POLL: Helpt een verhoogde kuipruit nu wel of niet?

Alles over windbescherming en aerodynamica.

Moderator: RT_Patrick

De verhoogde kuipruit voldoet helemaal aan mijn verwachting

Wel
42
44%
Voor 50%
21
22%
Niet
3
3%
Ik heb geen verhoogde ruit
29
31%

Totaal aantal stemmen: 95

Habeve

Re: Helpt een verhoogde kuipruit nu wel of niet?

Ongelezen bericht door Habeve »

HansD schreef:Vandaag de 6 gaten in het scherm zoveel mogelijk lager geboord zodat het scherm nu 4 cm hoger zit. Dat zou voldoende moeten zijn om de rust weer te herstellen. Precies klusje maar goed gelukt.
Nog even een proefrit om te kijken of het ook echt gelukt is. Laat ik wel weten...
Ik ben heel erg benieuwd, ook hoe het eruit ziet :O
Goed idee misschien om het zo op te lossen.

[groet]
Harald
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Heb inmiddels de Nedplex 20" geplaatst, ben 1,93, zadel middelste stand. In de laagste stand lekker tot 90kmh, daarboven een paar cm omhoog om het lekker stil te krijgen. Ben wel bang dan het van de zomer te warm wordt met dit scherm. Zou net als HansD wat extra gaten moeten boren maar dan naar boven toe zodat het scherm lager komt na montage.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Habeve schreef:
HansD schreef:Vandaag de 6 gaten in het scherm zoveel mogelijk lager geboord zodat het scherm nu 4 cm hoger zit. Dat zou voldoende moeten zijn om de rust weer te herstellen. Precies klusje maar goed gelukt.
Nog even een proefrit om te kijken of het ook echt gelukt is. Laat ik wel weten...
Ik ben heel erg benieuwd, ook hoe het eruit ziet :O
Goed idee misschien om het zo op te lossen.

[groet]
Harald
Scheelt flink in geluid en wind voor mijn lengte. En is de goedkoopste oplossing.
Bij de nieuwe Rt komt de steun achter het scherm ook los als je het scherm er afschroeft. Die heb ik met ductape zorgvuldig in de juiste nieuwe positie op het scherm geplakt. Daarna met klein staalboortje van achteren kleine centergaatjes geboord. Daarna met telkens grotere boortjes opruimen. 4 van de 6 gaten zijn wel 15 mm groot. Met speedboor van 14 mm voorzichtig uitgeboord. Deze hebben een mooie brede centerpunt. Daarna nageruimd met een 15 mm spiraalboor. Paste bijna meteen. Ik heb 2 gaten wat moeten bijvijlen voordat alle boutjes weer pasten.
Als je 4 cm verhoogt komen wel 4 van de 6 oude gaten enigszins in het zicht. Ik vind dat geen probleem, maar als je dat niet wilt kun je maar max. 2 a 3 cm verhogen.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inspector Gadget schreef:Daarom momenteel de MDI Vervangingsruit Touring / Flip-up Large gemonteerd, kijken of dat bevalt & helpt.
En anders zal ik zeker en vast mijn NedPlex onder het stof vandaan gaan halen.
Die en de reguliere vStream zijn de enige die ik in mijn verzameling nog niet geprobeerd heb.
Helaas, ook de grotere "MDI Vervangingsruit Touring / Flip-up Large" gaf niet het gewenste comfort. :O
De volgende kandidaat is de NedPlex (73 cm in mijn geval) en daarna de "reguliere" VStream.
En anders ga ik terug naar de Wunderlich en eventueel met opzetruitjes e.d. aan de slag.

Ik ben geen zeurpiet maar wel nauwgezet. ;)
Op de 1100RT was de keuze al heel veel sneller gemaakt. :$
WernerB
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Al eerder had ik 50% gestemd, maar dat was nog met de VStream in medium hoogte. Prima scherm, niks mis mee, maar niet turbulentievrij met mijn 194 cm.
Ik dacht dat ik er maar mee moest leren leven..... _001
Niets bleek echter minder waar.
Na vorige week een Nedplex 68 cm te hebben overgenomen, heb ik deze eerst tijdens een rit van 200km uitgeprobeerd. Nu, na een week woon-werkverkeer (nog eens 450 km erbij), weet ik zeker dat dit scherm een blijvertje is! Hoewel het scherm niet moeders mooiste is :O en ik over de afwerking wat opmerkingen heb gemaakt, doet dit scherm in mijn persoonlijke situatie datgene wat een scherm moet doen! _004
Ik ervaar weer hetzelfde als eertijds de VStream op mijn R1100rt; rust en stilte en geen rukken meer aan mijn hoofd bij het passeren van vrachtwagens.
Ook de RT lijkt een rustiger weggedrag te vertonen, waarschijnlijk mede veroorzaakt door de meer ronde en smallere vorm van de Nedplex, t.o.v. de bredere en wat plattere VStream.

En het gegeven dat de Nedplex niet moeders-mooiste is, kun je eenvoudig verhelpen door er onze weergaloos mooie forumsticker op te plakken! Big RT Smile
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Nico4sen
2023
2023
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ik heb "Wel" gestemd.
Heb net samen met mijn vrouw een rit gemaakt met de V-stream op m'n -1200-. Een verademing ten opzichte van de standaard ruit. Het is nu veel stiller en ook geen last meer van constante ruis op de intercom. Dit geldt voor zowel de bestuurder als de duo.
Ik ben overigens 1,86 m en heb het zadel in de hoogste stand.
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Nico,
Goed dat die VStream het bij jou prima doet! _004
Ooit heb ik met een VStream gereden die groter was dan de medium versie. Met mijn lengte en zadel op de hoogste stand: heerlijk stil en geen turbulenties. De enige reden dat ik nooit voor die grote VStream ben gegaan, is zijn grootte! Wat een immens lap scherm heb je dan voor je! En, persoonlijk vind ik die super-versie misstaan. Dat in tegenstelling tot de medium-versie.
Geniet van je VStream! -top-
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
PaulJacobsnl

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl »

Met BMW heb ik geen ervaring, wel op mijn Yamaha FJ1200. Daar maakte een verhoogde ruit een wereld van verschil.
Door mijn lengte (1.90m) zat ik met de originele ruit altijd vol in de wind. Met de verhoogde ruit was er nauwelijks sprake van turbulentie.

Het maakte wel uit of er een 'tip' op de ruit zat. Mijn eerste verhoogde scherm had dat niet, het tweede scherm wel. De wind 'flipte' bij het tweede scherm keurig over mij heen.
Ook maakte het veel verschil qua belasting op de oren. De wind op mijn helm gaf een lage frequentie door die erg schadelijk is voor je gehoor.
Omdat ik toen beroepsmatig motor reed werd ik elk jaar gekeurd qua gehoor.
De verhoogde ruit maakte een wereld van verschil als ik na een rit werd gemeten. Zonder verhoogde ruit had mijn gehoor veel langer tijd nodig om te herstellen.
Destijds heb ik geleerd hoe veel belasting wind kan geven aan je gehoor.
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Ervaring: na gereden te hebben met 100RT, 1100RT, 1200RT, 1200GS standaard en Adventure en 1200RT LC, vind ik persoonlijk de 1100RT met V-stream medium nog het fijnst qua windbescherming van allen, dit zal dan ook opgaan voor een 1150RT, maar die ervaring heb ik helaas (nog) niet. Mijn lengte 1.79 met zadel middelste stand.

fyi. gr. Joop
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1

De ZTechnik vStream ruit is echt top op de 11xxRT, dat comfort heb ik helaas vooralsnog niet gevonden met al mijn ruiten op de 1200RT.
De zoektocht gaat door. ;)
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Baird, k'ben benieuwd naar je ervaringen. Hoe bevalt de Nedplex t.o.v. de V-stream medium?

gr. Joop
Baird schreef:Heb inmiddels de Nedplex 20" geplaatst, ben 1,93, zadel middelste stand. In de laagste stand lekker tot 90kmh, daarboven een paar cm omhoog om het lekker stil te krijgen. Ben wel bang dan het van de zomer te warm wordt met dit scherm. Zou net als HansD wat extra gaten moeten boren maar dan naar boven toe zodat het scherm lager komt na montage.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

AFSLUITING POLL Helpt een verhoogde kuipruit nu wel of niet?

Aan de poll vanaf 31 mei 2014 hebben 95 personen deelgenomen.

Resultaat:
44% is tevreden met zijn after market kuipruit
22% is deels tevreden
3% is niet tevreden
31% heeft cq wil geen verhoogde ruit

Dit draadje is nu gesloten
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Kuip & Ruiten”