Stuurgewichten
Moderator: RT_Patrick
- Andrew
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland
Stuurgewichten
Wie kan mij vertellen wat het nut is van de stuurgewichten aan de uiteinden van het stuur ?
En wat is het effect als ze zwaarder of lichter zijn ?
Ik overweeg nml. om zelf een paar te maken maar wil wel zeker weten wat voor invloed dit heeft.
Groeten,
Andrew
En wat is het effect als ze zwaarder of lichter zijn ?
Ik overweeg nml. om zelf een paar te maken maar wil wel zeker weten wat voor invloed dit heeft.
Groeten,
Andrew
Re: Stuurgewichten
Naar verluid zou het de trillingen in het stuur moeten tegengaan.
Ikzelf heb ze erop zitten omdat ik de OEM liever niet beschadig als ik door de wart errug krappe poortdeur heen ga.
En de niet-OEM zijn vaak shiny. Me like shiny.
Ikzelf heb ze erop zitten omdat ik de OEM liever niet beschadig als ik door de wart errug krappe poortdeur heen ga.
En de niet-OEM zijn vaak shiny. Me like shiny.

- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Stuurgewichten
Stukje natuurkunde: massa, elasticiteit en demping.
Een stuurhelft heeft een massa, een bepaalde elasticiteit en een weerstand tegen buiging, het resultaat is dat het ding wil trillen in zijn eigen frequentie, ook wel de natuurlijke frequentie van dat lichaam genoemd. Door een van de waarden te veranderen veranderd ook de natuurlijke frequentie. Als je de massa aan het stuureind verhoogt neemt de massa toe maar ook de buiging enigszins, het resultaat zal zijn dat de natuurlijke frequentie omlaag gaat. Als je dus last hebt van de trillingen van het stuur kun je die trillingen wat dragelijker maker door de massa te verhogen. Primair is natuurlijk een goed afgestelde motor etc.
Zelf heb ik ongeveer 500 gram aan beide stuureinden erbij geplaatst en grip-puppies en nu is het goed te doen.
Duidelijk? Zo niet dan hoor ik het wel
Een stuurhelft heeft een massa, een bepaalde elasticiteit en een weerstand tegen buiging, het resultaat is dat het ding wil trillen in zijn eigen frequentie, ook wel de natuurlijke frequentie van dat lichaam genoemd. Door een van de waarden te veranderen veranderd ook de natuurlijke frequentie. Als je de massa aan het stuureind verhoogt neemt de massa toe maar ook de buiging enigszins, het resultaat zal zijn dat de natuurlijke frequentie omlaag gaat. Als je dus last hebt van de trillingen van het stuur kun je die trillingen wat dragelijker maker door de massa te verhogen. Primair is natuurlijk een goed afgestelde motor etc.
Zelf heb ik ongeveer 500 gram aan beide stuureinden erbij geplaatst en grip-puppies en nu is het goed te doen.
Duidelijk? Zo niet dan hoor ik het wel

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Andrew
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland
Re: Stuurgewichten
Bedankt voor de uitleg.
Ga ik ze dus wat zwaarder maken
Ga ik ze dus wat zwaarder maken

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht