mijn Pan-European verkocht en een R1200R en een R1100RT gekocht. Beiden weer verkocht en nu dus een R1200RT gekocht.
Ben benieuwd of ik de stand wat positiever naar BMW kan laten omslaan.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik geloof niet dat ik in de afgelopen 45k kilometer iets te mopperen heb gehad op zowel de R1100RT, noch op de K1600GT of de F650GS... En laten we wel zijn: als Harley en Victory zo hoog scoren, is deze vorm van statistiek meer gebaseerd op perceptie dan op ratio.. :lol:

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wij hebben al jaren een Duitse auto en een Duitse motor en eerlijk gezegd hoeven wij niet anders meer. Alles valt of staat ook met goed en regelmatig onderhoud . . . .
Jos WRSM
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Jos WRSM schreef:Alles valt of staat ook met goed en regelmatig onderhoud . . . .
+ 1:

Er zijn forumleden die met hun BMW motor over de twee of drie ton hebben gereden . . . dus ja, mits bovenstaande in acht wordt genomen kun je dat toch zeker "betrouwbaar" noemen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar hoeveel gebruiksjaren en kilometers gaat deze betrouwbaarheidstests.
Ik vind betrouwbaar ook belangrijk maar wat zijn dan de kosten die je moet maken om weer te kunnen rijden vind ik zeker zo belangrijk. Na vele jaren werken in de garage trok ik de conclusie dat niks probleemloos was. En dat dieselmotoren betrouwbaarder zijn dan benzinemotoren. En dat per merk er goede en slechte types zijn. En dat in Duitsland veel Duitse merken met pech stil staan langs de snelweg. Maar die rijden er ook het meest natuurlijk. Tevens valt mij op Japanse auto's minder storingen hebben al waren die vroeger ook gewoon niet betrouwbaar. Toyota, Mazda en Honda zijn heel betrouwbaar en ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit pech onderweg gehad heb met mijn Hyundai's en ik heb er meerdere gehad.
Toen het blad Motor nog 50000km rapporten had was BMW de meest betrouwbare motor. Maar om eerlijk te zijn weet ik ook niet of een moderne Duitse motor slechter is dan een moderne Japanner. Van de oudere motoren en auto's weet ik wel wat het beste was en het slechtste. Ik heb aan vele merken gewerkt en jaren lang Apk's gedaan.
Vaak is het nog niet eens het aantal kilometers wat telt. Elektrische onderdelen falen bij sommige merken al snel. Je kan ook beter veel kilometers rijden in een korte tijd dan over vele jaren omdat de betrouwbaarheid afneemt met de leeftijd door veroudering van de materialen.
scan
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Naast goed onderhoud is een prettige after sales service ook bepalend voor het imago.
Dat kon wel eens de oorzaak zijn dat de Bayrische MotorWerke zo slecht scoort.
Hoewel er op het ogenblijk veeeeel mis is met dat merk.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Hier worden weer eens tevredenheid en betrouwbaarheid door elkaar gehaald. Dat zijn toch heel verschillende begrippen. Tevredenheid is erg subjectief en persoonlijk en ook de manier van meten (wanneer en hoe vraag je het) maakt uit voor het resultaat. Dat maakt het ook moeilijk om verschillende tevredenheidsonderzoeken te vergelijken, zelfs bij herhaling van hetzelfde onderzoek!
Betrouwbaarheid kun je in principe veel beter meten, en is daardoor veel minder subjectief. Mits er een goede consequente meetmethode wordt gehanteerd is dit zelfs behoorlijk objectief en daardoor beter vergelijkbaar te maken.

