Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
hallo,ik ben in het bezit van een Zumo 660 die nu ongeveer een anderhalf jaar is en nu wil ik deze updaten zodat hij weer de nieuwste wegen kent,ik heb al iets gezien vanGarmin life update ,wat is wijsheid en is de installatie ervan moeilijk? R.Hubbers
Bij mijn 660 heb ik destijds meteen een Lifetime update aangeschaft. Dat bevalt goed en is simpel te installeren op de pc. Telkens als er een nieuwe update is krijg je een mailtje daartoe.
Telkens ook krijg je in de vernieuwde kaartversies nieuwe foutjes! Altijd weer verrassingen!
Juist omdat een Zumo in de regel langer meegaat dan een 'normaal autonavigatiesysteem' is de lifetime-update relatief voordelig en zou ik daar eerder voor kiezen dan voor een onetime.
Na aanschaf kun je vervolgens elke update die er uitkomt gratis downloaden; er verschijnen maximaal vier updates per jaar.
Kanttekening: doordat er op die manier feitelijk elke drie maanden een update verschijnt verwachten gebruikers dat elke verandering in het wegennet binnen drie maanden is doorgevoerd. Dat is echter beslist te optimistisch. Wèl weet je op deze manier zeker dat, zodra wijzigingen verwerkt zijn, jij ze ook inderdaad als eerste hebt.
Installatie is als zodanig niet moeilijk; ofschoon er nu en dan wel sprake is van wat 'nukjes'. Grootste 'probleem' is dat het gaat om een erg groot bestand (meer dan 3GB) en dat download dus lang duurt. Ook merk ik dat de viruschecker nog al eens voor verwarring zorgt: na download gaat de computer soms nog lange tijd aan het controleren, terwijl lijkt of er dan niets gebeurt. Kwestie van geduld en niet te snel ctrl-alt-del drukken...
Maak je ook routes op de computer (en wie doet dat niet..): zorg dan dat je bij de installatieopties (die geef je aan vóór de download begint) aangeeft dat de kaart niet alleen in het toestel, maar ook op de computer geïnstalleerd moet worden.
Wil je heel west en oost europa op je toestel zetten dan kan het zijn dat het interne geheugen inmiddels te klein is geworden: plaats vóór installatie eventueel een micro-SD kaartje van bijv 4GB.
Hans Vaessen schreef:Juist omdat een Zumo in de regel langer meegaat dan een 'normaal autonavigatiesysteem' is de lifetime-update relatief voordelig en zou ik daar eerder voor kiezen dan voor een onetime.
Na aanschaf kun je vervolgens elke update die er uitkomt gratis downloaden; er verschijnen maximaal vier updates per jaar.
Kanttekening: doordat er op die manier feitelijk elke drie maanden een update verschijnt verwachten gebruikers dat elke verandering in het wegennet binnen drie maanden is doorgevoerd. Dat is echter beslist te optimistisch. Wèl weet je op deze manier zeker dat, zodra wijzigingen verwerkt zijn, jij ze ook inderdaad als eerste hebt.
Installatie is als zodanig niet moeilijk; ofschoon er nu en dan wel sprake is van wat 'nukjes'. Grootste 'probleem' is dat het gaat om een erg groot bestand (meer dan 3GB) en dat download dus lang duurt. Ook merk ik dat de viruschecker nog al eens voor verwarring zorgt: na download gaat de computer soms nog lange tijd aan het controleren, terwijl lijkt of er dan niets gebeurt. Kwestie van geduld en niet te snel ctrl-alt-del drukken...
Maak je ook routes op de computer (en wie doet dat niet..): zorg dan dat je bij de installatieopties (die geef je aan vóór de download begint) aangeeft dat de kaart niet alleen in het toestel, maar ook op de computer geïnstalleerd moet worden.
Wil je heel west en oost europa op je toestel zetten dan kan het zijn dat het interne geheugen inmiddels te klein is geworden: plaats vóór installatie eventueel een micro-SD kaartje van bijv 4GB.
Ook op motorbeurs bij WayPoint Lifetime update gekocht
Installeren ging erg makkelijk TOT computer klaar was met downloaden kaart en bijwerken , toen ging het fout _003 en werd update afgesloten !!!
Wel geinstaleerd op Pc maar op Toestel volgens mij niet
Kaarten gedownload voorbereiding voltooid en dan onverwachte fout en programma afgesloten _003
Hoe kan ik dit controleren of wat heb ik fout gedaan ???
Ik herken de frustratie. Zeker als je lang hebt gewacht is het knap vervelend als het dan niet goed blijkt te zijn gegaan.
Advies: schakel even je anti-virusprogramma uit en stel je energiebeheer zo in dat de pc niet in standby gaat. En laat 'm dan vannacht de update opnieuw uitvoeren. Geen garantie op succes overigens; maar het proberen waard.
Bedankt voor de tip , naar tich keer opnieuw proberen , computer opnieuw opstarten is het mij via
het programma Garmin Liftime updater alles opnieuw te instaleren met succes.
Heeft een poosje geduurt en liters koffie , maar het is me gelukt
Nadat mijn laptop erg traag werd heb ik toch maar alles opnieuw geinstaleerd
Ook Garmin na veel wachten en nu een wijntje ook weer gelukt
Alleen nu is er een programma bij 'garmin expres' samen met lifetime update
Heb ik bijde nodig ??
