Storing ABS R1150 RT
Moderator: RT_Patrick
Storing ABS R1150 RT
Ik heb op dit forum al veel storingen gelezen, maar deze nog niet. Na een paar knipperende lampjes al het plastic maar verwijderd om bij de ABS pomp te komen. ik vergeet te vertellen dat na een week stilstand er een beetje remolie onder de motor lag met als gevolg de knipperende lampjes. Bij nadere inspectie bleek dat het voorste reservoir een te laag niveau had, en de plaats van het olieplasje lag ter hoogte van het rubberen drainleidinkje vanaf top ABS pomp. Gelijk dus maar beide reservoirs gespoeld, nieuwe remblokken gemonteerd en de hele boel weer in de goede volgorde ontlucht. En inderdaad de storing was weg. Zeker een week kunnen rijden voor hetzelfde euvel zich weer voordeed. Olie onder de motor en knipperende lampjes.......Wie weet het nut van deze ontluchtingsleiding aan de bovenzijde. ( kan het zelf wel raden), maar hoe kan hij hier olie uitgooien.
Re: Storing ABS R1150 RT
Na een paar dagen rijden veranderde vanmorgen het 1Hz knipperen in een 4Hz knipperen en zeer sponsige remmen, zowel voor als achter. Maar weer al het plastic verwijderd en geconstateerd dat het voorste reservoir weer leeg stond.
Onder de ABS pompunit was het redelijk vochtig en besloten om de pompunit er maar uit te bouwen. De onderzijde was vochtig met van die kristallen erop. Alles schoongemaakt en gekeken of er gekke dingen te zien waren zoals een kapotte pakking of iets dergelijks, maar helaas. De bovenzijde van de pompunit was wel schoon en droog dus daar lijkt het niet vandaan te komen. Ik sta nu in tweestrijd of ik het spulletje er maar tussenuit moet laten en de remmen doorlussen of zijn er nog mensen met heldere ideeen. Lekkage lijkt vanuit de pompunit te komen maar dan meer vantussen een pakkingvlak dan vanuit een aansluiting. Als ik bedenk dat het voorste reservoir weer leeg staat en beide systemen ( voor en achter ) worden sponsig lijkt het aan het integraal systeem te liggen, of het lekken hiervan (naar buiten ).
Wie o wie heeft de gouden tip ?
Onder de ABS pompunit was het redelijk vochtig en besloten om de pompunit er maar uit te bouwen. De onderzijde was vochtig met van die kristallen erop. Alles schoongemaakt en gekeken of er gekke dingen te zien waren zoals een kapotte pakking of iets dergelijks, maar helaas. De bovenzijde van de pompunit was wel schoon en droog dus daar lijkt het niet vandaan te komen. Ik sta nu in tweestrijd of ik het spulletje er maar tussenuit moet laten en de remmen doorlussen of zijn er nog mensen met heldere ideeen. Lekkage lijkt vanuit de pompunit te komen maar dan meer vantussen een pakkingvlak dan vanuit een aansluiting. Als ik bedenk dat het voorste reservoir weer leeg staat en beide systemen ( voor en achter ) worden sponsig lijkt het aan het integraal systeem te liggen, of het lekken hiervan (naar buiten ).
Wie o wie heeft de gouden tip ?
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Storing ABS R1150 RT
Ik lees je noodkreet, net als anderen, maar ik moet het antwoord op je vraag schuldig blijven, het gebeurd niet vaak hier dat er geen reactie op een vraag komt, succes _002
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- PaPinkelman
- Berichten: 1016
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Storing ABS R1150 RT
Klinkt als een defecte ABS unit. Vervangen (duur!) of er tussenuit halen, lijkt mij. Zie ook het filmpje van Chris Harris daarover:
[media]7xZMewBazMI[/media]
[media]7xZMewBazMI[/media]
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Storing ABS R1150 RT
Heldere ideeën---->Safety first:
1. Ga naar onze forumvriend Kenny in Den Dolder een gerenomeerd bedrijf of een BMW dealer en laat daar de analyse doen.
2. Doe het zelf als je zo handig bent, maar remmen valt onder de safety critical onderdelen en je moet verdomd goed weten hoe te handelen.
3. De unit er tussenuit halen. Goedkoopste oplossing, maar je hebt geen ABS meer. Hij remt dan precies net zo als een 1100RT zonder ABS.
Ik heb de ABS al eens ECHT gebruikt en kan je zeggen als ik hem niet had gehad was het fout afgelopen met mij en m'n partner!!!!
1. Ga naar onze forumvriend Kenny in Den Dolder een gerenomeerd bedrijf of een BMW dealer en laat daar de analyse doen.
2. Doe het zelf als je zo handig bent, maar remmen valt onder de safety critical onderdelen en je moet verdomd goed weten hoe te handelen.
3. De unit er tussenuit halen. Goedkoopste oplossing, maar je hebt geen ABS meer. Hij remt dan precies net zo als een 1100RT zonder ABS.
Ik heb de ABS al eens ECHT gebruikt en kan je zeggen als ik hem niet had gehad was het fout afgelopen met mij en m'n partner!!!!
jack108 schreef:Na een paar dagen rijden veranderde vanmorgen het 1Hz knipperen in een 4Hz knipperen en zeer sponsige remmen, zowel voor als achter. Maar weer al het plastic verwijderd en geconstateerd dat het voorste reservoir weer leeg stond.
Onder de ABS pompunit was het redelijk vochtig en besloten om de pompunit er maar uit te bouwen. De onderzijde was vochtig met van die kristallen erop. Alles schoongemaakt en gekeken of er gekke dingen te zien waren zoals een kapotte pakking of iets dergelijks, maar helaas. De bovenzijde van de pompunit was wel schoon en droog dus daar lijkt het niet vandaan te komen. Ik sta nu in tweestrijd of ik het spulletje er maar tussenuit moet laten en de remmen doorlussen of zijn er nog mensen met heldere ideeen. Lekkage lijkt vanuit de pompunit te komen maar dan meer vantussen een pakkingvlak dan vanuit een aansluiting. Als ik bedenk dat het voorste reservoir weer leeg staat en beide systemen ( voor en achter ) worden sponsig lijkt het aan het integraal systeem te liggen, of het lekken hiervan (naar buiten ).
Wie o wie heeft de gouden tip ?
Re: Storing ABS R1150 RT
De boel ertussen uit halen en de zaken doorverbinden, electronica etc. dat zal allemaal geen probleem zijn.
Ben alleen nog benieuwd wat de ervaringen zijn van de BMW rijders zonder ABS
Ben alleen nog benieuwd wat de ervaringen zijn van de BMW rijders zonder ABS
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Storing ABS R1150 RT
Er zijn natuurlijk genoeg motoren die nog zonder ABS zijn uitgevoerd. Dus t'is maar net hoeveel waarde je er aan hecht....
jack108 schreef:De boel ertussen uit halen en de zaken doorverbinden, electronica etc. dat zal allemaal geen probleem zijn.
Ben alleen nog benieuwd wat de ervaringen zijn van de BMW rijders zonder ABS
Re: Storing ABS R1150 RT
Ik vind via Tapatalk niet het antwoord op mijn zoekopdracht "waardevermindering".
Maar vraag me af of een "geABStreerde" of "ontABSte" RT veel minder waard zal zijn bij verkoop of inruil?
Maar vraag me af of een "geABStreerde" of "ontABSte" RT veel minder waard zal zijn bij verkoop of inruil?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Storing ABS R1150 RT
Als je een goede gebruikte kan kopen voor een redelijke prijs zou ik voor die optie gaan. De prijs van een nieuwe mag je denk ik gewoon zien als een verliespost bij inruilen. Persoonlijk zocht ik speciaal naar een R1100R zonder ABS omdat ik al jaren dat systeem in mijn rechterhand heb.
