TOP Windscherm.
Moderator: RT_Patrick
- ronvanalphen
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Bergschenhoek
TOP Windscherm.
Wie heeft ervaring met de TOP windschermen van Mv Motorrad (http://www.mv-motorrad.de)? Ik bedoel de windschermen die boven de originele windscherm geplaatst wordt. De grote versie heeft 2 mogelijkheden: 1 met opening (906712) en 1 zonder opening (906712o). Ik kom er niet goed uit wat het verschil tussen beide is. Ik lees graag jullie opmerkingen.
Re: TOP Windscherm.
Ook welkom op het forum.
Ik heb geen ervaring met exact dit merk, maar wel vergelijkbare oplossing van MRA, Touratech en Wunderlich.
Het 1e wat belangrijk is om te weten, wat jou doel is, wat je wilt bereiken voor welk probleem.
Als het om de wind om je hoofd en schouders gaat, dan gaat een dergelijk opzet-ruitje vrij weinig effect hebben.
Het beperkt, in enige mate, de wind en lawaai daarvan rond en op je helm, maar vaak niet meer dan dat.
Daar zijn dergelijke ruitjes vaak net ff niet breed genoeg. (20 cm in dit specifieke geval)
En voor echt goede afscherming voor je helm/hoofd zijn dergelijke ruitjes weer net ff niet hoog genoeg. (8,5 cm voor de small en 11,5 cm voor de big)
Het opzetstuk moet voor windbescherming van schouders, ellebogen en hoofd/helm tenminste net zo breed zijn als jijzelf bent.
Anders krijg je turbulenties door een dergelijk opzet-ruitje die je voorheen niet had.
Denk hierbij aan extra turbulenties voor je passagier, druk achterop je rug, en dergelijke.
Als het enigszins kan, probeer een dergelijk ruitje altijd eerst uit voordat je het aanschaft.
Als je de standaard BMW ruit gebruikt en je bent langer dan 1m82 is het raadzamer eens uit te gaan zien naar een andere ruit, in plaats van een dergelijk opzetstuk.
Dat zijn althans mijn ervaringen.
1 nadeel hebben dergelijke opzet-stukjes vaak wel, namelijk de montage-klem (of plak) zit wel in je "beeld"
Ik zie dit soort oplossing meer als "nood" voor degene die geen andere ruit kunnen of willen, en hopelijk hiermee iets van meer comfort kunnen bereiken.
PS: De grote maat is ook zonder sleuf verkrijgbaar. De sleuf was volgens mij om de winddruk op dat opzet-ruitje een beetje te verminderen.

Ik heb geen ervaring met exact dit merk, maar wel vergelijkbare oplossing van MRA, Touratech en Wunderlich.
Het 1e wat belangrijk is om te weten, wat jou doel is, wat je wilt bereiken voor welk probleem.
Als het om de wind om je hoofd en schouders gaat, dan gaat een dergelijk opzet-ruitje vrij weinig effect hebben.
Het beperkt, in enige mate, de wind en lawaai daarvan rond en op je helm, maar vaak niet meer dan dat.
Daar zijn dergelijke ruitjes vaak net ff niet breed genoeg. (20 cm in dit specifieke geval)
En voor echt goede afscherming voor je helm/hoofd zijn dergelijke ruitjes weer net ff niet hoog genoeg. (8,5 cm voor de small en 11,5 cm voor de big)
Het opzetstuk moet voor windbescherming van schouders, ellebogen en hoofd/helm tenminste net zo breed zijn als jijzelf bent.
Anders krijg je turbulenties door een dergelijk opzet-ruitje die je voorheen niet had.
Denk hierbij aan extra turbulenties voor je passagier, druk achterop je rug, en dergelijke.
Als het enigszins kan, probeer een dergelijk ruitje altijd eerst uit voordat je het aanschaft.
Als je de standaard BMW ruit gebruikt en je bent langer dan 1m82 is het raadzamer eens uit te gaan zien naar een andere ruit, in plaats van een dergelijk opzetstuk.
Dat zijn althans mijn ervaringen.
1 nadeel hebben dergelijke opzet-stukjes vaak wel, namelijk de montage-klem (of plak) zit wel in je "beeld"
Ik zie dit soort oplossing meer als "nood" voor degene die geen andere ruit kunnen of willen, en hopelijk hiermee iets van meer comfort kunnen bereiken.
PS: De grote maat is ook zonder sleuf verkrijgbaar. De sleuf was volgens mij om de winddruk op dat opzet-ruitje een beetje te verminderen.
Heb geen ervaring met opzet-ruiten. Heb mijn standaard ruit vervangen door een Z-technik ruit. Deze is iets hoger dan de standaard ruit, maar wat belangrijker is, iets boller. Hij leidt de wervelingen net langs je hoofd. Zeer mooie stille ruit. Ik ben 1.80 hoog en heb een standaard zadel op mijn 1150RT.
Aanrader!
Aanrader!
Mijn bescheiden mening is dat een goede ruit is uit 1 stuk vervaardigd.
Met goed vorm en hoogte doet die wat die voor gemaakt is. Ook moet die helder en zonder vertekening van beeld in zichtveld hebben,
Polycarbonaat is kwalitatief beter dan acryl maar kost ook meer.
Opzet stukjes rand spoilers enz zie ik als lelijke lapmiddelen.
Niet iedereen zal met mee eens zijn maar dat vind ik ook best.
gr. Kenny
Met goed vorm en hoogte doet die wat die voor gemaakt is. Ook moet die helder en zonder vertekening van beeld in zichtveld hebben,
Polycarbonaat is kwalitatief beter dan acryl maar kost ook meer.
Opzet stukjes rand spoilers enz zie ik als lelijke lapmiddelen.
Niet iedereen zal met mee eens zijn maar dat vind ik ook best.
gr. Kenny
Kenny, ik ben het met je eens. Ik heb zo'n VARIO schermpje gemonteerd nu en het bevalt me eigenlijk niet. Uiterlijk van de motor wordt er minder van, maar vooral werkt de oplossing niet altijd zoals je wilt. Voor mij dan toch in ieder geval.
- ronvanalphen
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: Bergschenhoek
Dank voor de reacties. Ik ben gaan proefrijden met een ruit bij MDI en heb uiteindelijk de Ztechnik VSTREAM XTALL genomen. De nieuwe ruit er direct op laten zetten en bij het naar huis rijden viel het mij op dat de ruit wel wat vertekende. Dat had ik niet met het proefrijden. Door het zonlicht op de binnenkant van de ruit en het trillen van de ruit is dit zelf vermoeiend. Ik neem van de week wel contact op met MDI (maandag zijn ze gesloten) maar hebben jullie dezelfde ervaring of is het kwestie van een keer goed schoonmaken?
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Ik heb geen last van vertekening, alleen een beetje in de twee knikjes halverwege de zijkant. (standaard VStream, ietsje lager als die van jou) Nou gebeurt daar niks wat ik perse wil zien dus daar zit ik niet zo mee. Voor het trillen: vervang de originele bevestiging door die van Neplex (die met die dwarsverbinding) Stevig als een huis en geen hinderlijk getril meer (en dat alles voor een tientje of 5)
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
-
- Type: R1100RT
- Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Via MGH Motorrad te Bielefeld heb ik een GIVI-ruit voor mijn R1100RT aangeschaft. Deze heb ik vanavond gemonteerd. De ruit is ca. 10 cm hoger dan de originele ruit. Met de originele ruit had ik met mijn lengte van 1.88 m. enorm veel last van turbulentie. In de nieuwe GIVI-ruit zit een knik in de top, zodat de wind perfect over mij heen wordt geleid. Ik zit nu op de snelweg met 120 km per uur compleet uit de wind, heel relaxed, zonder oordopjes. Zou zelfs mijn vizier geheel open kunnen houden. Deze GIVI-ruit is ook nog eens betaalbaar. Levering is perfect gelopen... nadat ik de verkeerd geleverde ruit voor een Suzuki Burgman Executive had teruggestuurd
.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht