Pagina 1 van 1

Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 14 apr 2015, 12:31
door Ronald K
In een consumentenonderzoek onder motorrijders van het Amerikaanse Consumer Reports, komt Yamaha uit de bus als meest betrouwbare merk in de VS. Onderaan de lijst bungelen Triumph, Ducati en BMW.

Japan staat fier bovenaan de lijst. Yamaha wordt gevolgd door Suzuki, Honda en Kawasaki. Victory en Harley-Davidson komen als middenmoters te voorschijn uit de enquête. Hekkensluiters zijn Triumph, Ducati en -naughty- BMW -naughty- .
De meest tevreden motorrijders in de VS zijn Victory-rijders. Van hen geeft 80% aan dat hun volgende motor weer een Victory zal zijn. Bij Harley is dat 72% en Honda 70%. Alle andere merken zitten onder de 70%. Het tevredenheidsonderzoek gaat niet alleen over technische betrouwbaarheid, maar ook over service door dealers.
De uitslagen zijn niet gebaseerd op statistieken met wetenschappelijke objectiviteit, maar op ervaringen van motorrijders. Ze zeggen dus wel veel over het imago van een merk onder motorrijders.

http://www.anwbmotor.nl/nieuws/yamaha-r ... -het-meest

Gelukkig heb ik die ervaring niet, maar ik kom ook niet bij de dealer. Ik doe het onderhoud lekker zelf.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 14 apr 2015, 13:09
door Erteetje
Die uitslag verrast mij dus totaal niet.
Japanners doen het gewoon goed op gebied van betrouwbaarheid. En dan heb ik het niet alleen over motoren maar zeker ook op het gebied van auto's.
De RT is natuurlijk een heerlijke motor en ik weet dat ik niet het betrouwbaarste merk rij. Dat ik hem toch gekocht heb, is een keuze.

Gelukkig heb ik wel nog anderhalf jaar fabrieksgarantie op de RT LC _004

Luc

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 14 apr 2015, 17:17
door WaltzingMatilda
Na jarenlang Duits gereden te hebben (auto) en mij voortdurend geërgerd te hebben als er weer eens iets kapot was ben ik overstag gegaan en mij een Japanse auto gekocht. Onderhoud was trouwens altijd bij VW zelf.
Met de motor is dit omgedraaid en heb ik na 8 jaar en 208.000 km met kapotte kruiskoppeling (altijd in onderhoud geweest bij Honda) mijn Pan-European verkocht en een R1200R en een R1100RT gekocht. Beiden weer verkocht en nu dus een R1200RT gekocht.
Ben benieuwd of ik de stand wat positiever naar BMW kan laten omslaan.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 14 apr 2015, 19:51
door Bert M
Ik geloof niet dat ik in de afgelopen 45k kilometer iets te mopperen heb gehad op zowel de R1100RT, noch op de K1600GT of de F650GS... En laten we wel zijn: als Harley en Victory zo hoog scoren, is deze vorm van statistiek meer gebaseerd op perceptie dan op ratio.. :lol:

[groet]

Bert M

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 14 apr 2015, 21:54
door JOS WRSM
Wij hebben al jaren een Duitse auto en een Duitse motor en eerlijk gezegd hoeven wij niet anders meer. Alles valt of staat ook met goed en regelmatig onderhoud . . . .

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 14 apr 2015, 22:21
door EileRT
Jos WRSM schreef:Alles valt of staat ook met goed en regelmatig onderhoud . . . .
+ 1:

Er zijn forumleden die met hun BMW motor over de twee of drie ton hebben gereden . . . dus ja, mits bovenstaande in acht wordt genomen kun je dat toch zeker "betrouwbaar" noemen.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 14 apr 2015, 22:46
door Ton1959
Maar hoeveel gebruiksjaren en kilometers gaat deze betrouwbaarheidstests.
Ik vind betrouwbaar ook belangrijk maar wat zijn dan de kosten die je moet maken om weer te kunnen rijden vind ik zeker zo belangrijk. Na vele jaren werken in de garage trok ik de conclusie dat niks probleemloos was. En dat dieselmotoren betrouwbaarder zijn dan benzinemotoren. En dat per merk er goede en slechte types zijn. En dat in Duitsland veel Duitse merken met pech stil staan langs de snelweg. Maar die rijden er ook het meest natuurlijk. Tevens valt mij op Japanse auto's minder storingen hebben al waren die vroeger ook gewoon niet betrouwbaar. Toyota, Mazda en Honda zijn heel betrouwbaar en ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit pech onderweg gehad heb met mijn Hyundai's en ik heb er meerdere gehad.
Toen het blad Motor nog 50000km rapporten had was BMW de meest betrouwbare motor. Maar om eerlijk te zijn weet ik ook niet of een moderne Duitse motor slechter is dan een moderne Japanner. Van de oudere motoren en auto's weet ik wel wat het beste was en het slechtste. Ik heb aan vele merken gewerkt en jaren lang Apk's gedaan.
Vaak is het nog niet eens het aantal kilometers wat telt. Elektrische onderdelen falen bij sommige merken al snel. Je kan ook beter veel kilometers rijden in een korte tijd dan over vele jaren omdat de betrouwbaarheid afneemt met de leeftijd door veroudering van de materialen.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 15 apr 2015, 14:38
door scan
Naast goed onderhoud is een prettige after sales service ook bepalend voor het imago.
Dat kon wel eens de oorzaak zijn dat de Bayrische MotorWerke zo slecht scoort.
Hoewel er op het ogenblijk veeeeel mis is met dat merk.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 15 apr 2015, 16:48
door HansD
Hier worden weer eens tevredenheid en betrouwbaarheid door elkaar gehaald. Dat zijn toch heel verschillende begrippen. Tevredenheid is erg subjectief en persoonlijk en ook de manier van meten (wanneer en hoe vraag je het) maakt uit voor het resultaat. Dat maakt het ook moeilijk om verschillende tevredenheidsonderzoeken te vergelijken, zelfs bij herhaling van hetzelfde onderzoek!
Betrouwbaarheid kun je in principe veel beter meten, en is daardoor veel minder subjectief. Mits er een goede consequente meetmethode wordt gehanteerd is dit zelfs behoorlijk objectief en daardoor beter vergelijkbaar te maken.

Of een merk/type motor betrouwbaar is (feiten), of dat je jouw motor betrouwbaar vindt (perceptie), zijn heel verschillende dingen.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 15 apr 2015, 16:53
door HansD
Jos WRSM schreef:Wij hebben al jaren een Duitse auto en een Duitse motor en eerlijk gezegd hoeven wij niet anders meer. Alles valt of staat ook met goed en regelmatig onderhoud . . . .
Dat vind ik te algemeen. Er zijn betrouwbare en minder betrouwbare Duitse autos. Zo heb ik het helemaal gehad met Opel en alle merken van het Volkswagen concern, met name Volkswagen, Seat en Skoda, maar weer niet met Audi of Porsche. Daarnaast was Mercedes vroeger beroemd om zijn betrouwbaarheid en is tegenwoordig behoorlijk afgezakt. Ford ken ik niet zo goed, maar daar hoor ik wel goede verhalen over.
Welke Duitse merken vergeet ik nog?

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 15 apr 2015, 22:33
door Ton1959
HansD schreef:
Jos WRSM schreef:Wij hebben al jaren een Duitse auto en een Duitse motor en eerlijk gezegd hoeven wij niet anders meer. Alles valt of staat ook met goed en regelmatig onderhoud . . . .
Dat vind ik te algemeen. Er zijn betrouwbare en minder betrouwbare Duitse autos. Zo heb ik het helemaal gehad met Opel en alle merken van het Volkswagen concern, met name Volkswagen, Seat en Skoda, maar weer niet met Audi of Porsche. Daarnaast was Mercedes vroeger beroemd om zijn betrouwbaarheid en is tegenwoordig behoorlijk afgezakt. Ford ken ik niet zo goed, maar daar hoor ik wel goede verhalen over.
Welke Duitse merken vergeet ik nog?
Vroeger was Mercedes meer betrouwbaar je hebt gelijk Hans. Ik begon met het werken aan Mercedes in 1975 en ze gingen een tijdje vooruit in kwaliteit en toen liep het achteruit. Bosch was ooit een goed merk. Maar Bosch/Siemens is kwalitatief minder betrouwbaar tegenwoordig als de Japanse elektronica. De Diesels zijn nog steeds vrij goed maar veel kleine vervelende probleempjes bij Mercedes. Maar elk jaar zien we in Duitsland dat er veel Volkswagen Golfjes met pech langs de kant staan. Seat was altijd al minder dan Volkswagen vanwege de nog slechtere kwaliteitscontrole denk ik. Audi was toch wel altijd weer een stuk beter alhoewel het hetzelfde concern is. Bosch had zijn produktie niet moeten verplaatsen naar Italie ook hun wasmachines zijn tegenwoordig veel slechter dan jaren geleden. Toen Mercedes en BMW begonnen met het sneller vernieuwen van hun modellen ging het fout terwijl dit beter lukt in Japan maar zelfs bij Hyundai en Kia. Europa begint een beetje achter te lopen.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 15 apr 2015, 23:24
door HansD
Ik weet nog dat Honda als strategie had qua kwaliteit ooit zo goed te worden als Mercedes. Volgens mij hebben ze dat al een aardig tijdje geleden gerealiseerd.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 16 apr 2015, 07:50
door Bert M
Jos WRSM schreef:Wij hebben al jaren een Duitse auto en een Duitse motor en eerlijk gezegd hoeven wij niet anders meer. Alles valt of staat ook met goed en regelmatig onderhoud . . . .
Ik rijd al weer een paar jaar oudere Engelse vierwielers (van voor het Tata-tijdperk). Dat zijn op papier zo ongeveer de meest onbetrouwbare voertuigen... En ook daarvoor geldt precies hetzelfde: als je niet bezuinigt op onderhoud, ontstaan er zelden problemen!

[groet]

Bert M

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 16 apr 2015, 09:09
door Dingeman
HansD schreef:Hier worden weer eens tevredenheid en betrouwbaarheid door elkaar gehaald. Dat zijn toch heel verschillende begrippen. Tevredenheid is erg subjectief en persoonlijk en ook de manier van meten (wanneer en hoe vraag je het) maakt uit voor het resultaat. Dat maakt het ook moeilijk om verschillende tevredenheidsonderzoeken te vergelijken, zelfs bij herhaling van hetzelfde onderzoek!
Betrouwbaarheid kun je in principe veel beter meten, en is daardoor veel minder subjectief. Mits er een goede consequente meetmethode wordt gehanteerd is dit zelfs behoorlijk objectief en daardoor beter vergelijkbaar te maken.

Of een merk/type motor betrouwbaar is (feiten), of dat je jouw motor betrouwbaar vindt (perceptie), zijn heel verschillende dingen.
+1 met HansD vwb tevredenheid.

Betrouwbaarheidsonderzoeken? Ik heb er totaal niets mee.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 16 apr 2015, 09:27
door Ton1959
HansD schreef:Ik weet nog dat Honda als strategie had qua kwaliteit ooit zo goed te worden als Mercedes. Volgens mij hebben ze dat al een aardig tijdje geleden gerealiseerd.
Ook dat kan wel kloppen Hans. Toen ik begon met het werken aan Honda's waren ze super slecht. De eerste Honda Civics, Accord en Preludes waren slecht op alle vlakken maar de kwaliteit ging zeer snel vooruit. Zo snel dat de monteurs nog maar amper op cursus hoefde te gaan . Dankzij die eerste Honda's heb ik nu mijt slechte rug helaas denk ik.
Aan Engelse auto's kan je ook behoorlijk wat sleutelen maar ze hebben wel iets. Het sleutelen aan Landrovers was ook niet echt mijn ding maar vele dingen waren lekker eenvoudig . Bij de Ford Taunus en Capri kon ik ook altijd het hele afkeurrapport volschrijven bij de Apk's . Bovendien bleven auto's in Engeland niet lang roestvrij omdat men niet net zoals hier tectyleerde. Engelse motoren waren vroeger niet betrouwbaar maar ook die schijnen nu betrouwbaarder te zijn dan BMW maar dan heb ik van iemand die BMW dealer was en nu Triumph dealer is. Mijn Enfield was kwalitatief de slechtste motor die ik ooit gehad heb maar gewoon leuk als je graag sleutelt.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 16 apr 2015, 11:40
door blackers
Zolang fabrikanten bewust streven naar een voor hen commercieel optimum tussen begrippen als betrouwbaarheid, duurzaamheid, winstmarge en verkoop-aantallen, zijn zij onbetrouwbaarder dan de producten die zij fabriceren. ;) Sommige fabrikanten investeren volgens mij meer in de psychologie van de consument dan in de kwaliteit van het product.

[groet]

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 16 apr 2015, 13:30
door Bert M
blackers schreef:Zolang fabrikanten bewust streven naar een voor hen commercieel optimum tussen begrippen als betrouwbaarheid, duurzaamheid, winstmarge en verkoop-aantallen, zijn zij onbetrouwbaarder dan de producten die zij fabriceren. ;) Sommige fabrikanten investeren volgens mij meer in de psychologie van de consument dan in de kwaliteit van het product.

[groet]
Is dat per definitie niet een grondslag van een commercieel bedrijf? Ik kan producten fabriceren die levenslang meegaan. Maar zitten mijn klanten daarop te wachten? Wel nee, mijn producten worden dan onbetaalbaar! En zolang de klant het liefst zo weinig mogelijk betaalt voor wat ik fabriceer, zal ik dus altijd concessies moeten doen aan de ultieme kwaliteit. Maar dan natuurlijk wel op zo'n manier dat ik toch net iets beter ben (of in elk geval: lijk) dan mijn concurrent... En daar komt ook de, door jou blijkbaar zo verafschuwde, 'psychologie' om de hoek kijken. Stel: er is een motorfiets in de markt waarmee je gegarandeerd 25 jaar lang elk jaar 30.000 km kunt rijden zonder reparatiekosten, alleen elk jaar een onderhoudsbeurt en een setje nieuwe banden a raison van samen 1500 euro. Die motorfiets moet alleen wel 75000 euro kosten. Ben jij bij de mensen die 'm koopt?

[groet]

Bert M

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 16 apr 2015, 15:20
door blackers
Bert M schreef:
blackers schreef:Zolang fabrikanten bewust streven naar een voor hen commercieel optimum tussen begrippen als betrouwbaarheid, duurzaamheid, winstmarge en verkoop-aantallen, zijn zij onbetrouwbaarder dan de producten die zij fabriceren. ;) Sommige fabrikanten investeren volgens mij meer in de psychologie van de consument dan in de kwaliteit van het product.

[groet]
Is dat per definitie niet een grondslag van een commercieel bedrijf? Ik kan producten fabriceren die levenslang meegaan. Maar zitten mijn klanten daarop te wachten? Wel nee, mijn producten worden dan onbetaalbaar! En zolang de klant het liefst zo weinig mogelijk betaalt voor wat ik fabriceer, zal ik dus altijd concessies moeten doen aan de ultieme kwaliteit. Maar dan natuurlijk wel op zo'n manier dat ik toch net iets beter ben (of in elk geval: lijk) dan mijn concurrent... En daar komt ook de, door jou blijkbaar zo verafschuwde, 'psychologie' om de hoek kijken. Stel: er is een motorfiets in de markt waarmee je gegarandeerd 25 jaar lang elk jaar 30.000 km kunt rijden zonder reparatiekosten, alleen elk jaar een onderhoudsbeurt en een setje nieuwe banden a raison van samen 1500 euro. Die motorfiets moet alleen wel 75000 euro kosten. Ben jij bij de mensen die 'm koopt?

