Dodelijk ongeluk schuld gemeente

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Dodelijk ongeluk schuld gemeente

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

De gemeente Stichtse Vecht is schuldig aan de dood van twee weggebruikers. Dat heeft de rechter in Utrecht bepaald. De gemeente heeft een boete gekregen van 22.500 euro, waarvan 7.500 euro voorwaardelijk. Op 31 maart 2009 kwamen twee vrouwen om het leven op de Nieuweweg in Tienhoven, dat valt onder Stichtse Vecht. Door hobbels in het wegdek verloren ze de controle over hun motor, schoven onderuit en botsten frontaal tegen een tractor. In het wegdek zaten hobbels, veroorzaakt door boomwortels. Kort voor het dodelijke ongeluk kwam een andere motorrijder op precies dezelfde plek ten val.

Slecht onderhouden
Volgens de rechtbank is de gemeente Stichtse Vecht nalatig geweest. De weg was slecht onderhouden en er was geen afzetting, geen waarschuwing voor het slechte wegdek en geen adequate snelheidsbeperking. Volgens de rechter had de gemeente maatregelen moeten nemen om het gevaar te beperken.
Uit rijproeven van het Landelijk Verkeers Bijstandsteam blijkt volgens het OM dat een motorrijder op die plek al bij 50 kilometer per uur de controle over de motor verliest, terwijl daar 60 kilometer per uur gereden mocht worden.
De hobbelige weg is inmiddels door de gemeente opgeknapt.
[media]quh1CEkBwQY[/media]
bron: NOS
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dodelijk ongeluk schuld gemeente

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Vanaf het moment dat ik van dit drama hoorde was ik er van overtuigd dat de wegbeheerder hier fout zat en ik ben verheugd dat de rechter dat ook van mening is met deze veroordeling. Ik citeer het Gemeente Bestuur: " in een verklaring schrijft het gemeentebestuur " De uitspraak 'dood door schuld' heeft ons enorm geraakt. Wij hebben lessen getrokken uit de gebeurtenissen".

Is "lessen trekken" voldoende als er twee mensen door jouw schuld zijn overleden en welke lessen zijn dat dan?

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik denk dat één van de lessen is "Preventief Onderhoud" in plaats van correctief onderhoud dat pas plaats vind als er echt niet meer veilig te rijden valt.
Een tweede les is hopelijk luisteren naar meldingen over slecht wegdek....
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

en die meldingen waren reeds meerdere keren gegeven. Het belangrijkste feit is dat een 'overheid' schuldig kan zijn aan iets en daarvoor een veroordeling krijgt.

video van de uitspraak
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Hazeldonk
Contacteer:

Wat ik jammer vind is dat de verantwoordelijke ambtenaar(ren) niet persoonlijk aansprakelijk kan (kunnen) worden gesteld.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Hazeldonk schreef:Wat ik jammer vind is dat de verantwoordelijke ambtenaar(ren) niet persoonlijk aansprakelijk kan (kunnen) worden gesteld.

Ben
Dat is overigens in het bedrijfsleven niet heel erg anders (juridisch grondbeginsel "verantwoordelijkheid van de meester voor de knecht"). De gemeente heeft wel de mogelijkheid om de ambtenaar(ren) in arbeidsrechtelijke zin te bestraffen (berispen, schorsen, ontslag) en zal dat in geval van duidelijk persoonlijk falen in de meeste gevallen ook zeker doen.

Daarnaast is het natuurlijk ook niet niks als je verder moet leven, met de wetenschap dat je door een eigen, foutieve, beslissing twee "kruisjes" achter je naam hebt staan.

Al met al vervelende zaak.

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Hazeldonk
Contacteer:

In een civiel rechtelijke procedure kan je ieder individu aansprakelijk stellen voor zijn of haar handeling ook al is het handelen in de baas zijn tijd gedaan. Bij de ambtenaar heeft "De Hoge Raad Der Nederlanden" dat uitdrukkelijk verboden.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Bimmert

Ongelezen bericht door Bimmert »

Hazeldonk schreef:Wat ik jammer vind is dat de verantwoordelijke ambtenaar(ren) niet persoonlijk aansprakelijk kan (kunnen) worden gesteld.

Ben
tsja dan wil niemand meer ambtenaar worden lijkt mij. Denk jij dat er een naargeestig mannetje bij die gemeente zit die dit even ingepland heeft? zo van: nou die weg is niet al te best maar dat laten we even express lekker zitten. Of denk je dat gemeente in z'n algemeenheid laks is en/of te weinig geld voor onderhoud van de wegen?

We moeten in ons koude kikkerlandje eens gaan werken aan een cultuur van verantwoordelijkheid nemen en iets minder vingerwijzen wie z'n schuld iets is.
Hazeldonk
Contacteer:

Ik denk dat gemeenten inderdaad wat laks zijn in het nemen van maatregelen die de openbare ruimte betreffen.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Snellecees
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

In deze tijd van bezuinigen zal er zeker bespaart worden op onderhoud en niet alleen op onderhoud aan wegen. Het is verschrikkelijk dat er hierdoor 2 motorrijdsters zijn verongelukt maar ik ben het met Bimmert eens dat je ook een eigen verantwoordelijkheid moet nemen. En dat zal hier zijn je rijstijl aanpassen aan de omstandigheid, in dit geval de weggesteldheid. We moeten ons daar als motorrijder altijd heel erg van bewust zijn en ik zie helaas regelmatig anders, natuurlijk niet bij de leden van dit forum................
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Ben het met voorgaande reactie eens. Wij weggebruikers hebben ook onze verantwoordelijkheid.
Dat betekent aangepast rijgedrag als de omstandigheden dat vereisen.
Neemt niet weg dat het wellicht voorkomen had kunnen worden als de gemeente tijdig had ingegrepen.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Gemeente gestraft?
Hoe kun je nu een gemeente straffen?
Opsluiten in het gevang?
O een boete. Wie betaalt die? De burgers dus.
Dit is een symboolstraf, want de dader voelt er maar weinig van.

Pak de verantwoordelijk ambtenaar maar aan. Dat helpt pas echt.
Hazeldonk
Contacteer:

Volkomen mee eens.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Bert M
Erelid
Erelid

Hazeldonk schreef:In een civiel rechtelijke procedure kan je ieder individu aansprakelijk stellen voor zijn of haar handeling ook al is het handelen in de baas zijn tijd gedaan. Bij de ambtenaar heeft "De Hoge Raad Der Nederlanden" dat uitdrukkelijk verboden.

Ben
Toch is het in de praktijk ook in het bedrijfsleven zo dat het niet heel erg snel gebeurt. Ik roep in de herinnering dat de werknemer die daadwerkelijk met de gasbrander in de hand (ter ontdooiing van een pomp) de 'Moerdijk-brand' heeft veroorzaakt, noch civiel, noch strafrechtelijk is aangepakt. Dit terwijl ook hij, naar mijn bescheiden mening, redelijkerwijs had kunnen weten dat hetgeen hem van hogerhand was opgedragen en hij feitelijk uitvoerde, heel erg verstrekkende gevolgen kon gaan hebben. Zoals helaas ook bleek...

En vermoedelijk werkt dat in het geval van deze gemeente net zo goed door. Op het moment dat de ambtenaar in casu, ook maar enig opdracht van hogerhand heeft (of aanleiding heeft te denken dat die opdracht bestaat), om geen kosten te maken aan onvoorzien onderhoud oid, kan de ambtenaar al geen (juridisch) verwijt meer gemaakt worden. Uiteindelijk is de politiek verantwoordelijk voor de ambtenarij. Het zou dus enkel de verantwoordelijk wethouder sieren om de consequenties te aanvaarden en netjes uit zich zelf op te stappen.

[groet]

Bert M
Bert M

Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

De gemeente had voor een zeer klein budget een paar waarschuwingsborden 'slecht wegdek' kunnen plaatsen en ook een snelheidsbeperking kunnen instellen gerelateerd aan dat slechte wegdek, dat kost bij elkaar geen drol en haalt wel een angel uit het probleem. Het repareren van de weg is uiteraard veel duurder en dat kan dan een afweging wannéér je dat gaat uitvoeren, nu hebben ze niets gedaan en daar zit volgens mij de kneep en dan durf ik de betreffende ambtenaar wel te verwijten. Dit zit in de zelfde hoek als die geluidsbox die naar beneden donderde in dat zwembad in Tilburg: het is bekend dat er een gevaar is maar er wordt niets ondernomen: het wel weten en niets ondernemen, bij de Luchtmacht is het er in geramd: "Veiligheid is een zaak van IEDEREEN" !!
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Fijn dat je deze vergelijking maakt. De baas van de gasbrandert van Moerdijk wordt wel vervolgd.

Dus dan maar de burgemeester persoonlijk aansprakelijk stellen?
Hazeldonk
Contacteer:

doov650 schreef:Fijn dat je deze vergelijking maakt. De baas van de gasbrandert van Moerdijk wordt wel vervolgd.

Dus dan maar de burgemeester persoonlijk aansprakelijk stellen?
Hij is (mede) verantwoordelijk voor het beleid wat gevoerd is dus treft hem ook schuld, waarom niet?

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Bert M
Erelid
Erelid

@Baird: helemaal mee eens. Dat had inderdaad zo moeten gebeuren en dat weten de verantwoordelijke ambtenaar en wethouder nu ook ongetwijfeld. Maar waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. En deze keer met dramatische gevolgen.

@Doov: in het geval zwembad Reeshof in Tilburg loopt op dit moment nog steeds een strafrechtelijk vooronderzoek tegen een aantal medewerkers (13 maanden na dato, zal dus wel niet zo eenvoudig zijn...). De wethouder heeft in een ellenlange raadsvergadering in april een motie van wantrouwen overleefd, omdat hij van niets wist( _001 ). Een weinig sterk optreden van de politiek verantwoordelijke én de gemeenteraad. De betrokken ambtenaren zijn wel intern bestraft, waarvan twee met een voorwaardelijk ontslag.
Bert M

japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Snellecees schreef:In deze tijd van bezuinigen zal er zeker bespaart worden op onderhoud en niet alleen op onderhoud aan wegen. Het is verschrikkelijk dat er hierdoor 2 motorrijdsters zijn verongelukt maar ik ben het met Bimmert eens dat je ook een eigen verantwoordelijkheid moet nemen. En dat zal hier zijn je rijstijl aanpassen aan de omstandigheid, in dit geval de weggesteldheid. We moeten ons daar als motorrijder altijd heel erg van bewust zijn en ik zie helaas regelmatig anders, natuurlijk niet bij de leden van dit forum................
+1
Straat moet goede onderhouden zijn, maar een deel van de verantwoordelijkheid ligt bij het weggebruiker.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”