aansluiten radio op Nolan N-com
Moderator: RT_Patrick
- Berkmora
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Duiven
aansluiten radio op Nolan N-com
Hallo Ik heb een R1200rt uit 2005 met de originele radio. Ik wil het geluid graag via een kabel naar de helm hebben. Ik hoef dan niet meer de omgeving wakker te houden met mijn radio :-) . De bluetooth wil ik vrijhouden voor de telefoon. Ik weet dat er op de radio vrije uitgangen zijn voor de achterluidsprekers.
Weet iemand hoe ik deze uitgangen ( + en - links en + en - rechts) kan omzetten naar de 3 draden van een 3,5 mm Jack aansluiting.
Alvast bedankt
Alex
Weet iemand hoe ik deze uitgangen ( + en - links en + en - rechts) kan omzetten naar de 3 draden van een 3,5 mm Jack aansluiting.
Alvast bedankt
Alex
Re: aansluiten radio op Nolan N-com
Ja dat kan wel maar of dit handig is terwijl je de blauwe tand vrij wilt houden voor navi en telefoon?
Waarom zou je 2 tot 3 berichten tegelijk willen horen? dat gaat gewoon niet in de zin van verstaanbaarheid.
Bovendien is de originele radio van de R1200RT qua geluidsproductie snelheidsafhankelijk, dus de eventuele overlast is minimaal.
Waarom zou je 2 tot 3 berichten tegelijk willen horen? dat gaat gewoon niet in de zin van verstaanbaarheid.
Bovendien is de originele radio van de R1200RT qua geluidsproductie snelheidsafhankelijk, dus de eventuele overlast is minimaal.
Niet alle radio's die in de 1200RT gebruikt zijn hebben die achter-luidspreker aansluitingen ook altijd daadwerkelijk doorgevoerd.
Naar verluid zou de connector rechts onder danwel nabij de rechterspiegel te vinden zijn.
Als je zoekt via G00gle op "line out r1200rt" zal je daar het nodige over vinden.
Zoals:
http://www.bmwlt.com/forums/showthread. ... ge=1&pp=50
Desondanks raad ik je met klem af deze aansluiting te gebruiken op je N-Com, je loopt een zeker risico je N-Com op te blazen.
De N-Com verwacht een signaal op line-out niveau, terwijl de speakeruitgang van een radio van een veel hoger niveau is (spanning met name).
Je zult dan een demper of splitter moeten monteren.
Naar verluid zou de connector rechts onder danwel nabij de rechterspiegel te vinden zijn.

Als je zoekt via G00gle op "line out r1200rt" zal je daar het nodige over vinden.
Zoals:
http://www.bmwlt.com/forums/showthread. ... ge=1&pp=50
Desondanks raad ik je met klem af deze aansluiting te gebruiken op je N-Com, je loopt een zeker risico je N-Com op te blazen.
De N-Com verwacht een signaal op line-out niveau, terwijl de speakeruitgang van een radio van een veel hoger niveau is (spanning met name).
Je zult dan een demper of splitter moeten monteren.
Ik denk dat je nu twee duidelijke antwoorden hebt om niet te doen wat jij wilt.
Doe daar je voordeel mee.
Doe daar je voordeel mee.
Berkmora,
Je hebt 4 draden nodig en geen 3 , de massa kun je niet aan elkaar doen , daar wordt je autoradio niet goed van, dus links 2, recht 2 en niet aan massa.
Ik heb wel een schakelaar tussen gemaakt dat ik kan wisselen van voor de kuip of naar de helm met het geluid.
Toen kwam ik er achter dat ik dus 4 draden nodig had.
Groet Arno
Je hebt 4 draden nodig en geen 3 , de massa kun je niet aan elkaar doen , daar wordt je autoradio niet goed van, dus links 2, recht 2 en niet aan massa.
Ik heb wel een schakelaar tussen gemaakt dat ik kan wisselen van voor de kuip of naar de helm met het geluid.
Toen kwam ik er achter dat ik dus 4 draden nodig had.
Groet Arno
- Lemoi
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
kan de nolan niet meer als 1 BT bron aan? Mijn SRC van Schuberth (of Cardo) kan meerdere bronnen aan. Ik heb op de line out van mijn autoradio een BT dongle gezet en deze stuurt het signaal naar mijn SRC. Het is geen orginele BMW radio en ik weet niet of een BMW radio line out heeft. Daarnaast heb ik mijn telefoon ook nog gekoppelt aan de SRC
Noch op de 1100RT noch op de 1200RT heeft de BMW radio een line-out, alleen maar speaker-uitgangen (van 30 watt).
Vanaf modeljaar 2010 heeft naar verluid de 1200RT radio wel line-out aansluitingen, maar dat is ook een geheel andere radio versus de voorgaande bouwjaren.
De voorgaande bouwjaren van de 1200RT radio hebben (al dan niet soms) wel:
- Achter-speaker uitgangen Links & Rechts
- Telefoon-mute ingang
- Snelheids-signaal ingang (tbv snelheidsafhankelijke volumeregeling)
- Lichtdimming-signaal
- Remote power-on
- i-Bus aansluiting (= CAN-bus signaal)
Totaal circa 17 aansluitingen zie ik op het schema.
Niet alle aansluiting blijken altijd aanwezig te zijn op de 1200RT radio en ook niet alle signalen worden gebruikt.
Via Bluetooth lijkt mij de meest elegante oplossing, en vaak ondersteunen Bleutooth oplossingen inderdaad meerdere kanalen (verbindingen) gelijktijdig.
Vanaf modeljaar 2010 heeft naar verluid de 1200RT radio wel line-out aansluitingen, maar dat is ook een geheel andere radio versus de voorgaande bouwjaren.
De voorgaande bouwjaren van de 1200RT radio hebben (al dan niet soms) wel:
- Achter-speaker uitgangen Links & Rechts
- Telefoon-mute ingang
- Snelheids-signaal ingang (tbv snelheidsafhankelijke volumeregeling)
- Lichtdimming-signaal
- Remote power-on
- i-Bus aansluiting (= CAN-bus signaal)
Totaal circa 17 aansluitingen zie ik op het schema.
Niet alle aansluiting blijken altijd aanwezig te zijn op de 1200RT radio en ook niet alle signalen worden gebruikt.
Via Bluetooth lijkt mij de meest elegante oplossing, en vaak ondersteunen Bleutooth oplossingen inderdaad meerdere kanalen (verbindingen) gelijktijdig.
- Lemoi
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
misschien zo iets: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=269-050
en dan de tulp plugjes afknippen en 3.5 mmm plug eraan? (of een adapter kabeltje al je niet zo handig bent)
of zoiets: http://www.crutchfield.com/p_142SLC4/Sc ... el&tp=2001
of zoiets: http://www.crutchfield.com/p_142LOC80/S ... LOC80.html
zoek eens op line level converter
tevens kan je de line out dan nog op een BT transmitter zetten
en dan de tulp plugjes afknippen en 3.5 mmm plug eraan? (of een adapter kabeltje al je niet zo handig bent)
of zoiets: http://www.crutchfield.com/p_142SLC4/Sc ... el&tp=2001
of zoiets: http://www.crutchfield.com/p_142LOC80/S ... LOC80.html
zoek eens op line level converter
tevens kan je de line out dan nog op een BT transmitter zetten
- Berkmora
- Woonplaats of omgeving: Duiven
Mijn dank voor de reacties.
Ik denk dat ik het maar eens via de BT ga proberen.
Groeten Alex

Ik denk dat ik het maar eens via de BT ga proberen.
Groeten Alex
- bartb
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: almere
Ik wilde dit ook op mijn occasion r1150rt met standaard radio, want ik gebruikte de radio anders nooit.....
Heb hiervoor toen een autocom 2275 kabel gebruikt icm met de nolan multimediawire2 en een zelf gesoldeerd 3,5 mm female/female stekkertje om de radio bedraad op een nolan n-com aan te sluiten. Met de schakelaar op de autocom-kabel kun je kiezen of je het geluid via de speakers laat lopen of via de nolan-helm. Vreemd (maar wel overkomelijk) is wel dat ik de balance nu volledig op links of rechts moet zetten voor optimaal (?stereo?)-geluid via de helm, en in het midden voor optimaal stereo-geluid via de speakers.
.....maar gebruik de radio, ook via de helm, nog steeds niet vaak.
Gr Bart.
Heb hiervoor toen een autocom 2275 kabel gebruikt icm met de nolan multimediawire2 en een zelf gesoldeerd 3,5 mm female/female stekkertje om de radio bedraad op een nolan n-com aan te sluiten. Met de schakelaar op de autocom-kabel kun je kiezen of je het geluid via de speakers laat lopen of via de nolan-helm. Vreemd (maar wel overkomelijk) is wel dat ik de balance nu volledig op links of rechts moet zetten voor optimaal (?stereo?)-geluid via de helm, en in het midden voor optimaal stereo-geluid via de speakers.
.....maar gebruik de radio, ook via de helm, nog steeds niet vaak.

Gr Bart.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Aansluiten IMC MIT 30 op BMW radio R1200RT
door Die Hard Helmond » » in Over: Communicatie - 1 Reacties
- 1664 Weergaves
-
Laatste bericht door Die Hard Helmond