GEWEEST: 14 maart 2009 - ABS Modificatie workshop

Archief van evenementen in het verleden. Posten niet mogelijk.

Moderator: RT_Patrick

Henk

Re: Organiseren ABS Modificatie workshop?

Ongelezen bericht door Henk »

Goed om te zien dat je avatar weer op kleur is Kees! :D
Toch hadden we stiekum nog op je gerekend gisteren.

Groet, Henk
WoutG

Ongelezen bericht door WoutG »

Verbazingwekkend wat je allemaal in 8 min 40 kunt doen., 8) .

Geweldig dat het allemaal goed is gegaan.
dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Dag Henk,

Het zat er echt niet in, helaas. Maar ik vond het wel jammer :(
ZeKer nu ik het filmpje heb gezien. Zoiets is natuurlijk ook een erg gezellige middag van jongens onder elkaar 8)_
Of ging het om die appeltaart :?: :;
Dan moeten we nog een keer een aanleiding verzinnen... :idea:

hgr
Kees
Henk schreef:Goed om te zien dat je avatar weer op kleur is Kees! :D
Toch hadden we stiekum nog op je gerekend gisteren.

Groet, Henk
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Die Hard Helmond

Ongelezen bericht door Die Hard Helmond »

Goed gemaakt jongens...prima film, duidelijk denk ik voor iedereen, zeker samen met de download. Maar of ik dit nu zelf ga doen? Denk dat bij de volgnde beurt Quispel maar eens laat regelen. Die had het al aangeboden. Maar, top, dit is perfect op dit forum.
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Henk schreef:Hans is in ieder geval vol vertrouwen richting Rotterdam vertrokken en ik hoop aan zijn reactie te weten komen of de modificatie goed gelukt is.
Nou, dat is zeker het geval. Tot nu toe geen rode ABS lampjes meer !!!! En veilig in Bergschenhoek aangekomen.
En, ongelooflijk - alles doet het nog. Er moest toch heel wat gedemonteerd worden voor deze ingreep. Ik vind het altijd een klein wonder als alles het daarna weer gewoon doet.

Ik heb een fantastische middag gehad. Was best wel spannend als het over je eigen motor gaat (en er een paar mannen om je heen lopen die je dat ook telkens laten voelen :; )
Henk, nogmaals bedankt voor je gastvrijheid, je hulp en steun. Ook Jos en Walter bedankt - zonder jullie hulp had ik dit nooit voor elkaar gekregen!
Ik ga nog vaak genieten van het filmje en de fotos - en natuurlijk elke ochtend van een werkende ABS!
Hans
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

de foto's van de ABS modificatiedag vindt je hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=37RF4NWU

Het Team:
Afbeelding
vlnr: Henk, Walter, Hans en Jos
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
dhr
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Big W(alter) schreef:de foto's van de ABS modificatiedag vindt je hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=37RF4NWU
Afbeelding

Zeg jongens, wat was die smerig :roll: jullie hebben hem toch wel schoon gemaakt voor je hem dichtschroefde, he :lol:
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
HansD

Big W(alter) schreef:de foto's van de ABS modificatiedag vindt je hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=37RF4NWU
Mooie fotos, Walter. De macro-opnames zijn ook prima gelukt.
Hans
HansD

dhr schreef: Zeg jongens, wat was die smerig :roll: jullie hebben hem toch wel schoon gemaakt voor je hem dichtschroefde, he :lol:
Ik zit nog te wachten op de eerste poets-workshop :; .
Ik houd me ondertussen aanbevolen voor tips hoe je het blok en alle onderdelen onder de "tupperware" het beste schoon kunt maken.
(ik neem niet aan dat bijv. een hogedrukspuit een goed idee is..)
Hans
Walter
Erelid
Erelid
Contacteer:

dhr schreef:
Zeg jongens, wat was die smerig :roll: jullie hebben hem toch wel schoon gemaakt voor je hem dichtschroefde, he :lol:
Nee, hij is zo weer dicht gegaan.
Hans wil nog graag precies aan zijn ega laten zien wat de modificatie inhoudt. :oops:
dan moeten alle kappen er toch weer af en kan hij gelijk onder de kappen poetsen. :;

Maar geloof me, ik heb er een van de gastheer gezien en ze kunnen echt nog smeriger :O ... :lol:
Walter
Afbeelding
HansD

Vandaag naar mijn werk ging het ABS lampje zowel heen als terug meteen uit. Heerlijk!
Wel heb ik nu vreselijk last van KFR. Misschien dat doordat de tank op zijn kant is geweest er rommel in de tank loskomt. (Zoja, dan is dit iets voor de ABS modificatie checklist). Ik heb in ieder geval meteen injector cleaner gekocht en in de tank gegooid. Kijken hoe het morgen is...
Hans
Henk

Ongelezen bericht door Henk »

Hallo allemaal,
Big W(alter) schreef:
dhr schreef:
Nee, hij is zo weer dicht gegaan.
Hans wil nog graag precies aan zijn ega laten zien wat de modificatie inhoudt. :oops:
dan moeten alle kappen er toch weer af en kan hij gelijk onder de kappen poetsen. :;

Maar geloof me, ik heb er een van de gastheer gezien en ze kunnen echt nog smeriger :O ... :lol:
Je hebt gelijk, het kan schoner. Maar in de winter rijd ik gewoon door met de motor en voor dat RWS begint met strooien gaan alle kwetsbare delen in een soort beschermende was.
Als de winter dan voorbij is maak ik de hele boel schoon met S100. Indien nodig verwijder ik ook de kuipdelen om die aan de binnenkant ook schoon te maken en het blok zelf krijgt ook een poetsbeurt. :)
Maar Walter, hoe heb je zo snel kunnen zien dat mijn blok er onder de kuip ook zo uit ziet ? :lol: :lol:

groet, Henk
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Jullie zijn lekker bezig geweest.
Goedzo, heb ik het niet voor niks uitgedacht :D

@HansD, kijk eens goed of alle gaskabels goed zitten, bij zo'n operatie wil er weleens een kabeltje uit een stelschroef komen, dus even op de gasklephuizen EN op de verdeler onder de tank kijken(indien gemonteerd).

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
HansD

PaulRS schreef: dus even op de gasklephuizen EN op de verdeler onder de tank kijken(indien gemonteerd).
Groeten, Paul.
Bedankt voor de tip. Ga zeker even wat dingen nalopen als de KFR niet overgaat. Maar, even onder tank kijken, dat is zeker een geintje (?). Weet je hoeveel werk het is voordat de tank eraf is? Dat ga ik pas doen als niets anders helpt...
Hans
PaulRS

Hoi.

Welk bouwjaar?

Tot 07/1996 loopt er een kabel van de linker gasklep naar rechts, dus alleen op de gaskleppen een stelschroef.
Daarna is het verdeelblok gekomen en dat zit onder de accu, kan je zien zonder de tank los te halen, of ms de bout los en de tank een stukje omhoog.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
HansD

HansD schreef:
PaulRS schreef: dus even op de gasklephuizen EN op de verdeler onder de tank kijken(indien gemonteerd).
Groeten, Paul.
Bedankt voor de tip. Ga zeker even wat dingen nalopen als de KFR niet overgaat. Maar, even onder tank kijken, dat is zeker een geintje (?). Weet je hoeveel werk het is voordat de tank eraf is? Dat ga ik pas doen als niets anders helpt...
Hans
Ik heb inmiddels een flesje (merkloos) injector cleaner verstookt, zonder effect. Daarna maar een flesje Wynns injector cleaner gekocht voor de volgende tankvol en die lijkt langzaam effect te hebben. Afgelopen weekend de"tupperware" maar eens verwijderd en het een en ander nagelopen, maar alles zag er goed uit. Nu na een paar dagen loopt de motor elke dag een beetje beter - goed spul die Wynns!
Het is nog niet helemaal over, dus ik ga nog een flesje kopen.

Misschien toch iets voor de ABS modificatie checklist: ik denk dat er vuil los komt als je de tank op zijn zij legt. Ik heb geen andere verklaring....heeft iemand dezelfde ervaring?
Hans
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo,

Ik geloof er niks van dat dit komt door de ABS modificatie bovendien zit er een benzine filter in de tank. als je de tank er dan toch af hebt en je wet niet wanneer of het filter ooit is vervangen kun je dat natuurlijk dan gelijktijdig overwegen.
Overigens hoeft bij de RT de tank niet verwijderd te worden bij de ABS aanpassing. je kan bij alle aansluitingen / stekkers zonder de tank te demonteren.

