Op jacht naar een grote broer voor mijn Guzzi V50 nato

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Jeeron

Op jacht naar een grote broer voor mijn Guzzi V50 nato

Ongelezen bericht door Jeeron »

(Ging teveel off-topic in het voorstel gedeelte dus ga ik hier maar even verder)

Ik heb mezelf een budget gegeven van €3000,-. Moet haalbaar zijn, en een fiets met 100.000+ vind ik niet erg. M`n Guzzi heeft er tenslotte ook al zo`n 150.000 opzitten en doet het nog steeds prima. Alles valt en staat met goed onderhoudt.

Vandaag proefgereden op een R1100rt, echt een machtige machine, maar ik rij echt overal te hard met dat ding :p. Ik kan de snelheid totaal niet inschatten en moet echt op de teller kijken, kleine guzzi gewend he.

En inderdaad het stuurt compleet anders, maar wanneer je een bocht goed pakt dan gaat hij ook lekker. Wat ik ook merkte is dat de windbescherming voor mijn lichaam op de kleine Guzzi beter is, en de wind in m`n gezicht weer beter op de BMW. De wind pakt net m`n ellebogen en zijkant van m`n benen mee wat de Nato niet doet. Ook ben ik niet zo gecharmeerd van de zadel dat erop zat. Erg zacht, ritje van 50km en ik kreeg toch echt wat zadelpijntjes. Leek er echter wel op dat de zadel wat was uitgehold, dus ook maar eens op een andere rijden.
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Op jacht naar een grote broer voor mijn Guzzi V50 nato

Ongelezen bericht door japachap »

Eerlijk gezegd- je heb een gigantish kuip op die Guzzi...
Je zul het kuip van een R100RT of een K100 of K1100RT meer beschermend vinden, maar dan heb je in het eerste instantie een wat minder motorblok dan het R1100/1150 en bij de Ks een minder goed rijgedrag.
Het R1100/1150RT is wel een 'sportieve-tour' motor- maar dan niet zo sportieve als nieuwer Ks en Rs.
Het zadel op de R-RT is instelbaar, maar op oudere exemplaaren kun je net zo goede een aftermarket zadel aanschaffen, of een afspraak maken met een goede autostofferderij. Ik heb mijn BMW comfort zadel wat minder breed en ronder gemaakd op het achterkant en zo'n 3cm hoger aan het voorkant. Er zijn veel opties voor het scherm, maar het alles-in-een kuip laat wel wat tocht erbij rond het randjes.
Als het 1100 nog de warm lucht systeem rond het oliekoeler heeft, is het een idee om het te verwijderen. Levert niks- maar met vrije ducting onder de spiegels geeft van mij betreft een beter luchtstroming rond de handvatten.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

japachap schreef:.................
Als het 1100 nog de warm lucht systeem rond het oliekoeler heeft, is het een idee om het te verwijderen. Levert niks- maar met vrije ducting onder de spiegels geeft van mij betreft een beter luchtstroming rond de handvatten.
Systeem lekker laten zitten, het wordt anders wel erg warm achter het scherm. Op mijn R1150RT heb ik het weer opgebouwd zodat ik het zomers niet warm krijg achter de kuip.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Baird schreef:Systeem lekker laten zitten, het wordt anders wel erg warm achter het scherm. Op mijn R1150RT heb ik het weer opgebouwd zodat ik het zomers niet warm krijg achter de kuip.

Nou, geen ruzie te maken- maar het warmte van het oilecoeler komt door alleen als je naar voren rijd (meer of minder)- het meerderheid van het warmte is van het motorblok en uitlaten afkomstig (warme lucht stijgt...).
Ik had het van een goede BMW technicus dat het lucht-kanaal=systeem hinderd het effectieve doorstroming van lucht aan het oliekoeler...
Maar dan heb ik extra ventilators ingebouwd voor zomers stadsrijden (grappig- sinds het plaatsing van de ventilators heb ik nooit verder last van een te warm lopende motor in zomers verkeer...)
Afbeelding
Afbeelding

Maar ik ga off-topic...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Jeeron

japachap schreef:Eerlijk gezegd- je heb een gigantish kuip op die Guzzi...
Je zul het kuip van een R100RT of een K100 of K1100RT meer beschermend vinden, maar dan heb je in het eerste instantie een wat minder motorblok dan het R1100/1150 en bij de Ks een minder goed rijgedrag.
Het R1100/1150RT is wel een 'sportieve-tour' motor- maar dan niet zo sportieve als nieuwer Ks en Rs.
Het zadel op de R-RT is instelbaar, maar op oudere exemplaaren kun je net zo goede een aftermarket zadel aanschaffen, of een afspraak maken met een goede autostofferderij. Ik heb mijn BMW comfort zadel wat minder breed en ronder gemaakd op het achterkant en zo'n 3cm hoger aan het voorkant. Er zijn veel opties voor het scherm, maar het alles-in-een kuip laat wel wat tocht erbij rond het randjes.
Ja dat heb ik ook gemerkt ja, ik vond ze er altijd vrij fors uitzien als ze voorbij kwamen maar volgens mij is hij zelfs iets minder breed als m`n kleine guzzi. In elk geval een heel stuk rapper. Aanstaande week wil ik eens proefrijden op een k1100, een zien hoe dat gaat.
Jeeron

