Dynamoriem
Geplaatst: 09 dec 2014, 21:22
Op het forum staat een gesloten "draadje" over het vervangen van de dynamo-riem. Er is discussie over het feit of de riem bij 40.000 of 60.000 km moet worden vervangen.
Sinds juli 2014 ben ik in het bezit van een R1200RT, bouwjaar 2005. Ik heb de motor particulier gekocht bij een kilometerstand van 63.000 km. Onderzoek leerde mij dat er bij 56.000 kilometer een kleine beurt had plaatsgevonden. 11.000 Kilometer eerder was er (groot???) onderhoud geweest. Deze beurt had op 5 januari 2013 plaatsgevonden. Reden genoeg om eens even te kijken naar de staat van de dynamoriem. De riem ziet er goed uit. In de kleur groen is het woord "BMW" op de riem gedrukt en er staan er diverse codes op de riem, waaronder de code 1231. Staan deze cijfers voor het productiejaar en de -week? Met andere woorden is deze dynamo-riem gefabriceerd in week 31 van het jaar 2012? Als dat het geval is, dan zou de riem op 5 januari 2013, bij een kilometerstand van 45.000 km gemonteerd zijn en nog ruim 17.000 km mee kunnen. Graag jullie reactie, waarvoor bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Groet,
Rendert
Sinds juli 2014 ben ik in het bezit van een R1200RT, bouwjaar 2005. Ik heb de motor particulier gekocht bij een kilometerstand van 63.000 km. Onderzoek leerde mij dat er bij 56.000 kilometer een kleine beurt had plaatsgevonden. 11.000 Kilometer eerder was er (groot???) onderhoud geweest. Deze beurt had op 5 januari 2013 plaatsgevonden. Reden genoeg om eens even te kijken naar de staat van de dynamoriem. De riem ziet er goed uit. In de kleur groen is het woord "BMW" op de riem gedrukt en er staan er diverse codes op de riem, waaronder de code 1231. Staan deze cijfers voor het productiejaar en de -week? Met andere woorden is deze dynamo-riem gefabriceerd in week 31 van het jaar 2012? Als dat het geval is, dan zou de riem op 5 januari 2013, bij een kilometerstand van 45.000 km gemonteerd zijn en nog ruim 17.000 km mee kunnen. Graag jullie reactie, waarvoor bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Groet,
Rendert