Nolan n-com en bike-to-bike?

Communicatie op je RT (intercom)

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Nolan n-com en bike-to-bike?

Ongelezen bericht door Wullum »

Heb mn zinnen gezet op een Nolan N104 met n-com B4 set.

Jaar lopen dubben over een Schuberth C3, maar die valt af _002 omdat daarin achter het kinstuk te weinig plaats voor een microfoon overblijft. Zit ik met die micro tussen mn tanden, net als met de Nolan N90 waar ik nu mee rondrij. En daar zit niet eens een micro in...
En in combinatie met SRC is een C3 sowieso onbetaalbaar, voor mij dan toch, dus dat maakt de pijn in m'n hart wegredeneerbaar...

Enfin, Nolan N104 met n-com dus. Moet helaas een dure B4 zijn omdat de betaalbare B1 geen bike-to-bike doet. En Wullum wil toch met z'n lief op haar Virago kunnen praten onderweg ;)
En tevens is Wullum zo'n zeikerd die geen opbouw setje op z'n helm wil.

Maar toen begon het grijze gebied...
Lief heeft een systeemhelm, maar eentje waarvoor geen mooie inbouwset te koop is, dus dat moet dan een Cardo, Interphone, Sena, whatever set worden.

Maar wat praat er nou met een n-com B4 ? ? ?
Is daar een standaard voor? Ik heb niks kunnen vinden waarop ik moet letten...

Dus hoop ik hier op een ervaringsdeskundige te kunnen terugvallen...
Anyone?
DMM?
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: Nolan n-com en bike-to-bike?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Wullum! Big RT Smile

Nolan's N-Com is hun eigen oplossing, terwijl Schuberth's SRC een OEM is van Cardo Systems.
Vandaar dat Schuberth SRC met (bepaalde) Cardo systemen kan praten, sinds enige tijd. (was niet altijd zo, pas sinds een paar software-updates)

Correct, er bestaat vooralsnog geen standaard voor bike-to-bike (of beter: helm-naar-helm) communicatie.
Omdat er geen standaard bestaat, ben je gebonden aan een oplossing van 1 fabrikant (met uitzondering van Schuberth en Cardo, zie voorgaande).

Dus als jij voor de Nolan N-Com B4 kiest, zal "de andere kant" ook datzelfde apparaat moeten hebben en gebruiken voor de helm-naar-helm communicatie.
Dankzij het Bike-to-Bike communicatiesysteem kan u tot 800 meter afstand* met 4 andere motoren, uitgerust met het N-Com B4 systeem, praten
Je bent dus merk-gebonden, helaas.
Wullum

Yo Rob,
dank je, is duidelijk.
Beetje _002 in mijn geval, maar wel duidelijk.
Ik ga Nerons maar eens lastig vallen denk ik, kijken of zij als importeur een oplossing weten die ons als gebruikers (nog) niet heeft bereikt...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Wullum

Hm, Nolan heeft daar de Multi2 voor, welke je aan de buitenzijde van een willekeurige helm kunt monteren, net als een Cardo, Scala, Sena, whatever setje...

Bike-to-bike is echter onduidelijk, je kunt wel de Multi2 aan de B4 koppelen via bluetooth, maar niet in een 4bike intercom oplossing met meerdere helmen, dus ik vrees dat het bereik niet voldoende zal zijn.

Importeur maar 'ns bellen...
Inspector Gadget

Bike-to-Bike moet je zien als een "gesloten" oplossing, als het om headsets gaat.

Je zou eventueel kunnen overwegen een (bleutooth) portofoon (bijvoorbeeld de MIDLAND G8 Bleutooth á 135 euro) voor jou met je N-Com, en de andere gebruiker dezelfde portofoon maar dan via een bedrade oplossing (speaker en microfoon in de helm).
Voor een dergelijke helm heb ik weldegelijk headsets die vrijwel geen ruimte innemen en toch prima te plaatsen zijn.
Je hebt dergelijke portofoons met VOX-functie oftewel zodra je spreekt gaat de portofoon in de zendstand.
En over het algemeen is het bereik ook veel beter of veel beter te krijgen met portofoons.
Maar ook in een dergelijk geval is het een investering, geen tientjes-werk.

Nu kan ik het niet beoordelen en gaat mij ook geen donder aan, maar soms is het verstandiger om door te sparen en iets goeds te kopen, ook al is het behoorlijk duur. Scheelt vaak gedonder achteraf of een half-half oplossing waar je niet vrolijk van wordt, en achteraf dus zonde-geld is.
Maar dat is dan mijn mening natuurlijk.

Oplossingen zijn altijd mogelijk, maar het budget is doorslaggevend natuurlijk.
Wullum

Hmpf... Nerons bevestigt dat als ik een N104 met n-com bike-2-bike wil, ik dan een B4 set nodig heb. En m'n lief ook...
Combi met andere apparatuur kan ik vergeten... Is òf incompatible òf te weinig bereik...
Dat zouden dan dus 2 helmen met B4 moeten worden, kostbaar grapje...
Wullum

Wordt toch een Schuberth C3 met SRCS denk ik.
Met een Scala Q2 op de helm van mn lief...
Kan ik in 1 koop voor leuk prijsje met extra korting bij Marktplaatverkopert regelen.
Rib uit lijf, maar komt zo uiteindelijk niet heel erg veel duurderder uit dan Nolan met n-com...
En ik liep stiekum al erg lang te dubben over een C3...
Zaterdag nog 1 keer proefpassen en kijken of ik het microfoon versus kin issue kan oplossen...

En... nu nog uitzoeken of een SRCS kraagje met een kabeltje aan mn StreetPilot 2720 te knopen is...
Inspector Gadget

Denk dat je een goede keuze maakt n.a.v. je wensen.

Bij de Schuberth SRC wordt een MP3 kabeltje geleverd, die zal, al dan niet met een verloop, op je Garmin aangesloten moeten kunnen worden.
Wullum

Schuberth C3 in het wit gekocht, met SRCS.
Nu nog een bluetooth transmitter voor aan m'n StreetPilot 2720. Jabra A120s is niet meer te krijgen helaas, dus zoeken naar alternatief (bij DX.com ofzo)...
Kabeltje werkt altijd, maar nu wil ik alles draadloos...
Inspector Gadget

Je zou kunnen kijken naar:
- Interphone Dual 3.5MM Stereo Bluetooth Transmitter:
http://interphone.cellularline.com/en/motorcycle/#
Handleiding: http://interphone.cellularline.com/wp-c ... ctions.pdf

- IMC Camos Motorcom BTA-100 Bluetooth Transmitter:
http://www.imc-motorcom.com/index.php?c ... 00&lang=EN
http://www.camos.co.kr/product/product10_bh200m.html

Albrecht heeft ook enkele oplossingen zoals de BPA-100 en BPA-200, maar daar zijn mijn ervaringen nogal wisselend over.

Dat zijn degene die ik heb en ken, naast de Jabra A120s.

Maar er zijn er natuurlijk nog veel meer;
http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=325

En een mogelijk goed alternatief lijkt mij:
http://www.senabluetooth.com/products/s ... u=overview
Te koop via Kenny volgens mij? _001
Wullum

*grinnik*
op je linkje naar gps-forum staat ook de "innoXplore iX-B24 A2DP Stereo Bluetooth Audio Adapter" voor € 39,-
Die heb ik vanmiddag via DX.com in China besteld voor $19,- 8)_
Inspector Gadget

Ik zou zelf dat model nooit gekozen hebben want naar verluid gaat deze in stand-by-mode (dus uit!) als er enige tijd geen geluid via de mini-jack binnenkomt!
Als de iX-BT24 geen audio signaal meer ontvangt zal hij na enige tijd in standbij mode gaan. Om de verbinding weer tot stand te brengen moet er kort op de aan-knop worden geklikt.
Oftewel als je navigatie niet tijdig een geluid geeft om de x-minuten, heb je dus echt een probleem!
http://www.innoxplore.com/shop/apple-ac ... 3-5mm.html

Daarnaast zou dit model "CSR v1.2 compliant class 2" ondersteunen en dat is m.i. geen officiële standaard maar een private implementatie van (de Bleutooth protocol stack) de Firma CSR.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

De modellen die ik heb aangegeven ondersteunen HandsFree protocol en HeadSet protocol, en dat is belangrijk in mijn optiek voor de Bleutooth "compatibiliteit"
Gelukkig dat de iX-BT24 dat wel ondersteund.

Alleen die automatische stand-by mode lijkt mij onoverkomelijk.
Als het nog mogelijk is, zou ik je bestelling/aanschaf heroverwegen.
Wullum

Owjee... Maar da's nou net waar jouw waarde zit Rob, uitzoeken tot voorbij waar wij normale stervelingen al zijn omgedraaid ;)

Kijken of ik de bestelling kan annuleren...

*edit* bestelling kon gelukkig geannuleerd worden *endedit*
Laatst gewijzigd door Wullum op 07 mar 2013, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Wullum schreef:Owjee... Maar da's nou net waar jouw waarde zit Rob, uitzoeken tot voorbij waar wij normale stervelingen al zijn omgedraaid ;)
Ja hier ben ik het helemaal mee eens, daarom vind ik het zo leuk Rob weer veel te zien hier op het forum.
_004 _004 _004
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Iedereen draagt een steentje bij op het forum, groot of klein.
De 1 wat meer opvallender dan de ander.

Het is toevallig dat er vaak onderwerpen voorbij komen waar ik interesse en/of wat ervaringen in heb. ;)
En ervaringen, kennis en hier-en-daar een mening delen vind ik belangrijk, want wie goed doet, die goed ontmoet.
Zo is het maar net.

Ik ben wellicht uniek, maar echt niet bijzonder hoor! (zei de 8-) )

Hopelijk lukt het nog om te annuleren.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Communicatie”