[groet]

Bert M
Elke redenering gaat mank; ook deze. Maar als ik even op jouw rekenvoorbeeld mag aanhaken. Als ik anders voor die 750.000 km minimaal 4 motorfietsen à 25.000 euri zou moeten aanschaffen (totaal €100.000,00), bespaar ik toch mooi € 25.000,00. Toegegeven ik heb dan wel een verouderd model.

Alle gekheid op een stokje. Was het niet Dendermonde die zei: 'de mensheid gaat aan vlijt ten onder' ? Dat punt zijn we griezelig benaderd.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 16 apr 2015, 17:11
door Bert M
Welk gedeelte van mijn redenering gaat dan precies mank?

Zit ik er dan zo naast wanneer ik stel dat uiteindelijk de consument/afnemer het bestaansrecht verleent aan producenten? Als morgen de hele wereld zou besluiten, geen producten van bijvoorbeeld Apple meer te kopen, omdat die iDingen achterlijk duur zijn in vergelijking met bijvoorbeeld de producten van Acer, dan zou Apple volgende maand niet meer bestaan. Gaan Apples dan minder vaak stuk dan Acers? Geloof ik niets van... Maar ondanks dat wil de grote massa Apple en geen Acer, dus blijkbaar is de perceptie die de consument bij het merk heeft belangrijker dan welk rationeel argument dan ook. En dat is exact waar Steve Jobs zo goed in was. Het creëren van perceptie. Pure psychologie! De klant verkoopt zichzelf uiteindelijk het product.

En dat is ook waarom het betrouwbaarheids-/tevredenheidsonderzoek in de VS zo uitpakt als in de publicatie van de ANWB beschreven staat. Een echte Amerikaan brandt eigen waar namelijk niet af. Net zo min als dat een Duitser dat doet. Doe hetzelfde onderzoek in dezelfde vorm bij onze Oosterburen en BMW scoort vast enorm goed.

Vandaar dat dit soort onderzoeken mij niet zo gek veel zeggen. De markt bepaalt want de markt betaalt...

[groet]

Bert M

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 16 apr 2015, 18:14
door blackers
Bert M schreef:Welk gedeelte van mijn redenering gaat dan precies mank?

Zit ik er dan zo naast wanneer ik stel dat uiteindelijk de consument/afnemer het bestaansrecht verleent aan producenten?
[groet]

Bert M
Wat mij betreft wel. In theorie heb je gelijk en als Joep zegt dat Buckler waardeloos is en de consument het vervolgens niet meer blieft, dan vervalt het bestaansrecht van het product. En natuurlijk is het zo dat een kwalitatief waardeloos product zich zelf uit de markt prijst. Maar het is de producent die heel gerafineerd een vraag creert en op slinkse wijze de consument weet te overtuigen dat het verkrijgen van zijn product toch wel een eerste vereiste is. En met slinkse bedoel ik bijvoorbeeld de methode van Coca Cola die in de bioscoop tijdens de speelfilm om de zoveel tijd een beeldje liet zien van een flesje cola. De bezoeker neemt het beeldje niet bewust waar, maar in de pauze nam de verkoop van cola significant toe. We worden door de industrie gemanipuleerd! Kortom we worden 'gedwongen' producten te kopen waar we best zonder kunnen. Hoelang is het nog maar geleden dat we gelukkig waren zonder smart-phone? Nu tel je niet meer mee als je er niet tenminste één hebt, maar bij voorkeur twee. We kopen dingen niet omdat we ze nodig hebben, maar omdat ons verteld wordt dat we ze nodig hebben.

[groet]

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 16 apr 2015, 21:33
door Ton1959
Bert M schreef:
Jos WRSM schreef:Wij hebben al jaren een Duitse auto en een Duitse motor en eerlijk gezegd hoeven wij niet anders meer. Alles valt of staat ook met goed en regelmatig onderhoud . . . .
Ik rijd al weer een paar jaar oudere Engelse vierwielers (van voor het Tata-tijdperk). Dat zijn op papier zo ongeveer de meest onbetrouwbare voertuigen... En ook daarvoor geldt precies hetzelfde: als je niet bezuinigt op onderhoud, ontstaan er zelden problemen!

[groet]

Bert M
Al bespaar je niet op onderhoud dan ontstaan er nog steeds veel problemen. De onbetrouwbaarheid zit vaak in onderdelen die buiten de controle punten van de grote beurten vallen. En geloof me dan zijn er goede merken en hele slechte. Dan praat ik vooral over allerlei elektrische componenten die te vroeg falen. Maar ook olielekkages grote motor problemen door constructiefouten. Echt dingen die niks met onderhoud te maken hebben. En dan blijkt dat een handvol merken behoorlijk goed is en een dikke 9 zou krijgen en andere een 7 op kwaliteitsgebied. En dan staat de prijs er nog buiten ook.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 17 apr 2015, 09:35
door scan
Senõr Lopez heeft zo'n beetje VW de afgrond in geholpen door zijn niet aflatende ijver om de leveranciers tot op het bot uit te knijpen.
Dat is een niet op zichzelf staande handelswijze bij alleen VW geweest. De grote jongens hebben daar allemaal last van.
Winstoptimalisatie is het meest gevleugelde woord in boardrooms en marketing departementen. Dat de klant dan later met problemen komt te zitten is niet meer hun zorg en wordt voornamelijk afgewend op; als eerste de klant en als die dan z'n poot stijf houdt is het de dealer.
Die laatste mag ook niet al te vaak aan de "after-sales-service-bel" trekken want dan krijgt hij een vriendelijk verzoek zich wat minder op de hand van de klant op te stellen.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 17 apr 2015, 10:20
door HansD
scan schreef:Senõr Lopez heeft zo'n beetje VW de afgrond in geholpen door zijn niet aflatende ijver om de leveranciers tot op het bot uit te knijpen.
Dat is een niet op zichzelf staande handelswijze bij alleen VW geweest. De grote jongens hebben daar allemaal last van.
Winstoptimalisatie is het meest gevleugelde woord in boardrooms en marketing departementen. Dat de klant dan later met problemen komt te zitten is niet meer hun zorg en wordt voornamelijk afgewend op; als eerste de klant en als die dan z'n poot stijf houdt is het de dealer.
Die laatste mag ook niet al te vaak aan de "after-sales-service-bel" trekken want dan krijgt hij een vriendelijk verzoek zich wat minder op de hand van de klant op te stellen.
Inderdaad, die meneer Lopez. Geen prettig heerschap heb ik gelezen. Maar naast afknijpen van leveranciers heeft hij ook voor verregaande standaardisatie van onderdelen gezorgd, waardoor niet alleen VWs, Seats en Skodas onder de motorkap grotendeels gelijk zijn, maar ook veel onderdelen in alle modellen gebruikt worden. Dit is voor autoleveranciers noodzaak geworden om concurrerend te blijven en zie je bijvoorbeeld ook bij andere concerns zoals bij Renault, Nissan en Dacia. Daarnaast zijn ze allemaal bezig op te schalen, concurrenten over te nemen en wereldwijd te gaan opereren.
Als gestandaardiseerde onderdelen goed werken en betrouwbaar zijn is het mooi, maar als dat niet zo is hebben er heel veel auto's last van en krijg je massale terugroepacties.

Ook bij motoren zie je dat. Zo gebruikt BMW steeds vaker overal dezelfde bedieningselementen en wielflenzen, en als er dan wat mis mee is, hebben we er allemaal last van. Welcome in the global village.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 17 apr 2015, 18:59
door Ton1959
Ik vind het wel goed dat je een onderdeel op meerdere types kan gebruiken. Dit drukt de prijs omlaag toch. Maar dan moet je het wel goed maken. Volgens mij ontwikkelen ze te snel en testen ze niet voldoende van te voren of het onderdeel goed is.
Maar dit probleem hadden we al in de jaren 70. Als ik toen op cursus ging in Ridderkerk bij de Honda importeur kon men mij al vertellen wat er kapot ging aan de nieuwe modellen voordat ze hier op de weg kwamen. Maar toch gewoon uitbrengen en zien waar het schip strand. Gelukkig is Honda nu wel een van de betere auto's. Vroeger wilde ik ook altijd als eerste het nieuwe model hebben maar ik ben er van genezen. Ik koop graag het oude model en liefst de laatste van de productielijn.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 17 apr 2015, 19:50
door Bert M
Ik vind het wel goed dat je een onderdeel op meerdere types kan gebruiken. Dit drukt de prijs omlaag toch.
Dat vonden een aantal Britten destijds wat minder... Introduceerden ze een gloednieuwe Bentley, bleken er opeens plastic bedieningselementen (hendeltjes en knopjes) in gemonteerd te zijn die rechtstreeks uit de VW Golf afkomstig waren en niet meer van het oorspronkelijke zusterbedrijf Rolls Royce... Oeps... :D

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 17 apr 2015, 22:03
door Ton1959
Bert M schreef:
Ik vind het wel goed dat je een onderdeel op meerdere types kan gebruiken. Dit drukt de prijs omlaag toch.
Dat vonden een aantal Britten destijds wat minder... Introduceerden ze een gloednieuwe Bentley, bleken er opeens plastic bedieningselementen (hendeltjes en knopjes) in gemonteerd te zijn die rechtstreeks uit de VW Golf afkomstig waren en niet meer van het oorspronkelijke zusterbedrijf Rolls Royce... Oeps... :D

Ik heb het over Bentley onderdelen in dit geval van de ene Bentley die ook de andere Bentley gebruikt zouden mogen worden. Al zouden sommige onderdelen van Volkswagen zomaar beter kunnen zijn als die van Bentley. Engeland heeft zijn eigen unieke stijl en daar moet je niet aan rommelen. Dus geen zichtbaar Duits materiaal op Engelse top merken. Stel je voor dat Rotax het blok zou ontwikkelen voor een nieuwe Bonneville. Zoiets zou toch ook te gek zijn.
De meeste Japanners gebruiken bijna identieke schakelaars die gewoon fijn te bedienen zijn en bijna nooit kapot gaan. Van mij mogen ze meteen op BMW gemonteerd worden maar een BMW met een handige schakelaar voor de richtingaanwijzer zou teveel commentaar krijgen van degene die gewend zijn aan deze onhandige constructie.

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 18 apr 2015, 05:46
door Inspector Gadget
Een dergelijke discussie is altijd een lastige;
Het is een optelsom van plussen en minnen, waarbij perceptie, ervaringen en emoties allemaal gaan meetellen.

Zo ben ik meer dan tevreden over VauWee;
Een familielid heeft een Passat CC met 340.000 op de teller en die ziet er uit als een plaatje en nog steeds helemaal top.
Mijn vorige VW, een Vento, reed als de brandweer, letterlijk, en is blijven steken met 320.000 op de teller na een "fatale" confrontatie met een everzwijn in Zuid Duitsland.
Mijn Passat heeft ondertussen 207.000 op de teller staan, en heb ik "verbruikt" 1x accu, 1x dynamo, 1x remlicht-schakelaar, en 1x radiator.
En de service van mijn lokale VW-garage (in Nijkerk) is echt helemaal top, zelfs voor mijn "special projects".
Maar ik weet ook van de flinke problemen in den beginne van VW's 2.0 diesel motor, dat scheen ook een heel debacle geweest te zijn, en is misschien deels nog steeds zo.
Ik zit er niet zo in die scene meer, wat dat betreft.
Ik heb maar beperkt tijd voor 1 hobby en forum. :lol:

Het is zondermeer een feit dat markten gecreëerd worden, zonder twijfel.
Kijk maar eens in de recentelijke media over het (letterlijk) gezoete Nederland.
(Daar heb ik als acuut diabetes-patient momenteel heel erg veel last van, kan ik melden)
Of inderdaad de zoveelste smartphone met nog meer toeters-en-bellen maar het tegenwoordig bijna geen dag meer uithoudt op de standaard accu.

Ik ben op de keeper beschouwt zeker ook niet ontevreden over het merk BMW, maar zie zeker ook verbeterpunten en zelfs flinke missers.
Vooral de bij herhaling terugkomende gekende problemen (zoals schakelaars, brandstof meter, om er maar eens een paar te noemen) geeft m.i aan dat ze wel zeer ongelukkige keuzes gemaakt hebben.
Maar elk merk, product, leverancier & fabrikant heeft wel iets waar je minstens je wenkbrauwen over kunt fronzen. Laat staan over beklagen of zelfs daadwerkelijke problemen van ondervindt.
Dat neemt niet weg dat het bijzonder zuur is als je als gebruiker door dergelijke ongelukkige keuzes, voor de problemen gesteld wordt.

Maar mijn motto in deze is dat het probleem niet zo heel erg belangrijk is, daarentegen de oplossing wel.
En daarom probeer ik altijd een prima relatie te onderhouden met mijn dealers/leveranciers.

Uiteraard heb ik volledig begrip dat als er zich een (al dan niet, zoveelste) probleem voordoet, dat het vertrouwen van het product, merk, fabrikant, leverancier et cetera, beschaamd is. Zelfs mogelijk volledig weg.
Daarin heeft iedereen zijn persoonlijke overwegingen en keuzes te maken, en respecteer ik.
In deze "moderne" wereld zullen we helaas wel vaker zien dat motivaties inderdaad gedreven worden door Winstoptimalisatie.
De factor mensch, klant, consument, vertrouwen, maatschappelijk verantwoord, zijn de steeds mindere aandachtspunten.
Jammer genoeg!

Re: Oeps, gebruikersenquette motorrijders USofA

Geplaatst: 18 apr 2015, 13:19
door Ton1959
Ik vind het telkens weer bijzonder als een auto zo'n 25 jaar rijd zonder grote storingen. Grote kilometerstanden in een korte tijd gaat bij veel meer auto's en motoren vrij goed. Maar de factor leeftijd speelt ook en grote rol. Als je weinig kilometers per jaar en veel korte afstanden rijd gaat iets veel korter mee. Als het hart ofwel het draaiende gedeelte betrouwbaar is dan laat je al het overige vaak gewoon repareren bij motoren. Bij auto's is het draaiende gedeelte vaak betrouwbaar maar laat de carrosserie het afweten.
Voor mij zijn elektrische storingen toch nog altijd zeer vervelend omdat dit zaken zijn die moeilijk meegenomen kunnen worden bij grote beurten. Met andere woorden ze verrassen je onderweg. Maar motorstoringen vallen sneller op door aparte bijgeluiden ofwel metaaldeeltjes in de olie en dergelijke. De signalen zijn meer duidelijk. Hetzelfde met storingen aan versnellingsbakken en cardan. Je krijgt voldoende waarschuwingen vooraf meestal.
Bij een BMW motorblok is het hart van de motor behoorlijk betrouwbaar en als je de rest vrij simpel zou houden dan heb je zelden problemen. Helaas wil iedereen steeds en moet deze motor ook milieuvriendelijk zijn dus komt er veel meer elektronica op die motor. Hetzelfde geld voor de auto'. Steeds meer dingen die de veiligheid verbeteren maar die ook weer kapot kunnen gaan.
Als ik kijk naar al die schakelaars op BMW motoren dan vind ik dat er leuk uitzien maar mijn vermoeden is dat ze geen lange levensduur zullen hebben. Zeker op de motor waarbij regen en wind en zand toch overal gemakkelijk tussen komt vind ik al die draaiende ringen vragen om problemen maar ik kan me vergissen. Maar ja ik blijf vergelijken met wat we hadden. Veel dingen worden beter maar we bouwen ook een grotere storingsgevoeligheid in met allerlei gadgets.