Vandaag heeft mijn RT er ook aan moeten geloven ...
History:
- Vorige week bij het even uit de stalling halen van mijn R1200RT bleef mijn gele lamp knipperen en melding tank leeg.
Raar had hem toch vol weg gezet ... maar ja zou kunnen, tank open en nee tank is nog vol.
Nu heb ik al een keer meegemaakt dat de brandstofsensor defect was, kwam ik achter op de A50 net voor de brug en geen vluchtstrook ... terwijl de tank nog helemaal vol was (dus niet).
Vond het al raar dat ik 430 km op de dagteller had staan... maar toen gaf de sensor vol aan ... deze is toen onder garantie vervangen.
Na het raadplegen van doctor Google kwam ik op een amerikaanse site waar men met een piezo element de sensor repareert.
s'Maandags de vrouw naar de action gestuurd voor een BBQ aansteker ...
Deze heb ik afgelopen week gemodificeerd ...
- Openschroeven
- Gas cilindertje eruit
- Draden verlengt met 50 cm
- Had nog 2 kleine pinnen welk ik aan de uiteinde van de draad heb gesoldeerd
- Soldeerverbindingen goed ingepakt met krimpkous en ook de uiteinden goed met krimpkous ingepakt
Na dat alle beplating van de RT was en de accu los en brandstofpompstekker los (3 draden naast de sensor stekker) kon ik bij de connector van de brandstof sensor (4 draden) ..
Ohm meter erbij en gemeten tussen pin 2 en 3 (sensor folie) ... tja oneindige weerstand dus breuk ...
Pin 1 en 4 heater van de sensor .. als het goed is deze gaf ook een weerstand aan.
Pin 2 en 3 Sensor folie, deze was oneindig maar moet iets van 2.8 kOhm zijn ...
Nu de zapper er op (pin 2 en 3) en proberen maar.
Moet wel zeggen, de tuinslang, branddeken en brandblusser stonden klaar en de motor midden op de stoep ...
Tank helemaal vol en gezorgd dat er GEEN zuurstof bij was gekomen, brandstof zelf brand niet, wel als er genoeg zuurstof bij komt ...
Klik 1 ... pff geen knal .... klik 2 klik 3 klik 4 klik 5 ... en toen maar weer eens meten .... hee 2.8 kOhm ... de folie is weer aan elkaar gevonkt ...
Je last eigenlijk de breuk weer aan elkaar.
Stekkers er weer terug in en accu aansluiten ... motor starten en kijken of hij nu vol aangeeft ... (let wel op ... 30 seconden wachten)
En ja ... Tank geeft weer vol aan ....
Nu maar kijken hoelang hij het volhoud en of het niveau weer zakt op de sensor ...
Ik zag een paar topics terug ook een stuk er over, maar vond het leuk om mijn ervaring ook te delen.
Met deze way of working ben je voor een paar euro's klaar ...