Tevens bij het opstarten krijg ik steed de melding van lifetime update dat er nieuwe kaarten zijn , nadat ik er op klik vertelt het programma dat er geen updates zijn
wat gaat er mis of hoort dit zo
Hans Vaessen schreef:
Knipperdeknip................
Kan ook anders.
Bij het installatieproces aangeven dat de kaarten wel op de PC maar niet op het toestel moeten worden geinstalleerd.
Vervolgens installeer je de gewenste kaarten m.b.v. mapinstall op een SD kaart die je in het toestel schuift.
Voordelen: Toestel blijft lekker snel, installatieproces gaat lekker snel.
Dat kàn wel, maar is niet een werkwijze die ik zou aanraden. Als je een cardreader gebruikt kàn het iets sneller gaan; je toestel zelf wordt er echter zeker niet sneller van,
Belangrijkste nadeel is echter dat je op die manier dubbele kaarten in je toestel krijgt. De oude set in het hoofdgeheugen blijft immers aanwezig. Dubbele kaarten kunnen routeberekeningsproblemen veroorzaken (ook al is de andere kaart uitgeschakeld) en zelfs je toestel 'op zwart' laten gaan. Je zou dat eventueel kunnen voorkomen door het gmapprom bestand uit het interne geheugen te verwijderen. Toch zou ik ook dat liever niet doen, want dat kan weer problemen veroorzaken bij toekomstige update.
Al met al: het kàn wel wat je schrijft, maar ik adviseer de 'Koninklijke weg' te volgen.
Pas even op hé. De hoeveelheid informatie (MB's) met betrekking tot het kaartmateriaal is de laatste tijd behoorlijk toegenomen.
Zo kon je voorheen de volledige dekking er normaal op krijgen maar dat gaat al lang niet meer.
Het kan wel eens zijn dat dit truukje nu niet meer opgaat.
Maak altijd een back-up van je systeem voordat je "nat" gaat.
Klopt; is ook een prima uitleg van eea. Maar als je verderop in dat draadje leest zie je ook dat het met de vernieuwde mapinstall eigenlijk niet meer nodig is..
- Vergeet ook niet Garmin's WebUpdater te gebruiken
- Voordat je een Garmin kaart-update laat doen, maak een file-backup (ik adviseer TotalCommander) van alle bestanden op je Garmin en pas dan verwijder het bestand "gmapprom.img" (in de map Garmin op je Garmin apparaat) voordat je de Garmin kaart-updater (GarminMapUpdater) start.
In mijn ervaring wil die GarminMapUpdater nog wel eens falen in de laatste fase als dit (oudere) bestand bestaat en bij een 2e keer is dit bestand al door de Garmin procedure gewist en lukt het installeren/upgraden naar de nieuwe(re) kaart weer wel.
Een backup is altijd verstandig. Een (gratis) programma dat daar speciaal voor gemaakt is is http://www.javawa.nl/jdm.html
Qua verwijderen van gmapprom.img: ik zou dat pas doen als je tegen problemen aanloopt. Afhankelijk van de wijze van updaten (en veranderingen die garmin in z'n software aanbrengt) kan het handmatig verwijderen van gmapprom.img ook juist problemen veroorzaken.
Ben het met Hans eens;
In principe hoef je niet (meer) met bestanden te pielen;
GarminMapUpdater (v. 3.1.19) blijkt prima in staat de juiste routekaart feilloos aan te maken en zelfs naar het geheugenkaartje te installeren.
Ook voor "Full Coverage Europe", waarbij het (opnieuw) downloaden snel genoeg ging (ca. 10 minuten) en het versturen naar de Garmin de meeste tijd kostte; 75 minuten.
Ter volledigheid, als je met handmatige methodes aan de slag gaat:
- Op het Garmin-apparaat dient in de Garmin folder het bestand "GMAP3D.IMG" te blijven staan, die kan je beter *niet* op een geheugenkaartje plaatsen.
- Ga je met de eerder genoemde GarminMapUpdater aan de slag, komt op het geheugenkaartje diverse bestanden te staan (zoals een aantal "gmapsup1..") die de routekaarten maken. Op het Garmin-apparaat staan hierna geen routekaarten meer en dien je te allen tijde het geheugenkaartje te laten zitten voor de navigatie.
Voor mijn Zumo 210 de nuMaps lifetime aangeschaft. Netjes op garmin.com.activatecard de code ingevuld.
Vervolgens Garmin Express geïnstalleerd.
Hier gaat het fout met onderstaand resultaat . . . .
1)
Heb je voorheen de Garmin Updater al eens gebruikt hebt om je (of een) Garmin apparaat te updaten?
Ik ken Garmin Express nog niet, maar als andere Garmin updaters (voor de kaart van je Garmin) in het verleden wel werkte, zou het zo kunnen zijn dat Garmin de dienst daadwerkelijk (tijdelijk) in onderhoud heeft.
2)
Als dit de 1e keer is dat een dergelijke (kaart)updater van Garmin gebruikt, zou ik ff kijken naar de AV-bescherming op je kompjoeter.
Die hebben tegenwoordig vaak ook een (soort van) firewall functionaliteit die (soms) niet alleen ingaande maar soms ook uitgaande verbindingen kan blokkeren.
Heb alles wat met Garmin te maken heeft, incl. de tijdelijke bestanden, van de PC verwijderd.
PC opnieuw opgestart . . . .
Daarna alles opnieuw geïnstalleerd . . . .
Update is nu gelukt . . . .