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Storing ABS R1150 RT
Voordat ik de ABS modulator er tussen uit zou gooien, zou ik wel 100% zeker willen zijn of deze overleden is. Je kunt inderdaad eens eerst bij MSA of een andere BMW dealer terecht om je vermoeden te staven en dan kun je nog beslissen of nieuwe, tweedehandse ABS modulator of ombouw zonder ABS.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Re: Storing ABS R1150 RT
Feit is dat ik lekkage heb en na alle leidingen, remklauwen geinspecteerd te hebben waar ik geen vochtige plekken zag was de enige conclusie dat de ABS unit de boosdoener was, hier lag immers ruimschoots de olie onder, als ook onder mijn accu en zo verder naar achter via de uitlaatdemper naar de grond. Inmiddels de boel er uitgehaald , electronica gedaan etc. alles volgens de instructiefilm van Chris Harris. Het enig wat een beetje tegenzat waren de remleidingen van mijn voorrem, deze bleken net te kort om het afgezaagde nippeltje op de originele plaats terug te plaatsen. Hier heb ik even een nieuwe beugel moeten maken zodat mijn stuuruitslag niet beperkt wordt door de remleiding of dat er teveel spanning op zou komen. Proefrit is ook gemaakt en alles werkt naar behoren. Het remmen is net even anders , voelt anders aan maar zal even wennen zijn.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Storing ABS R1150 RT
Het is misschien toch op zijn plaats om bij de oplossing van het volledig uitbouwen van de ABS een paar kritische kanttekeningen te plaatsen.
Allereerst rijd je na uitbouw op een motor die niet meer in overeenstemming is met de ooit afgegeven typegoedkeuring. Zolang je de gepoetste kant boven houdt is dat geen probleem, want we kennen nog geen APK dus er is niemand die daar formeel wat van hoeft te vinden. MAAR... wat gebeurt er als je bij een ongeval betrokken raakt waarbij jij of een derde serieus letsel (of kwalijker...) oploopt? Dan wordt de bemanning van de Verkeers Ongevallen Analyse opgetrommeld en die gaan een aantal omstandigheden diepgaand in kaart brengen, waaronder de technische staat van de betrokken voertuigen. Ik vermoed dat degene die de ABS moedwillig heeft afgekoppeld en uitgebouwd daarvoor zeker geen eervolle vermelding gaat krijgen in het eindrapport van de VOA en daar zal de verzekering watertandend gebruik van maken om de schade (ook het uit te keren WA bedrag aan de betrokken wederpartij) alsnog op de houder van het voertuig te verhalen. Dat is in geval van blijvende invaliditeit best een behoorlijke som, wat er in de meeste gevallen toe leidt dat je de rest van je leven voor een ander werkt! Een dergelijke ingreep zou ik dus ook altijd even (schriftelijk) overleggen met je verzekeringsmaatschappij! Kunnen ze nooit achteraf roepen dat ze er niet van wisten...
Vers 2 is wat je doet als je de motor gaat verkopen. Als je de verbouwing en dus het ontbreken van de ABS niet meldt kun je in een later stadium aansprakelijk gesteld worden voor allerlei ellende. De opmerking: "zoals gezien en gereden" op een schriftelijke overeenkomst volstaat voor een dergelijke aangelegenheid niet. Je zult volledig schriftelijk én door de koper ondertekend moeten vastleggen dat de ABS niet meer aanwezig is. Als je het niet duidelijk meldt kun je opgaan voor oplichting!
Ik wilde het maar even gezegd hebben...
