Welke banden heb jij onder je R1200RT
Moderator: RT_Patrick
Re: Welke banden heb jij onder je R1200RT
Ik ben zeer tevreden over de Metzelers 6, in het voorjaar een nieuwe set waarschijnlijk weer Metzelers. Ik denk ook aan de Continentals agv de goede eigenschappen bij droog weer volgens de testverslagen. Iemand ervaring?
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
-
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br

Vandaag de nieuwe RoadSmart II van Dunlop rond mijn voorwiel laten leggen.
Ik ben benieuwd...
De roadsmarts doen het na 5000km nog steeds goed. Nog wel ff gekeken of ik nu de 1e of de 2e versie heb, blijkt de 1e te zijn, in de motorbladen kwam deze er niet zo goed uit mbt slijtage/weggedrag na 4500 km. Zelf nog niks van gemerkt.
Slijten ondanks veel snelweg niet vierkant af. Schat zo in dat 15k wel haalbaar moet zijn met deze set.
Slijten ondanks veel snelweg niet vierkant af. Schat zo in dat 15k wel haalbaar moet zijn met deze set.
Sinds dat ik mijn
heb leg ik steeds Michelin PilotRoad 2 erop. Het laatste setje ging opvallend lang mee:
- Achterband: door een gat in de band vroegtijdig moeten wisselen met bijna 20.000km erop.
- Voorband: Band was bijna op, dus niet volledig, met ca. 25.000km.

- Achterband: door een gat in de band vroegtijdig moeten wisselen met bijna 20.000km erop.
- Voorband: Band was bijna op, dus niet volledig, met ca. 25.000km.
-
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Hallo,
Even een vraagje. Wijkt jullie kilometerteller niet af? Of lees ik hem niet goed af.
Ik ben nog nooit met de banden over de 10.000 km gegaan, ook niet met Michelin
Maar ik heb altijd wel een hoop pretkilometers gehad en volop grip.
En ja, cuppen onwijs veel, vooral de achterband. Na een paar dagen bergpasjes ziet het er niet meer uit ha-ha
Misschien gaat het nogeens een uitdaging worden om ook erg lang met de banden te doen.
Hans B.
Even een vraagje. Wijkt jullie kilometerteller niet af? Of lees ik hem niet goed af.

Ik ben nog nooit met de banden over de 10.000 km gegaan, ook niet met Michelin

Maar ik heb altijd wel een hoop pretkilometers gehad en volop grip.

En ja, cuppen onwijs veel, vooral de achterband. Na een paar dagen bergpasjes ziet het er niet meer uit ha-ha
Misschien gaat het nogeens een uitdaging worden om ook erg lang met de banden te doen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Als je niet over 10000 km kan komen met een paar banden dan zal je waarschijnlijk een aparte rijstijl hebben. Ik hoop stiekum op het dubbele hoor. Ik reed jaren geleden al 18000km met een achterband op mijn Suzuki GS850 en dan was er nog voldoende profiel over om er nog wel 5000km mee te rijden. Aangezien de banden verbeterd zijn gok ik op 20000km voor de achterband.
Ton
Ton

Kombee schreef:Ik rij sinds aankoop, net een paar weken geleden, met Dunlop Roadsmart. Ze bevallen me goed qua stuurgedrag, lekker neutraal.
Hoe de levensduur is kan ik nog niet zeggen na 2000 km.
Een update: De Roadsmarts zijn bijna op na 12000 km. Voor iets eerder dan achter. Nu nog 2 mm voor en 3,5 mm achter. Voor voel en zie je een bult in het midden daar waar het rubber harder is echt merken doe je het niet.
Ze hebben het goed gedaan lekker neutraal en nooit gegleden oid ook niet tijdens regen en/of natte weg.
Toch ga ik de MPR3 proberen vanwege het lichtere stuurgedrag tov de Roadsmart. Of dat bevallen gaat laat ik nog weten.
De Metzeler 6 na 21000 vervangen door de 8 type C. Uiteraard rijden de nieuwe banden weer geweldig maar de oude bleven tot ca 18000 goed sturen. Zij waren bij 21000 bijna op, de voorband was meer versleten dan de achterband, die had nog wel een paar duizend meer kunnen rijden.
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
- jvanluijn
- Type: R1200RT
- Bijz: Pacific blauw...... er zijn er maar 3 van
- Woonplaats of omgeving: appeltern
Hallo,
Had michelin pilot road 2 banden er onder zitten. Was op het eind flink aan het cuppen.
Nu michelin pilot road 3 banden er onder laten zetten, ik moet zeggen dat ik persoonlijk betere banden vind.
Meer grip en soepel weggedrag.
Met vriendelijke groet.
John van Luijn
Had michelin pilot road 2 banden er onder zitten. Was op het eind flink aan het cuppen.
Nu michelin pilot road 3 banden er onder laten zetten, ik moet zeggen dat ik persoonlijk betere banden vind.
Meer grip en soepel weggedrag.
Met vriendelijke groet.
John van Luijn

Vandaag achter een setje nieuw rubber geweest, want na 12.000km hadden de Z6'en hun beste tijd gehad (en ben er niet rouwig om).
Gezien de goede ervaring met de PR2 op mijn Deauville destijds, heb ik gekozen voor de PR3. Nog maar 15km mee gereden vandaag, dus nog niet kunnen testen. Hij is in elk geval al rond, wat je van de Z6 niet echt meer kon zeggen.
Wie op zoek is naar een GOEDE bandenman in de streek rond Leuven: Lovania. Schitterende service, vakkennis en op de koop toe nog interessant geprijsd (330€ incl montage). Vanaf 1/05 gaan de prijzen van Michelin 5% omhoog, dus was nog net op tijd :lol:
Gezien de goede ervaring met de PR2 op mijn Deauville destijds, heb ik gekozen voor de PR3. Nog maar 15km mee gereden vandaag, dus nog niet kunnen testen. Hij is in elk geval al rond, wat je van de Z6 niet echt meer kon zeggen.
Wie op zoek is naar een GOEDE bandenman in de streek rond Leuven: Lovania. Schitterende service, vakkennis en op de koop toe nog interessant geprijsd (330€ incl montage). Vanaf 1/05 gaan de prijzen van Michelin 5% omhoog, dus was nog net op tijd :lol:
Sinds zaterdag een nieuw setje MPR3 erop ipv de Roadsmarts en moet zeggen dat ze goed bevallen. Heb er dit weekend al 500 km mee gereden en zelfs al een steppie mee aan de grond gereden. (wel met verlaagde steps dat dan weer wel
)
Geven dus veel vertrouwen en vind de verschillen met de Roadsmart qua stuurgedrag wel meevallen. Volgens de testen zou Michelin meer de bocht invallen en veel lichter sturen. Dat doet ie inderdaad wel een beetje maar om nou te zeggen dat het echt anders rijdt....
. Ik voel het niet zo.
Heb de bandjes gehaald en om laten leggen bij motorbandendiscounter alias Motor Service Waalwijk, goede service en prijs, zou het een subvestiging zijn van MSA
:

Geven dus veel vertrouwen en vind de verschillen met de Roadsmart qua stuurgedrag wel meevallen. Volgens de testen zou Michelin meer de bocht invallen en veel lichter sturen. Dat doet ie inderdaad wel een beetje maar om nou te zeggen dat het echt anders rijdt....

Heb de bandjes gehaald en om laten leggen bij motorbandendiscounter alias Motor Service Waalwijk, goede service en prijs, zou het een subvestiging zijn van MSA

Vandaag het genoegen gehad om in een helse regenbui huiswaards te keren... Waar ik met mijn Z6'en een autostradebocht tegen amper 100km/u nam ben ik er vandaag met de PR3's even vlot doorgereden zonder ook maar het minste gevoel van twijfel...
Vind het een ongelooflijk aangename band die vertrouwen geeft en heel wat grip biedt.
Vind het een ongelooflijk aangename band die vertrouwen geeft en heel wat grip biedt.
- Lexrt
- Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Best
Beste Blue Pugilist, hoeveel kilometers heb je gereden met je Metzeler Z6 je schrijft dat je 2 sets versleten hebt.
Tot op heden ben ik niet ontevreden over deze band.
Groeten lexrt

Tot op heden ben ik niet ontevreden over deze band.
Groeten lexrt

Ik heb mijn RT vorig jaar aangekocht met bijna versleten Metzelers eronder. Over dit merk en type band kan ik weinig vertellen. Een kleine 5000 kilometer later waren ze op en moesten ze vervangen worden en ik leerde in die periode nog maar pas rijden met de motor.
De eerstvolgende nieuwe banden was de Michelin Pilot Road 2 (voor + achter). De achterband is in september 2011 vervangen moeten worden op ergens 17.000 kilomter door een gat in de band die dreigde lek te springen. De voorband is enkele weken later vervangen.
Ik heb in die periode opnieuw MPR2's laten leggen. De achterband ging mee tot eind april, goed voor net iets meer dan 27.200 kilomter. De voorband ligt er nog steeds op. Over de levensduur van de MPR2 ben ik zéér tevreden. Ik moet er wel bij zeggen dat de Belgische (snel)wegen in vergelijking met Nederland in slechte staat zijn. Maar ik rij eigenlijk ook 90% op snelwegen, dus weinig bochten.
Vanachter heb ik nu sinds 7000 kilometer ongeveer de MPR3 liggen. Ik weet niet of het komt doordat de band nieuw was (van afgesleten naar een nieuwe, ronde band), maar hij lijkt beter te rijden. Qua afstand/levensduur kan ik nog niks zeggen.
De eerstvolgende nieuwe banden was de Michelin Pilot Road 2 (voor + achter). De achterband is in september 2011 vervangen moeten worden op ergens 17.000 kilomter door een gat in de band die dreigde lek te springen. De voorband is enkele weken later vervangen.
Ik heb in die periode opnieuw MPR2's laten leggen. De achterband ging mee tot eind april, goed voor net iets meer dan 27.200 kilomter. De voorband ligt er nog steeds op. Over de levensduur van de MPR2 ben ik zéér tevreden. Ik moet er wel bij zeggen dat de Belgische (snel)wegen in vergelijking met Nederland in slechte staat zijn. Maar ik rij eigenlijk ook 90% op snelwegen, dus weinig bochten.
Vanachter heb ik nu sinds 7000 kilometer ongeveer de MPR3 liggen. Ik weet niet of het komt doordat de band nieuw was (van afgesleten naar een nieuwe, ronde band), maar hij lijkt beter te rijden. Qua afstand/levensduur kan ik nog niks zeggen.
- jaybmw
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Heb een mpr3 voorband besteld en incl monteren/balanceren kost het 125 euro.De huidige mpr2 voorband is voor 75% opgereden maar is nu licht gecupt wat ik in de bochten voel en als vervelend ervaar.Maar na ruim 12.000km vind ik het een goed resultaat,en ik zou qua profiel nog zo'n 2.000km kunnen rijden maar comfort en geen ergernis over het trillen in bochten hebben de overhand,zo ook veiligheid. Ik kies nu voor een mpr 3 omdat over een tijd de mpr2 achterband ook op is en ik dan v/a op mpr3's sta.Dus de komende tijd sta ik op mpr2 achter en voor op mpr3.Geen probleem lijkt me.Een complete set op de r1200rt kost net geen 300 euro incl alles bij deze persoon. J&B motors in Wernhout.
Grtn Jeroen.
Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ik heb een nieuwe set MPR2CT laten monteren, tot nu toe (pas 1500 kilometer) kan ik niet anders zeggen dan dat ze heel erg goed bevallen. Ze geven veel vertrouwen, ze zijn rustig qua geluid en zowel op het droge als het natte kun je er erg goed mee sturen.
Voor mij is Michelin relatief gezien nieuw, in het verleden had ik altijd bridgestone en ook daar was ik zeker niet ontevreden over, maar goed voor het moment dus geen klachten :-)
Voor mij is Michelin relatief gezien nieuw, in het verleden had ik altijd bridgestone en ook daar was ik zeker niet ontevreden over, maar goed voor het moment dus geen klachten :-)
- WernerB
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Woonplaats of omgeving: Tholen
Bij aankoop van mijn 1200rt lagen er nieuwe PR-2 banden onder. De achterband was na 10.000 km volledig op en stevig gecupped. Voorband was nog in redelijke staat, maar wel minimale cupping.
Bevriende lokale Japanner-dealer heeft er afgelopen maand een set BT023GT's onder gelegd. Tot op heden (3000 km) geen enkele reden tot klagen. Banden sturen heerlijk soepel/vloeiend en voelen vertrouwd aan met veel grip. De banden geven mij een veilig gevoel. Wel een tikje lawaaiiger als de PR-2. (Alleen op bepaalde stukken asfalt).
Have a nice BMW-day!
WernerB
Bevriende lokale Japanner-dealer heeft er afgelopen maand een set BT023GT's onder gelegd. Tot op heden (3000 km) geen enkele reden tot klagen. Banden sturen heerlijk soepel/vloeiend en voelen vertrouwd aan met veel grip. De banden geven mij een veilig gevoel. Wel een tikje lawaaiiger als de PR-2. (Alleen op bepaalde stukken asfalt).
Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

Vandaag mijn voorband, een Michelin Pilot Road 2 (MPR2), laten vervangen.
Vorige maand geleden moest ik na ca. 27.500 km de achterband laten vervangen. De voorband ging iets meer dan 29.000 km mee.
Omdat de MPR2 niet in voorraad was toen ik mijn achterband ging laten vervangen heb ik daar MPR3 liggen. De voorband heb ik op eigen keuze vervangen met een MPR3, kwestie om te weten hoe lang die banden meegaan en of ze beter zijn of niet.
Voorlopig vind ik het zalig om te rijgen met MPR3's. Gaan lekker soepel en snel door de bochten. :-)
Vorige maand geleden moest ik na ca. 27.500 km de achterband laten vervangen. De voorband ging iets meer dan 29.000 km mee.
Omdat de MPR2 niet in voorraad was toen ik mijn achterband ging laten vervangen heb ik daar MPR3 liggen. De voorband heb ik op eigen keuze vervangen met een MPR3, kwestie om te weten hoe lang die banden meegaan en of ze beter zijn of niet.
Voorlopig vind ik het zalig om te rijgen met MPR3's. Gaan lekker soepel en snel door de bochten. :-)
Die banden had ik toch wel eens willen zien hoor. Hoe krijg je het voor elkaar zoveel kilometers , knap hoor.Maarten1985 schreef:Vandaag mijn voorband, een Michelin Pilot Road 2 (MPR2), laten vervangen.
- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Ik ben ook zeer benieuwd hoe je dat doet!
Misschien dat het er ook aan ligt hoelang je door blijft rijden. Ik vervang vanwege de veiligheid en gewoon al het gevoel al mijn banden op tijd. Qua profieldiepte kan ik misschien vaak nog wel 3 000 tot 5000 km langer met een band doen.
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Ja, ik ook!scan schreef:Ik ben ook zeer benieuwd hoe je dat doet!
Ik zie dat soort km-standen wel vaker op dit forum. Mijn vorig setje Pilot Roads ging 'slechts'14.000 km (voor, MPR2) resp. 12.000 km (achter, MPR1) mee. In een ander draadje heb ik ook wel eens verbaasd gereageerd bij kilometrages van rond de 24.000.
Ik vervang wel redelijk op tijd, maar daar kan dan toch het grote verschil niet in zitten (verklaart maar 3000 - 5000 km van het verschil van ruim 10.000).
Met bandenprijzen van € 300,- per set, vind ik minder vaak vervangen zeker interessant

Ik ben een redelijk vlotte doorrijder, maar zeker geen racer (verre van) dus dat kan het ook haast niet zijn. Maak ook relatief weinig snelweg km's.
Hoe doen jullie dat toch?

Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
- Hazeldonk
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Hoe wij dat doen? Weten we vaak ook niet precies maar duidelijk is wel, de grootste slijtage zit in je pols
. Maar wat ik vind is de spanning van je banden, persoonlijk houd ik ze boven de fabrieksopgave. Op de juiste (of erboven) druk houden is heel erg belangrijk.
Ben

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Ik zeg al ik had graag die banden gezien na zo'n kilometerstand. Veel lange afstanden zou het kunnen verklaren. Elke keer je motor weer op snelheid brengen kost banden en hoe minder vaak je dat hoeft te doen hoe langer ze zullen meegaan. Een te lage bandenspanning is niet goed voor je band maar een te hoge veroorzaakt ook weer extra slijtage.
Ik heb soms wel banden gezien op zo'n bandenstapel die volgens mij 5000 km eerder vernieuwd haden moeten worden. Zo doen sommige mensen het dus ook. En dan is het wel een gevaarlijke zuinigheid.
Ik heb soms wel banden gezien op zo'n bandenstapel die volgens mij 5000 km eerder vernieuwd haden moeten worden. Zo doen sommige mensen het dus ook. En dan is het wel een gevaarlijke zuinigheid.
- Hazeldonk
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Ga eens bij Kenny kijken die heeft regelmatig banden liggen.
Ben
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
Hazeldonk schreef:Ga eens bij Kenny kijken die heeft regelmatig banden liggen.
Ben
En dan? Dat bevestigd wat ik al denk dat sommige mensen te lang rijden met hun banden volgens mij. Dat zie ik al jaren als ik kijk naar banden die vervangen zijn .
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Recent bij Kenny geweest. Op de bandenstapel idd een aantal exemplaren gezien waar zelfs met goed fatsoen geen teenslippers meer van te maken waren... Zelfde geldt voor remblokken en schijven.Ton1959 schreef:Hazeldonk schreef:Ga eens bij Kenny kijken die heeft regelmatig banden liggen.
Ben
En dan? Dat bevestigd wat ik al denk dat sommige mensen te lang rijden met hun banden volgens mij. Dat zie ik al jaren als ik kijk naar banden die vervangen zijn .
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M schreef:Recent bij Kenny geweest. Op de bandenstapel idd een aantal exemplaren gezien waar zelfs met goed fatsoen geen teenslippers meer van te maken waren... Zelfde geldt voor remblokken en schijven.Ton1959 schreef:Hazeldonk schreef:Ga eens bij Kenny kijken die heeft regelmatig banden liggen.
Ben
![]()
Bert M
En zo gaan banden lang mee maar of je zo wil rijden dat is iets anders.
Ton

De belangrijkste factor voor hoge kilometerstanden is veel snelweg rijden, bij 120 km per uur staat er maar een 15PK op de achterband.
Ik heb een gematigd sportieve rijstijl maar haal altijd meer dan 20 k met de banden want 2/3 van de kilometers maak ik op de snelweg. Vervangen doe ik op het moment dat de fiets een eigen wil krijgt, de banden zijn dan voor 75% versleten.
Groet,
Kees Jan
Ik heb een gematigd sportieve rijstijl maar haal altijd meer dan 20 k met de banden want 2/3 van de kilometers maak ik op de snelweg. Vervangen doe ik op het moment dat de fiets een eigen wil krijgt, de banden zijn dan voor 75% versleten.
Groet,
Kees Jan
- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Aha, dat verklaart een hoop. Ik rij eigenlijk alleen maar snelwegen als het niet anders kan, of van het ene bochtige gebied naar het andere. Daardoor relatief (erg) veel optrekken en afremmen en bochtjes omhoog en omlaag. Rij dus veel op het maximale koppel.
Dan maar iets vaker banden vervangen.

Dan maar iets vaker banden vervangen.

Groeten,
Frank
Frank
Ik verwacht die 20000km wel te halen ook omdat ik vrij rustig rijd en dikwijls vrij constante snelheden. Ik ben benieuwd hoe mijn bandjes het doen op de lange afstand. Straks hopelijk weer zo'n 4000 km erbij .
Hoe ik dat doe? 27500 km uit de achterband en 29500 km uit de voorband halen?
Mijn rijstijl zou je kunnen omschrijven als 'sportief'. Ik trek wel eens goed op, maar dat meestal vanuit een al rijdende positie. Bochten neem ik ook erg vlot. Que snelheid ligt het vaak rond de 140 km/u of iets daar boven op snelwegen.
De grootste reden waarom mijn banden zo lang mee gaan ligt denk ik door het feit dat ik dagelijks veel kilometers doe op snelwegen. Mijn werk is 100 kilometer van thuis waarvan ongeveer een 85 à 90 km snelwegen.
Ook rij ik mijn banden goed op. Mijn voorband had bijvoorbeeld nog 1mm of iets minder over tot de indicatie in de groeven. Met droog weer rijdt dat qua grip niet echt anders. Bij regen is het wel een beetje uitkijken en niet te gek doen.
Mijn rijstijl zou je kunnen omschrijven als 'sportief'. Ik trek wel eens goed op, maar dat meestal vanuit een al rijdende positie. Bochten neem ik ook erg vlot. Que snelheid ligt het vaak rond de 140 km/u of iets daar boven op snelwegen.
De grootste reden waarom mijn banden zo lang mee gaan ligt denk ik door het feit dat ik dagelijks veel kilometers doe op snelwegen. Mijn werk is 100 kilometer van thuis waarvan ongeveer een 85 à 90 km snelwegen.
Ook rij ik mijn banden goed op. Mijn voorband had bijvoorbeeld nog 1mm of iets minder over tot de indicatie in de groeven. Met droog weer rijdt dat qua grip niet echt anders. Bij regen is het wel een beetje uitkijken en niet te gek doen.
juist nieuwe banden laten opleggen nl
buba michelin 17 120/70zr pilot road 3 f tl 58w 139€
buba michelin 17 180/55zr pilot road 3 r tl 73w 196€
oke ik heb de banden volledig afgereden en heb voor beide 11.500km gehaald wat niet slecht is, maar met de pilot road 1 haalde 14.000 km.
de pilot 3 plakt op de baan ook bij regen al bij al ben ik content.
r1200rt
groeten
buba michelin 17 120/70zr pilot road 3 f tl 58w 139€
buba michelin 17 180/55zr pilot road 3 r tl 73w 196€
oke ik heb de banden volledig afgereden en heb voor beide 11.500km gehaald wat niet slecht is, maar met de pilot road 1 haalde 14.000 km.
de pilot 3 plakt op de baan ook bij regen al bij al ben ik content.
r1200rt
groeten
Ik heb het vaker gezegd maar vind ik het toch waardevol om te herhalen...
Banden zijn gepaard aan jouw veiligheid !!!
Je rijd op de oppervlakte van 2 creditcards. Of deze goed of niet goed is kan het verschil zijn van lopen of boodschappen doen vanuit en rolstoel.
Ik ga hier geen merk(en) promoten of dompen want het is nu niet van belang.
Mijn advies is niet alleen naar de resterende profiel op te letten. Een hardere rubber compound gaat langer mee (nl. meer kms) dan een zachtere type. Maar wij rijden in Europe en niet in het warm en droge zuidelijk California. Met dat gezegd...
1. Hardere rubber types presteren veel slechter bij nat omstandigheden en kouder temperatuur dan zachtere types.
2. De karkas bepaald de sterkte en integriteit van je band en is van buiten af niet te zien. Als je het echt wil weten wat de conditie binnen je band is dan laat alle lucht uitlopen en met je duim in de midden vlakte op verschillende posities indrukken. Sommige zal echt verbaasd worden over hoe zacht en week dat karkas is geworden. Voel je dat dan is de band aan wisseling toe.
3. Controleer je bandenspanning regelmatig en volg het advies van de fabrikant. Pas het aan met een bijrijder en bepakking.
4. Merken voor en achter niet mengen.
5. Check je DOT (U.S. Dept of Transportation) code op de zijwand van je band. Het is een 4 cijferige nr. die de week en jaar van fabricage aangeeft. Banden die vaak bloot gesteld zijn aan UV van de zon en of ouder dan 4 jaar oud zijn verdacht van uitdroging, HEEL SLECHT ! Rubber krimpt en wordt hard. Bij visuele haarscheurtjes in de zijwand onmiddellijk vervangen. Accepteer geen nieuwe band die ouder is dan 1 jaar oud !
Wees slim. Wees veilig.
Banden zijn gepaard aan jouw veiligheid !!!
Je rijd op de oppervlakte van 2 creditcards. Of deze goed of niet goed is kan het verschil zijn van lopen of boodschappen doen vanuit en rolstoel.
Ik ga hier geen merk(en) promoten of dompen want het is nu niet van belang.
Mijn advies is niet alleen naar de resterende profiel op te letten. Een hardere rubber compound gaat langer mee (nl. meer kms) dan een zachtere type. Maar wij rijden in Europe en niet in het warm en droge zuidelijk California. Met dat gezegd...
1. Hardere rubber types presteren veel slechter bij nat omstandigheden en kouder temperatuur dan zachtere types.
2. De karkas bepaald de sterkte en integriteit van je band en is van buiten af niet te zien. Als je het echt wil weten wat de conditie binnen je band is dan laat alle lucht uitlopen en met je duim in de midden vlakte op verschillende posities indrukken. Sommige zal echt verbaasd worden over hoe zacht en week dat karkas is geworden. Voel je dat dan is de band aan wisseling toe.
3. Controleer je bandenspanning regelmatig en volg het advies van de fabrikant. Pas het aan met een bijrijder en bepakking.
4. Merken voor en achter niet mengen.
5. Check je DOT (U.S. Dept of Transportation) code op de zijwand van je band. Het is een 4 cijferige nr. die de week en jaar van fabricage aangeeft. Banden die vaak bloot gesteld zijn aan UV van de zon en of ouder dan 4 jaar oud zijn verdacht van uitdroging, HEEL SLECHT ! Rubber krimpt en wordt hard. Bij visuele haarscheurtjes in de zijwand onmiddellijk vervangen. Accepteer geen nieuwe band die ouder is dan 1 jaar oud !
Wees slim. Wees veilig.