Nou, een kogel door de kerk. Ietsje langer doorsparen en dan hoppa een 1200RT. Morgen rijden op een r1200rt, eens zienh oe dat gaat. Als het bevalt dan niettemin toch nog even rijden op een grotere guzzi maar de kans is toch een goeie 90% dat er dan niettemin een R1200RT gaat komen dit jaar. Vind em een stuk aantrekkelijker dan de 1100/1150
Jeeron

Vandaag eens een 50km gemaakt op een R1200RT. Vind het toch een fijnere fiets dan de 1100rt, en is nu een serieuze kanshebber om de uiteindelijke kandidaat te worden. Ik ben benieuwd, heb nog genoeg bedenk- en inzinktijd
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

En wat vond je van de -1200- in vergelijk met de Guuz?
Jeeron schreef:Vandaag eens een 50km gemaakt op een R1200RT. Vind het toch een fijnere fiets dan de 1100rt, en is nu een serieuze kanshebber om de uiteindelijke kandidaat te worden. Ik ben benieuwd, heb nog genoeg bedenk- en inzinktijd
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Heb 2 jaar Met een Norge gereden vooraleer ik overschakelde naar een R1200RT.
Je zit beter beschermd op de beemer, alhoewel dat het trillen en de vervorming die het scherm geeft me wel begint te vervelen. Daar zijn dan weer dure oplossingen voor: vervangen ruit en mechanisme.
Koffers zijn 100xbeter dan van de Norge waarvan het concept uit de jaren '70 lijkt en de binnentassen ook niet passen.
Rijgedrag is te vergelijken alhoewel ik toch een voorkeur heb voor de beemer. Mijn motormaatje kon me vroeger makkelijk volgen met zijn 1200RT. Nu echter niet meer. Bandjes zijn tot zo een 6mm van de boord afgesleten en dat had ik met de Norge niet. Dus blijkbaar voel ik me toch zekerder op de beemer. Deze verdraagt een verkeerd ingeschatte bocht ook veel beter. Je gooit hem gewoon plat en laat hem gaan, gaat er zo door zonder problemen. Het zadel van de Norge vind ik dan weer persoonlijk beter zitten dan dat van BMW. Of ligt dat aan mijn dikke kont?
Onderhoudskosten zijn net iets lager dan van de Norge. Bandenverbruik is hetzelfde, Norge slikt iets meer benzine.
En ja, aan die Guzzi roffel-te-roffel kan er jammer genoeg geen enkele motor aan.
Volgende Guzzi of BMW? Twijfel voor een Stelvio (iets lager dan een GS) of terug een RT, of toch een GS? Nu ja, nog even op vakantie tot eind september en de van 2009 zijnde 1200RT (30.000km tegen dan, full option, binnentassen, cilinderbeschermers) wordt te koop aangeboden...
Jeeron

Ik vind niet dat je de twee met elkaar kunt vergelijken, mijn guz komt uit 1984 en de beemer waar ik op gereden heb was gloed nieuw.
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

klopt ook. als ik overschakelde van mijn Norge om even op de T3 Cali of LM te rijden was het oppassen geblazen om niet te verongelukken. Een maat van me is zo in de berm beland toen hij even met zijn Cali EV ging rijden in plaats van met zijn GSA.
Jeeron

De keus is gemaakt. Vandaag het grote broertje gekocht. En de eerste rit gemaakt van Elsloo Limburg naar Winschoten binnendoor op 1 tank
Beestje heeft 2 ton op de klok maar is niet te merken. En ziet er voor de kilometers erg gaaf uit.
http://www.moguz.nl/misc/beemert.jpg een foto
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Jeeron schreef:De keus is gemaakt. Vandaag het grote broertje gekocht. En de eerste rit gemaakt van Elsloo Limburg naar Winschoten binnendoor op 1 tank
Beestje heeft 2 ton op de klok maar is niet te merken. En ziet er voor de kilometers erg gaaf uit.
http://www.moguz.nl/misc/beemert.jpg een foto
Ziet er inderdaad prachtig uit. Veel plezier!

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”