Pagina 1 van 1
Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 30 mar 2015, 11:49
door Remeau
Allen,
Na even gelezen te hebben wil ik het onderwerp graag nogmaals met jullie bespreken.
Ik heb dezelfde storing (zie bericht "Die abs lampjes weer") maar dan bij een R1200ST uit 2005,
Bij contact inschakelen wordt alles doorgemeten en zijn er geen meldingen
zodra ik mijn rem bedien (voet of hand) komt de rode 3hoek en knippert het ABS lampje snel.
Soms blijft het even weg, maar na een minuut of 10 kan het bij remmen weer terug komen.
Het komt dus alleen als ik de rem bedien en nog voordat er echt remcontact is.
ALs ik het contact even uit zet is het meestal weg, maar komt weer als ik moet remmen. Soms komt de melding meteen weer na het afronden van de systeem check.
Omdat het steeds tijdens het rijden gebeurt kan ik niet goed horen of de rembekrachtiging uit is nadat de lampjes aan gaan, ik denk van wel omdat ik het aan mijn handrem voel(wordt harder) als ik de voetrem ook bedien.
Is; "laten uitlezen bij de dealer" de enige oplossing?
Remeau
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 30 mar 2015, 12:07
door Inspector Gadget
Je kunt zelf nog de niveau's nazien & controleren.
En kijken in het onderhoudsboekje wanneer de laatste service geweest is, dat mag niet langer dan een jaar geleden zijn met een dergelijk systeem.
Is het bij een BMW dealeR onderhouden of een merk-onafhankelijke?
En anders inderdaad laten uitlezen wat de exacte storing(en) is/zijn.
De 3hoek kan rood of geel branden;
Geel is een waarschuwing, rood is een echte storing over het algemeen.
E.e.a zal in je gebruikershandleiding aangegeven staan wat die combinatie (en kleuren) exact betekenen.
Dat wil nog wel eens wat verschillen, afhankelijk van model en/of modeljaar.
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 30 mar 2015, 13:37
door Remeau
De laatste beurt was in maart 2014 bij 92.470 km.
inmiddels staat ie al bijna op 107.000 km.
in de handleiding staat:
in tenminste één remcircuit is nog de restremfunctie beschikbaar. U kunt doorrijden.
Bedenk echter wel dat noch het ABS noch de rembekrachtiging beschikbaar is..
(dan weet ik dat ook weer)
Er staat helaas niet bij of ik bepaalde componenten kan controleren (op schade bijvoorbeeld)
Heeft iemand daar ervaring mee?
Remeau
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 30 mar 2015, 15:17
door Wolfs RT
Is bij de beurt de remvloeistof vervangen want daar gaat het om en wie heeft dat gedaan? De BMW dealer, BMW "specialist" of iemand anders? Dit lijkt een overbodige vraag maar als je de verhalen van dit remsysteem allemaal gelezen hebt, dus zowel van de R1150RT als de R1200RT (<2006/7), dan begrijp je waarom deze vraag gesteld wordt.
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 30 mar 2015, 16:26
door Remeau
De onderhoudsbeurt is door de dealer Harry Meijer in Lijnden uitgevoerd.
Ik heb nog niet alles gelezen, maar ben hard bezig daarmee.
Remeau
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 30 mar 2015, 18:06
door Benji
Misschien is het niveau in je ABS modulator te laag, omdat je remblokken versleten zijn. Je moet niet altijd het ergste vrezen.
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 01 apr 2015, 10:25
door Remeau
Het niveau in het reservoir op mijn stuur is inderdaad laag, zag ik vanmorgen.
Ook is het me nu opgevallen dat het alleen optreedt als ik hard rem.
Dus als ik super anticiperend rij (wat natuurlijk altijd goed is) en ik zorg ervoor dat ik onder normale omstandigheden rustig kan remmen blijft de storing weg.
Dit weekend ga ik mijn remblokken controleren...
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 06 apr 2015, 19:16
door aartjan
Die van mij, een 12oo rt 2005 is vanmiddag ook gaan branden. de hele tijd knippren en de rode driehoek. Tevens geen snelheidmeting en gerdeden kilometres registreerd hij ook niet meer. Remt goed, niets aan de hand, als ik stil sta en de voorrem inknijp geeft ie wel een ligt piepend geluid.
iemand enig idee. zelf niet heel veel verstand van..
groet Aart-Jan.
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 06 apr 2015, 21:47
door Inspector Gadget
Laten uitlezen zou mijn advies zijn.
De 2005 is de 1e generatie 1200RT, en ik weet niet hoe CAN-bus reageert bij die uitgave, maar het kan zijn vervuiling van de sensor op het voorwiel.
Of een defect van die sensor, komt ook nog wel eens voor.
Maar het uitlezen zal dan een, al dan niet intermitterende, storing aangeven.
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 06 apr 2015, 22:57
door Baird
Remeau schreef:Het niveau in het reservoir op mijn stuur is inderdaad laag, zag ik vanmorgen.
...............
Dit weekend ga ik mijn remblokken controleren...
Benji bedoelt het niveau in de actuator, is een van de circuits die onder de tank gevuld/ververst etc wordt. Uit je antwoord blijkt datje nog even moet studeren hoe dit remsysteem in elkaar zit: er zijn 4 vloeistofcircuits en niet 2 zoals bij een normaal remsysteem, zoek eens een Youtube filmpje op, hartstikke leuk en leerzaam

.
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 20 apr 2015, 08:18
door Remeau
Bedankt Baird,
Ik was even in het buitenland voor mijn werk.
Ik heb de voorst remblokken vervangen maar het probleem is niet weg.
aangezien ik voor een terugroep actie van het achterwiel nog langs de dealer moet, zal ik m gelijk laten uitlezen..
Ik heb inderdaad met belangstelling naar de schema's gekeken die ik vond. youtube is een goed idee...
Remeau
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 26 mei 2015, 14:36
door Remeau
Vervolg:
Bij de dealer, Harry Meijer, heb ik m laten uitlezen. zijn antwoord luidt:
Of er is een draadbreuk of de abs pomp is defect (à €2400)...
Het bedradingsschema staat toch op de werkplaats dvd?
Of is het een bus schema, daar ben ik "nog niet helemaal in thuis" zeg maar.
een collega vertelde me dat ze gereviseerd kunnen worden... iemand daar ervaring mee?
Remeau
Re: Die ABS lampjes weer 2
Geplaatst: 06 jun 2015, 07:44
door Troy
Revisie kan via bv. RH electronics, zij werken met een vast bedrag, hoe klein de panne ook is je gaat altijd een kleine 900€ moeten aftellen om het ding te revisieren, neem daarbij port en uit en inbouwkost en 't kost ook een rib uit je lijf.
of je bouwt de hele zooi uit en rijd zonder bekrachtiging en ABS verder...
de remzuiger van de 1200 is meer dan voldoende om zonder de bekrachtiging te rijden...
ik heb al enkele malen van 2 units eentje gemaakt omdat we bij de uitleesbeurt konden uitmaken of 't mechanisch of electronisch was, afhankelijk daarvan en van wat er in 't rek lag fiksten we 't zo en dat ging goed, werkten perfect.
jammer genoeg is 't moeilijk onderdelen vinden,