Cardanolie uit Cardanontluchting
Moderator: RT_Patrick
- white
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Cardanolie uit Cardanontluchting
Ik kom er net achter dat er cardanolie uit de cardan ontluchting is gekomen tijden de laatste rit.
Het is duidelijk van de zwarte dop (onluchting) naar onderen gelopen.
Daar ik net de motor een beurt gegeven heb, incl versnellingsbak en cardanolie, eerst maar even eigen werk gecontroleerd.
De afgetapte hoeveelheid was ongeveer 10 ml teveel.
Dacht dus dat ik de fout gevonden had.
Opnieuw van die olie de juiste hoeveelheid met een spuit opgezogen, en afgevuld.
Wil ik het resterende beetje olie wegdoen, valt me op dat het resterende deel wel erg dun is..
Lijkt erop dat er water bij gekomen is?
Iemand dit al eens aan de hand gehad?
Het is duidelijk van de zwarte dop (onluchting) naar onderen gelopen.
Daar ik net de motor een beurt gegeven heb, incl versnellingsbak en cardanolie, eerst maar even eigen werk gecontroleerd.
De afgetapte hoeveelheid was ongeveer 10 ml teveel.
Dacht dus dat ik de fout gevonden had.
Opnieuw van die olie de juiste hoeveelheid met een spuit opgezogen, en afgevuld.
Wil ik het resterende beetje olie wegdoen, valt me op dat het resterende deel wel erg dun is..
Lijkt erop dat er water bij gekomen is?
Iemand dit al eens aan de hand gehad?
- scan
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Cardanolie uit Cardanontluchting
Ik heb het jaren geleden eens gehad met de K1100LT.
Na een fikse rit, de boel behoorlijk opgewarmd dus, in de Dolomieten tijdens een koffiestop bleek ook dat de olie eruit geperst werd door de ontluchting.
Bij mij was de oorzaak dat het peil ook wat te hoog stond en dat loste zich later vanzelf op.
Meestal als er water in de olie zit gaat deze schuimen.
Het is een afgesloten ruimte waar de olie in zit en er kan behoorlijk wat druk ontstaan, dat er dan zomaar zonder aanleiding water naar binnen zou lopen geeft te denken.
In dat geval zal er ook elders lekkage moeten zijn. Waar wat naar binnen kan, kan ook weer wat naar buiten!
Na een fikse rit, de boel behoorlijk opgewarmd dus, in de Dolomieten tijdens een koffiestop bleek ook dat de olie eruit geperst werd door de ontluchting.
Bij mij was de oorzaak dat het peil ook wat te hoog stond en dat loste zich later vanzelf op.
Meestal als er water in de olie zit gaat deze schuimen.
Het is een afgesloten ruimte waar de olie in zit en er kan behoorlijk wat druk ontstaan, dat er dan zomaar zonder aanleiding water naar binnen zou lopen geeft te denken.
In dat geval zal er ook elders lekkage moeten zijn. Waar wat naar binnen kan, kan ook weer wat naar buiten!
- white
- Type: R1100RT
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Oke Harry, bedankt zover.
Ik dacht dat de olie die eruit kwam groen van kleur was.
Was dus duidelijke andere dan ik nu heb gebruikt, die is namelijk rood van kleur.
Nu zit er Bel Ray Gear Saver SAE 85W-140 in.
Wellicht dat de combinatie van de twee het veschijnsel van de "dunne" laag veroorzaakt.
Schuim zat er beslist niet in..
Ik heb opnieuw de benodigde hoeveelheid gevuld, we gaan het even aanzien.
Ik dacht dat de olie die eruit kwam groen van kleur was.
Was dus duidelijke andere dan ik nu heb gebruikt, die is namelijk rood van kleur.
Nu zit er Bel Ray Gear Saver SAE 85W-140 in.
Wellicht dat de combinatie van de twee het veschijnsel van de "dunne" laag veroorzaakt.
Schuim zat er beslist niet in..
Ik heb opnieuw de benodigde hoeveelheid gevuld, we gaan het even aanzien.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
De truc die we vroeger bij de heli's deden om te checken of er water in de olie zat was: men neme een theelepeltje van deze olie uit de tandwielkast en hou daar een aansteker onder: gaat het knetteren dan zit er water in (wordt stoom en expandeert dus) maar wordt het zachtjes zwarte olie dan zit er geen water in.
Pas als het duidelijk is óf er water in zit kun je naar de oorzaak gaan zoeken, anders is het onzin te speculeren.
Pas als het duidelijk is óf er water in zit kun je naar de oorzaak gaan zoeken, anders is het onzin te speculeren.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Hoelang zit deze olie erin?
Ik vermoed dat het anders gewoon een te hoog oliepeil was. Als de olie te dun is ververste ik hem.
Ik vermoed dat het anders gewoon een te hoog oliepeil was. Als de olie te dun is ververste ik hem.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3580 Weergaves
-
Laatste bericht door RendeRT
-
- 9 Reacties