Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
sins 3 weken een R 1100 rt in ons bezit(trots)heerlijk schoon maken haal ik beschermkap er af aan de uit laat zijden schoonmaken fluitend alles er weer op zetten niks in minder waar in geen versnelling meer te krijgen wat is het probleem ???????????is iets met de afstelling te maken maar wat
Welkom carry, wat heb je allemaal los gehad? Het kan ook aan de koppeling liggen, ontkoppelt hij nog wel goed als je het hendel inknijpt ? Verder natuurlijk ook even kijken of alles nog vastzit bij het schakelpedaal. Laat je even weten of je eruitkomt..... succes
Hoi Carry, welkom.
Schakelt ie al weer? Ik heb even op de Duitse en Amerikaanse forums gekeken , maar een BMW die helemaal niet meer in zijn versnelling te krijgen is kan ik daar niet vinden.
Ben benieuwd wat er aan de hand is/was?
Hans
Ik reed onlangs in een file. Ik moest heel plots fel in de remmen en ik denk dat ik ook als autorijder heb gereageerd namelijk door te "ontkoppelen" met de linker voet. Gevolg van dit plotse heftige maneuver op de schakelpook was dat hij alleen maar in de tweede versnelling bleef. Geen andere meer te nemen. BALEN !!! Ik kon nog wel naar huis in tweede, gelukkig. Daar bleek dat de verbinding van de schakelpook met de vernellingsbak was losgekomen (een soort kogelgewrichtje). Alles weer samengeklonken en het probleem was opgelost. Misschien zit jouw probleem daar?
Groeten
Dirk
Gisterochtend had ik last van een 'lamme' schakelpook. Opschakelen t/m 3e versnelling was geen probleem, hoewel het wel wat zwaar ging; ik vermoedde koude versnellingsbak olie. Terugschakelen naar 2e en 1e ging moeizaam, ook na ca. 15km rijden. Verder opschakelen naar 4e en 5e versnelling ging nauwelijks; daarvoor moest ik flink aan de slag en pas na aantal pogingen lukte dit. Ook na 50km snelweg. Olie had dus al lekker warm moeten zijn.
Een collega BMW-rijder eens bevraagd en kwam met de WD40 tip. Inspuiten die boel!
's Avonds thuis dus schakelmechaniek achter de beplating eens flink in de WD40 gezet.
Vanmorgen schakelde hij weer als een zonnetje. Waarschijnlijk was de pekel, rommel, aanslag de oorzaak van een stroef schakelmechaniek.
Kortom, voordat er gesleuteld wordt eerst een nachtje in de kruipolie en dan maar verder kijken.
De pijn zit meestal tussen het schakelpedaal en de busjes #8 en #9, deze 3 busjes moet je af en toe eens verwijderen en schoonmaken, monteren met een likje dun vet.
Hetzelfde geldt voor de kogelkoppen op stangetje #5, schoonmaken en een beetje vet erin.
Een stroef schakelende bak zelf wil nog wel eens opknappen van een synthetische olie, 75w-140 oid.
Hoi ik heb vorige week het zelfde gehad met de versnelling vooral niet in zijn een en twee te krijgen
Wat was er nu aan de hand ik had een paar maanden geleden gelezen op het forum als je de kogelgewrichten in het vet zet schakel hij veel beter dat was ook zo maar wat had ik nou verzaakt om de boutjes met Loctite vast te zetten dus het hele mechanisme zat los mijn advies pak een zaklamp ga op je rug liggen dan kan je er zo tussen kijken voel ook even aan het pedaal of die los zit succes
Groetjes Ed Spijker
Een dag geen motor gereden is een dag niet geleefd
Ik was iets te opportunistisch met mijn WD40 actie......
Gisteren was het schakelen weer helemaal niks.
Vanmorgen naar Van Harten BMW in Amersfoort geweest; volgens hen waren busjes #9 stuk door oxidatie van het rempedaal (pekel 'helpt' :-( ).
Volgende week zetten ze er een nieuwe in. Ik kan niet binnen sleutelen momenteel.
Zetten ze er meteen een nieuwe achterband op (Pilot Road i.p.v. BT21 die ik er nu op heb zitten).
Het zal een opluchting geweest zijn dat het probleem zo makkelijk te verhelpen is.
Sommige dingen zijn door normale slijtage gewoon aan vervanging toe.
Ook mijn motor schakelde heel slecht terug, vanavond de plaat verwijderd en de kogelgewrichten schoon gemaakt en nieuw vet er in gedaan. Wel een gepruts om het pennetje dat het gewricht op zijn plaats houdt weer te monteren.
De motor schakelt weer perfect.