Laatst gewijzigd door Beamietoo op 06 sep 2012, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ares
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
Welke banden heb jij onder je R1200RT
Laat niets aan onduidelijkheid over. Goed verhaal Kenny. Misschien gebruik ik dit nog wel eens in de regelmatige discussie met collega motorrijders over banden. Het meest spannende dat ik heb mee gemaakt op dit vlak is dat iemand een bergtraining wilde gaan doen met voor en achter een andere merk en type band van resp 8 en 10! Jaar oud.
- Dingeman
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Hoi,
De standaard aanduiding op banden begrijp ik wel, bv 180/55 17ZR. Maar wat betekent bv op Michelin Pilot Road 3 de symbolen na de standaardaanduiding, te weten de letters en cijfers, B - f - tl - 73w. Deze bijkomende symbolen kom ik tegen oa in dit forumdraadje.
En om de vraag concreter te maken, welke MPR3-band met welke symbolen moet/kan er op een R 1200RT? Is er wel een grotere/andere (symbool) keuze mogelijk?
Gr. Dingeman.
De standaard aanduiding op banden begrijp ik wel, bv 180/55 17ZR. Maar wat betekent bv op Michelin Pilot Road 3 de symbolen na de standaardaanduiding, te weten de letters en cijfers, B - f - tl - 73w. Deze bijkomende symbolen kom ik tegen oa in dit forumdraadje.
En om de vraag concreter te maken, welke MPR3-band met welke symbolen moet/kan er op een R 1200RT? Is er wel een grotere/andere (symbool) keuze mogelijk?
Gr. Dingeman.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- wobbert
- Bijz: Van Harten special
- Woonplaats of omgeving: Almere
De 'B' is een letter (type) die per land verschilt. Voor NL is het inderdaad de B maar voor Duitsland is het de 'A'.
Ik bestel mijn banden altijd via http://www.mynetmoto.com en daar moet je bij de bestelling er goed letten op, dat je de band met het juiste type bestelt. Trouwens, voor zover ik weet zie je de verschillende types (A,B, ......) alleen bij achterbanden.
Ik bestel mijn banden altijd via http://www.mynetmoto.com en daar moet je bij de bestelling er goed letten op, dat je de band met het juiste type bestelt. Trouwens, voor zover ik weet zie je de verschillende types (A,B, ......) alleen bij achterbanden.
Ik zie in jouw profiel dat je op een Van Harten Performance rijdt. Maar voor de RT rijders op dit forum is de "A" aanduiding niet de juiste type en is niet specifiek voor nederland. A is speciaal in deze maat ontwikkeld voor supersport motoren o.a. BMW o.a. HP2, Triumph, Ducati enz. Er is minder flexibiliteit in de zijwand. Dus voor jouw motorfiets is dat correct.wobbert schreef:De 'B' is een letter (type) die per land verschilt. Voor NL is het inderdaad de B maar voor Duitsland is het de 'A'.
De B type is ontwikkeld voor toermotoren met constant vol bepakking op hoge snelheid en was vereist vooral voor duitse overheidsmotoren om door de duitse TUV heen te komen maar is wereldwijd verkrijgbaar.
gr, Kenny
- wobbert
- Bijz: Van Harten special
- Woonplaats of omgeving: Almere
Maar ik wil alleen maar zeggen dat type 'B' de juiste is voor de RT. En daar rij ik ook mee. VH Performance of niet.....Beamietoo schreef:Ik zie in jouw profiel dat je op een Van Harten Performance rijdt. Maar voor de RT rijders op dit forum is de "A" aanduiding niet de juiste type en is niet specifiek voor nederland. A is speciaal in deze maat ontwikkeld voor supersport motoren o.a. BMW o.a. HP2, Triumph, Ducati enz. Er is minder flexibiliteit in de zijwand. Dus voor jouw motorfiets is dat correct.wobbert schreef:De 'B' is een letter (type) die per land verschilt. Voor NL is het inderdaad de B maar voor Duitsland is het de 'A'.
De B type is ontwikkeld voor toermotoren met constant vol bepakking op hoge snelheid en was vereist vooral voor duitse overheidsmotoren om door de duitse TUV heen te komen maar is wereldwijd verkrijgbaar.
gr, Kenny
Gr. Robert
- Dingeman
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Hoi Jeroen,jaybmw schreef:Heb een mpr3 voorband besteld en incl monteren/balanceren kost het 125 euro.De huidige mpr2 voorband is voor 75% opgereden maar is nu licht gecupt wat ik in de bochten voel en als vervelend ervaar.Maar na ruim 12.000km vind ik het een goed resultaat,en ik zou qua profiel nog zo'n 2.000km kunnen rijden maar comfort en geen ergernis over het trillen in bochten hebben de overhand,zo ook veiligheid. Ik kies nu voor een mpr 3 omdat over een tijd de mpr2 achterband ook op is en ik dan v/a op mpr3's sta.Dus de komende tijd sta ik op mpr2 achter en voor op mpr3.Geen probleem lijkt me.Een complete set op de r1200rt kost net geen 300 euro incl alles bij deze persoon. J&B motors in Wernhout.
Grtn Jeroen.
Bedankt voor de tip. In de wijde omgeving prijsopgave gedaan voor een set Michelin Pilot Road 3 (MPR3) En uiteindelijk toch ook maar bij J&B motoren te Wernhout. Totaal prijs all in Euro 285,00. Kan er weer even tegen aan en gaan ervaren hoe deze banden het gaan doen.
Dingeman
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Vorige banden Bridgestone 0 23. Nu MPR2. bridgestone gingen 21000 km mee, verwacht dit nietvan de MPR 2 als ik zomaar profiel kijk. Bridgestone vond ik zelf bij nat wegdek en snelheid lager dan 20 km in de bocht iets meer aan de weg kleven ten opzichten van de MPR 2, maar op hogere snelheid geeft de MPR 2 een betere weg ligging zowel op de rechte wegen als in de bochten.
Tuinbank schreef: Bridgestone vond ik zelf bij nat wegdek en snelheid lager dan 20 km in de bocht iets meer aan de weg kleven ten opzichten van de MPR 2, maar op hogere snelheid geeft de MPR 2 een betere weg ligging zowel op de rechte wegen als in de bochten.
Met alle respect: maar is jouw stelling van "lager dan 20 km" niet een tikfoutje?
met vriendelijke groet,
RhanRT
Helaas geen tik fout.RhanRT schreef:Tuinbank schreef: Bridgestone vond ik zelf bij nat wegdek en snelheid lager dan 20 km in de bocht iets meer aan de weg kleven ten opzichten van de MPR 2, maar op hogere snelheid geeft de MPR 2 een betere weg ligging zowel op de rechte wegen als in de bochten.
Met alle respect: maar is jouw stelling van "lager dan 20 km" niet een tikfoutje?
met vriendelijke groet,
RhanRT
Motor staat in tuin bestraat met klinkertjes van 5*11 cm
Die kom ik dan ook het eerste tegen om over te rijden.
Na 8 meter over deze klinkertjes kom ik bij de straat met tegels van 30*30 cm.
Na vervolgens 10 meter van deze tegels kruis ik een klimrek waar 3 meter omheen rubbertegels van 30*30 cm liggen en al bijeen klein beetje. regen spekglad zijn. Vervolgens na weer 8 meter rijden weer straattegels van 30*30 cm, dit ongeveer 15 meter tot stoeprand.
Stoeprand af en rechtsaf een weg met kinderkopjes (gladde klinkers van 15*20 cm) en daarin vier snelheidsbeperkende verkeersdrempels.
Na 400 meter rechtsaf een asfaltweg op en binnen 30 meter een rotonde met twee tramrailsen er in.
Na rotonde kan ik pas naar normale snelheid.
Kan dan ook zeggen dat ik dagelijks een redelijk stukje moet rijden met lage snelheid.
En dan valt het op als de ene band wat meer kleeft dan de ander.
- WernerB
Heb nu (eindelijk) zowel voor als achter weer een stel BT023GT's eronder liggen.
Wat stuurt dat heerlijk! En wat een rust tijdens het rijden. Volledig stabiel in alle situaties; zowel bochten als bij hogere snelheid rechtuit. Ook bij Motor&Toerisme waren ze vol lof over de BT023GT-banden die onder hun 1200rt lag. En ik kan 't alleen maar weer beamen.
Nadat iedereen de loftrompet uit stak over die PR-2 besloot ook ik ze vorig jaar eronder te laten leggen. Mijn dealer probeerde me nog tot inkeer te brengen, maar ik moest en zou die PR-2 proberen. Na 10.000 km spijt als haren op m'n hoofd! Cuppen dat die dingen deden,
je wilt 't niet weten zo erg. En altijd keurig wekelijks de boel op spanning zetten: 2,5 voor en 2,9 achter!
Ik rijd nu weer met een grijns op m'n gezicht rond en de 1200rt voelt aan als een nieuwe motor. En m'n Bridgestone-dealer? Die zei niks en grijnsde alleen maar met een blik van: "Ik zei je toch dat die BT023GT's VEEEEEEEL beter zijn onder een 1200rt?"
Have a nice BMW-day!
WernerB