Of een merk/type motor betrouwbaar is (feiten), of dat je jouw motor betrouwbaar vindt (perceptie), zijn heel verschillende dingen.
Laatst gewijzigd door HansD op 15 apr 2015, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
HansD

Jos WRSM schreef:Wij hebben al jaren een Duitse auto en een Duitse motor en eerlijk gezegd hoeven wij niet anders meer. Alles valt of staat ook met goed en regelmatig onderhoud . . . .
Dat vind ik te algemeen. Er zijn betrouwbare en minder betrouwbare Duitse autos. Zo heb ik het helemaal gehad met Opel en alle merken van het Volkswagen concern, met name Volkswagen, Seat en Skoda, maar weer niet met Audi of Porsche. Daarnaast was Mercedes vroeger beroemd om zijn betrouwbaarheid en is tegenwoordig behoorlijk afgezakt. Ford ken ik niet zo goed, maar daar hoor ik wel goede verhalen over.
Welke Duitse merken vergeet ik nog?
Ton1959

HansD schreef:
Jos WRSM schreef:Wij hebben al jaren een Duitse auto en een Duitse motor en eerlijk gezegd hoeven wij niet anders meer. Alles valt of staat ook met goed en regelmatig onderhoud . . . .
Dat vind ik te algemeen. Er zijn betrouwbare en minder betrouwbare Duitse autos. Zo heb ik het helemaal gehad met Opel en alle merken van het Volkswagen concern, met name Volkswagen, Seat en Skoda, maar weer niet met Audi of Porsche. Daarnaast was Mercedes vroeger beroemd om zijn betrouwbaarheid en is tegenwoordig behoorlijk afgezakt. Ford ken ik niet zo goed, maar daar hoor ik wel goede verhalen over.
Welke Duitse merken vergeet ik nog?
Vroeger was Mercedes meer betrouwbaar je hebt gelijk Hans. Ik begon met het werken aan Mercedes in 1975 en ze gingen een tijdje vooruit in kwaliteit en toen liep het achteruit. Bosch was ooit een goed merk. Maar Bosch/Siemens is kwalitatief minder betrouwbaar tegenwoordig als de Japanse elektronica. De Diesels zijn nog steeds vrij goed maar veel kleine vervelende probleempjes bij Mercedes. Maar elk jaar zien we in Duitsland dat er veel Volkswagen Golfjes met pech langs de kant staan. Seat was altijd al minder dan Volkswagen vanwege de nog slechtere kwaliteitscontrole denk ik. Audi was toch wel altijd weer een stuk beter alhoewel het hetzelfde concern is. Bosch had zijn produktie niet moeten verplaatsen naar Italie ook hun wasmachines zijn tegenwoordig veel slechter dan jaren geleden. Toen Mercedes en BMW begonnen met het sneller vernieuwen van hun modellen ging het fout terwijl dit beter lukt in Japan maar zelfs bij Hyundai en Kia. Europa begint een beetje achter te lopen.
HansD

Ik weet nog dat Honda als strategie had qua kwaliteit ooit zo goed te worden als Mercedes. Volgens mij hebben ze dat al een aardig tijdje geleden gerealiseerd.
Bert M
Erelid
Erelid

Ik rijd al weer een paar jaar oudere Engelse vierwielers (van voor het Tata-tijdperk). Dat zijn op papier zo ongeveer de meest onbetrouwbare voertuigen... En ook daarvoor geldt precies hetzelfde: als je niet bezuinigt op onderhoud, ontstaan er zelden problemen!

[groet]

Bert M
Bert M

Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

HansD schreef:Hier worden weer eens tevredenheid en betrouwbaarheid door elkaar gehaald. Dat zijn toch heel verschillende begrippen. Tevredenheid is erg subjectief en persoonlijk en ook de manier van meten (wanneer en hoe vraag je het) maakt uit voor het resultaat. Dat maakt het ook moeilijk om verschillende tevredenheidsonderzoeken te vergelijken, zelfs bij herhaling van hetzelfde onderzoek!
Betrouwbaarheid kun je in principe veel beter meten, en is daardoor veel minder subjectief. Mits er een goede consequente meetmethode wordt gehanteerd is dit zelfs behoorlijk objectief en daardoor beter vergelijkbaar te maken.

Of een merk/type motor betrouwbaar is (feiten), of dat je jouw motor betrouwbaar vindt (perceptie), zijn heel verschillende dingen.
+1 met HansD vwb tevredenheid.

