BMW R1200RT topkoffer demontage

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

BMW R1200RT topkoffer demontage

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Omdat het slot van mijn topkoffer niet op de conventionele manier verwijderd kon worden moest de koffer geheel gedemonteerd worden. Aangezien de dealer daar 1,5 uur voor rekent ben ik zelf aan de slag gegaan.

Met foto's en korte tekst zal ik proberen e.e.a. duidelijk neer te zetten.

Uitgangspunt: deksel open, vergrendeling voor de montage aan de drager gesloten, vergrendeling deksel open, sleutel in het slot.

Verwijder de 4 torx'n van de deksel.

Verwijder alle torx'n aan de binnenzijde en leg deze zo neer op een handdoek o.i.d. zodat je weet welke torx waar moet.

Verwijder de 2 moertjes en beide torx'n bij de handgreep. Draai nu de sleutel naar RELEASE en daarna LOCK.
LET OP! De handgreep valt nu uit zijn positie. Laat de twee torx'n die onder de vergrendeling zaten voorlopig zitten.
NB: op de foto is de vergrendeling aan de drager open maar deze moet dicht zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Trek nu voorzichtig aan de bovenzijde en druk tegelijkertijd op de beide boutjes. Deze moeten door het gat naar binnen. De binnenkant komt nu in zijn geheel los.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verwijder nu, mits je bij het slot moet zijn, de beide torx'n aan de voorzijde. Het slotmechanisme is nu los.

Afbeelding
Afbeelding

Druk nu met een paperclip in het gaatje aan het einde van de sleuf links. De cilinder valt nu uit het slot. Laat de sleutel zitten want anders springen de palletjes je om de oren. Met de sleutel in de cilinder niet!

Afbeelding
Afbeelding

Binnenwerk:

Afbeelding

Voor de montage alles in omgekeerde volgorde weer monteren.

De kleine topkoffer is qua werkwijze indentiek. Hier nog drie foto's om een idee te krijgen want het is iets anders:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een pdf file op het internet gevonden waarin heel duidelijk wordt omschreven hoe je normaal gesproken de cilinder verwijderd. Helaas weet ik niet hoe ik deze pdf file op het forum moet plaatsen.

Dit alles lijkt misschien erg complex maar het valt erg mee. In 40 minuten was ik klaar. Als je een beetje handig bent, geduld hebt en je kan logisch nadenken dan kom je er wel 8)_
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: BMW R1200RT topkoffer demontage

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

superuitleg -top-
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik ken dat. Moest ooit mijn topkoffer half slopen omdat de hendel in de vertanding verschoten was en de koffer niet goed meer sloot op de bagagedragergrondplaat. Lekker werkje. _004
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nice!

Dank je wel! _004

De kleine (28 liter) uit elkaar halen is mij ook gelukt, alleen het in elkaar zetten bleek een probleem, de onderste 2 schalen wilde niet meer in elkaar.
En zo verzamelde ik dus koffers. :$

Als je PDF "Topcase_28_Liter_-_Schloss_erneuern" c.q. "Topcase_49_Liter_-_Schloss_erneuern" heet, dan heeft die volgens mij wel eens ergens in een draadje gestaan, volgens mij. _001

Maar hier kan je die ook vinden;
http://www.bmw-motorrad-store.de/bmw/downloads.html

En anders mag je die mij altijd doormailen, ga ik weer een koffer proberen in elkaar te zetten. -top-
Best wel zonde, is een nieuwe koffer. :cry:
Cobaard
Type: R1200RT
Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
Woonplaats of omgeving: Drunen

Ongelezen bericht door Cobaard »

Al deze informatie is ook relatief eenvoudig terug te vinden op de Repair and Service Data DVD. Mits je de juiste vinkjes bij de uitvoering zet. Ook ik heb het nodige gegoogled, gezocht en gevonden om het slot te vervangen.
Uit ervaring weet ik dat dit met een ijzerdraadje (en veel pielen) kan.
Verder blijft het scheiden van de buiten en binnenschaal en het daarna weer monteren een uitdaging. Ik probeer overigens geen koffers te verzamelen, dat is mij een te dure hobby Big RT Smile
Wolfs RT

beemerrichard schreef:Ik ken dat. Moest ooit mijn topkoffer half slopen omdat de hendel in de vertanding verschoten was en de koffer niet goed meer sloot op de bagagedragergrondplaat. Lekker werkje. _004
Nadat alles weer op z'n plek zat bleek dat de vertanding iets verschoven was :evil: :twisted: Oia
De koffer ging wel op slot alleen was er te veel kracht voor nodig om het deksel te ontgrendelen. De oplossing bleek vrij simpel te zijn. Verwijder de handgreep (2 moertjes en twee torx'n) en je kan dan de vertanding iets verzetten.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Wolfs RT

Inspector Gadget schreef:Nice!
De kleine (28 liter) uit elkaar halen is mij ook gelukt, alleen het in elkaar zetten bleek een probleem, de onderste 2 schalen wilde niet meer in elkaar.
Dat is een hele handige site Rob!.......ik heb van alles geprobeerd via Google maar kon nergens iets vinden.......volgende keer maar ook eens in het Duits zoeken :D

Met het weer monteren van de koffer zijn er een aantal "knelpunten" waar je op moet letten. Moet ook zeggen dat de grote topkoffer een stuk makkelijker in elkaar te zetten was dan de kleine.

Als je wilt Rob kom ik je wel helpen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Nico4sen
2023
2023
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ga je mij vandaag ook helpen de cilinder van het slot in de koffer te zetten? :roll:
Wolfs RT

Daarom heb ik hem er uit gehaald :)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Nico4sen
2023
2023
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

_004
Wolfs RT schreef:Daarom heb ik hem er uit gehaald :)
Nexus
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Noord-Oost Brabant

Ongelezen bericht door Nexus »

Heb je persé de originele sleutel nodig om het slot te verwijderen?

Heb namelijk een gebruikte topkoffer gekocht. Topkoffer is open (slot in de stand OPEN), maar zonder sleutel (is vanzelfsprekend bij de eigenaar van de motor gebleven).
Wolfs RT

In dit geval "ja".

Omdat je slot in de "open" positie staat moet je de koffer geheel demonteren zoals hierboven omschreven. Daarna, dat staat hier niet bij, moet je de houder van het slot open maken om het slot te verwijderen. Dit is niet moeilijk maar. Kost je een half uurtje. Maak een aantal detail foto's voordat je het slotmechanisme uit elkaar gaat halen zodat je weet hoe de veer en overige onderdelen horen te zitten.

Zodra het slot, de cilinder, verwijderd is kan je de boel weer monteren. Zodra de cilinder pas gemaakt is steek je deze er zo in.

Als het slot in de "locked" positie had gezeten met het deksel open had dit niet gehoeven.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Wolfs RT

Nexus schreef:Heb je persé de originele sleutel nodig om het slot te verwijderen?

Heb namelijk een gebruikte topkoffer gekocht. Topkoffer is open (slot in de stand OPEN), maar zonder sleutel (is vanzelfsprekend bij de eigenaar van de motor gebleven).
Gaat het om de grote of kleine topkoffer?

In beide links gaat men er van uit dat je de sleutel hebt en dat je deze gebruikt om de cilinder in de "locked" positie te zetten. Dan kan je met een pin de cilinder ontgrendelen en er uit trekken. In jouw geval gaat dat dus niet lukken en moet je de houder van de cilinder openmaken. Kwestie van 2 schroeven, torx, loshalen. Let wel op, de boel kan losspringen en dan weet je zeker dat je voorlopig nog een tijdje bezig bent :$

28Lit topkoffer:
http://www.bmw-motorrad-store.de/media/ ... neuern.pdf

49Lit topkoffer:
http://www.bmw-motorrad-store.de/media/ ... neuern.pdf
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Nexus

Gaat om de kleine topkoffer.

Dank voor de informatie!

Wordt dus even sleutelen. :(

Misschien eerst eens vragen of ik even de originele sleutel mag lenen van de vorige eigenaar. Ondertussen dan maar niet mijn koffer op slot kunnen doen.
Nexus

Hier ook nog een handige link gevonden voor degenen die wél de originele sleutel bezitten:
http://www.powerboxer.de/sicherheitsein ... rt-topcase
RharryRT
Type: Overig R-serie
Woonplaats of omgeving: Wenum

Ongelezen bericht door RharryRT »

Haha je mag de sleutel lenen hoor wel ophalen:-)
Nexus

Dat is goed! Die tijd benodigd om het slot eruit te prutsen zonder sleutel zit ik liever op de motor :mrgreen:
Nexus

Toch even een avondje gaan sleutelen.
Nou poeh, slot is eruit en koffer weer in elkaar. Was wel even friemelen zeg. De BMW handleiding is een must, vooral bij het weer in elkaar klikken van de 2 schalen.
Inspector Gadget schreef:De kleine (28 liter) uit elkaar halen is mij ook gelukt, alleen het in elkaar zetten bleek een probleem, de onderste 2 schalen wilde niet meer in elkaar.
@Inspector Gadget: de truuk is de schalen op de kop te zetten en vanaf daar de sluitmechanismen juist terug te plaatsen, BMW handleiding precies volgend. Anders gaan de 2 helften inderdaad niet meer op elkaar.

De cilinder heb ik nu los. Palletjes hebben wel heel erg veel geweld nodig om eruit te komen vind ik, heb er tot nu toe maar 1 eruit gekregen.

Zul je zien dat als uiteindelijk de cilinder er terug in gaat iets in de mechaniek toch nog niet 100% is en heel de koffer weer uit elkaar moet ;).

Nog wel een avondje zoet mee dus.
Nexus

En het is gelukt, na nog een avond prutsen _004

Vooral slothouder (waar de cilinder in zit) kwam inderdaad nauw qua montage, allemaal kleine onderdeeltjes die precies op je juiste manier in elkaar moeten anders kan heel de koffer weer uit elkaar (2x gehad :mrgreen: maar je wordt er handig in.. ).

Mooi gelijksluitende kofferset nu -top-
Inspector Gadget

Dank voor de tip(s)! _004
Nexus

Inspector Gadget schreef:Dank voor de tip(s)! _004
Als je hulp nodig hebt laat maar weten, inmiddels na de 4e keer schroef ik de koffer in een kwartiertje in elkaar :P.
Inspector Gadget

Nexus schreef:
Inspector Gadget schreef:Dank voor de tip(s)! _004
Als je hulp nodig hebt laat maar weten, inmiddels na de 4e keer schroef ik de koffer in een kwartiertje in elkaar :P.
Dank je wel, waardeer ik bijzonder!! _004 _004 _004 _004
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Inspector Gadget schreef:Nice!

Dank je wel! _004

Als je PDF "Topcase_28_Liter_-_Schloss_erneuern" c.q. "Topcase_49_Liter_-_Schloss_erneuern" heet, dan heeft die volgens mij wel eens ergens in een draadje gestaan, volgens mij. _001

Maar hier kan je die ook vinden;
http://www.bmw-motorrad-store.de/bmw/downloads.html

En anders mag je die mij altijd doormailen, ga ik weer een koffer proberen in elkaar te zetten. -top-
Best wel zonde, is een nieuwe koffer. :cry:
Ik begin er een beetje genoeg van te krijgen Rob.
Ik wil voor mijn nieuwe RT het kleine topkoffer laten spuiten en het slot aanpassen. En alweer kom jij aan met de juiste naam van de pdf file waardoor ik deze gemakkelijk kon vinden op internet. Dus ALWEER bedankt. Hoe vaak moet ik je nog bedanken?!?!
Ik ga verder zoeken naar een vraag waar je GEEN antwoord op weet, maar ik begin de hoop te verliezen dat ik hierin slaag. :$ :$ :D

_004
Luc
Inspector Gadget

Big RT Smile

Ik weet zeker niet alles, echt niet!
Maar ik zal altijd mijn uiterste best doen het antwoord te vinden. Ergens. :lol:

Dank je wel voor het compliment maar ik doe gewoon enorm mijn best. Nooit met mate. :$
Net als zovele hun best hier doen, en daar ben ik uiteraard zelf (ook) heel dankbaar voor.
Maakt het leven o zo veel prettiger & de gemeenschappelijk hobby o zo veel plezieriger.
Samen maken we de kilometers! :lol: -top-
Want we moeten rijden... _005 _004
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Inspector Gadget schreef:Big RT Smile

Ik weet zeker niet alles, echt niet!
Maar ik zal altijd mijn uiterste best doen het antwoord te vinden. Ergens. :lol:

Dank je wel voor het compliment maar ik doe gewoon enorm mijn best. Nooit met mate. :$
Net als zovele hun best hier doen, en daar ben ik uiteraard zelf (ook) heel dankbaar voor.
Maakt het leven o zo veel prettiger & de gemeenschappelijk hobby o zo veel plezieriger.
Samen maken we de kilometers! :lol: -top-
Want we moeten rijden... _005 _004
Dat je je best doet dat is wel duidelijk _004
Ik heb zojuist de pdf file doorgenomen en moet zeggen dat ik een heel klein beetje huiverig ben om het koffer te gaan slopen :$
Ondanks dat denk ik toch dat ik het tijdens een regenachtige dag toch maar eens ga wagen.

Wish me luck :D
Luc
Inspector Gadget

Good LUCk _004

PS: Eventueel kan je het slotje ook door je BMW dealeRT laten aanpassen, doen ze heel regelmatig en draaien ze vaak hun hand niet voor om.
Inspector Gadget

En bedankt voor al het bedanken, waardeer ik zeker wel! -top-

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”