Bert M
Allereerst rijd je na uitbouw op een motor die niet meer in overeenstemming is met de ooit afgegeven typegoedkeuring. Zolang je de gepoetste kant boven houdt is dat geen probleem, want we kennen nog geen APK dus er is niemand die daar formeel wat van hoeft te vinden. MAAR... wat gebeurt er als je bij een ongeval betrokken raakt waarbij jij of een derde serieus letsel (of kwalijker...) oploopt? Dan wordt de bemanning van de Verkeers Ongevallen Analyse opgetrommeld en die gaan een aantal omstandigheden diepgaand in kaart brengen, waaronder de technische staat van de betrokken voertuigen. Ik vermoed dat degene die de ABS moedwillig heeft afgekoppeld en uitgebouwd daarvoor zeker geen eervolle vermelding gaat krijgen in het eindrapport van de VOA en daar zal de verzekering watertandend gebruik van maken om de schade (ook het uit te keren WA bedrag aan de betrokken wederpartij) alsnog op de houder van het voertuig te verhalen. Dat is in geval van blijvende invaliditeit best een behoorlijke som, wat er in de meeste gevallen toe leidt dat je de rest van je leven voor een ander werkt! Een dergelijke ingreep zou ik dus ook altijd even (schriftelijk) overleggen met je verzekeringsmaatschappij! Kunnen ze nooit achteraf roepen dat ze er niet van wisten...
Vers 2 is wat je doet als je de motor gaat verkopen. Als je de verbouwing en dus het ontbreken van de ABS niet meldt kun je in een later stadium aansprakelijk gesteld worden voor allerlei ellende. De opmerking: "zoals gezien en gereden" op een schriftelijke overeenkomst volstaat voor een dergelijke aangelegenheid niet. Je zult volledig schriftelijk én door de koper ondertekend moeten vastleggen dat de ABS niet meer aanwezig is. Als je het niet duidelijk meldt kun je opgaan voor oplichting!
Ik wilde het maar even gezegd hebben...
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Storing ABS R1150 RT
Ik denk dat het niemand zal opvallen dat die motor geen ABS meer had. En in hoeverre gaat aansprakelijkheid als een motor op marktplaats verkocht word? Toen ik de MOT's ( APK) deed in Engeland werd er ook niet gekeken naar aanwezigheid van een ABS systeem of het ontbreken ervan. Maar de regels kunnen ondertussen aangepast zijn.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Storing ABS R1150 RT
De VOA controleert zeer diepgaand. In de tijd dat ik zelf in de autobranche werkzaam was (1994-1998), heeft de 'voorganger' van dat orgaan twee maal bij ons autobedrijf onderzoek gedaan naar de onderhoudshistorie van twee verschillende voertuigen die bij ongevallen met dodelijke afloop betrokken waren. Één maal ging het daarbij of een terugroepactie op dat specifieke voertuig was uitgevoerd en in het tweede geval ging het om ondeugdelijke remmen waarbij gelukkig een reparatie advies met betrekking tot de remmen op het laatste onderhoudsfactuur stond vermeld...Ton1959 schreef:Ik denk dat het niemand zal opvallen dat die motor geen ABS meer had. En in hoeverre gaat aansprakelijkheid als een motor op marktplaats verkocht word? Toen ik de MOT's ( APK) deed in Engeland werd er ook niet gekeken naar aanwezigheid van een ABS systeem of het ontbreken ervan. Maar de regels kunnen ondertussen aangepast zijn.
Naast dat de normale aansprakelijkheden ook gewoon gelden voor verkoop via marktplaats (geldt geen bijzondere of andere wet- en regelgeving voor op het gebied van overeenkomstenrecht) is er in mijn optiek ook nog zoiets als fatsoen. Willens en wetens iemand iets verkopen dat anders is dan de kopende partij redelijkerwijs mag verwachten (R1150RT werd immers standaard geleverd mét ABS) en dat niet benoemen, is juridisch fout maar daarnaast ook nog eens moreel verwerpelijk. In normaal Nederlands gezegd: je belazert de kluit als je het niet even netjes ter overweging aan de potentiele koper meedeelt, waarbij het in feite niet veel verschil maakt of je de motor aan een particulier consument verkoopt, dan wel inruilt bij een bedrijf. Hoewel laatstgenoemde wel een iets zwaarwegender onderzoeksverplichting heeft.