Betrouwbaarheidsonderzoeken? Ik heb er totaal niets mee.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Ton1959

HansD schreef:Ik weet nog dat Honda als strategie had qua kwaliteit ooit zo goed te worden als Mercedes. Volgens mij hebben ze dat al een aardig tijdje geleden gerealiseerd.
Ook dat kan wel kloppen Hans. Toen ik begon met het werken aan Honda's waren ze super slecht. De eerste Honda Civics, Accord en Preludes waren slecht op alle vlakken maar de kwaliteit ging zeer snel vooruit. Zo snel dat de monteurs nog maar amper op cursus hoefde te gaan . Dankzij die eerste Honda's heb ik nu mijt slechte rug helaas denk ik.
Aan Engelse auto's kan je ook behoorlijk wat sleutelen maar ze hebben wel iets. Het sleutelen aan Landrovers was ook niet echt mijn ding maar vele dingen waren lekker eenvoudig . Bij de Ford Taunus en Capri kon ik ook altijd het hele afkeurrapport volschrijven bij de Apk's . Bovendien bleven auto's in Engeland niet lang roestvrij omdat men niet net zoals hier tectyleerde. Engelse motoren waren vroeger niet betrouwbaar maar ook die schijnen nu betrouwbaarder te zijn dan BMW maar dan heb ik van iemand die BMW dealer was en nu Triumph dealer is. Mijn Enfield was kwalitatief de slechtste motor die ik ooit gehad heb maar gewoon leuk als je graag sleutelt.
blackers
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Zolang fabrikanten bewust streven naar een voor hen commercieel optimum tussen begrippen als betrouwbaarheid, duurzaamheid, winstmarge en verkoop-aantallen, zijn zij onbetrouwbaarder dan de producten die zij fabriceren. ;) Sommige fabrikanten investeren volgens mij meer in de psychologie van de consument dan in de kwaliteit van het product.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Bert M
Erelid
Erelid

blackers schreef:Zolang fabrikanten bewust streven naar een voor hen commercieel optimum tussen begrippen als betrouwbaarheid, duurzaamheid, winstmarge en verkoop-aantallen, zijn zij onbetrouwbaarder dan de producten die zij fabriceren. ;) Sommige fabrikanten investeren volgens mij meer in de psychologie van de consument dan in de kwaliteit van het product.

[groet]
Is dat per definitie niet een grondslag van een commercieel bedrijf? Ik kan producten fabriceren die levenslang meegaan. Maar zitten mijn klanten daarop te wachten? Wel nee, mijn producten worden dan onbetaalbaar! En zolang de klant het liefst zo weinig mogelijk betaalt voor wat ik fabriceer, zal ik dus altijd concessies moeten doen aan de ultieme kwaliteit. Maar dan natuurlijk wel op zo'n manier dat ik toch net iets beter ben (of in elk geval: lijk) dan mijn concurrent... En daar komt ook de, door jou blijkbaar zo verafschuwde, 'psychologie' om de hoek kijken. Stel: er is een motorfiets in de markt waarmee je gegarandeerd 25 jaar lang elk jaar 30.000 km kunt rijden zonder reparatiekosten, alleen elk jaar een onderhoudsbeurt en een setje nieuwe banden a raison van samen 1500 euro. Die motorfiets moet alleen wel 75000 euro kosten. Ben jij bij de mensen die 'm koopt?

[groet]

Bert M
Bert M

blackers

Bert M schreef:
blackers schreef:Zolang fabrikanten bewust streven naar een voor hen commercieel optimum tussen begrippen als betrouwbaarheid, duurzaamheid, winstmarge en verkoop-aantallen, zijn zij onbetrouwbaarder dan de producten die zij fabriceren. ;) Sommige fabrikanten investeren volgens mij meer in de psychologie van de consument dan in de kwaliteit van het product.

[groet]
Is dat per definitie niet een grondslag van een commercieel bedrijf? Ik kan producten fabriceren die levenslang meegaan. Maar zitten mijn klanten daarop te wachten? Wel nee, mijn producten worden dan onbetaalbaar! En zolang de klant het liefst zo weinig mogelijk betaalt voor wat ik fabriceer, zal ik dus altijd concessies moeten doen aan de ultieme kwaliteit. Maar dan natuurlijk wel op zo'n manier dat ik toch net iets beter ben (of in elk geval: lijk) dan mijn concurrent... En daar komt ook de, door jou blijkbaar zo verafschuwde, 'psychologie' om de hoek kijken. Stel: er is een motorfiets in de markt waarmee je gegarandeerd 25 jaar lang elk jaar 30.000 km kunt rijden zonder reparatiekosten, alleen elk jaar een onderhoudsbeurt en een setje nieuwe banden a raison van samen 1500 euro. Die motorfiets moet alleen wel 75000 euro kosten. Ben jij bij de mensen die 'm koopt?

[groet]

Bert M
Elke redenering gaat mank; ook deze. Maar als ik even op jouw rekenvoorbeeld mag aanhaken. Als ik anders voor die 750.000 km minimaal 4 motorfietsen à 25.000 euri zou moeten aanschaffen (totaal €100.000,00), bespaar ik toch mooi € 25.000,00. Toegegeven ik heb dan wel een verouderd model.

Alle gekheid op een stokje. Was het niet Dendermonde die zei: 'de mensheid gaat aan vlijt ten onder' ? Dat punt zijn we griezelig benaderd.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Bert M
Erelid
Erelid

Welk gedeelte van mijn redenering gaat dan precies mank?

Zit ik er dan zo naast wanneer ik stel dat uiteindelijk de consument/afnemer het bestaansrecht verleent aan producenten? Als morgen de hele wereld zou besluiten, geen producten van bijvoorbeeld Apple meer te kopen, omdat die iDingen achterlijk duur zijn in vergelijking met bijvoorbeeld de producten van Acer, dan zou Apple volgende maand niet meer bestaan. Gaan Apples dan minder vaak stuk dan Acers? Geloof ik niets van... Maar ondanks dat wil de grote massa Apple en geen Acer, dus blijkbaar is de perceptie die de consument bij het merk heeft belangrijker dan welk rationeel argument dan ook. En dat is exact waar Steve Jobs zo goed in was. Het creëren van perceptie. Pure psychologie! De klant verkoopt zichzelf uiteindelijk het product.

En dat is ook waarom het betrouwbaarheids-/tevredenheidsonderzoek in de VS zo uitpakt als in de publicatie van de ANWB beschreven staat. Een echte Amerikaan brandt eigen waar namelijk niet af. Net zo min als dat een Duitser dat doet. Doe hetzelfde onderzoek in dezelfde vorm bij onze Oosterburen en BMW scoort vast enorm goed.

Vandaar dat dit soort onderzoeken mij niet zo gek veel zeggen. De markt bepaalt want de markt betaalt...

[groet]

Bert M
Bert M

blackers

Bert M schreef:Welk gedeelte van mijn redenering gaat dan precies mank?

Zit ik er dan zo naast wanneer ik stel dat uiteindelijk de consument/afnemer het bestaansrecht verleent aan producenten?
[groet]

Bert M
Wat mij betreft wel. In theorie heb je gelijk en als Joep zegt dat Buckler waardeloos is en de consument het vervolgens niet meer blieft, dan vervalt het bestaansrecht van het product. En natuurlijk is het zo dat een kwalitatief waardeloos product zich zelf uit de markt prijst. Maar het is de producent die heel gerafineerd een vraag creert en op slinkse wijze de consument weet te overtuigen dat het verkrijgen van zijn product toch wel een eerste vereiste is. En met slinkse bedoel ik bijvoorbeeld de methode van Coca Cola die in de bioscoop tijdens de speelfilm om de zoveel tijd een beeldje liet zien van een flesje cola. De bezoeker neemt het beeldje niet bewust waar, maar in de pauze nam de verkoop van cola significant toe. We worden door de industrie gemanipuleerd! Kortom we worden 'gedwongen' producten te kopen waar we best zonder kunnen. Hoelang is het nog maar geleden dat we gelukkig waren zonder smart-phone? Nu tel je niet meer mee als je er niet tenminste één hebt, maar bij voorkeur twee. We kopen dingen niet omdat we ze nodig hebben, maar omdat ons verteld wordt dat we ze nodig hebben.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Ton1959

Bert M schreef:
Ik rijd al weer een paar jaar oudere Engelse vierwielers (van voor het Tata-tijdperk). Dat zijn op papier zo ongeveer de meest onbetrouwbare voertuigen... En ook daarvoor geldt precies hetzelfde: als je niet bezuinigt op onderhoud, ontstaan er zelden problemen!

[groet]

Bert M
Al bespaar je niet op onderhoud dan ontstaan er nog steeds veel problemen. De onbetrouwbaarheid zit vaak in onderdelen die buiten de controle punten van de grote beurten vallen. En geloof me dan zijn er goede merken en hele slechte. Dan praat ik vooral over allerlei elektrische componenten die te vroeg falen. Maar ook olielekkages grote motor problemen door constructiefouten. Echt dingen die niks met onderhoud te maken hebben. En dan blijkt dat een handvol merken behoorlijk goed is en een dikke 9 zou krijgen en andere een 7 op kwaliteitsgebied. En dan staat de prijs er nog buiten ook.
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Senõr Lopez heeft zo'n beetje VW de afgrond in geholpen door zijn niet aflatende ijver om de leveranciers tot op het bot uit te knijpen.
Dat is een niet op zichzelf staande handelswijze bij alleen VW geweest. De grote jongens hebben daar allemaal last van.
Winstoptimalisatie is het meest gevleugelde woord in boardrooms en marketing departementen. Dat de klant dan later met problemen komt te zitten is niet meer hun zorg en wordt voornamelijk afgewend op; als eerste de klant en als die dan z'n poot stijf houdt is het de dealer.
Die laatste mag ook niet al te vaak aan de "after-sales-service-bel" trekken want dan krijgt hij een vriendelijk verzoek zich wat minder op de hand van de klant op te stellen.
HansD

scan schreef:Senõr Lopez heeft zo'n beetje VW de afgrond in geholpen door zijn niet aflatende ijver om de leveranciers tot op het bot uit te knijpen.
Dat is een niet op zichzelf staande handelswijze bij alleen VW geweest. De grote jongens hebben daar allemaal last van.
Winstoptimalisatie is het meest gevleugelde woord in boardrooms en marketing departementen. Dat de klant dan later met problemen komt te zitten is niet meer hun zorg en wordt voornamelijk afgewend op; als eerste de klant en als die dan z'n poot stijf houdt is het de dealer.
Die laatste mag ook niet al te vaak aan de "after-sales-service-bel" trekken want dan krijgt hij een vriendelijk verzoek zich wat minder op de hand van de klant op te stellen.
Inderdaad, die meneer Lopez. Geen prettig heerschap heb ik gelezen. Maar naast afknijpen van leveranciers heeft hij ook voor verregaande standaardisatie van onderdelen gezorgd, waardoor niet alleen VWs, Seats en Skodas onder de motorkap grotendeels gelijk zijn, maar ook veel onderdelen in alle modellen gebruikt worden. Dit is voor autoleveranciers noodzaak geworden om concurrerend te blijven en zie je bijvoorbeeld ook bij andere concerns zoals bij Renault, Nissan en Dacia. Daarnaast zijn ze allemaal bezig op te schalen, concurrenten over te nemen en wereldwijd te gaan opereren.
Als gestandaardiseerde onderdelen goed werken en betrouwbaar zijn is het mooi, maar als dat niet zo is hebben er heel veel auto's last van en krijg je massale terugroepacties.

