Brandstof verlies bij gebruik Jiffy... OPGELOST.

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
white
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Brandstof verlies bij gebruik Jiffy... OPGELOST.

Ongelezen bericht door white »

Vandaag tijdens een pauze de R1100RT even op de zijstandaard gezet.
Bij terugkomst na een minuut of tien lag er brandstof onder de motor.

Even de feiten:

Voor de rit is de motor volgetankt.
Er is geen gaatje geboord in de hals van de vulopening, dus de tank zat niet propvol.
Er is 70 km gereden voor de pauze, fietsje verbruikt 1 op 15, dus er was ongeveer 5 liter brandstof uit.
De motor stond op de zijstandaard, maar hij stond niet overdreven schuin. (De parkeerplaats liep schuin af, en hij stond "tegen de berg op" geparkeerd.)
De brandstof kwam uit een van de slangen die onder de motor uitkomen.
De hoeveelheid schat ik in op een 50 cc, de buitentemp was een 20 graden.
We hebben een rustige rit gereden vooraf.

Het enige wat ik zo kan bedenken is dat de ontluchting van de tank dicht zit, waardoor overdruk ontstaat. (waar zit die?)
Kan dit, of heeft iemand andere ideeën hierover?

Ik kon zo snel op het forum niks terug vinden over dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door white op 01 jul 2013, 11:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Brandstof verlies bij gebruik Jiffy...

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Lekt de slangaansluiting niet. Als er vijf liter uit is zou ik denken dat bij een verstopte ontluchting er nog eerder een onderdruk komt.
white

Je het gelijk natuurlijk.
Ik bedoelde ook onderdruk...
Maar zou het dan mogelijk zijn dat er door een combinatie van factoren brandstof uit die slang komt?

Ik heb na aankoop het brandstoffilter vervangen omdat dit nog nooit was gedaan.
Maar daar kun je weinig verkeerd aan doen lijkt me.
Indien er een slang kapot was geweest was me dat zeker opgevallen, lijkt me daarom niet direct waarschijnlijk.
Voor de zekerheid zal ik hem komende week eens even open leggen.
white

Gisteren gebeurt exact hetzelfde, onder precies dezelfde omstandigheden. (Dezelfde rit, zelfde pauzeplek.)
De motor word neergezet, en even later stroomt de brandstof eruit.
Met dat verschil dat het nu gewoon bleef doorlopen..
Wet van communicerende vaten dus.

Ik heb de motor rechtop gezet en het stopte vrijwel direct.
Tankdop geopend, maar ik hoorde geen lucht die werd aangezogen, wat je wel zou verwachten als de ontluchting dicht zou zitten.
Na een minuut of vijf heb ik de motor weer op de jiffy gezet, na ongeveer een minuut begon weer de brandstof eruit te stromen.

Ikkan me niks anders voorstellen dan dat de ontluchting dicht zit, dat gaan we dus maar eens proberen.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Een simpele test zou zijn motor op zijstandaard en even laten staan met de tankdop een klein beetje open. Als hij dan nog lekt heeft het zeker niks met de ontluchting te maken.
white

Vandaag eerst even een nieuwe O ring gehaald om de O ring tussen de vulpijp en de tank te vernieuwen.
Kuipdelen links en rechts verwijderd, Tankvulopening gedemonteerd, en het laatste stukje kuip op de tank zelf verwijderd.

Nu voorzichtig de vulpijp uitgenomen.
Beide slangen (waterafvoer zowel als de beluchting) zaten nog correct gemonteerd.
Ook de zwarte "vlotter" waar het beluchtingsgaatje in zit zat nog op zn plek.
Als ik aan de afvoerzijde in de slangen blaas, komt er boven zonder enig probleem lucht uit de bijbehorende opening.
Er zat dus niks dicht, wat nu?

Het zacht metalen buisje waar aan een kant de beluchtings-slang, en aan de andere kant de zwarte "vlotter" aan gemonteerd is, was volgens mij verbogen bij een vorige plaatsing.
Hierdoor hangt de "vlotter" te ver naar links en tevens te laag in de tank.
Dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Motor op de jiffy: hangt naar links, brandstofniveau gaat aan die kant dus omhoog. De "vlotter" zat door het verbuigen ook wat te laag, dus dan word het helemaal krap. In combinatie met de warme motor zou het dus kunnen dat de brandstof over de vlotter is gelopen en zodoende in de beluchtingsslang terecht komt.
Begint het eenmaal te lopen geld inderdaad de wet van communicerende vaten.

Ik heb het buisje waar de "vlotter" op gemonteerd is wat naar rechts, en zo ver mogelijk omhoog gebogen.
Daarna de O ring vernieuwd, en alles weer gemonteerd.
Ik laat nog weten wat de afloop gaat zijn...
Cor de Bruin
Bijz: R 1100 S
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Cor de Bruin »

Hallo,

Behalve een K 1200 LT heb ik ook nog een R 1100 S (ik heb nu even geen RT :oops: ). Toen ik hem kocht bleek dat er een boutje in het einde van het slangetje van de overdrukslang van de tank zat. (Lijkt Snip en Snap wel). Dat boutje hoort daar natuurlijk niet en ik heb hem eruit gehaald. Na een aantal ritten bleek dat ik soms een heel hoog verbruik had, niet altijd. Vandaag bleek waarom, na het tanken had ik slechts enkele kilometers gereden en moest even stoppen. De benzine liep er pas na een paar minuten stil staan zomaar spontaan uit. Van alles geprobeerd, tank open, contact aan en uit, motor laten lopen en weer uit. Niets bleek te helpen. Van ellende er maar weer een boutje in gedraaid. Weet iemand waardoor dit kan komen?

gr.
Cor
white

Hoi Cor.

Ook al hier aanwezig :D
Misschien toch maar KLT blijven rijden dan?
Al had ik afgelopen week van de KLT het cardanlager eruit liggen zoals je waarschijnlijk wel gelezen hebt op het andere forum.

Zoals je kunt lezen heb ik afgelopen week hetzelfde gehad met de R1100RT van mijn wederhelft.
De zeer waarschijnlijke oorzaak staat eigenlijk ook al hierboven omschreven. (Zaterdag gaan we weer rijden, dan weet ik het zeker)

Waarschijnlijk is er een keer na het wisselen van het brandstoffilter met het terug monteren van de hele handel tegen de beluchter aangeduwd waardoor die is verbogen.
De beluchter ziet eruit als een vlotter met boven in het midden een heel klein gaatje.
Als je brandstof verbruikt, zuigt hij door de slang waar je brandstof uit weglekte lucht aan, die dan door het gaatje in de vlotter in je tank terecht komt.

Wat nu waarschijnlijk gebeurd is, is dat de "vlotter" naar onder is gedrukt waardoor hij te laag zit, en dus onder het brandstof niveau zit.
Dan loopt er brandstof in het beluchtingsgaatje en krijg je de wet van communicerende vaten. (brandstof gaat lopen en komt onder uit de slang)

Wat ook kan is dat de "vlotter" van zn plek is gevallen en los in je brandstoftank ligt.
De "vlotter" zit los op een buisje gedrukt en komt redelijk makkelijk los.

Een foto: Afbeelding

Derde mogelijkheid is dat de slang waar nu je brandstof uit lekt, is gescheurd of niet goed gemonteerd is in de tank.
Deze loopt de tank in, en zit dan gemonteerd op een buisje, met aan het andere uiteinde de "vlotter".
Het buisje zit op zijn beurt weer aan de vulpijp vast van de brandstoftank.

Oplossen is waarschijnlijk redelijk simpel.
Eerst even naar de dealer, aangeven dat je de brandstof vulpijp incl tankdop wil demonteren, en dat je daar een nieuwe O ring voor nodig hebt. (de oude is door de loop van jaren opgezet en veel te groot in diameter na het demonteren).
Een nieuwe spaart je een hoop ergernis bij het terug monteren.

Tankdop demonteren, vulpijp voorzichtig uit de tank halen (je moet hem kantelen om de slangen en de "vlotter" er goed uit te krijgen.
Even kijken wat het probleem is en dat oplossen.
Het kan dat het buisje waar de "vlotter" aan is bevestigd. verbogen is.
Deze hoort (volgens mij) in het midden en in ieder geval zo hoog mogelijk in de tank te zitten.
Uitkijken met monteren dat je hem niet omlaag drukt.

Succes!
Cor de Bruin
Bijz: R 1100 S
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Cor de Bruin »

Hoi White,

Bedankt voor deze oplossing :D

gr
Cor
white

Na het weekend weg te zijn geweest met de motoren kan ik zeggen dat het inderdaad is opgelost. Big RT Smile

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”