Cardanlager wordt vervangen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Beamietoo

Cardanlager wordt vervangen

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Bij een routine check heb ik 1-2mm speling geconstateerd in mijn achterwiel. Deze was bij vasthouden op 3 en 9 uur positie en ook bij 12 en 6.
Ik heb het ook bij Van Harten in Amersfoort naar laten kijken en de speling was bevestigd. Ik kon kiezen om de speling bij te stellen met de mogelijkheid dat de speling heel snel terug zou kunnen komen. Of ik kon de cardanlager laten vervangen wat een meer degelijke oplossing biedt. Met 35,000 kms op de teller dacht ik dat het nogal vroeg was om een lager te vervangen maar de sevice manager heeft mij verteld dat het soms vroeger moet gebeuren. Omdat ik nog een paar toeritten ver van huis in de planning heb staan besloot ik voor de nieuwe lager.Afspraak is voor juli gemaakt. De geschate werktijd is 1,5 tot 2 uur en de kost is omg. 150 euries. Ik heb vaak genoeg over dure aandrijf problemen gelezen en mijn gedachte hierover is beter vroeg erbij te zijn om deze te vermijden. Hebben jullie ervaring met deze euvel?
Gr,
Kenny
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 24 jun 2009, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Cardanlager wordt vervangen

Ongelezen bericht door moh_fan »

Op mijn 1150 is destijds ook bij ong. 35.000km het cardanlager eruit geklapt...
De oorzaak lag in het volledig vastzitten door corrosie, van de twee in en uitschuifbare delen van de cardanas.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Bij mijn 1150RT is rond 60.000 km het naaldlager bij de rubbermof in de cardanarm opnieuw afgesteld vanwege speling. Na enkele duizenden kilometers is dit lager echter alsnog vervangen, omdat de speling snel weer terug kwam.

Tom.
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Deze lagertjes zijn die waarop de eindaandrijving scharniert.

Dit zijn conische naaldlagers die, indien niet goed gemonteerd niet echt lang meegaan omdat enige speling de naalden plat drukt en bij naspannen nog meer kracht op die al platte naalden komt, ergo; nastellen heeft geen nut.

Ook omdat deze lagers maar een kleine hoek verdraaien.

De juiste manier van monteren is de lagers monteren met 10-15 Nm, dan met de reactiestang los de eindaandrijving over de volle slag heen en weer bewegen zodat de lagers zich zetten, los draaien en dan met het juiste moment (7 Nm) vast zetten.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Is de zogenamde cardanlager die de wielspeling verooraakt in de wielhuis of op de scharnierpunt in de aandrijfpen?
Kan iemand aub een tekening posten?
Gr,
Kenny
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Kan beide.

Als het grote lager in de eindaandrijving speling heeft, voel je die speling tussen het wiel en die kast.
Als de Paralever lagertjes speling hebben, voel je die tussen de cardantunnel en de eindaandrijving.

Een goede methode om uit te vinden wat er nu speling heeft, is het wiel beetpakken en trekken/duwen, voel je speling, laat dan iemand de achterrem bedienen.
Nog speling; Paralever lagers, speling weg; wiellager.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”