Ook bij motoren zie je dat. Zo gebruikt BMW steeds vaker overal dezelfde bedieningselementen en wielflenzen, en als er dan wat mis mee is, hebben we er allemaal last van. Welcome in the global village.
Ton1959

Ik vind het wel goed dat je een onderdeel op meerdere types kan gebruiken. Dit drukt de prijs omlaag toch. Maar dan moet je het wel goed maken. Volgens mij ontwikkelen ze te snel en testen ze niet voldoende van te voren of het onderdeel goed is.
Maar dit probleem hadden we al in de jaren 70. Als ik toen op cursus ging in Ridderkerk bij de Honda importeur kon men mij al vertellen wat er kapot ging aan de nieuwe modellen voordat ze hier op de weg kwamen. Maar toch gewoon uitbrengen en zien waar het schip strand. Gelukkig is Honda nu wel een van de betere auto's. Vroeger wilde ik ook altijd als eerste het nieuwe model hebben maar ik ben er van genezen. Ik koop graag het oude model en liefst de laatste van de productielijn.
Bert M
Erelid
Erelid

Ik vind het wel goed dat je een onderdeel op meerdere types kan gebruiken. Dit drukt de prijs omlaag toch.
Dat vonden een aantal Britten destijds wat minder... Introduceerden ze een gloednieuwe Bentley, bleken er opeens plastic bedieningselementen (hendeltjes en knopjes) in gemonteerd te zijn die rechtstreeks uit de VW Golf afkomstig waren en niet meer van het oorspronkelijke zusterbedrijf Rolls Royce... Oeps... :D
Bert M

Ton1959

Bert M schreef:
Ik vind het wel goed dat je een onderdeel op meerdere types kan gebruiken. Dit drukt de prijs omlaag toch.
Dat vonden een aantal Britten destijds wat minder... Introduceerden ze een gloednieuwe Bentley, bleken er opeens plastic bedieningselementen (hendeltjes en knopjes) in gemonteerd te zijn die rechtstreeks uit de VW Golf afkomstig waren en niet meer van het oorspronkelijke zusterbedrijf Rolls Royce... Oeps... :D

Ik heb het over Bentley onderdelen in dit geval van de ene Bentley die ook de andere Bentley gebruikt zouden mogen worden. Al zouden sommige onderdelen van Volkswagen zomaar beter kunnen zijn als die van Bentley. Engeland heeft zijn eigen unieke stijl en daar moet je niet aan rommelen. Dus geen zichtbaar Duits materiaal op Engelse top merken. Stel je voor dat Rotax het blok zou ontwikkelen voor een nieuwe Bonneville. Zoiets zou toch ook te gek zijn.
De meeste Japanners gebruiken bijna identieke schakelaars die gewoon fijn te bedienen zijn en bijna nooit kapot gaan. Van mij mogen ze meteen op BMW gemonteerd worden maar een BMW met een handige schakelaar voor de richtingaanwijzer zou teveel commentaar krijgen van degene die gewend zijn aan deze onhandige constructie.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een dergelijke discussie is altijd een lastige;
Het is een optelsom van plussen en minnen, waarbij perceptie, ervaringen en emoties allemaal gaan meetellen.

Zo ben ik meer dan tevreden over VauWee;
Een familielid heeft een Passat CC met 340.000 op de teller en die ziet er uit als een plaatje en nog steeds helemaal top.
Mijn vorige VW, een Vento, reed als de brandweer, letterlijk, en is blijven steken met 320.000 op de teller na een "fatale" confrontatie met een everzwijn in Zuid Duitsland.
Mijn Passat heeft ondertussen 207.000 op de teller staan, en heb ik "verbruikt" 1x accu, 1x dynamo, 1x remlicht-schakelaar, en 1x radiator.
En de service van mijn lokale VW-garage (in Nijkerk) is echt helemaal top, zelfs voor mijn "special projects".
Maar ik weet ook van de flinke problemen in den beginne van VW's 2.0 diesel motor, dat scheen ook een heel debacle geweest te zijn, en is misschien deels nog steeds zo.
Ik zit er niet zo in die scene meer, wat dat betreft.
Ik heb maar beperkt tijd voor 1 hobby en forum. :lol:

Het is zondermeer een feit dat markten gecreëerd worden, zonder twijfel.
Kijk maar eens in de recentelijke media over het (letterlijk) gezoete Nederland.
(Daar heb ik als acuut diabetes-patient momenteel heel erg veel last van, kan ik melden)
Of inderdaad de zoveelste smartphone met nog meer toeters-en-bellen maar het tegenwoordig bijna geen dag meer uithoudt op de standaard accu.

Ik ben op de keeper beschouwt zeker ook niet ontevreden over het merk BMW, maar zie zeker ook verbeterpunten en zelfs flinke missers.
Vooral de bij herhaling terugkomende gekende problemen (zoals schakelaars, brandstof meter, om er maar eens een paar te noemen) geeft m.i aan dat ze wel zeer ongelukkige keuzes gemaakt hebben.
Maar elk merk, product, leverancier & fabrikant heeft wel iets waar je minstens je wenkbrauwen over kunt fronzen. Laat staan over beklagen of zelfs daadwerkelijke problemen van ondervindt.
Dat neemt niet weg dat het bijzonder zuur is als je als gebruiker door dergelijke ongelukkige keuzes, voor de problemen gesteld wordt.

Maar mijn motto in deze is dat het probleem niet zo heel erg belangrijk is, daarentegen de oplossing wel.
En daarom probeer ik altijd een prima relatie te onderhouden met mijn dealers/leveranciers.

Uiteraard heb ik volledig begrip dat als er zich een (al dan niet, zoveelste) probleem voordoet, dat het vertrouwen van het product, merk, fabrikant, leverancier et cetera, beschaamd is. Zelfs mogelijk volledig weg.
Daarin heeft iedereen zijn persoonlijke overwegingen en keuzes te maken, en respecteer ik.
In deze "moderne" wereld zullen we helaas wel vaker zien dat motivaties inderdaad gedreven worden door Winstoptimalisatie.
De factor mensch, klant, consument, vertrouwen, maatschappelijk verantwoord, zijn de steeds mindere aandachtspunten.
Jammer genoeg!
Ton1959

Ik vind het telkens weer bijzonder als een auto zo'n 25 jaar rijd zonder grote storingen. Grote kilometerstanden in een korte tijd gaat bij veel meer auto's en motoren vrij goed. Maar de factor leeftijd speelt ook en grote rol. Als je weinig kilometers per jaar en veel korte afstanden rijd gaat iets veel korter mee. Als het hart ofwel het draaiende gedeelte betrouwbaar is dan laat je al het overige vaak gewoon repareren bij motoren. Bij auto's is het draaiende gedeelte vaak betrouwbaar maar laat de carrosserie het afweten.
Voor mij zijn elektrische storingen toch nog altijd zeer vervelend omdat dit zaken zijn die moeilijk meegenomen kunnen worden bij grote beurten. Met andere woorden ze verrassen je onderweg. Maar motorstoringen vallen sneller op door aparte bijgeluiden ofwel metaaldeeltjes in de olie en dergelijke. De signalen zijn meer duidelijk. Hetzelfde met storingen aan versnellingsbakken en cardan. Je krijgt voldoende waarschuwingen vooraf meestal.
Bij een BMW motorblok is het hart van de motor behoorlijk betrouwbaar en als je de rest vrij simpel zou houden dan heb je zelden problemen. Helaas wil iedereen steeds en moet deze motor ook milieuvriendelijk zijn dus komt er veel meer elektronica op die motor. Hetzelfde geld voor de auto'. Steeds meer dingen die de veiligheid verbeteren maar die ook weer kapot kunnen gaan.
Als ik kijk naar al die schakelaars op BMW motoren dan vind ik dat er leuk uitzien maar mijn vermoeden is dat ze geen lange levensduur zullen hebben. Zeker op de motor waarbij regen en wind en zand toch overal gemakkelijk tussen komt vind ik al die draaiende ringen vragen om problemen maar ik kan me vergissen. Maar ja ik blijf vergelijken met wat we hadden. Veel dingen worden beter maar we bouwen ook een grotere storingsgevoeligheid in met allerlei gadgets.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”