Pagina 1 van 1
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 mei 2011, 13:01
door Ralph Romein
dutchmidiman schreef:HansD schreef:Een brandweerpomp op basis van de BMW R1100,1150,1200 boxer bestaat al lang, maar dan wel met geforceerde luchtkoeling.
.....
Hans
En ik ken de boxer (voordat ik er op ging rijden :roll: ) als vliegtuig-motor, zgn. airtrikes, ultralights e.d.
Ook daar geroemd voor de betrouwbaarheid, maar wel flink aan de prijs.
http://www.takeoff-ul.de/index.html
(via G00gle op "bmw boxer airplane" nog veel meer resultaten)
Wist je dat kleine vliegtuigen steeds meer op waterkoeling overschakelen. Luchtkoeling lijkt het meest logisch en bovendien licht(er) van gewicht + betrouwbaar. Reden is dat de watergekoelde motoren minder geluid maken en dat overstijgt blijkbaar redenen als gewicht en betrouwbaarheid.
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 mei 2011, 13:08
door Inspector Gadget
Dat verbaasd mij niets, vloeistofkoeling is dan wel complexer (thermosstaat, ventilator, vloeistof, etc, etc) maar kan wel zorgen voor een meer-constante bedrijfstemperatuur. Wat weer andere voordelen heeft.
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 mei 2011, 19:35
door Ton1959
Bij tupperware motoren lijkt water koeling iets gemakkelijker. Bij een naked bike heeft de radiateur veel invloed op het aanzicht van de motor. Het nadeel van de radiateur vind ik weer dat de radiateur meestal centraal geplaatst word. Die hitte komt er ook weer recht achter uit. Bij de BMW F650 die ik had betekende dat dat het onder het zadel en de tank enorm heet word waardoor de spanningsregelaar bijna gebakken werd en de accu ook sneller droog kwam te staan.
In feite is waterkoeling niet complex maar het is wel te hopen dat BMW meer een waterpomp gebruikt die men nu ook op de auto's heeft als een bijvoorbeeld die in het rotax blok zitten dat BMW op de F650 heeft. Die waterpomp leek op een wasmachinepompje en gaf veel problemen. Waterkoeling heeft als voordeel dat de motor over het algemeen een stuk langer meegaat doordat de temperatuur behoorlijk constant blijft net zoals al aangegeven door Rob. Zelf ben ik dus wel gewend aan water gekoelde motoren maar er kleven buiten de voordelen ook wat nadelen aan.
Ton

Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 aug 2011, 09:41
door HansD
In Motorcyclenews nieuwe fotos van de "wasserboxer":
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/ ... ground-up/
en nog een in een ander Amerikaans blad:
http://www.motorcycle-usa.com/616/10853 ... 200GS.aspx
Duidelijk te zien is dat de inlaat recht boven op het blok zit en de uitlaat recht naar beneden uit het blok komt. Ook is de cardan naar de linker kant verhuist.
Van de waterkoeling zelf is weinig te zien. Dat is best knap gedaan.
En ook Motorrad heeft fotos van de nieuwe boxer maar wil ze niet online laten zien:
http://www.motorradonline.de/de/motorra ... -gs/381257
Hans
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 aug 2011, 10:29
door Jan R1200RT
Het verbaast me dat ze de uitlaatbochten toch nog eerst naar voren laten lopen om vervolgens weer onder het blok naar achteren te laten gaan (nostalgie

: ). De bochten gelijk naar binnen en onder het blok naar achteren zou veel compacter zijn

zeker voor een RT met kuipdelen om het blok.
Ook ben ik benieuwd waar ze de radiator gaan laten

: Vaak is dat visueel een echte sta in de weg

Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 aug 2011, 11:19
door HansD
Jan R1200RT schreef:Het verbaast me dat ze de uitlaatbochten toch nog eerst naar voren laten lopen om vervolgens weer onder het blok naar achteren te laten gaan (nostalgie

: ). De bochten gelijk naar binnen en onder het blok naar achteren zou veel compacter zijn

zeker voor een RT met kuipdelen om het blok.
Ook ben ik benieuwd waar ze de radiator gaan laten

: Vaak is dat visueel een echte sta in de weg

Ik denk dat de uitlaten te lang zijn om rechtstreeks naar achteren te laten lopen, vandaar de knik eerst naar voren.
De radiator schijnt onder de tank te zitten, vlak achter het veerelement van de telelever.
Hans
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 aug 2011, 14:05
door Jan R1200RT
HansD schreef:Ik denk dat de uitlaten te lang zijn om rechtstreeks naar achteren te laten lopen, vandaar de knik eerst naar voren.
Ik begrijp niet echt wat je hiermee wilt zeggen
Als ze een nieuwe uitlaat / bochten ontwikkelen hoeven deze toch niet "te lang" te zijn.......

:
Ze kunnen toch recht naar onderen uit de uitlaatpoort en dan naar binnen en naar achteren draaien

:
HansD schreef:De radiator schijnt onder de tank te zitten, vlak achter het veerelement van de telelever.Hans
Ja, dat had ik ook begrepen van de GS foto's.
Wat ik eigenlijk meer bedoelde is hoe groot hij wordt / hoe klein hij kan zijn om hem nog netjes in de nieuwe RT op te kunnen nemen, zonder dat er rare / lelijke grote bulten bovenaan bij de tank gaan komen in het kuipwerk.
Maar goed, het heeft waarschijnlijk weinig zin om te speculeren, we zullen het t.z.t. wel zien :roll: .
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 aug 2011, 14:24
door HansD
Jan R1200RT schreef:HansD schreef:Ik denk dat de uitlaten te lang zijn om rechtstreeks naar achteren te laten lopen, vandaar de knik eerst naar voren.
Ik begrijp niet echt wat je hiermee wilt zeggen
Als ze een nieuwe uitlaat / bochten ontwikkelen hoeven deze toch niet "te lang" te zijn.......

:
Ze kunnen toch recht naar onderen uit de uitlaatpoort en dan naar binnen en naar achteren draaien

:
Uitlaten worden ontworpen voor optimale verbranding en vermogen bij alle toerentallen. Hoe dat precies werkt voor viertakten weet ik niet (weet het wel voor tweetakten, maar die zijn er niet zo veel meer). Het heeft oa. te maken met resonanties en staande golven in de uitlaat, veroorzaakt door het openen en sluiten van de uitlaatpoort. De lengte van de uitlaat speelt daarbij een belangrijke rol. Vandaar dat niet elke willekeurige lengte goed is.
Bij tweetakten is een korte uitlaat geschikt voor motoren die veel toeren maken en een langere uitlaat zorgt voor vermogen en koppel bij lagere toeren.
Misschien weet iemand of dit voor viertakten ook geldt? Wat bepaalt de uitlaatlengte bij viertakten?
Hans
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 aug 2011, 15:57
door Ton1959
Bij viertakten is de uitlaat vorm veel minder belangrijk als de diameter van de pijp maar niet te klein word. Ook qua vermogenswinst is er door aanpassingen van dempers bij een 4 takt maar weinig te winnen.
Ton
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 aug 2011, 17:34
door jaybmw
In het uitlaatgedeelte zit juist bij een 4-takt vermogenswinst. Op mijn kawa's met Yoshimura uitlaten zo'n 8 ! pk meer,en met andere bochten en dyno-set 12 pk meer.Dat merk je echt wel hoor. Zelfs op een automotor een spagettispruitstuk monteren geeft winst,al is alles tegenwoordig beperkt door de electronica.
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 aug 2011, 17:51
door Ton1959
Eigenlijk hooguit 10% en dat is dus stukken minder dan bij tweetakten gehaald word.
Ton
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 22 aug 2011, 18:52
door Dave
10% maximaal en dan 8 of 12 pk op een Kawa... dat klinkt wel geloofwaardig, eigenlijk.
Re: Watergekoelde boxer, het nieuwe blok
Geplaatst: 03 jan 2012, 12:03
door Dave