En wire-wrap draad is wat men heel vroeger gebruikte om elektronische circuits op een soort van experimenteer-bordje te bouwen;
http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_wrap
De pennen die je ziet hebben hele scherpe (letterlijk!) hoeken, en met wire-wrap draad maak je koud! (dus zonder solderen e.d.) een verbinding om die pen heen door al dan niet handmatig of met een pistool de draad diverse malen om die pen heen te draaien. Hierdoor snijd de koperen pen door de buitenmantel van de draad heen.
Wordt tegenwoordig niet zo veel meer gedaan volgens mij, en ik heb nog meters draad liggen.
Het voordeel van dergelijke draad is dat het kwalitatief hoogwaardig materiaal is, die goed te solderen is, en qua buitenmantel niet te dik is, waardoor je op de onmogelijke plaatsen toch een draad(je) kunt monteren.
Waarbij "normaal" draad al snel te dik is, of gewoon geen ruimte voor.
Nadeel is wel dat je goed moet kunnen solderen (lees: snel wezen) want de buitenmantel is zo dun dat het al snel kan wegsmelten.
Een pincet gebruik ik vaak dan ook, niet alleen om de draad vast te houden (is echt heel dun) maar ook de warmte enigszins af te voeren zodat de buitenmantel minder snel kan wegsmelten.
Goed, weer genoeg "uit den oude doosch", terug naar de werkelijkheid. :lol: