Kenwood en BMW antenne?

Communicatie op je RT (intercom)

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Eric r1200rt
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Kenwood en BMW antenne?

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hoi,

Is het mogelijk / verstandig mijn Kenwood PMR ubz lj8 aan te sluiten op de standaard BMW antenne (die zit er toch nog, anders haal ik m eraf)?

Bovenstaande los van eventuele wettelijke aspecten, is natuurlijk een puur theoretische vraag _001

Groet
Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Flying Dutchman
Type: R850RT
Bijz: Blauw

Re: Kenwood en BMW antenne?

Ongelezen bericht door Flying Dutchman »

Eric,

Ben al een paar weken niet meer ingelogd geweest dus vandaar mijn wat late reactie.

Het antwoord hangt af wat je met de PMR wilt.
Als je alleen wilt ontvangen gaat dat.
Als je ook wil zenden wordt dit een ander verhaal.
Kan je wel een externe antenne aansluiten. Op de PMR's die ik heb zit de antenne vast en ziet er geen antenne ingang op of kan je de bijgeleverde antenne eraf schroeven en er een antenne kabel voor in de plaats aanschroeven.

De antenne moet als je zend het vermogen "de lucht" in sturen. Hiervoor moet aan een aantal natuurkundige eisen worden voldaan.
Een van de eisen is dat de antenne de juiste lengte moet hebben.
Daarnaast moet de antenne ook tegen capaciteit hebben dmv metaal. Meestal is dat metaal het autodak, maar bij een motor met een kunststof kuip is er dus geen metaal. Dit betekend dat de antenne een andere lengte moet hebben om toch het vermogen te kunnen uitzenden. (bij sommige politie motoren zie je een antenne met 1 spriet omhoog en 2 kleinere schuin naar beneden. Deze laatste 2 zorgen dan voor de tegen capaciteit.
Een tweede eis is dat de (coax) kabel de juiste impendantie (weerstand) moet hebben.
Een derde punt, de dikte van de kabel, zal bij PMR apparaten geen probleem zijn, maar bij grotere zend vermogens wel.
Laatst punt, er zal wel een andere connector aanmoeten want een PMR heeft een andere antenne aansluiting (BNC of F-connector) dan een autoradio.

Voor de meeste PMR apparaten die uitzenden rond de 440 MHz zal een radio antenne niet geschikt zijn. De radio FM signalen zitten tussen de 87 en 108 MHz en hiervoor is de antenne geoptimaliseerd. Hier zit dus grofweg een factor 4 tussen.
Dit betekend dat de antenne lengte niet goed is en de PMR zijn (zend)vermogen niet kwijt kan. Dit wordt gemeten dmv een staande golf meter (Standing Wave Ratio) ofwel SWR meter. De staande golf verhouding of SWR moet tussen de 1:1 en 1:1,5 liggen. Dit is het verschil tussen het vermogen dat de zender uitzend en wat de antenne weer terug geeft omdat hij het niet aan de lucht kwijt kon.
Als de SWR verhouding erg fout is meer dan 1:5 gaat de PMR kapot. De transistor die het vermogen in de PMR maakt zal dan zo heet worden dat hij kapot gaat.

Mijn advies, ik zou dit in eerste instantie niet doen als je er mee wilt zenden. Als je het toch wil doen dan zul je er een andere antenne op moeten zetten en experimenteren met de juiste lengte. Bedenk dan wel dat je lengte wel korter kan knippen maar niet langer.
Je kan ook op internet zoeken naar PMR antenne's. Als je deze niet vind zoek dan eens op 70cm antenne's. Deze antenne's zijn geschikt voor 430 - 440 MHz (worden gebruikt door radio zend amateurs) en zijn door er heel voorzichtig iet af te knippen geschikt te maken voor 440 MHz als afknippen al nodig is. Selecteer dan wel een antenne die geen tegen capaciteit nodig heeft. Deze zijn iets langer. Waarschijnlijk geven deze ook zonder aanpassing een goede SWR verhouding.

Suc6 als je gaat experimenteren en als je nog vragen hebt lees ik het wel.

Groeten vanuit de poort naar het Limburgs Heuvellandschap,
Peter
Eric r1200rt
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Kenwood en BMW antenne?

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Beste Peter,

Dank voor je uitvoerige en volledige reaktie.

Conclusie is dat ik niet met de antenne ga experimenteren, binnenkort is mijn radio antenne te vinden in de rubriek "te koop" ...

Groet vanuit de eerste plaats in zuid Limburg (voor hen die uit het noorden komen),
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Communicatie”