Maar we gaan zo langzaam aan off topic, dus ik kruip nu weer terug onder mijn burgelijk wetboek :roll:
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: Storing ABS R1150 RT
Ik begrijp alle commotie mbt het verwijderen van dit ABS systeem. Ik kan van mezelf zeggen dat ik het eerlijk zou melden bij evt. verkoop van de motor, echter iemand die enig vooronderzoek doet alvorens hij tot aanschaf van dit type motor zal overgaan ,zal ook opmerken dat bij het omdraaien van de contactsleutel er geen lampjes branden en geen testprogramma wordt doorlopen. Ook nog even de opmerking dat vanwege de hoge betrouwbaarheid van het ABS systeem getuige de hoeveelheid berichten hierover, hoeveel mensen zijn er niet die met knipperende lampjes rondrijden( en dus geen ABS)??
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Storing ABS R1150 RT
Voor mij lijkt het ook het belangrijkste dat je een goed werkend remsysteem hebt en of dit met of zonder ABS is maakt volgens mij weinig uit. En zoals je zegt als je dit netjes aangeeft bij de verkoop dan denk ik dat je het beter kan hebben dan het knipperlicht sysndroom en een niet goed werkend remsysteem.
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Storing ABS R1150 RT
En zo is't maar net.
1 op de 5 motoren is nog maar uitgevoerd met ABS, daarintegen 4 op de 5 auto's. De motorenbranche heeft nogal wat in te halen qua ABS.
Ps.: Data gehaald uit Autoscout.de en Mobile.de
1 op de 5 motoren is nog maar uitgevoerd met ABS, daarintegen 4 op de 5 auto's. De motorenbranche heeft nogal wat in te halen qua ABS.
Ps.: Data gehaald uit Autoscout.de en Mobile.de
Ton1959 schreef:Voor mij lijkt het ook het belangrijkste dat je een goed werkend remsysteem hebt en of dit met of zonder ABS is maakt volgens mij weinig uit. En zoals je zegt als je dit netjes aangeeft bij de verkoop dan denk ik dat je het beter kan hebben dan het knipperlicht sysndroom en een niet goed werkend remsysteem.
Re: Storing ABS R1150 RT
Maar hoe hard moet je nu knijpen om stil te staan?
Want de bekrachtiging is ook weg:shock:
Want de bekrachtiging is ook weg:shock:
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Storing ABS R1150 RT
Als alles goed is net als bij de 1100.....
J vd B te V schreef:Maar hoe hard moet je nu knijpen om stil te staan?
Want de bekrachtiging is ook weg:shock:
- HenkvanR
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
- Locatie: Apeldoorn
Re: Storing ABS R1150 RT
Euh, een 1100 heeft toch ook ABS , althans de mijne had (heb nu een 1200) het wel.JDoubleOP schreef:Als alles goed is net als bij de 1100
Verstuurd van mijn GT-P5100 aan alle forumleden
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

Re: Storing ABS R1150 RT
Maar een r1100rt is toch gauw 40 kilo lichter dan de 1150?
- mkoskamp
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Storing ABS R1150 RT
Een 1100RT heeft inderdaad wel ABS maar geen rembekrachtiging. Het systeem op de 1150RT is wel bekrachtigd. Vandaar dat je harder moet gaan knijpen als je dit verwijdert.
Re: Storing ABS R1150 RT
Ja........
Dat je harder moet knijpen, dat snap ik.
Maar hoeveel harder?
Dat je harder moet knijpen, dat snap ik.
Maar hoeveel harder?
Re: Storing ABS R1150 RT
Remhandle in standje 4 en met twee vingers zeer goed te remmen en niet geheel onbelangrijk te doseren. Ik merk niet echt verschil met de situatie hiervoor qua kracht die je zelf uit moet oefenen. Waar je wel alert op moet zijn is dat je het achterwiel nu kan laten blokkeren/slippen . Ik heb naast deze motor nog een oude American Dream ( als je het zo mag noemen ) met voor en achter een enkele schijf, zonder ABS en rembekrachtiging, die nog eens dertig kilo zwaarder is en ook hier is goed mee te remmen, al ligt de gemiddelde snelheid wel wat lager. Kwestie van een defensieve rijstijl misschien. Kortom , ben tot nu toe tevreden met mijn 2000 euro besparende oplossing voor de RT.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht