Wie heeft dit gezien?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
BeemerBert
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Wie heeft dit gezien?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

In de uitzending van zondag 24 mei lieten we twee reportages zien over veroordeelde oplichters die de ene na de andere ondernemer duperen. De politie krijgt de daders op een presenteerblaadje, maar doet er helemaal niets mee.

MOTORDIEF JOHAN B.
Hans Smit, eigenaar van een motorzaak in Soesterberg, krijgt half januari bezoek van ene Johan B. die geïnteresseerd is in een peperdure Suzuki-motorfiets. Ze spreken af dat de klant, die alvast een kopietje van zijn rijbewijs achterlaat, de volgende week terug mag komen voor een proefrit.

In de tussentijd ontdekt Hans Smit dat het dezelfde man is die in 2004 een racemotor bij zijn vorige filiaal huurde en nooit meer terugbracht. Johan B. is daarvoor destijds veroordeeld. Nu, vijf jaar later, staat deze man weer bij hem op de stoep om een proefrit te maken. De motordealer schakelt Peter R. de Vries in. We besluiten het spelletje mee te spelen om te zien of de man inderdaad zo brutaal is om weer een motor te stelen bij dezelfde zaak. De showroom in Soesterberg wordt volgehangen met verborgen camera’s. In de kanariegele Suzuki wordt een zogenaamd track and trace-systeem ingebouwd, zodat we de bewegingen van de motor op de voet kunnen volgen.

LAKS OPTREDEN POLITIE SOEST
Precies op het afgesproken tijdstip verschijnt Johan B. in de showroom in Soesterberg. Na het ondertekenen van een proefritformulier, met daarop zijn volledige naam en adres, neemt hij de motor mee voor een ritje in de omgeving van de motorzaak. Hij belooft een kwartier weg te blijven. Maar niets is minder waar: de veroordeelde motordief rijdt rechtstreeks naar een wijkje onder rook van vliegveld Zestienhoven in Rotterdam. Daar parkeert hij de gestolen motor in een voortuin.

Hans Smit stapt direct na de diefstal met alle informatie over de dader naar de politie in Soest, maar die blijkt totaal niet geïnteresseerd in zijn zaak. Sterker nog: het is in eerste instantie niet mogelijk om aangifte te doen omdat de ondernemer nog een bekeuring open zou hebben staan. Pas als blijkt dat die betaald is, kan de aangifte worden afgerond.

MOTOR VERDWENEN
Maar wie denkt dat de politie in Soest dezelfde dag nog de dader arresteert, heeft het mis. In de weken die volgen, raakt de gele Suzuki uit Soesterberg uit beeld. Het ingebouwde zoeksysteem kan de motor niet meer lokaliseren. De laatst aangegeven locatie is een bedrijventerreintje in Rotterdam, maar daar is geen motor te zien.

Uiteindelijk blijkt Johan B. weer vast te zitten, vanwege een aantal vergelijkbare vergrijpen in de regio Rotterdam. Dat is niet dankzij het optreden van de politie in Soest. En gedupeerde Hans Smit kan fluiten naar zijn motor.
Bron: Peter R. de Vries

Ik vraag me steeds vaker af waar de politie ( op een enkele uitzondering na ) mee bezig is :O

Bert
Mike Philippens

Re: Wie heeft dit gezien?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

BeemerBert schreef:Ik vraag me steeds vaker af waar de politie ( op een enkele uitzondering na ) mee bezig is :O
Kweenie. Op MF loopt er een heerlijk scheld en afzeiktopic over. Op zich is de houding van de politie niet helemaal goed te praten. Ik heb de uitzending zelf niet gezien, en ik weet ook niet hoe selectief de knipsels waren die ze hebben laten zien. Maar ja, we weten hopelijk wel dat het een beetje suf is om de hele politiemacht hieraan op te hangen. Ik ben niet de grootste vriend van de politie, maar ik weet dat ze an sich hun best doen. Uitspraken alsof ze alleen maar geld binnen halen (bonnen schrijven) zijn natuurlijk onzin. Ze verdienen er zelf niets mee, en we hebben het hooguit aan de politici te danken die een prestatiecontract met de politie sloten waardoor ze gedwongen waren om veel bonnen te schrijven. Gelukkig is men daar inmiddels vanaf gestapt.

Aan die uitzending kleven ook wel een paar kanttekeningen. De man had de motor ook niet kunnen meegeven op basis van zijn vermoeden. Maar nee...hij zocht de sensatie op en plantte een GPS tracker. Zie je meteen wat je daaraan hebt, want zodra dat ding een schuur of container in gaat, heb je geen fix meer en ook geen verbinding meer met de GSM. Lekker slim dus. Je moet 'm ook volgen natuurlijk.

Er zijn overigens ook genoeg verhalen te vinden waar de politie wél netjes achter iemand aan gaat en de zaak keurig oplost. Ik hoop dat het hier niet dezelfde kant op gaat als op MF qua nivo. Koffietafelpraat heb ik eigenlijk wel genoeg gehoord.

btw:
vanwege een aantal vergelijkbare vergrijpen in de regio Rotterdam
'de politie' heeft 'm dus uiteindelijk wel opgepakt. Ondanks de lakse houding in Baarn. Daaruit blijkt maar weer eens dat niet alles agenten/korpsen af en toe slechte beslissingen nemen.
dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

helemaal mee eens. De kracht van dit forum is dat er tot nu toe geen ongenuanceerd praat wordt verkocht zoals op het MF
Mike Philippens schreef:Er zijn overigens ook genoeg verhalen te vinden waar de politie wél netjes achter iemand aan gaat en de zaak keurig oplost. Ik hoop dat het hier niet dezelfde kant op gaat als op MF qua nivo. Koffietafelpraat heb ik eigenlijk wel genoeg gehoord.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Wildripper
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

Heb het gezien,

Wat ik vooral heeeeeeeeeeeel bizar vond is dat je eerst even een aangetekende brief moet sturen en dan pas aangifte kan doen.

En de grootste grap, was toch wel aangifte doen van verduistering en dan aangesproken worden op een eventuele nog openstaande boete.

Maar ja er zitten zoals altijd 2 kanten aan een verhaal, maar vooral het niet bereikbaar zijn van mensen en het verschuilen achter elkaar kwam me toch wel heel onproffesioneel over.

En ja gelukkig is het hier geen afzeik medium, en ik hoop dat het zo blijft. Maar daar heb ik alle vertrouwen in. :D
Zümo XT
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Niet gezien... wel van gehoord.
Mening:
PRdV = sensatie
Politie = in dit geval niet helemaal correct opgetreden
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
BeemerBert
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Tuurlijk zijn er een hoop goede politie acties.
Tuurlijk zijn er veel goede agenten die plichtsgetrouw en gedreven hun vak uitoefenen.

Maar dit zijn geen incidenten, hoe vaak komt het voor dat je geen, of pas veel later, aangifte kunt doen.
Ik kan uit eigen ervaring melden dat ik een redelijk aantal keren teleurgesteld ben, en dan heb ik het niet over boete's :D

We kunnen er uren over kletsen of je op een leuk weggetje moet staan flitsen of toch maar in de buurt van een school in de 30 km zone.

Ik heb respect voor agenten die hun werk doen, en zal nooit zeuren over een bekeuring.

Maar bovenstaand verhaal over de diefstal ( ook als je de sensatiezucht eraf haalt ) stelt heel wat aan de kaak.

Bert

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”