combinatie van remblokken
Moderator: RT_Patrick
- koolr
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 08:44
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
combinatie van remblokken
Ik heb onlangs (vorige week) in Engeland mijn linkervoorremblokken van mijn 2003 r1150rt moeten vervangen. De plaatselijke bmw-dealer heeft mij uiteraard bmw blokken verkocht met het partnr.34117660448. Ik mocht daar de hoofdprijs voor betalen (60 pond). Nu wil ik ze ook aan de rechterzijde vervangen maar nu voor een schappelijker prijs. Op internet gezocht en gevonden Brembo blokken met het onderdeelnr. 07bb26sa. Uiteraard veel goedkoper, maar kan ik deze probleemloos gebruiken naast mijn bmw exemplaren ? De Brembo blokken zijn van gesinterd materiaal maar hoe zit dat met de OEM-blokken ? Zijn deze ook gesinterd of organisch ? Ik kom er op internet niet achter.
Wie weet raad ?
Wie weet raad ?
- Willem Rietveld
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: combinatie van remblokken
Hallo,
Ik zou ongeacht het merk/type/prijs aan beide zijden dezelfde remblokken monteren en deze mogelijkheden NIET door elkaar gebruiken.
Elk merken type remblok heeft zijn eigen specificaties en het is belangrijk dat de linker en rechterkant op dezelfde manier afremmen!!!
Dus als je in engeland de duurdere types hebt aangeschaft, neem dan voor de andere kant ook deze blokken.
, Willem.
Ik zou ongeacht het merk/type/prijs aan beide zijden dezelfde remblokken monteren en deze mogelijkheden NIET door elkaar gebruiken.
Elk merken type remblok heeft zijn eigen specificaties en het is belangrijk dat de linker en rechterkant op dezelfde manier afremmen!!!
Dus als je in engeland de duurdere types hebt aangeschaft, neem dan voor de andere kant ook deze blokken.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Re: combinatie van remblokken
Ik begrijp werkelijk niet dat er nog werkplaatsen bestaan die maar aan 1 kant de remmen vervangen .
Je moet absoluut de zelfde blokken links en rechts hebben zitten ook voor en achter .
Je vergeet dat de bmw achter ook mee remt en bij verschilende remkracht heeft dit zeer nadelinge effecten.
voorbeeld als de remblokken voor enorm goed grijpen hoeft je naar verhouding erg weinig je remtang in te knijpen , dus zal naar verhouding de achter rem minder bediend worden en een stuk minder remmen.
Je moet absoluut de zelfde blokken links en rechts hebben zitten ook voor en achter .
Je vergeet dat de bmw achter ook mee remt en bij verschilende remkracht heeft dit zeer nadelinge effecten.
voorbeeld als de remblokken voor enorm goed grijpen hoeft je naar verhouding erg weinig je remtang in te knijpen , dus zal naar verhouding de achter rem minder bediend worden en een stuk minder remmen.
- koolr
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 08:44
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
Re: combinatie van remblokken
allereerst hartelijk dank voor uw reaktie, de één was overigens inhoudelijk van grotere waarde dan de ander.
Na enig mailen en zoeken ben ik er nu achter dat de BMW blokken dezelfde compound hebben als die van Brembo. Niet zo gek natuurlijk als BMW de OEM blokken daar laat maken. Ze zijn echter bij Brembo half zo duur als bij BMW. Ik ga dus de Brembo blokken van gesinterd materiaal aanschaffen voor de rechterschijf. Voor de critici onder u, ik heb me tevens laten voorlichten door een gerenommeerde BMW-expert. En wel geheel belangenloos omdat hij me de Brembo blokken niet eens kan leveren, wel die van Ferodo. Mijn dank aan deze BMW expert
Na enig mailen en zoeken ben ik er nu achter dat de BMW blokken dezelfde compound hebben als die van Brembo. Niet zo gek natuurlijk als BMW de OEM blokken daar laat maken. Ze zijn echter bij Brembo half zo duur als bij BMW. Ik ga dus de Brembo blokken van gesinterd materiaal aanschaffen voor de rechterschijf. Voor de critici onder u, ik heb me tevens laten voorlichten door een gerenommeerde BMW-expert. En wel geheel belangenloos omdat hij me de Brembo blokken niet eens kan leveren, wel die van Ferodo. Mijn dank aan deze BMW expert
Re: combinatie van remblokken
Heb je de specs van de remblokken vergeleken? Of ga je opwast de monteur zegt af? Volgens mij op het laatste. Zelf zou ik nooit verschillende remblokken gebruiken! Ik vindt persoonlijk dat met veiligheid niet valt te spotten! En zou alleen daarom altijd aan beide zijde gelijke remblokken plaatsen. Een weigering of scheeftrekken door verschillende remblokken en dan ...boem.. Kost al veel meer! Zelf zou ik dus nooit uit kostenbesparing gaan spelen met mijn leven. Maar goed iemand mag anders denken en doen! Succes!
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: combinatie van remblokken
Ik lees de nodige opmerkingen over het plaatsen van verschillende blokken, ik speel nu even advocaat van de duivel ......
Bij een auto speelt het volgens mij wel een rol: als ieder voorwiel een andere remkarakteristiek heeft remt het ene voorwiel beter dan de andere en zal de auto scheef wegtrekken bij het remmen.
Bij onze motoren zitten beide schijven op het zelfde wiel en is de totale remkracht een optelsom van de remkracht van beide schijven, dus eigenlijk niks mis mee als de een wat meer doet dan de ander. Ik heb zelf wel eens (met een truc) met één schijf geremd om uit te zoeken welke schijf krom was, het remt een stuk minder maar het kan.
Of je uiteindelijk een wenselijke situatie hebt in relatie tot het remmen van het achterwiel is niet duidelijk, maar als je aan de voorkant twee sets hebt met verschillende namen maar uit de zelfde fabriek met dezelfde specs hebt zou ik ze lekker laten zitten!
Bij een auto speelt het volgens mij wel een rol: als ieder voorwiel een andere remkarakteristiek heeft remt het ene voorwiel beter dan de andere en zal de auto scheef wegtrekken bij het remmen.
Bij onze motoren zitten beide schijven op het zelfde wiel en is de totale remkracht een optelsom van de remkracht van beide schijven, dus eigenlijk niks mis mee als de een wat meer doet dan de ander. Ik heb zelf wel eens (met een truc) met één schijf geremd om uit te zoeken welke schijf krom was, het remt een stuk minder maar het kan.
Of je uiteindelijk een wenselijke situatie hebt in relatie tot het remmen van het achterwiel is niet duidelijk, maar als je aan de voorkant twee sets hebt met verschillende namen maar uit de zelfde fabriek met dezelfde specs hebt zou ik ze lekker laten zitten!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: combinatie van remblokken
Ik zou zeggen altijd dezelfde remblokken voor monteren. Maar de uitleg is een iets langer verhaal en daar begin ik geen discussie over. Verder kies ik bij mij voor Brembo of origineel omdat deze er standaard op zitten. Bij niet originele schijven kies ik voor de remblokken die bij die schijven passen. Maar in ieder geval aan beide zijde dezelfde blokken.
Re: combinatie van remblokken
Als iemand hier gaat zeggen dat het niets uit maakt kan hij of zijn beter zijn mond houden en zich beter verdiepen in de materie om zo zijn snel genomen antwoord weer bij gaan stellen.
Dat een ander denkt dat hij er zo mee kan rijden moet hij lekker zelf weten alles is mogelijk toch.....
Dat een ander denkt dat hij er zo mee kan rijden moet hij lekker zelf weten alles is mogelijk toch.....
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: combinatie van remblokken
thooms schreef:Als iemand hier gaat zeggen dat het niets uit maakt kan hij of zijn beter zijn mond houden en zich beter verdiepen in de materie om zo zijn snel genomen antwoord weer bij gaan stellen.
Dat een ander denkt dat hij er zo mee kan rijden moet hij lekker zelf weten alles is mogelijk toch.....


Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- koolr
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 08:44
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
Re: combinatie van remblokken
Heb nu een tijdje gereden met het OEM BMW remblok links en rechts een Brembo remblok. Ik kan het verschil met de beide BMW blokken die er eerst origineel op zaten niet merken. Hij remt prima. Ik dank vooral Baird voor zijn reactie want deze leek mij het meest onderbouwd en logisch. Ik heb het aangedurfd om de twee verschillende merken te combineren omdat een tweetal gerenommeerde BMW specialisten aangaven dat zowel OEM BMW als Brembo dezelfde compound hadden.
Allen bedankt voor het meedenken.
groeten Rudy
Allen bedankt voor het meedenken.
groeten Rudy
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 6961 Weergaves
-
Laatste bericht door Jos1200rt
-
- 27 Reacties
- 8034 Weergaves
-
Laatste bericht door Wil maas
-
- 15 Reacties
- 7370 Weergaves
-
Laatste bericht door wannesie
-
- 2 Reacties
- 3634 Weergaves
-
Laatste bericht door Trygvasson68
-
- 1 Reacties
- 2188 Weergaves
-
Laatste bericht door millio