Wetgeving België

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Arjan W
2024
2024
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Wetgeving België

Ongelezen bericht door Arjan W »

Hallo Allemaal, mijn collega sprak mij laatst aan dat afgelopen jaren de wetgeving voor motorrijders in België nogal is aangepast. Hij kon mij echter niet vertellen wat de aanpassingen zijn. Wat hij me wel kon vertellen is dat vrouwen niet meer met 2 benen aan dezelfde zijde achterop mogen zitten :) . Ik rijdt nogal vaak op de ring Antwerpen en soms om Gent heen en daarom ben ik op zoek naar de wetgeving vwb zichtbaarheid en het rijden door files heen.

Alvast bedankt voor de reactie. _004
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
MofkaP
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Re: Wetgeving België

Ongelezen bericht door MofkaP »

Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Arjan W schreef:.....................
Wat hij me wel kon vertellen is dat vrouwen niet meer met 2 benen aan dezelfde zijde achterop mogen zitten :)
................
Mannen wel met 2 benen aan dezelfde zijde achterop? Heeft dat iets met een religie te maken of discriminatie, blijft een raar land Big RT Smile

voor de duidelijkheid: deze bijdrage is humoristisch bedoeld, voordat iemand ontploft
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Arjan W
2024
2024

Baird schreef:Mannen wel met 2 benen aan dezelfde zijde achterop? Heeft dat iets met een religie te maken of discriminatie, blijft een raar land Big RT Smile

voor de duidelijkheid: deze bijdrage is humoristisch bedoeld, voordat iemand ontploft
Het wordt ook wel een amazone zit genoemd en is voor vrouwen bedoeld die een rok droegen. MUV schotland en amsterdam ken ik weinig plekken waar mannen een rok dragen :-) .

Maar door de brei van informatie heen kan ik niet echt het antwoord distileren...

Groet,
Arjan
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
MofkaP
Contacteer:

Belgische wegcode.
44.5. Het is de bestuurders van fietsen, bromfietsen , motorfietsen, driewielers met motor en vierwielers met motor verboden de "amazonezit" aan te nemen of te laten aannemen door een passagier.

Het is de passagiers van deze voertuigen verboden de "amazonezit" aan te nemen.

De passagiers van bromfietsen, motorfietsen, driewielers met motor en vierwielers met motor moeten de voeten op de voetsteunen hebben.
Dat is in Nederland overigens ook zo. "Passagiers zitten op de voor hen bestemde zitplaatsen." Dit betekent dat een passagier op juiste, voorgeschreven en bestemde wijze van de zitplaats gebruik maakt. Dus voor vrouwen schrijlings, voeten op de stepjes. Rokken, jurken en boerka's optrekken.

Trouwens, die kledingstukken mogen helemaal niet in België:
36. Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.
Filerijden:
16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°. (Inhaalverbod bij oversteekplaats.)

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Doe anders eens de verkeersquiz op mijn website (niet op klikken) daar staan bij de antwoorden ook wat afwijkende regels in voor de ons omringende landen.
Arjan W
2024
2024

Ontzettend bedankt!
MofkaP
Contacteer:

Graag gedaan.

Nog wel een regel: dimlicht overdag voor motorfietsen is verplicht.
(Is trouwens in de meeste landen zo.)

Ps. Een aantal jaren geleden heb ik een stukje geschreven voor een bekend motorblad met daarin de belangrijkste afwijkende verkeersregels voor de ons omringende motorvakantielanden.
Als daar behoefte aan bestaat, dan wil ik nog wel even uitzoeken of alles nog actueel is en het hier op het forum plaatsen.
RsTijn
Type: R1200RT
Bijz: 2012
Land: B
Woonplaats of omgeving: Noorderkempen

Ongelezen bericht door RsTijn »

In een notedop (van een collega motorclub)
http://www.d4szoenriedrs.be/index.php?o ... &Itemid=36

Je kan alles ook via FOD terugvinden, maar deze moterds hebben het netjes samengevat.
groet,
LIVE every moment / LAUGH every day / LOVE beyond words
R1200RT-LE
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Wegbeheerders kunnen busstroken nu ook toegankelijk maken voor andere weggebruikers (fietsers, bromfieters, motorfieters en autobussen). Ze brengen hiervoor een duidelijk symbool van het voertuig aan onder het verkeersbord F17. Eenzelfde regeling geldt voor de bijzondere overrijdbare bedding (verkeersbord F18). Op deze stroken kunnen ook taxi’s worden toegelaten. Wanneer bromfietsers de bijzonder overrijdbare bedding mogen volgen, moeten ze achter elkaar rijden.

Mogen ze in Nederland ook wel doen ... Ik ben ook wel een voorstander van dat motoren bij een file gebruik mogen maken van de vluchtstrook zonder daarbij voorrangsvoertuigen te hinderen.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
MofkaP
Contacteer:

Daar is hier ook over gesproken. Net als over het toestaan (formeel) om motorfietsen op het trottoir te plaatsen.

Er zijn meer landen waar in geval van file het aan de motorrijder is toegestaan over de vluchtstrook te rijden. Zelfs in Duitsland, waar het tussen de file doorrijden formeel niet mag, werd ik door herr polizist naar de vluchtstrook verwezen omdat dat veiliger is. Nu begrijp ik best dat je in Beieren rijdend op een BMW een voorkeursbehandeling krijgt. :)

Het scheiden van verkeersstromen van verschillende categorieën voertuigen draagt bij aan de verkeersveiligheid en vermindert het aantal ongevallen. In GB heeft men daar positieve ervaringen mee. Er is zelfs een voorlichtingslezing geweest van een verkeersdeskundige van de London Road Safety Unit onderdeel van Transport for London over het toestaan van motorfietsen op bus lanes, taxi lanes en vluchtstroken en het aanleggen van speciale rijstroken voor motorfietsen. Ook de SWOV kon de voordelen ervan inzien.

Helaas zijn die voorstellen een zachte dood gestorven en verzandde de discussie in triviale details als geldt dan het buslicht of het gewone verkeerslicht, bussen (en trams) worden dan opgehouden waardoor de reistijd van het OV langer wordt, het is gevaarlijk als de motorrijder weer tussen het overige verkeer moet invoegen, de voorrang is dan onduidelijk, busbanen of bustroken of beide, op spitsuren of ook daarbuiten, er zijn al spitsstroken, wat doen we met de beren op de weg, enz. enz.

Daarbij kreeg ik de indruk dat sommige motorbelangenorganisaties ineens minder enthousiast zijn voor een idee of voorstel als het niet uit hun eigen keuken komt. Dan kun je er ook niet mee pronken.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”