Franky schreef:MotoBatt MB51814 gel accu gekocht via motomoto voor 77,40 Euro (gratis verzending)
Het is niet juist de MotoBatt accu een gel accu te noemen, het is een AGM (Absorbed Glass Mat technologie) accu en dan op basis van SLA (Seal Lead Acid).
Waarbij SLA niets anders betekend dat het een volledig gesloten accu is.
Dus geen overloop of doppen. (wel veiligheidsventielen, maar dat is wat anders)
AGM (geabsorbeerd glas mat) is een speciaal ontworpen glas mat om de batterij-elektrolyt tussen de accuplaten in te sluiten.
Gel Cell batterijen bevatten een silica gel-type waarin het accuzuur in is opgehangen.
Deze dikke pasta-achtige materiaal maakt de elektronen stromen tussen de platen.
Vaak worden AGM accu's ten onrechte geïdentificeerd als Gel Cell batterijen.
Beide accu's hebben soortgelijke kenmerken; zoals het niet kunnen lekken, zeer goede deep-cycle, kan in elke positie gemonteerd worden, een lage zelfontlading, veilig voor gebruik in beperkte ventilatie, en kunnen veilig getransporteerd worden zonder speciale behandeling.
In tegenstelling tot "natte" accu's, waarbij het zuur altijd kan vrijkomen.
Die moeten "droog" opgestuurd worden, waarna je zelf accuzuur en/of gedistilleerd water moet bijvoegen.
Ter vergelijk enkele gegevens van de diverse populaire accu's;
AGM:
PC680 Odyssey - 18Ah, CCA: 170
MotoBatt MB51814 - 22Ah, CCA: 220
WestCo 12V20P - 22Ah, CCA: 275
Gell: (de default die af-fabriek bij vele BMW's gebruikt worden)
Exide Moto Gel - 19Ah, CCA: 170
Varta Powersports Gel - 19Ah, CCA: 170
LiFePO4:
Shorai LFX21L5-BS12 - 21Ah, CCA:315
Ballistic Performance EVX20L-24 - 24Ah, CCA: 750