Pagina 1 van 1
Extra Bobine
Geplaatst: 25 feb 2015, 11:09
door Arno Luierweert
Hallo BMW vrienden,
Ik zit zo te kijken , als ik nu een 2de bobine plaats , dus elke cilinder een eigen bobine.
Loopt de motor dan niet mooier ,sneller, de motor krijgt dan toch wel een betere vonk of klopt dit niet.
Of blaas ik dan de ECU op.
Groet Arno

Re: Extra Bobine
Geplaatst: 25 feb 2015, 11:23
door telekraan
Ten eerste moet je weten wat voor system het is waarschijnlijk vonken beide bougies tegelijk dus ook als er geen brandbaar mengsel in de cylinder zit.
Dan moet je gaan kijken of het mogenlijk is als ze dus inderdaad beide onafhankelijk vonken om het signaal ergens vandaan te krijgen.
Het kan ook nog zo zijn dat ze beide tegelijk vonken om het nog overgebleven ontbrandbaar mengsel helemaal op te laten branden,zodat je tijdens een nieuwe inlaatslag met een complete gelijke vulling zit als daarvoor.
Dus het is makkelijker gezegd dan gedaan.
Fred
Re: Extra Bobine
Geplaatst: 25 feb 2015, 11:34
door PaPinkelman
Lijkt me niet dat dit gaat helpen.
Als je een betere vonk wil, draai er dan iridium bougies in, hoef je ook niet iedere 10.000 km te vervangen!
Re: Extra Bobine
Geplaatst: 25 feb 2015, 16:41
door HansD
Als de motor niet mooi loopt: kleppen stellen en synchroniseren. Daar is veel winst mee te halen!
Anders: "if it ain't broke, don't fix it"
Re: Extra Bobine
Geplaatst: 25 feb 2015, 17:41
door Ton1959
PaPinkelman schreef:Lijkt me niet dat dit gaat helpen.
Als je een betere vonk wil, draai er dan iridium bougies in, hoef je ook niet iedere 10.000 km te vervangen!
Mee eens
En daarbij natuurlijk wat Hans ook aangeeft. Kleppen stellen en synchroniseren
Re: Extra Bobine
Geplaatst: 25 feb 2015, 19:27
door doov650
Arno Luierweert schreef:Hallo BMW vrienden,
Ik zit zo te kijken , als ik nu een 2de bobine plaats , dus elke cilinder een eigen bobine.
Loopt de motor dan niet mooier ,sneller, de motor krijgt dan toch wel een betere vonk of klopt dit niet.
Of blaas ik dan de ECU op.
Groet Arno

lijkt me het proberen waard.
laat maar weten of het werkt
Re: Extra Bobine
Geplaatst: 25 feb 2015, 19:46
door PaPinkelman
Ach, voor een sleutelprojectje is het natuurlijk het proberen waard. De oude tweekleps boxers hadden één bobine die beide bougies tegelijk liet vonken. Bij de ene cilinder voor de arbeidsslag, voor de andere cilinder was die nutteloos. Scheelde toch weer een verdeler. Ik weet niet hoe dat is met de Motronic gestuurde vierkleps boxers. Gelijk principe? Dan zou het kunnen, mits de Motronic hier inderdaad niet van slag raakt.
Re: Extra Bobine
Geplaatst: 25 feb 2015, 20:46
door Bert M
Ik geloof niet direct in een goede afloop. Het motormanagement zal deze ingreep niet gaan begrijpen en in storing slaan. Er gaat namelijk of twee keer zoveel stroom door het systeem, of 4 keer de halve waarde en beide lijkt mij niet bevorderlijk voor die goede afloop. Wil je dit goed doen, dan zul je dus een compleet aangepast en nieuw geprogrammeerd kenveldensysteem hebben en dat lijkt mij hobbymatig wat hoog gegrepen.
Bert M
Re: Extra Bobine
Geplaatst: 25 feb 2015, 23:36
door Arno Luierweert
Hallo BMW Vrienden,
De Bobine krijgt een Signaal van de ECU en die is maar 2 draads, op dat moment als de vonk plaats vind, krijgen 2 bougies spanning van de Bobine.
Straks als het iets warmer weer is ga ik het proberen met een kleine schakeling om de stroom via een transitor laten lopen en dan 2 bobine aansluiten en kijken wat het zich voor doet.
Volgens mij moet dit wel lukken maar dit weet ik dus niet zeker, wel moet ik dat andere bobine gat dicht maken.
Met mijn rijstijl heb ik een verbruik van 15,8 en dan doe ik het niet rustig.
Kleppen stellen en synchroniseren moet ik nog doen , heb inmiddels 2 vacummeter gekocht.
Groet Arno :)
Re: Extra Bobine
Geplaatst: 26 feb 2015, 21:51
door Baird
Kleppen stellen, bypass-schroeven demonteren en kanaaltjes goed schoonmaken, Throttle Position Sensor-spanning afstellen, speling uit de gasklep-asjes halen, iridium bougies monteren , nieuwe bougiekappen en kabels, vacuüm synchroniseren en als laatste een Recyclizer (of gelijkwaardig) plaatsen.
Voor de lange duur: bij de R1100 Hall-gever vervangen.
En als het ding dan nog niet goed loopt ga je lekker hobbyen met een extra bobine of plaats extra bougies net als bij de R1150 TS, ooit zijn die koppen bij Wunderlich verkrijgbaar geweest (ruilsysteem) voordat BMW er zelf mee kwam.