met vr gr

Han
Walter
Erelid
Erelid
Contacteer:

han62 schreef:Hallo,

Ik geloof er niks van dat dit komt door de ABS modificatie bovendien zit er een benzine filter in de tank. als je de tank er dan toch af hebt en je wet niet wanneer of het filter ooit is vervangen kun je dat natuurlijk dan gelijktijdig overwegen.
Overigens hoeft bij de RT de tank niet verwijderd te worden bij de ABS aanpassing. je kan bij alle aansluitingen / stekkers zonder de tank te demonteren.

met vr gr

Han
Han,
Ben het niet met je eens dat de tank er niet af hoeft.
Om bij dre stekker van de ABS pomp te komen (deze moet losgenomen worden om te meten) moet daadwerkelijk de tank er wel af!
De ABS pomp bevindt zich achter de accu onder de tank.
Met er af bedoel ik dan in ieder geval dat hij van zijn plek verwijderd moet worden (welliswaar kunnen de slangen vast blijven zitten).
Walter
Afbeelding
HansD

han62 schreef:Hallo,

met vr gr

Han
Ik zeg niet dat het door de ABS modificatie komt. We hebben de tank met slangen op zijn zij naast de motor gelegd. Het enige dat ik kan bedenken is dat er dan vuil uit de bodem van de tank los komt...By the way - het benzinefilter is recent vervangen.
(en zoals Walter uitlegt, de tank moet er wel degelijk af...)
Hans
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Heren,

We vatten de koe even bij de horens,

Han heeft gelijk ik heb de modificatie ook uitgevoerd zonder de tank te verwijderen, de abs stekker kun je zo los nemen.
En waar staat in het ABS verhaal dat je de tank moet losnemen cq verwijderen.

De stekker is bereikbaar met de tank gemonteerd, sorry guys bad luck :;

Groeten Ruud
HansD

RuudRT schreef:Heren,

Han heeft gelijk ik heb de modificatie ook uitgevoerd zonder de tank te verwijderen, de abs stekker kun je zo los nemen.

Groeten Ruud
Hmm, ik heb nog even de fotos nagekeken en zie dat je gelijk hebt. Is wel een goede aanvulling op de handleiding, want dat scheelt werk en in mijn geval, ellende.
Hans
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

HansD schreef:
RuudRT schreef:Heren,

Groeten Ruud
Hmm, ik heb nog even de fotos nagekeken en zie dat je gelijk hebt. Is wel een goede aanvulling op de handleiding, want dat scheelt werk en in mijn geval, ellende.
Hans
Hoi,

Hoeft toch geen aanvulling te zijn, gewoon niet meer doen dan dat er staat.

Maar als je het filmpje draait staat er iemand het verhaal voor te lezen ik denk dat deze persoon zag dat het allemaal te snel ging en dacht laat ik eens wat extra werk bezorgen is goed voor het filmpje en foto materiaal. :lol:

Groeten Ruud
Matti

Ongelezen bericht door Matti »

Jippie!
Zaterdag hebben Han en Karel in een record tijd de abs mod bij mijn RT uitgevoerd.
Gezien mijn neigingen om alles wat elektrisch werkt te slopen, heb ik mijn input beperkt tot het aanreiken van appelflappen en aanpakken van boutjes :lol:
Vandaag een kleine 200km gereden, meerdere keren gestart en elke keer werkte het abs meteen, echt heel fijn!
Maw, ik ben erg gelukkig en heel dankbaar.
Helemaal omdat beide heren na de mod ook nog nieuwe verstralers op de bmw hebben gemonteerd, waarna mijn koplamp (in vergelijking met de verstralers) op een soort schemerlampje is gaan lijken, ik heb nu echt enorm veel licht (1 motovision koplamp, 2 verstralers onder de bmw nieren en safetylights).
Samen met t gele vest en wit/grijze helm heb ik het idee goed zichtbaar te zijn.

Han en Karel, enorm bedankt voor de leerzame en gezellige dag!

Matthieu.
han62

Hoi Matthieu,

Graag gedaan en de appelflappen waren lekker. blij dat je weer veilig thuis bent gekomen en dat je verlost bent van het ABS virus.

Groetjes
Han
HansD

Matti,
Heerlijk is dat he. Mooi dat het gelukt is. Hoe lang zijn jullie bezig geweest?
Hans
Matti

Ongelezen bericht door Matti »

HansD schreef:Matti,
Heerlijk is dat he. Mooi dat het gelukt is. Hoe lang zijn jullie bezig geweest?
Hans
Hoi Hans,

is inderdaad een heel goed gevoel, het rare is dat ik nog steeds verwacht te moeten stoppen onderweg om de motor weer aan en uit te zetten.
voorlopig geniet ik dus heel bewust van het starten en meteen met abs weg kunnen rijden.
exacte tijd heb ik niet voor je, voor mijn gevoel waren wij met een paar uur klaar met de abs mod.
omdat toen toch alle kuipdelen er al af lagen zijn we meteen verder gegaan met leggen van bedrading en monteren van de verstralers (en met we bedoel ik echt Han en Karel, alle mannen in mijn familie staan er om bekend dat zij heel goed alles kunnen slopen en maar weinig kunnen opbouwen :D ).
met de verstralers zijn we langer bezig geweest dan met de abs en daarna is de bmw weer in elkaar gezet.
misschien dat Han en Karel een idee hebben van de precieze montage tijd?

groetjes,

Matthieu.
han62

Hallo,
Matthieu, zei het al de ABS daar ben je als je het op je gemak doet een paar uur mee bezig. is niet echt van belang vind ik je doet er zo lang over als je zelf wilt en of je alleen bent of b.v. met z'n zessen maakt niet zo heel veel in tijd uit. omdat er toch een aantal dingen zijn waar maar 1 persoon aan kan werken.
Als je het aleen doet weet je (meestal) precies welke boutjes waar hebben gezeten en als je met meerdere bent kan het gebeuren dat de 1 denkt dat heeft hij al gedaan en de ander zou dat ook kunnen denken en dan heb je dubbel werk. maar in sommige gevallen is een extra handje wel makkelijk.

De meeste tijd ging zitten in de extra lampjes en dan met name door de bijgeleverde universeel kabelboom. doordat de lampjes aan de voorkant redelijk dicht bij elkaar zitten hou je dan stukken draad over die je op moet rollen en ergens kwijt moet raken. ik heb besloten ze af te knippen op de goede lengte zodat een en ander netter aangelegd kon worden.

Als je besluit om alleen de extra lampen aan te sluiten hoef je niet perse de kuipdelen te de en monteren als is dat natuurlijk wel makkelijk om de draden te geleiden. ik deed het voorheen met behulp van een lasdraad en daar een oogje aan gebogen die steek je van 1 kant tussen het kuipdeel en verbind dan de kabelstreng aan het oogje en trekt het naar voor of naar achter je zet de kabels voor en achter vast met een tire rip en scheelt dan toch een hoop werk.
De lampjes hebben we bevestigd aan het kunststof front daar gaatjes ingeboord en aan de bovenkant voor beide lampjes een aluminium bevestigingsplaatje zodat de schroeven goed aangedraais kunnen worden en het ABS deel niet kapot kan. en dan is het wel makkelijker als het frontdeel er af is.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Komt er nog een keer een workshop, heb al eerder gemeld dat ik dan graag van de partij ben. Ik kan anderen helpen met de motoren klaar te maken voor de modificatie,Electrisch ben ik leergierig en vanaf 1 september zonder werk dus tijd zat,

groetjes, Baird, Breda
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
han62

September is een mooie tijd en dan bij voorkeur door deweeks en dat is dan voor jou geen probleem begrijp ik.

Met vr gr
han
gijsbertus

Ongelezen bericht door gijsbertus »

heb garage kunnen aan 2 motoren gelijk sleutelen groet gijsbertus
Laatst gewijzigd door gijsbertus op 30 jan 2010, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
gijsbertus

Ongelezen bericht door gijsbertus »

heb garage kunnen aan 2 motoren gelijk sleutelen groet gijs
han62

Hallo Baird, Breda,

Heb je zelf een ruimte waar we kunnen sleutelen. we kunnen dan afspreken dat ik naar jou kom kun je zelf al het zijpaneel en de andere kunsstofpanelen demonteren voor zover je durft. als ik dan kom is het nog een kwestie van bijpas maken en klaar.
Stuur me anders maar een prive mail en kun je meteen een telefoonnnummer doorgeven en of je zelf enig gereedschap zoals een multimeter soldeerbout stukje kabel hebt en wat je niet hebt neem ik dan mee. Ik ga er eerst nog even tussen uit met de motor dan dus een datum 1/2 september op een doordeweeksedag en bij voorkeur droog want dan kan het desnoods buiten.

Laat maar wat weten.

met vr gr
Han
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo,

Wil mij ook graag aanmelden voor zo'n ABS workshop, leer ik gelijk hoe ik de dame uit haar velletje kan pellen :lol:

Electronica is meer mij "ding", mechanish/motorisch, tja, daar heb ik nog een hele lange weg te gaan :oops:

Ik zit letterlijk in het midden van het land, Hoevelaken, (zeggen ze dat niet allemaal :roll:) en met veel ruimte voor meerdere fietsen en delen die daar weer vanaf moeten (ik schat in zo'n 4 fietsen).