Nadat iedereen de loftrompet uit stak over die PR-2 besloot ook ik ze vorig jaar eronder te laten leggen. Mijn dealer probeerde me nog tot inkeer te brengen, maar ik moest en zou die PR-2 proberen. Na 10.000 km spijt als haren op m'n hoofd! Cuppen dat die dingen deden,

Ik rijd nu weer met een grijns op m'n gezicht rond en de 1200rt voelt aan als een nieuwe motor. En m'n Bridgestone-dealer? Die zei niks en grijnsde alleen maar met een blik van: "Ik zei je toch dat die BT023GT's VEEEEEEEL beter zijn onder een 1200rt?"

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

WernerB

-
- Bijz: Model 2011, full option
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
WernerB schreef: Heb nu (eindelijk) zowel voor als achter weer een stel BT023GT's eronder liggen.
knipperdeknip...........................
WernerB
Hier ook zo, m.n. de nieuwe voorband laat de RT weer lekker de bochten in rollen.
Ronald
- scan
Even een andere kijk op het hier bovenstaande.
Rij nu zo'n 15K km. op de M PR3 en van cuppen is geen sprake en nog nimmer een zo goed sturende voorband op RT12 gehad.
Ik was voorheen een fervent liefhebber van eerst de B 021 en later de 'verbeterde' versie 023.
De Metzeler 6, was de eerste montage af fabriek, vind ik helemaal een drama en ben daar volledig op afgeknapt en heb deze voortijdig vervangen.
De huidige band is nog lang niet versleten en blijft mooi neutraal insturen.
Zo zie je maar, banden is geen Haarlemmer olie.
Rij nu zo'n 15K km. op de M PR3 en van cuppen is geen sprake en nog nimmer een zo goed sturende voorband op RT12 gehad.
Ik was voorheen een fervent liefhebber van eerst de B 021 en later de 'verbeterde' versie 023.
De Metzeler 6, was de eerste montage af fabriek, vind ik helemaal een drama en ben daar volledig op afgeknapt en heb deze voortijdig vervangen.
De huidige band is nog lang niet versleten en blijft mooi neutraal insturen.
Zo zie je maar, banden is geen Haarlemmer olie.
- WernerB
Had onder mijn ouwe-trouwe 1100rt ook eventjes BT021's liggen. Drama! Werden onder coulance vervangen door dealer/Bridgestone.
Maar let op: de BT023 is niet hetzelfde als de BT023GT. De laatste heeft een versterkt karkas en daarom de enige juiste keus voor een 1200rt.
Have a nice BMW-day!
WernerB
Maar let op: de BT023 is niet hetzelfde als de BT023GT. De laatste heeft een versterkt karkas en daarom de enige juiste keus voor een 1200rt.
Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

WernerB

- scan
Op de achterkant vind ik de 023GT wel een prima band maar voorop is de GT-versie mij veel te stug en daardoor on-comfortabel. Gezien het gewicht dat op de voorkant drukt is m.i. een GT versie niet persé noodzakelijk.
De PR3 is wat dat betreft een stuk soepeler.
De PR3 is wat dat betreft een stuk soepeler.
- NLfabriekr
- Bijz: R1200R
- Woonplaats of omgeving: Gorredijk
Dat valt te overwegen: ik zou gaan voor de Metzeler Z8; was winnaar in een test in MotoPlus nr. 13 van juni 2012. Met name de performance op natte wegen was een van de betere.
Hier is de link naar de test: http://www.use.com/showoriginal.pl?set= ... 210ce5&p=1
Eindstand:
Nr. 1: Metzeler Z8 Interact M/O, 437 punten
Nr. 2: Pirelli Angel ST, 432 punten
Nr. 3: Dunlop Roadsmart 2, 430 punten
Nr. 4: Bridgestone Battlax BT023, 420 punten
Nr. 5: Michelin Pilot Road 3, 420 punten
Deze wordt door BMW standaard gemonteerd op de R1200RX
Roelof.
Hier is de link naar de test: http://www.use.com/showoriginal.pl?set= ... 210ce5&p=1
Eindstand:
Nr. 1: Metzeler Z8 Interact M/O, 437 punten
Nr. 2: Pirelli Angel ST, 432 punten
Nr. 3: Dunlop Roadsmart 2, 430 punten
Nr. 4: Bridgestone Battlax BT023, 420 punten
Nr. 5: Michelin Pilot Road 3, 420 punten
Deze wordt door BMW standaard gemonteerd op de R1200RX
Roelof.
- HansD
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Roelof,
Kun je de complete link posten? Deze werkt niet.
Kun je de complete link posten? Deze werkt niet.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 15 Reacties
- 8992 Weergaves
-
Laatste bericht door scan
-
- 1 Reacties