Pagina 2 van 2
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 24 mei 2012, 20:00
door Beamietoo
doov650 schreef:Zal wel met de TUV te maken hebben. Dan geldt dat dus alleen voor fietsen die in Duitsland gekentekend zijn.
De MPR3 is allang TUV gekeurd voor de 1200RT.
De nr 1 verkopende dealer in NL zet ze aan de lopende band op zijn motoren.
Ik krijg alle bulletins van BMW en heb niets over MPR3's gezien en dat is een feit.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 24 mei 2012, 20:44
door jaybmw
Dat bedoel ik Kenny! No worries,en gewoon Michelins kopen U allen !
Groet Jeroen.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 24 mei 2012, 21:01
door BRS07
Fantastische band zoals ik al eerder schreef. Maar na twee weekenden Duitsland, 1500 km Sauerland, en afgelopen weekend 2400 km de Harz zijn ze op.
Dus 6000 km Pyreneeën in augustus ga ik niet redden. Probeer toch weer de oude Road te pakken te krijgen. Onderweg banden vervangen is geen optie.
Natuurlijk weet ik dat het dubbele aantal km's te halen is maar de uitdaging met wat sportmotoren blijft ook leuk.
Nogmaals de grip van de Road 3 is echt geweldig met nat en droog weer.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Hans.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 01:04
door aantzeetje
en welke PR3 heb je? De A of de versterkte B versie die voor bmw aangeraden wordt? Als ze nu al op zijn heb je met te lage bandendruk gereden. Solo 2,5 voor en 2,8 achter. Ik doe er net geen 9500 km mee met daarin 4500 km spaanse bergen met erg grove asfalt. Middenloopvlak gaat nog net met 3mm maar de zijkanten zijn dan volledig weg. moer er wel bij vermelden dat we in Spanje elke 2 dagen de bandendruk controleren en bij de 2 RT's steeds een 200g moeten bijsteken.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 01:56
door Ton1959
aantzeetje schreef:en welke PR3 heb je? De A of de versterkte B versie die voor bmw aangeraden wordt? Als ze nu al op zijn heb je met te lage bandendruk gereden. Solo 2,5 voor en 2,8 achter. Ik doe er net geen 9500 km mee met daarin 4500 km spaanse bergen met erg grove asfalt. Middenloopvlak gaat nog net met 3mm maar de zijkanten zijn dan volledig weg. moer er wel bij vermelden dat we in Spanje elke 2 dagen de bandendruk controleren en bij de 2 RT's steeds een 200g moeten bijsteken.
Wat slijten bij jou die banden snel zeg. Maar zal dan de rijstijl wel zijn.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 07:24
door Beamietoo
De versterkte banden hebben een extra laag op de binnen karkas om door de TUV heen te komen bij constant > 210kph met vol toegelaten belading.
Dit verandert niets met de slijtage op de rubber.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 09:34
door mhovens
BRS07 schreef:Fantastische band zoals ik al eerder schreef. Maar na twee weekenden Duitsland, 1500 km Sauerland, en afgelopen weekend 2400 km de Harz zijn ze op.
Dus 6000 km Pyreneeën in augustus ga ik niet redden. Probeer toch weer de oude Road te pakken te krijgen. Onderweg banden vervangen is geen optie.
Natuurlijk weet ik dat het dubbele aantal km's te halen is maar de uitdaging met wat sportmotoren blijft ook leuk.
Nogmaals de grip van de Road 3 is echt geweldig met nat en droog weer.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Hans.
Ergens gelezen dat het goed banden vervangen is in Andorra nml belasting voordeel, laat dat nu in de Pyreneeën liggen
Groetjes,
Marcel
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 09:42
door scan
Kijk, simpelweg even op de website van BMW Motorrad onder Services -> Haufige Fragen/FAQ -> Technik FAQ's/Fragen -> Reifen -> Bereifungsmoglichkeiten zoek dan rechts de R1200RT op model 430 je krijgt dan een tabel van banden die BMW heeft vrijgegeven.!
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 10:58
door HansD
scan schreef:Kijk, simpelweg even op de website van BMW Motorrad onder Services -> Haufige Fragen/FAQ -> Technik FAQ's/Fragen -> Reifen -> Bereifungsmoglichkeiten zoek dan rechts de R1200RT op model 430 je krijgt dan een tabel van banden die BMW heeft vrijgegeven.!
Er daar staat in NL zowel als DE:
Michelin
Pilot Road 2 TL 120/70 ZR17 M/C (58W) TL Pilot Road 2 A TL 180/55 ZR17 M/C (73W) TL 18
Pilot Road Front / B TL 120/70 ZR17 M/C (58W) TL Pilot Road K TL 180/55 ZR17 M/C (73W) 18
dus GEEN PR3!
Vreemd

Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 11:09
door wil51
En voor mijn R850RT 2003 wordt wel Pilot Road genoemd maar geen type. En voor het gelijke model R1150RT staat helemaal geen Michelin in de lijst.
Pilot Road 120/70 ZR17 M/C (58W) TL Pilot Road 170/60 ZR17 M/C (72W) TL 13, 18
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 12:28
door HansD
wil51 schreef:En voor mijn R850RT 2003 wordt wel Pilot Road genoemd maar geen type. En voor het gelijke model R1150RT staat helemaal geen Michelin in de lijst.
Pilot Road 120/70 ZR17 M/C (58W) TL Pilot Road 170/60 ZR17 M/C (72W) TL 13, 18
Dat is dan de Pilot Road 1 - de voorganger van de PR2.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 18:33
door Ton1959
scan schreef:Kijk, simpelweg even op de website van BMW Motorrad onder Services -> Haufige Fragen/FAQ -> Technik FAQ's/Fragen -> Reifen -> Bereifungsmoglichkeiten zoek dan rechts de R1200RT op model 430 je krijgt dan een tabel van banden die BMW heeft vrijgegeven.!
Maar er staat nog meer info ook namelijk dit,
Deze informatie is vrijblijvend en is gebaseerd op de wettelijke bepalingen en technische voorschriften voor Duitsland - veranderingen en afwijkende voorschriften voor andere landen zijn mogelijk.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 20:01
door jaybmw
@kenny: Heeft de b versie ook een grotere load-index?
Grtn J.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 21:09
door Beamietoo
jaybmw schreef:@kenny: Heeft de b versie ook een grotere load-index?
Grtn J.
Goede vraag Jaybmw,
De load rating voor de bvb 180/55-17
met en zonder "B" = 73 vertaald in kg. is 365. De SPEED (snelheid) rating is (W) of 270 kph
De load rating voor de voorband 120/70-17 is 58 en = 236 kg ook met een snelheids rating (W)
Michelin heeft mij verteld dat de B band is puur een Duitse TUV ding die was nodig voor strenge eisen van overheid (lees politie) gebruik.
Op de MPR2 D was een extra karkas aangebracht. Of deze ook zo op de MPR3 hetzelfde is moet ik nog duidelijkheid over krijgen.
Michelin zegt simpelweg in haar documentatie dat de B is voor Sport Touring voornamelijk altijd met passenger en bepakt.
Ik ben niet van plan om waar dan ook > 250 kph te toeren met mijn vrouw achterop en de koffers vol te hebben

Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 25 mei 2012, 21:55
door BRS07
Ergens gelezen dat het goed banden vervangen is in Andorra nml belasting voordeel, laat dat nu in de Pyreneeën liggen
Ik heb dit driemaal eerder gedaan, op nieuw vertrokken, en na een week vervangen in Andorra. Maar het kost je toch een dag ondanks dat ik de wielen zelf voor de deur de- en monteerde. En de prijs is niet echt goedkoop. Buiten Andorra is het vaak de zelfde prijs.
Wat een getob he? dat motorrijden ha-ha Ik stel voor wegdek van rubber en wielen van asfalt!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Hans.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 26 mei 2012, 09:32
door scan
Ton1959 schreef:scan schreef:Kijk, simpelweg even op de website van BMW Motorrad onder Services -> Haufige Fragen/FAQ -> Technik FAQ's/Fragen -> Reifen -> Bereifungsmoglichkeiten zoek dan rechts de R1200RT op model 430 je krijgt dan een tabel van banden die BMW heeft vrijgegeven.!
Maar er staat nog meer info ook namelijk dit,
Deze informatie is vrijblijvend en is gebaseerd op de wettelijke bepalingen en technische voorschriften voor Duitsland - veranderingen en afwijkende voorschriften voor andere landen zijn mogelijk.
Als de maker van de machine hem zelf niet vrijgeeft moet je toch even nadenken.
Met andere woorden er is denk ik een goede reden waarom ze dat niet doen.
Dat de politie een zogenaamde reïnforforced versie gebruikt is ook begrijpelijk aangezien ze er in het dagelijkse gebruik anders mee om gaan dan wij (spreek hier voor mezelf).
Met name in achtervolgingen wordt er niet gelet op een stoeprandje meer of minder. Tegen zoveel geweld zijn de soepele zijkanten niet opgewassen.
Overigens alles is vrijblijvend maar doodgaan is definitief... :roll:
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 26 mei 2012, 10:24
door Ton1959
Las je deze regel wel Harry?
veranderingen en afwijkende voorschriften voor andere landen zijn mogelijk
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 26 mei 2012, 10:39
door aantzeetje
Bij mij ligt de B versie er op en ben er uiterst tevreden over. Gaan veel in de bergen rijden met uiterst wisselende belasting van de motor want zwieren er op los. Dan is een versterkt karkas best handig. Kostprijs was all in 340€ (voor en achter). Levensduur max 9500 km maar dat zal wel aan mijn rijstijl liggen (zit op 3mm van de boord)
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 27 mei 2012, 10:21
door scan
Ton1959 schreef:Las je deze regel wel Harry?
veranderingen en afwijkende voorschriften voor andere landen zijn mogelijk
Ja, dat heb ik wel degelijk gelezen maar dat neemt niet weg dat de maker, BMW in dit geval, er toch bedenkinmgen bij heeft om dat type niet vrij te geven anders hadden ze dat wel gedaan.
Je kunt die regel op tweërlei manieren uitleggen;
1. ga je gang maar,
2. als er afwijkwijkende voorschriften zijn die, ook nadat de fabrikant dat type heeft vrijgegeven, aangeven dat het gebruik ervan in dat land niet is toegestaan, dan overruled deze de voorschriften van de fabrikant.
De eerste is jouw intepretatie de tweede de mijne.
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 27 mei 2012, 10:54
door Ton1959
De Bridgestone BT023 staat ook nog niet in het lijstje bij BMW ik vraag me af af dat lijstje wel echt up to date is. Ik kan me niet voorstellen dat Michelin het risiko zou nemen om een band voor te schrijven voor een motor terwijl de band er niet geschikt voor zou zijn. En ik denk dat de heren bij Michelin dit zeker zo goed kunnen testen dande heren van BMW toch. Maar je kan erbij denken wat je wil natuurlijk ik heb er volledig vertrouwen in .
Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 27 mei 2012, 13:15
door Beamietoo
Of misschien naar vele oorlogen en het verdrag van Versailles is alleen Metzeler die het makkelijkste krijgt ?
Just kidding

Re: Michelin Pilot Road 3
Geplaatst: 27 mei 2012, 21:20
door jaybmw
Dan de Pirelli ook ! Die gebruiken hetzelfde compound heb ik me ooit laten wijsmaken....