En wij zijn hier gezegend met een echte warme bakker in het dorp, dus dat zal zeker geen uitdaging vormen 8)_
bertus

Ongelezen bericht door bertus »

Ben pas lid en zie dat er op 14 en/of 28 maart een workshop bij Hans, hier in Almere is.
Zou als bezitter van een R 1150 RT erg graag als leergiere toeschouwer aanwezig willen zijn.
Weet niet of ik dan wat te sleutelen heb, want net vorige week een hele dure 80.000 km beurt gehad
waar ik niet zo tevreden over ben.
Ik hou het in de gaten.

Groeten Bertus, Almere.
bertus

Ongelezen bericht door bertus »

Ben pas lid en zie dat er op 14 en/of 28 maart een workshop bij Hans, hier in Almere is.
Zou als bezitter van een R 1150 RT erg graag als leergiere toeschouwer aanwezig willen zijn.
Weet niet of ik dan wat te sleutelen heb, want net vorige week een hele dure 80.000 km beurt gehad
waar ik niet zo tevreden over ben.
Ik hou het in de gaten.

Groeten Bertus, Almere.
matthe

Ongelezen bericht door matthe »

Hopelijk zit ik hier bij de goede Topic.

Ik heb de ABS modificatie voor de R1100rt uitgevoerd.
Ik merk echter één verschil met vóór de modificatie.
Als je wegrijdt wordt de ABS ingezet als je ongeveer 5 km rijdt. Je hoort dan een geluidje van de ABS en de knipperende lichten van de ABS schakelen uit.
Als je daarna een keer stil staat en je rijdt weg dan hoor je telkens dat geluid weer en wordt dus de ABS opnieuw gereset.
Na de modificatie hoor je dat geluid echter niet meer (dus je hoort het alleen de eerste keer na het starten). Herkent iemand dit?
PaulRS

Hoi.

Na de motorstart en dan wegrijden doet de ABS de laatste zelftest en gaan de lampen uit, dit is normaal.

Daarna zal de ABS computer naar willekeur een zelftest doen als je een keer stilstaat, dit doet hij dus niet elke keer, maar soms een paar keer achter elkaar en dan weer een hele tijd niet.

Ik zou het nog even aankijken.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
willem58

Ongelezen bericht door willem58 »

Ok, zo te zien is de laatste workshop nog niet geweest, ik heb wel interesse om het met een groep uit te voeren, bovendien heb ik de beschikking over een werkplaats waar wel > 20 ertjes kunnen staan (bedrijfsautowerkplaats) dus....... :idea: laat het even weten ohja wij hebben maar twee kleine soldeerbouten en s'avonds 6 complete gereedschapskarretjes :lol:

Gr.Willem
bolderbast

Ongelezen bericht door bolderbast »

Ik weet niet of dit nog een 'levend' topic is, maar ik doe graag mee.
Ben technisch in het geheel niet bekwaam (ik sta op de rol voor de technische cursus van de KNMV in het najaar.) en hoop mee te kunnen liften op de ervaring van anderen. Naar Zwaag vind ik een mooie rit, dus dat komt allemaal prima uit!

Groet,
Bolderbast
PPrik

Ongelezen bericht door PPrik »

Als het nodig is wil ik graag anderen helpen bij de ABS modificatie. In 2006 heb ik mijn R1100RT aangepast volgens deze beschrijving: http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/AB ... ge_Fix.htm. Tot eind 2009 geen problemen meer met ABS gehad, daarna overgestapt op R1200RT.
bolderbast

Ongelezen bericht door bolderbast »

Dat is een vriendelijk aanbod van je!
Ik moet je eerlijk zeggen dat dit behoorlijke abacadabra is voor mij. (Ik moest wel lachen om deze zin: "Reinstall the fuel tank and reconnect the battery. Look for smoke.")

Deze modificatie zorgt er kennelijk voor dat de initialisatie van het ABS-systeem plaatsvindt even na het starten van de motor ipv op het moment van contact? Hoe snap ik niet helemaal, maar goed. Dat hoeft van mij ook niet.

En jij hebt er ervaring mee en jouw ABS heeft altijd naar behoren gewerkt na deze modificatie?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “GEWEEST . . . .”